• Plly

Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?

Halloj! Det är mycket att stå på alla fyra och gunga men krypet är baklänges fortfarande, dock "går" hon hellre och står, hon står ofta med bara en hand som stöd mot möblerna...

• Plly

Tjoho nu kryper hon! Och är en jävel på att plocka in saker i munnen när mamma inte ser...helst löv och bär (fiskade ut ett stort krusbär ur munnen imorse på henne, hur faaaaasiken hann hon stoppa in det utan att jag såg???) och ändå sätter man vagnen i trädgården så att hon INTE ska nå nåt...herregud :-O

Hon vill hellre stå än sitta nu oxå, står upp i spjälsängen så fort hon vaknat, ställer sig med hjälp av lådknoppar, stolar och diverse...tror hon kommer knata iväg en dag snart

Hur är det med mat och sovvanor för er andra?
    Så här ser det ut hos oss ungefär:

Vaknar 6:00 ca, somnar om efter lite mer välling
    Vaknar igen 8-9 ca, frukost med oss (något motvilligt, gröt är inte favoriten...)
    Sover förmiddag ca 11-12:30
    Lunch ca 13:00 hemlagat
    Sover eftermiddag ca 14-15 eller 17-18, varierar rätt mycket här, hoppar över vilan ibland...
    Middag ca 18:00 hemlagat
    Får välling varje gång hon ska sova, dricker totalt runt en liter välling om dagen ...ersättningen slutade hon med för mer än en månad sen, och napp för snart två månader sen när tänderna började dyka upp....totalvägrar!

Kram på er! Och hur går det för dig Wehee??

• Plly
    Hannathu skrev 2011-08-31 20:58:10 följande:
    Här är det fullt ös hela tiden.

Han vill bara gå och säger till pappa att nu går vi genom att dra i hans händer :P
    Han går utmed bord och soffa och släpper då och då...
    Fullt ös här med hon kan gå nån meter utan stöd...så det är nära! Väger 11,5 kilo (egenvägt) och är ca 74 cm..så vi kör på storlek 80 här.
    Älskar plockmat och hatar puréer...kan säga: Mamma, pappa, anka, vovve, katt samt peka på min näsa och mun när jag frågar; vart är näsan?/vart  är munnen?

Fullständigt älskar denna sida, bra om man pratar engelska med sitt barn hemma oxå som vi gör och har en bra videoslinga med lite olika låtar som spelar runt runt...det gillar hon att titta på (har lärt sig tecknen för imse vimse spindel härifrån)  ---->
    http://www.mothergooseclub.com

Kram på er!
  • Plly

Undrar om det är typiskt för pojkar att vara senare än tjejer med talet? (Jämför med andra jag känner som har pojkar i samma ålder eller äldre och ingen av dom säger speciellt mycket...) 
    Jag var själv tidig på att prata.
    Har förresten hittat min gamla hälsobok från bvc från när jag var liten, kul att jämföra med Judiths vikt och längd. 

En annan grej, vet inte om jag frågat det tidigare men när/var/hur ska ni göra med förskola? Jag skulle gärna vilja stanna hemma tills hösten 2012 (eller min man) 

• Plly

Judith är oxå inne i en period där hon är himla klängig och mammig (och ledsen och arg och allt det där när man är utom synhåll, det är ett nonstop mammammammammmamama här) Maten får man snabbt stoppa in med ens fingrar, sked duger inte...möjligtvis gaffel. Skulle hon få välja själv skulle hon just nu leva enbart på välling, majskorn och ärtor. Blöjbyten ska vi inte prata om, speciellt på kvällen så går det inte få henne att INTE vända på sig...man blir galen! 

Leiben:
    Tror att jag läste nånstans att dom går tillbaka lite till bebisstadiet för att det är tryggt där, dom backar ett steg och sen utvecklas dom vidare? 
    Lite extra jobbigt när min man jobbar utomlands och man gärna skulle behöva lite avlastning, hon ska dock till mina föräldrar i helgen eftersom jag jobbar - jobbar lör, sön nu framöver för att kunna vara hemma till nästa sommar/höst.

Vi har en hel del förskolor och dagmammor att välja mellan, då kan man vara lite mer petig. Jag kommer att välja något som är i liten skala. Pratade med en pappa idag som hade två barn på ett dagis med över 70 ungar...hjälp..eller är det bara jag som tycker det låter mycket? Dom trivdes dock...

