Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-17 20:19:02 följande:
    Så för att ha svarat på din fråga NEJ, invandring innebär inga problem för Sverige. Hade det inte varit för invandringen så hade den svenska köket haft ärtsoppa med fläsk 7 dag i veckan. Inte ens Kalle Kaviar ÄR grundad av en svensk. Finns ingen varumärke du kan rabbla upp som har grundats av en svensk men fortsätt du hålla fast vid din "svenkhet" vad det nu är...
    Okej, så du är för obegränsad (fri) invandring då?
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 20:28:47 följande:
    Jag tycker hon lyfter fram att invandringen för med sig avgjort goda bidrag till Sverige som land och stat. Får jag fråga varför du är så fokuserad på konceptet "fri invandring"? Jag har frågat dig tidigare vad du menar med "fri invandring". Vad begreppet innebär rent konkret. Jag minns att jag inte fick ett vidare tillfredställande svar.
    Det innebär att man helt enkelt öppnar gränserna och ger alla som vill möjligheten att bosätta sig här, med medborgarskap och allt. Somliga hävdar att det är fascistiskt att hysa en annan uppfattning än denna.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-17 20:26:58 följande:
    Ja, det är jag. Däremot ser jag en tydlig skillnad mellan invandrare och flykting vilket du inte verkar göra i dina inlägg.
    Okej. Vill du ha kvar välfärdssystemet då?
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 20:24:58 följande:
    Du får tänka på hur du använder dina uttryck. Att kalla något en vetenskaplig metod för att du eventuellt fört ett resonemang kring en företeelse är inte nödvändigtvis korrekt. Du verkar vara en väldigt emotionell människa. Jag beklagar att dina känslor övermannar dig tidvis.
    Och din besserwisser-attityd är...pinsam
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-17 20:43:08 följande:
    Det är inte jag som är "målet" i den här diskussionen så jag hoppar över det. Känner inget behov av att diskutera min politiska åsikt mer än vad jag redan har gjort. Du däremot som vill sympatisera med SD och "kanske" rösta på dom nu till höst får väl stå för dina åsikter. Det är ju trots allt en diskussion om SD. Svarar på den här frågan men tänker inte svara på fler frågor angående mina politiska åsikter. Jag tycker välfärdssystemet ska ha en viss ändring...
    Jag vet ju att du är moderat. Det såg jag i en annan tråd. Ja, med moderatstyre har ju klassklyftorna blivit större än på många många år i detta land. Och vilka tillhör den fattiga klassen här i landet? Jo, majoriteten av invandrarna. Fast du kanske gillar tanken på att underbetald arab putsar dina skor. Tvi!
  • Maxipaxi

Frågan är om man inte borde utvisa alla som inte svär trohetsed gentemot Sverige. Ut med landsförrädarna!

