Anonym (bonusmamma) skrev 2010-04-16 14:18:23 följande:
Tyvärr är det inte alla biomammor (och pappor) som kan acceptera att barnen tycker om den nya i den andra förälderns liv
Det förstår jag verkligen inte.
varför är man inte glad över att barnen trivs... jag hade tyckt det varit jättejobbigt om barnet inte tyckte om alla i den familjen. Det känns bra när barnet faktiskt tycker om alla. ink frun.
Ett tips är att istället vända på det till barnet.. att prata mycket positivt om den andra föräldern, även om man inte kan hitta nåt bra så kom på massa positiva saker.
När barnen vet att det känns bra att man pratar gott om varandra så kan de öppet börja ifrågasätta varför den andra säger en eller annan sak.
DÅ kan ni höra det mer rakt ut och ta upp det med mamman.
Barnet som ofta ringer sig pappa och får göra det när det vill har nu börjat fundera på varför pappa inte ringer tillbaka...
Om man är den "goda" så kommer barnen själva att göra klart för vad de vill ska gälla.
Mitt barn vet att om h*n själv vill flytta hem till pappa och börja skolan där och träffa mig vh så är det helt ok. Jag kommer att hjälpa till och stötta så att det kan funka.
Men så långe barnet ska bli övertalat av sin pappa så säger både jag och barnet nej.
Barnet verkar ju tryggt med att veta att jag stöttar även om h*n väljer att bo med pappa, det innebär inte att välja bort mig utan byta hem ett tag.
Tyvärr är det många som agerar precis tvärtom och ger barnen skuldkänslor för att de "väljer" den ena och inte den andra.