Anonym skrev 2010-04-15 19:04:37 följande:
Jag tycker att en bonusförälder ska säga ifrån om barnet kallar denne för något med mamma/pappa, vare sig det är "bonusmamma", mamma *namnet* eller liknande. Barnet ska kalla nya partner för sitt namn och inget annat! Pappas fru, mammas kille eller liknande är också rätt - för det är ju precis vad det är - men inte någon förälder!!
Skulle aldrig falla mig in att protestera dom gångerna min yngsta bonus kallat mig mamma, det skulle uppfattas som att jag inte älskar henne tillräckligt och hon skulle ta minst ett steg tillbaka från våran mycket goda relation vi har.
Det vanligaste är att båda bonusarna kallar mig vid namn, men oftare och oftare händer det att ett mamma slinker ur den minsta och jag låtsas som jag inte hörde det.
När dom pratar OM mig med kompisar eller dessas föräldrar så kallar dom mig för "min nya mamma" och föräldrarna till kompisarna benämner mig som "mamma+namnet"
Det är helt ok för mig och pappan, men mamman skulle förmodligen få ett frispel om hon visste, men känner barnen att det är rätt benämningar för deras del så anser jag det vara helt riktigt, man ska aldrig ta ifrån ett barn deras innersta känslor, och det är just vad det är när barnen börjar kalla sina bonusföräldrar mamma eller pappa.
Dom VET att dom har två biologiska, men det är inget fel i att ha några extra