• Anonym (vad säga...?)

vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??

Min son kom hem och sa att han har en extra mamma....

kändes lite konstigt... han har på 9 år aldrig sagt så förut... och hon, pappans fru, har heller aldrig hejjat på mig har aldrig sett ens hur hon ser ut och nu ska hon kallas för extramamma??

jag sa att hon har ett namn och det duger nog fint det..

vad tycker ni...

vad kallar ni er?

vad är det ok att kalla den andra för?

vad jag dum som sa att extra mamma inte var ok?

• Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??
  • Anonym (vad säga...?)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2010-04-16 13:10:24 följande:
    Här hemma kallar barnen mig vid namn, men skulle barnen få för sig att kalla mig bonusmamma eller mamma + mitt namn, så skulle jag personligen inte säga åt dom att dom inte fick.Jag skulle bara vara glad att dom gillar mig och trivs med att bo även med mig.DOCK skulle jag aldrig försöka ta över mammarollen, barnen har en mamma och det vet dom.När jag var liten så kallade jag min styvpappa för namn hemma, men när ja pratar om honom är han pappa.Jag tycker det är bra att du inte skällde på ditt barn, att säga att ni använder hennes namn är bra.Jag tror inte man ska göra så stor sak av det, ditt barn vet att han har en mamma och det kan inget ändra på.Nu förstår jag att ni har en infekterad relation och det gör det jobbigare, men annars är det inte alltid någon som säger åt barnet att kalla bonusföräldrarna för tex bonusmamma... När jag var lite började ja kalla min bonuspappa för pappa utan att någon sa åt mig.
    Nä skulle aldrig skälla på barnet om det...
    igår pratade vi lite och jag sa att barnet ska vara glad över att h*n tycker om henne.. för fy så hemskt jobbigt det hade varit om det inte var så, att inte tyckte om henne och vara tvugen att träffa henne för att man vill träffa sin pappa.

då var h*n ju glad att h*an tyckter om henne.. och så tänker jag med.. att bra att h*n gillar henne för då trivs h*n ju bra där..  det omvända hade varit jättejobbigt.

Det är kompisarna där borta som börjat kalla henne för hans extramamma..  frågade om h*n kom på det själv, kände om h*n ville säga så då sa h*n som det var.

jag försöker alltid ha en öppen dialog med barnet så att barnet kan våga säga allt till mig, bra som dåligt saker.
    OCh det dåliga hörde jag ju när barnet bad mig att prata med pappan och hans fru om att sluta säga sådanna saker om mig
    oj vilket rabalder det blev.

Men jag får väl låta barnet säga extramamma...  det är det som gäller nu tydligen.
  • Anonym (bonusmamma)

Tråkigt att dom pratar illa om dig framför barnet, här hemma är vi väldigt noga med att aldrig säga ett ont ord om barnens mamma även om man många gånger har svårt att vara tyst.

Tycker det är bra av dig att inte säga dumma saker till barnet att h*n valt att kalla pappans nya fru gör extramamma.
    Det gör inte dig till mindre mamma till barnet, och barnet kommer alltid se dig som dess mamma.
    Men det är bekvämt även att säga extramamma man slipper säga "pappas nya fru" eller liknande, idag vet alla vad extramamma är.

Förstår att de blev livat när dom pratat skit om dig till barnet, det är inte ok... och det är bra att barnet vågar prata med dig om det.
    Här hemma vågar barnen tyvärr inte säga att mamman säger dumma saker om oss, men på barnens sätt att prata och säga saker så vet vi att mamman säger saker om oss.
    Tyvärr är det inte alla biomammor (och pappor) som kan acceptera att barnen tycker om den nya i den andra förälderns liv

• Anonym (vad säga...?)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2010-04-16 14:18:23 följande:
    Tyvärr är det inte alla biomammor (och pappor) som kan acceptera att barnen tycker om den nya i den andra förälderns liv
    Det förstår jag verkligen inte.

varför är man inte glad över att barnen trivs... jag hade tyckt det varit jättejobbigt om barnet inte tyckte om alla i den familjen. Det känns bra när barnet faktiskt tycker om alla. ink frun.

Ett tips är att istället vända på det till barnet.. att prata mycket positivt om den andra föräldern, även om man inte kan hitta nåt bra så kom på massa positiva saker.
    När barnen vet att det känns bra att man pratar gott om varandra så kan de öppet börja ifrågasätta varför den andra säger en eller annan sak.
    DÅ kan ni höra det mer rakt ut och ta upp det med mamman.

Barnet som ofta ringer sig pappa och får göra det när det vill har nu börjat fundera på varför pappa inte ringer tillbaka...

