Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-17 21:48:18 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Huvudduk HUR korta är kvinnorna i din omgivning? " Huvudduk (huvudkläde) är en huvudbonad som täcker håret, en varierande del av huvudet utom ansiktet och ibland halsen. Ibland knyts huvudduken under hakan. Exempel på huvuddukar är huckle, sjalett och snibb. I Skåne har beteckningen klut använts. Huvudduk används framför allt av kvinnor. "
    Ja just, burka heter det ju...eller nikab...eller kebab, ja, fan vet.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 21:53:55 följande:
    Ytterligare en inblick i ditt psyke. Intressant, faktiskt. Jag förstår mer och mer vad som döljer sig bakom den stundtals lingvistiskt hårt hållna fasaden.
    Kul att man kan erbjuda herr Freud någonting då, iaf.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 22:03:58 följande:
    Det glädjer mig att du medger bristande förståelse. Om du betänker att SD talar om svensk, svenskt, svensk kultur, assimilation och främjandet av en religion framför en annan så kanske du samtidigt kan se hur deras approach till invandringen, som de helst stoppar helt, kan upplevas annorlunda från samtliga övriga partier. De har heller inte definierat exakt vad dessa begrepp egentligen innebär och inte heller har de tydliggjort vad de menar med assimilering och hur denna process ska gå till och inte heller vad Sverigedemokraterna som politiskt parti har med denna otydliga och odefinerad assimilationsprocess att göra. Vidare så är deras approach till ekonomi mer eller mindre baserad på att vi stoppar invandringen och drar in på integrationsåtgärder. Det är där alla pengarna finns för att finansiera alla ekonomiska löften de gått ut med. När man dessutom lägger till det faktum att främlingsfientlighet är inbyggt i partiet via partiledning och deras program och deras partiledare öppet gått ut med en tydlig propagandistisk, populistisk, snävt vinklad och osaklig "debattartikel" direkt riktad mot muslimer så har man svårt att se hur detta parti skall kunna kräva att deras åsikter om invandring inte skall betraktas annorlunda än andra partiers. Jag skulle kunna fortsätta om du vill?
    Att vilja skära ned på invandringen av kulturella skäl är som jag ser det mer hedervärt än att vilja skära ned på den av ekonomiska.

"Populism" är ett vanligt skällsord i den politiska retoriken av idag. Konstigt, eftersom det ju trots allt är någonting som bygger på "folklighet". Man har kidnappat begreppet för att få folk att tycka illa om folklighet, om folkstyre.

När en politiker talar som en man ur folket, då kallas han populist! Men Carl Bildt, den uslingen, inte är han nån populist inte...
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 22:51:11 följande:
    Berätta vad du menar med att kulturella skäl är mer hedevärt som skäl att stoppa invandringen än ekonomiska? Din känsla för vad populism har blivit kan mycket väl stämma. Men det är svårt att välja att också se det helt och hållet ur ditt perspektiv. Som så många begrepp har dessa fått infusioner av betydelser som idag renderar begreppet öppet för definitioner och avgränsningar av vitt skiljd art. Jag ser inte att diskar mitt användande av begreppet. Det är i min mening populism när man osakligt framställer något i syfte att skapa en massreaktion många gånger grundad i rädsla eller på rädsla. Man spelar på främst känslor med halvsanningar, snäva vinklingar, agitation, propaganda och osakligheter i syfte att åstadkomma i förlängningen politiskt maktövertagande baserat på att man gjort människor rädda, arga och otrygga. Det kan vara något som både vänstern och högern och allt däremellan (delar av hetsen mot genmodifierade grödor präglades av kraftig populism av den sort jag beskriver där man talade om att människor skulle få gälar eller andra egenskaper av konsumtionen av dessa grödor).  
    Jo, själva betydelsen av begreppet täcker väl sitt behov, men jag tycker det är väldigt olyckligt att just "populism" har kommit att beteckna det, eftersom det som sagt har med folklighet att göra i grunden, och det är väl just folk/lighet som är demokrati.

Dock, rädsla, osaklighet, massreaktion etc, används ju av alla som tillhör det politiska etablissemanget för att svärta ned dem som representerar ett alternativ. Man använder populismen för att attackera populismen, kan man säga. Kolla den populism (om jag nu ska använda begreppet ändå) som högern har använt i Staterna för att ingjuta kommunistskräck hos folket; det har ju inte direkt varit sakliga argument, utan bara skräckpropaganda. Samma sak ser vi nu med hela västvärlden gentemot Chávez i Nicaragua och Morales i Bolivia; de utmålas som populister, hemska diktatorer, trots att de är valda i helt demokratisk ordning. Chávez utmålas ju som populist för att han ge den fattigaste delen av befolkningen rätt till minst ett mål mat om dagen.

Och här i Sverige utmålas ju titt om tätt Sd som ickedemokratiska och främlingsfientliga! Vad är det om inte polustiska attacker! Istället för att diskutera i sak, börjar de häva ur sig beskyllningar som är tomma på innehåll. Som att kalla moderater för överklasslynglar och V för kommunistpack. Helt osakligt, som inte leder till demokratiska samtal.