• Plly

Hej! Ja det var längesen Judith började gå för en månad sen...phuh! Men hon är mycket mer nöjd såhär  
     Ett riktigt busfrö och envis som en åsna här med, sover bra om nätterna dock och det är vi tacksamma för! 
    Tänk att hon snart fyller 1 år, helt galet!
    Vi hoppas på en bebis 2012 här men det finns ju inget som säger att det kommer gå snabbt, jag tänker väldigt mycket på Judiths syskon som skulle ha BF nu i november om det hade fått vara kvar hos oss, känns jättetungt faktiskt
    Kram! 

• Plly

Hej!
    Här är det bra! Har precis ställt mig i förskolekö i vår kommun (jo lite sent...) till hösten 2012. Känns vemodigt att bara tänka på det...
    Här är det tvärtom, inte supersmidig motoriskt men orden bara sprutar ur!
    Sen att hon förstår mer än man tror försöker jag hela tiden säga till migsjälv...igår stampade hon nämligen argt med foten i golvet och skrek: Shit Pixie! (Hon menar Sitt och det var hunden hon skrek åt hahahha)

Mat är fortfarande knep och knåp med om man ska få i henne hela kostcirkeln, hon gillar att äta själv med gaffel eller sked men ibland så orkar man bara inte med mat på gardiner och golv...frukost brukar hon rata medans middag går bra. Hon dricker lite mindre välling än förut men dricker fortfarande en flaska på natten. sover rätt bra, ibland varierar dock sovtiden mellan 20:30-23:00 så det kan bli lååånga kvällar men så får vi oftast också sova till 08:30 på morgonen oftast.

Hon har fått fyra tänder uppe och fyra nere, har varit jobbigt när de senaste kom, var nog dessutom i samband med en klängperiod...men just nu är allt lugnt
    Bilden nedan är tagen i måndags då hon ställde sig upp i vagnen och pekade på ankan och ropade ANKAAA!! i butiken, så den fick bli en tidig julklapp...hon vägrade släppa den! Envis unge Hoppas det är bra mer er andra!
    Kram

• Plly

Halloj hur är det alla?

Igår bestämde vi att vi ska prata med vår bank angående lån till privat IVF. Nu är det 6 månader sedan vi fick klartecken att börja försöka att bli gravida igen...och inget har hänt. Såklart. Man kan ju inte ha tur igen heller? Nu har jag ruttnat och vill ha en plan på hur vi ska fortsätta, känner att det kommer svisha förbi 6 månader till..eller år innan det händer något och så länge tänker jag INTE vänta.
    Just nu hoppar jag iallafall lite av glädje över att vi har tagit det beslutet! Förhoppningsvis så startar vi om ca 2-3 månader och händer det ett mirakel under tiden så vore det ju toppen men nu har jag något att se fram emot iallafall.

Annars är det full rulle från morgon till kväll här hos oss, lillfis är inte så liten längre och har kommit in i "lilla" trotsåldern där hon säger NEEJ till allt och skakar bestämt på huvudet... Vi får heller inte ha varken dator, telefon eller Ipad ifred, hon är där och ska trycka och ringa (!) så vi har laddat ner spel till ipaden (och iphonen) till henne som hon kan leka med. (rekommenderar en app som heter "Sound Touch Lite" där barnet får trycka på lite olika djur och då kommer det upp en bild på djuret samt hur djuret låter, kan även lägga till en röst på valfritt språk som säger om det är en katt eller hund etc, J älskar det!!)
    Jag antar att det är vi som fött den nya generationens datorbarn...haha Nä men jag ser inget negativt i det sålänge dom LÄR sig något.

hur är det med er andra och era små?

• Plly
    Leiben skrev 2012-02-03 18:14:23 följande:
    Skönt att ha kommit till det beslutet iaf. Jag har varit i kontakt med ks också om syskonförsök med det enda lilla frysembryot vi har. Så vi försöker med det antagligen i april/ maj nåt sånt.

Hur är det med alla andra i tråden? Och med era skruttisar så klart?

Kram! 
    Hej! Vet du, jag har nyligen plussat!
    Helt galet! Jag trodde verkligen inte vi skulle göra det igen....inte på några år...
    Är otroligt tacksam men skitskraj och jättenojig, finns inget som säger att det ska gå bra den här gången...men man kan ju hoppas!
    Jag önskar dig all lycka i världen att erat embryo klarar tiningen och sen blir en fin graviditet Har ni fler försök sen eller måste ni göra privat isåfall?
    Vår stora skrutt växer och utvecklas, vår Ipad är hennes stora kärlek just nu...

Ja hur är det med er andra? Bilder på era skruttisar?

Kram

• Plly
    Leiben skrev 2012-02-03 19:40:56 följande:
    Men vad jätteroligt att höra ! Jättegrattis och nu håller jag verkligen alla tummarna jag har. Kram!
    Tack fina!
    Jag håller tummar och tår åt dig oxå! 
Svar på tråden Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?