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 20:22:47 följande:
    Maxi, jag har redan påtalat att jag förespråkar språkläger. Jag anser att språket är av yttersta vikt att ta till sig. Som humanist med språk som specialité så bör du ju vid detta laget ha noterat att detta är min åsikt. Om inte så postar jag den ytterligare en gång.  Ditt snickarexempel, precis som dina tidigare exempel med 10 barn (eller var det bara 8?) och dylika är intressanta eftersom de ger oss en inblick i hur du tänker. Att arbeta med trä, om vi nu tar och plockar upp ditt exempel, är något jag inte är helt obekant med. Vissa skillnader finns mellan träsorter och varje snickeri har sitt sätt att beskära och foga för bästa effekt. Därtill kommer olika typer av fästelement och kemiska adhesiv för att förstärka. På detta kommer också det faktum att man behöver beakta olika utvidningstemperaturer och luftfuktighet. Jag ser inget oöverkomligt rent kompetensmässigt mellan en bagdadisk snickare och en svensk. Viss anpassning i arbetsmetodik är naturligtvis nödvändig. Men att tala och skriva svenska så som du och jag eller de andra deltagarna i denna tråden ser jag inte någon nödvändighet för. Jag har tidigare frågat dig om just detta med språk och värderingsgradern av språk. Jag gissar att din språkvetar/humanistbakgrund färgar ditt sätt att tänka kring det här. Jag minns att jag diskuterade med någon annan om service och servicegrad. Även där var det en något fascistisk inställning av konformitet och linjäritet. Det måste vara det bästa annars var det olika grader av det sämsta. Den inställningen hör inte hemma i de humanistiska disciplinerna, som tillskillnad från de naturvetenskapliga, är illa anpassade till den typen av kvantifieringar och värderingar. Därtill har det svenska språket inte den rollen av samhällstratifierare och identitetsmarkör som t.ex. det engelska språket har. Var har jag sagt att jag vill minska invandringen? Jag har klargjort att jag är för fri arbetskraftsinvandring. Jag har påpekat att skiljelinjen mellan arbetskraftsinvandring, asylinvandring och ekonomisk invandring inte är solklar. Därmed behöver vi en kontrollinstans för att avgöra om vi, som samhälle, kan ta emot dessa människor med bibehållen förmåga att leva upp till våra ansvar gentemot dem. En kontrollinstans som avgör vilka som har rätt att få asyl. Vilka som är anhöriga. Och vilka som är rent ekonomiska migranter utan asylstatus. Den här sista gruppen är den svåraste att förhålla sig till för att jag anser att det tar minst 3 generationer innan normalisering sker för en invandrad person till ett nytt land. Den första generationen brukar ha det svårast. Den andra lutar sig delvis på den första men här är också samhällets insatser av yttersta vikt att påverka positivt och ge stöd. Den tredje generationen är självständig och skapar sin egen framtid. Därmed är det viktigt att ha framförhållning och ett öppet sinne i sin bedömning. Om något så skulle jag vilja se en på sikt ökad invandring framförallt för att kompensera för de pensionsavgångar som kommer. Men den kommer i huvudsak att vara av arbetskraftsinvandringsnatur (kan man ens skriva ett så långt ord?). Det är den invandring som våra ansvarsfulla föregående regeringar har möjligjort som skall ta itu med dessa avgångar. Vi är inne i generation två (och i vissa fall 1) och detta är ett kritiskt skede. Dessa avgångar är dock något jag räds, för jag är inte säker på hur vi ska ta itu med detta om SD får sin vilja igenom och stoppar invandringen helt. Våra grannländer kommer hamna i samma knipa som oss ungefär samtidigt så någon invandring från närområdet blir nog inte svaret. Jag ser heller inte hur vi kan ta itu med det viktigaste av allt, nämligen hur vi skall ge stöd åt generation två och ett för att de skall komma in i vårt samhälle och bli bidragande medlemmar som förverkligar sina egna drömmar i största möjliga mån. Det är nämligen den typen av samhälle som jag kämpar för och som jag ställer mig bakom. Precis som språket är föränderligt så är även kultur och folk föränderligt. I dagens globaliserade värld så är denna föränderlighet nästintill gränslös och skapar automatiskt ett mångkulturellt samhälle. Vi är redan mångkulturella som svenskar långt bortom kebab och Indiska-kedjan. Att utmåla Sverige som ett homogent folkhem samtidigt som man fäller nedvärderande och främlingsfientliga omdömen om invandrare av "muslimsk härkomst" tycks vara utmärkande för Sverigedemokraterna.  Det känns som man hittat just en hjärtefråga som de tror sig kunna sno röster av sina partimotståndare i övrigt. De hoppas på att människor ska låta sig styras av sin oro och rädlsa för muslimer och värdera det högre än den dubiösa och cul de sac-liknande ekonomiska politik som SD vill genomföra. Man är frestad att kalla det hela billig och suspekt populism. För att använda två passande adjektiv. Jag vill också än en gång påpeka att jag anser att fokus skall vara på den delen som kommer efter beviljat/beviljad uppehållstillstånd/asyl och hur man kan på bästa sätt hjälpa dessa nyanläda människor att få igång sina liv igen som de många gånger i hast eller av andra mer desperata skäl behövt lämna bakom sig. Det är här de största resurserna behöver sättas in och där jag anser att mina krav på högre status för läraryrket är knutna till de utmärkta svensklärare med bred kulturell kompetens behövs för att bygga de broar och skapa de positiva förutsättningar som behövs för att invandrare från hela världen skall få en bra start här i Sverige som fyller dem med en känsla av att VILJA bidra. Har vi problem med invandringen fram till uppehållstillståndet? Ja. Har vi problem efter detta? Ja. Har vi problem med p.g.a. invandringen så som kriminalitet och resursslöseri? Ja. Upphör därmed invandringens existensberättigande? Nej. Gör någon av dessa tre eller alla tre att invandringen som problem överstiger problemen med säg alkohol i samhället? Nej. Alkohol vida överstiger invandringen i problemgrad både vad gäller mänskligt lidande och vad gäller ekonomiska resursslöserier. Jag anser att de som röstar på SD, om de är genuina i sitt engagemang för att ta itu med de största problemen i Sverige idag, gör mer rätt i och har därmed mer trovärdighet när de säger att de vill åt de största problemen i Sverige idag om de röstar på Spritpartiet.
    'Mångkultur', vad är det egentligen, om inte ett vagt begrepp med flera olika betydelser. I vilken betydelse använder du begreppet?
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 21:15:02 följande:
    Jag har då aldrig sett någon kalla det fascism. Däremot låter det direkt oansvarigt att dela ut medborgarskap med de rättigheter och skyldigheter som kommer därav till vemsomhelst. Har du möjligen någon referens där ledande personer för mångkulturen hävdar att det är fascism att inte dela ut medborgaskap till varje människa som uttrycker önskan om sådant. Jag får anta att det i alla fall avgränsas till personer som faktiskt är närvarande vid själva ansökningsprocessen?
    "Alla som vill", skrev jag. Läs lite noggrannare.

Ja, t.ex. har Fredrik Federley har sagt att det är fascistiskt att vara emot fri invandring. Gitter inte leta efter källa nu men jag vet att han har sagt det.

Jag förstår inte en sak: Etablissemanget kallar Sd för främlingsfientliga, för att de vill inskränka invandringen. Men de som vill minska invandringen utan att säga det öppet, av t.ex. ekonomiska skäl, de kallas inte för främlingsfientliga. Handlingen är ju densamma oavsett vem som utför den, vilka idéer som ligger bakom.
  • Maxipaxi
    upyours skrev 2010-05-17 21:17:20 följande:
    Så jävla många svennar som också skulle stryka med Sen blir det bara kvar en liten grå nazistmassa som förökar sig genom inavel.
    De som först borde åka ut är de som kallar etniska svenskar för 'svennar'; sen kan de sitta där i öknen och gasta om svennar bäst de gitter!

Hellre en blatte som känner som svensk, än en svensk som känner sig som blatte!
  • Maxipaxi
    Joppis skrev 2010-05-17 21:36:34 följande:
    Hahaha
    En morgon vaknade jag alldeles svettig...en mardröm. Jag drömde att jag bodde bredvid en minaret, att man inte kunde ta sig ett glas, utan bara te, att folk satt på golvet i turbaner, att mina barn hade skolavslutning i en moské, att kvinnorna gick i huckle så man inte kunde se deras smäckra vader, att jag inte kunde köpa en korv med bröd och senap under fotbollsmatchen...
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!