Fast, när allt kommer omkring, så handlar ju politik mer om makt/pengar än om ideal. Att de etablerade partierna fruktar Sd beror inte på ideologi, utan på att de misstänker att de kan förlora en viss makt till dem, och med det pengar, och med det mer makt, etc etc. Likadant var det med Nd. Alla nya partier kommer att råka ut för samma sak. Likadant var det för MP, fast de klarade det ju, även om de har tonat ned sina radikala miljöpolitik ordentligt sedan dess. Fast borgerliga har de förvisso alltid varit.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-18 10:24:41 följande:
    Ja, jag läste ETT när det stod ATT...Näringsbrist och ert sällskap gör inte saken bättre. * Erkänner, mitt fel *
    Ibland när jag stöter på riktigt trögfattade personer så frågar jag mig: Hur kan denna person sköta ett arbete? Hur kan någon betala ut lön till denna person för att utföra ett arbete?
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-18 10:32:05 följande:
    Ett vackert ansikte aziz Sen har vi inte glömt Huckle ner till knäna
    Eller fin kropp och god vilja :)
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-18 11:24:11 följande:
    Maxi och Joppan Varsegod: Kom ihåg denna artikel när ni köpper Kalle Kaviar nästa gång. Eller ni kanske äter Ärtsoppa med fläsk? Vad vet jag? Aja, trevlig läsning: www.talarforum.se/article/newsletter/78/juli2...#search=%22Felix%20Herbert%20Esl%C3%B6v%22
    Har du nåt emot ärtsoppa? Själv är jag väldigt förtjust i denna 'gudamat', som Strindberg kallade rätten! Svensk husmanskost är grejen för mig!

Och när jag åker utomlands så äter jag gärna vardagsmat från stället. Den är ofta vällagad och frukten av många års erfarenhet av förädling av produkter som växer & föds upp i området.

Artikeln som du länkar till är ju osakligt skräp. Låt oss skifta perspektivet en smula. Före tidigt 1500-tal fanns vare sig tomater eller potatis i Europa. De odlades däremot friskt på andra sidan Atlanten, i det vi idag kallar för Sydamerika. Ingen kan dock förneka att potatisen är en basingrediens i det svenska köket. Knappt någonstans äter man så mycket potatis och i så många olika varianter som här. Och i södra Europas olika kök är "det röda äpplet" en grundingrediens. Däremot inte här, eftersom tomaten kräver ett klimat som vi inte äger här uppe i norr.

Förnekar du att det finns olika matkulturer eller vad vill du säga genom länken? Käkar man ärtor med fläsk och pannkakor i det land du kommer ifrån?

Ett land som i princip saknar ett eget kök, är ju England. De lever på smörgåsar. Det är kanske de är så lönnfeta (smala fast med bilringar).
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-18 12:53:07 följande:
    Ja, det har jag. Ärtsoppa går inte ner här... Så du tycker att invandrarnas matkultur ÄR okej men inte individerna bakom? Du åker på semester till andra länder och roar dig men vill inte se dom här i Sverige? Det jag ville visa med artikeln var att dessa invandrare som är pesten om mans ka gå efter SD-uttalande har nyggt upp Sveriges matkultur. Nu flera århundrade senare så vill man inte veta av dessa. Fast det kanske är skillnad mellan invandrare och invandrare?
    Etnoluralism handlar ju just om att man respekterar och uppskattar varandras särart.

Det folket där, med sin egen kultur, och det andra där, med sin särart. Så ska det vara. Och den invandring som ändå förekommer; att anpassa sig eller flytta! Man ska ta seden dit man kommer. En alldeles ypperlig sentens.

Bort med synagogor och moskéer!

Den där artikeln du hade bifogat är trams. När han börjar snacka om holländare i Gbg t.ex. Hur många var de? Ja, en och annan ingenjör naturligtvis, men som kunde räknas på ena handens fingrar.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-18 15:27:20 följande:
    Det var en intressant beskrivning av etnopluralismen. Är du bekant med Richard McCullough och hans bok "The Racial Compact"? Vad tycker du om den? Etnopluralism är ju annars fokusområde för Nationaldemokraterna. De har ju det inskrivit i sina stadgar.
    Jag har hört talas om honom bara, men aldrig läst nåt av honom; jag har således ingen uppfattning.

Däremot har jag läst Benoist, och han är bra, även om jag ju inte håller med honom på alla punkter.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-18 15:27:20 följande:
    Det var en intressant beskrivning av etnopluralismen. Är du bekant med Richard McCullough och hans bok "The Racial Compact"? Vad tycker du om den? Etnopluralism är ju annars fokusområde för Nationaldemokraterna. De har ju det inskrivit i sina stadgar.
    Jag hörde det.

Men problemet (för mig) är att Nd ibland ägnar sig åt moralism som ligger helt vid sidan av etnopluralismen.

Det gör å andra sidan också samtliga riksdagspartier, ägnar sig åt moralism alltså.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!