• Anonym (vad säga...?)

vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??

Min son kom hem och sa att han har en extra mamma....

kändes lite konstigt... han har på 9 år aldrig sagt så förut... och hon, pappans fru, har heller aldrig hejjat på mig har aldrig sett ens hur hon ser ut och nu ska hon kallas för extramamma??

jag sa att hon har ett namn och det duger nog fint det..

vad tycker ni...

vad kallar ni er?

vad är det ok att kalla den andra för?

vad jag dum som sa att extra mamma inte var ok?

• Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??
  • Anonym
    Anonym (vad säga...?) skrev 2010-04-15 15:00:23 följande:
    Jag hade väl tyckt att om relationen oss emellan hade varit bra så hade det nog varit ok att han kallade henne för extramamma... men då jag känner att  så inte är fallet.. så känns det fel för mig. och jag tycker det är viktigt att vi säger samma sak jag och barnet. Det låter lite som att "de" dvs pappan/frun lagt orden i hans mun...  för barnet har alltid kallat henne vid namn. jag har absolut inte blivit arg eller förbjudit.har inte sagt att barnet inte får säga si eller så..  har inte velat ajja eller fya på nåt sätt just för att det inte ska vara jobbigt för barnet då det äredan är så mycket i hetluften just nu. bara sagt att hon har ett namn och att jag tycker att det uger ju ganska bra att säga det. barnet bemötte det med att h*n kan säga styvmor med.. som de gör i bla askungen.. vilket fick mig att asgarva.. för det var ju lite associationer om att hon var elak mot barnet och det har hon ju inte varit på det sättet, fast det är elakt att prata elakt om mig till barnet så kändes det ändå fel. Men jag ska nog framföra att extraförälder och hennes namn är bra passande när barnet pratar om henne hemma.. Det kan kännas lite stelt att säga "pappas fru".. hon och barnet har ändå träffats i 9 år. Jag säger nog själv "hans fru" för vi har aldrig träffats.. hon är ju inte en person för mig utan bara ett namn och just hans fru och barnets halvsyskons mamma.
    Hur gammal är barnet?
    Nio år är en lång tid för ett barn att bo ihop med mammas eller pappas nya partner. 
    Så trots att du inte har träffat henne så känner förmodligen ditt barn henne väldigt väl. Det kan ju vara så att barnet säger extramamma eller annat i samma stil när barnet är hos pappan och henne men annars (utom den här gången då) låter bli att göra det när barnet är hos dig?
  • Anonym (vad säga...?)

9 år är barnet.. bor varannan helg.

har aldrig sagt nåt sånt förut.. och vi pratar mycket om familjen och halvsykon där om att de är precis som lika mycket syskon som syskonen hemma,  och har så alltid gjort för att han ska känna att "trots" att det bara är varannan helg så är det hans familj och det är inget halv eller så.. för barnet är det enda halvbarnet.. sedan är det flera helsyskon på vardera sida..

sättet som det kom fram på.. att... det meddelades till mig från barnet.. att jag kan ju kalla henne för extramamma... var som om de hade pratat om det under helgen.
    Det var inget som barnet kommit på själv.

• Anonym
    Anonym (vad säga...?) skrev 2010-04-15 15:12:52 följande:
    9 år är barnet.. bor varannan helg. har aldrig sagt nåt sånt förut.. och vi pratar mycket om familjen och halvsykon där om att de är precis som lika mycket syskon som syskonen hemma,  och har så alltid gjort för att han ska känna att "trots" att det bara är varannan helg så är det hans familj och det är inget halv eller så.. för barnet är det enda halvbarnet.. sedan är det flera helsyskon på vardera sida.. sättet som det kom fram på.. att... det meddelades till mig från barnet.. att jag kan ju kalla henne för extramamma... var som om de hade pratat om det under helgen. Det var inget som barnet kommit på själv.
    Så barnet har känt henne hela sitt liv då alltså. 
    Verkar ju inte så långsökt att tro att barnet själv har kommit på att kalla henne extramamma då, och att barnet kanske gör så annars. Det är kanske först på senare tid som det har blivit viktigt för barnet att etikettera henne. 
    Varför skulle pappan och pappans fru efter nio år ha sagt till barnet att kalla henne för extramamma, menar du? För mig verkar det troligare att barnet redan tidigare har omnämnt henne så men avhållit sig från att göra det när barnet är hemma hos dig.
  • Anonym (bonusmorsa)

Jag är (bonusmamma) åt två en på 12 och en på 9 jag kom in ganska sent in i deras liv och deras pappa hade haft några förhållande innan mig.Dom kallar mig vid mitt namn och jag vill inte bli kallad något annat heller jag är mamma åt deras lilla syster vad jag vill vara en extra vuxen och det har jag sagt till den älsta.Jag tror nog att det är känsligt att kalla någon annan mamma än sin mamma det måste kännas rätt för dig dina känslor är inte fel och hon ska i huvet taget inte lägga sig i och framför allt ite försöka på verka barnet så att barnet ska flytta hem till dom på heltid.
    Hoppas att det lösersig för dig