Om man är den "goda" så kommer barnen själva att göra klart för vad de vill ska gälla.

Mitt barn vet att om h*n själv vill flytta hem till pappa och börja skolan där och träffa mig vh så är det helt ok. Jag kommer att hjälpa till och stötta så att det kan funka.
    Men så långe barnet ska bli övertalat av sin pappa så säger både jag och barnet nej.
    Barnet verkar ju tryggt med att veta att jag stöttar även om h*n väljer att bo med pappa, det innebär inte att välja bort mig utan byta hem ett tag.

Tyvärr är det många som agerar precis tvärtom och ger barnen skuldkänslor för att de "väljer" den ena och inte den andra.
  • AnnanAnna

Min mans dotter kallar mig vid mitt namn och hon har aldrig någonsin sagt bonusmamma/styvmamma eller något sånt vad jag vet. Hon har sagt pappas tjej, pappas sambo och numer då pappas fru.

Jag säger oftast min mans dotter om henne, ibland säger jag bonusdotter eller styvdotter, men vanligtvis inte.

• Anonym

Bonusen söger mitt namn och inget annat, och jag vill inte bli kallad annat heller

• Anonym

säger ska det stå i inlägg 45 :)

• Anonym (bio-bonus-plast)

Mina bonusbarn och jag själv säger bara Plast/bonus/extra mamma om någon undrar över vår relation. Annars är det mitt namn. Ibland blir jag även pappas tjej eller deras lillasysters mamma. Har liksom inget bestämt. Det blir som det blir... :)

Jag vet inte hur eller vad dom säger när mamma är med, men hon har aldrig varit arg på mig iaf.

Första gången jag träffade mina bonusbarn så sa den minsta att : om ni blir ihop blir du min plastmamma" väldigt glatt. Hon tyckte det va jättehäftigt! :)

Bra TS att du inte blir arg på din dotter eller så, det är bättre att du förklarar att det inte känns bra och att ni hittar på något, som både du och hon kan leva med.
    Barn förstår mer än man tror, bara man pratar och förklarar för dom.

• Anonym
    Anonym (vad säga...?) skrev 2010-04-14 16:38:54 följande:
    Min son kom hem och sa att han har en extra mamma.... kändes lite konstigt... han har på 9 år aldrig sagt så förut... och hon, pappans fru, har heller aldrig hejjat på mig har aldrig sett ens hur hon ser ut och nu ska hon kallas för extramamma?? jag sa att hon har ett namn och det duger nog fint det.. vad tycker ni... vad kallar ni er? vad är det ok att kalla den andra för? vad jag dum som sa att extra mamma inte var ok?
    För mig klingar det ju bra att sonen kallar henne extramamma, på något sätt känns det för mig som att han har accepterat henne och att de borde fungera hyfsat bra ihop.

Min pappas fru har jag kallat allt mellan styvmamma(men det var bara en kort period för jag tycker det låter hemskt), plastmamma, extramamma, jag kallar henne lika ofta vid namn som jag kallar henne för extramamma.
  • Anonym

jag kallar min bonusmamma för mamma. :) men det är för att hon är så jävla underbar snäll o ställer upp JÄMT älskar henne

• Anonym (vad säga...?)
    Anonym skrev 2010-04-18 16:57:16 följande:
    jag kallar min bonusmamma för mamma. :) men det är för att hon är så jävla underbar snäll o ställer upp JÄMT älskar henne
    Ja det var ju oxå en sak.. då hade det varit en annan femma med..

men här ska det divideras och tjafasas om varenda krona extra typ mer än det minimala underhållet på 1273 som jag önskar att de lägger på barnet.. som tex till läger, skjuts till/från lägret (jag har ingen bil) och saker..
    Det ska snålas som in i vassen för barnet för den tiden h*n är med mig.. men hos sig har de kläder som inte kommer till mig, och 21 växlad cykel mm

här är det ärvd cykel utan växlar och jag får snåla för att det ska gå ihop men frågar jag efter nåt så ska det tjafsas om varenda kostand.

Har bett om högre underhåll men fick till svar att accepterade det jag fick eller återkomma med en stämnng typ.
    Det är ju inte meningen att gå till mig utan till barnet.

ja det är många känslor så hänger på det där att för mig känns det fel att barnet säger  just extramamma..

extraförälder hade varit bättre... eller namnet.. 
    För det är även som du säger att en "mamma" ställer ju upp..

Men som jag skrivit innan... om det är det enda barnet vill kalla henne för så ok.. jag ska lirka försiktigt och se vad som händer..  eller acceptera ett tag och se om pappan m famlij kan ändra sig.
Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??