• Calles matte

Snälla låt ditt barn kalla sin bonusmamma vad han eller hon vill! Lägg inga värderingar i det och låt inte din och bonusmammans relation färga av sig på den relation som barnet har till sin extraförälder. Försök för ditt barns skull att inte göra någon affär av detta. Barn är hyperkänsliga för vad deras föräldrar tycker och tänker och de känner av sådant väldigt tydligt även om man tycker att man döljer det väl, och den som drabbas värst av att mamma inte accepterar bonusmamma (eller den roll hon verkar ta) är barnet, ingen annan - tänk på det!

• TrueLoveNeverDies

Det är nog ganska så individuellt familj till familj.
    Min bonusson kallar mig för "Bebba",vilket varken avspeglar mitt verkliga namn eller roll och det funkar bra för oss... fast ibland kan det bli fel och han råkar säga mamma, men vilket han också gör mot sin pappa men då rättar vi honom eller så kommer han på det själv. {#lang_emotions_laughing}

Jag själv vet att jag kallat/kallar min bonuspappa för "PappaJanne" eller vid något annat smeknamn som hängt med sedan man var liten...

Att ett barn på lite äldre ålder kommer hem och säger att denne fått en extramamma/pappa är nog mer bara ett sätt att själva bearbeta situationen och sen får man också tänka på att det ligger ganska mycket press på barn när det kommer in nya vuxna i deras liv... "Vad ska dem kalla dom?" "Hur ska dem bete sig jämtemot dem?" Osv osv... så att ett barn kommer hem och berättar om sin "nya" bonus vuxen är nog inget man behöver lägga ner så mycket energi på, men säger barnet att denne "bonus vuxna" kräver att den kallas för något "extraordinärt", då kanske ni mammor & pappor kan hålla ögon och öron öppna.. för då är det något som inte står rätt till.

• April barn

Jag kallar min mammas man för sitt namn tycker inte det är nått konstigt med det ...

• Anonym

Jag tycker att en bonusförälder ska säga ifrån om barnet kallar denne för något med mamma/pappa, vare sig det är "bonusmamma", mamma *namnet* eller liknande.

Barnet ska kalla nya partner för sitt namn och inget annat! Pappas fru, mammas kille eller liknande är också rätt - för det är ju precis vad det är - men inte någon förälder!!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-15 19:04:37 följande:
    Jag tycker att en bonusförälder ska säga ifrån om barnet kallar denne för något med mamma/pappa, vare sig det är "bonusmamma", mamma *namnet* eller liknande. Barnet ska kalla nya partner för sitt namn och inget annat! Pappas fru, mammas kille eller liknande är också rätt - för det är ju precis vad det är - men inte någon förälder!!
    Skulle aldrig falla mig in att protestera dom gångerna min yngsta bonus kallat mig mamma, det skulle uppfattas som att jag inte älskar henne tillräckligt och hon skulle ta minst ett steg tillbaka från våran mycket goda relation vi har.
    Det vanligaste är att båda bonusarna kallar mig vid namn, men oftare och oftare händer det att ett mamma slinker ur den minsta och jag låtsas som jag inte hörde det.
    När dom pratar OM mig med kompisar eller dessas föräldrar så kallar dom mig för "min nya mamma" och föräldrarna till kompisarna benämner mig som "mamma+namnet"
    Det är helt ok för mig och pappan, men mamman skulle förmodligen få ett frispel om hon visste, men känner barnen att det är rätt benämningar för deras del så anser jag det vara helt riktigt, man ska aldrig ta ifrån ett barn deras innersta känslor, och det är just vad det är när barnen börjar kalla sina bonusföräldrar mamma eller pappa.
    Dom VET att dom har två biologiska, men det är inget fel i att ha några extra
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-15 19:04:37 följande:
    Jag tycker att en bonusförälder ska säga ifrån om barnet kallar denne för något med mamma/pappa, vare sig det är "bonusmamma", mamma *namnet* eller liknande. Barnet ska kalla nya partner för sitt namn och inget annat! Pappas fru, mammas kille eller liknande är också rätt - för det är ju precis vad det är - men inte någon förälder!!
    I TS fall har hennes barn känt sin bonusmamma lika länge som barnet har känt sin biomamma. Jag tycker inte att det är särskilt svårt att förstå att barnet har en önskan och en vilja att ha med mamma-epitetet när det gäller en person som varit närvarande i hela barnet liv.
    Jag har inte svårt att förstå det annars heller. 
Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??