• Anonym (vad säga...?)

vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??

Min son kom hem och sa att han har en extra mamma....

kändes lite konstigt... han har på 9 år aldrig sagt så förut... och hon, pappans fru, har heller aldrig hejjat på mig har aldrig sett ens hur hon ser ut och nu ska hon kallas för extramamma??

jag sa att hon har ett namn och det duger nog fint det..

vad tycker ni...

vad kallar ni er?

vad är det ok att kalla den andra för?

vad jag dum som sa att extra mamma inte var ok?

• Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??
  • Anonym

Har inte läst hela tråden..

Min sambos barn kallar mig för mitt namn och det är så jag vill bli kallas utav dom.
    För jag är ju inte deras mamma. Jag är deras pappas partner, jag är deras vän...
    Behöver jag ringa till dagis så presenterar jag mig som xxx's och xxx's  xxx :)
    Alltså, jag säger barnens namn och sen mitt, jag är deras xxxx helt enkelt :)
    Möter jag andra människor som undrar så är jag deras pappas sambo.
    Tycker inte om att bli kallad för varken bonus eller styvmamma.. för jag är ju ingen mamma till dom.. 
    Tycker inte heller om att säga att det är mina bonusbarn...
    Det är min sambos barn.
    Tro nu inte att jag inte gillar min sambos barn för dte gör jag.
    Men jag vill dra en tydlig gräns att jag inte är deras mamma, för det har dom redan en.
    Men för den sakens skull så låter jag ju inte bli att sätta regler o gränser i vårt hus. Både min sambo och jag är eniga om vad som gäller hemma hos oss, och det accepterar barnen. Så får vi göra hos mamma och så gör vi hos pappa och xxxx.
    Fast vi försöker ju komma överrens m mamma så vi har någorlunda lika regler..
    För barn e smarta...
    Så helt enkelt, är man tillsammans med någon som har barn sedan tidigare så är man inte deras mamma. Utan man ska kallas vid sitt namn.
    Tycker jag då :)
  • Anonym
    Anonym (vad säga...?) skrev 2010-04-18 20:08:53 följande:
    Ja det var ju oxå en sak.. då hade det varit en annan femma med..men här ska det divideras och tjafasas om varenda krona extra typ mer än det minimala underhållet på 1273 som jag önskar att de lägger på barnet.. som tex till läger, skjuts till/från lägret (jag har ingen bil) och saker..Det ska snålas som in i vassen för barnet för den tiden h*n är med mig.. men hos sig har de kläder som inte kommer till mig, och 21 växlad cykel mmhär är det ärvd cykel utan växlar och jag får snåla för att det ska gå ihop men frågar jag efter nåt så ska det tjafsas om varenda kostand.Har bett om högre underhåll men fick till svar att accepterade det jag fick eller återkomma med en stämnng typ.Det är ju inte meningen att gå till mig utan till barnet.ja det är många känslor så hänger på det där att för mig känns det fel att barnet säger  just extramamma.. extraförälder hade varit bättre... eller namnet..  För det är även som du säger att en "mamma" ställer ju upp.. Men som jag skrivit innan... om det är det enda barnet vill kalla henne för så ok.. jag ska lirka försiktigt och se vad som händer..  eller acceptera ett tag och se om pappan m famlij kan ändra sig.
    Men bara för att de inte vill betala mer pengar till dig och det tjafsas om pengar betyder det väl inte att hon ställer upp på ditt barn?

Jag kan själv säga att jag vill inte betala en krona till min sambos ex. Hennes ekonomi får hon sköta själv. Men jag bryr mig om min sambos barn väldigt mycket och ställer upp på barnet till 110%.

Min sambo tjänar iof lite mer än henne men det är inga astonomiska summor mer. Men min inkomst ska ju inte räknas in för barnets försörjning.
    Vill jag lägga pengar på barnet gör jag det. Men jag har ingen plikt till att betala för det.
    Men jag bryr mig fortfarnade om barnet och stället upp för det jämt.
    Trots att jag säger ifrån att mina pengar är mina.
  • Anonym

Har inte läst alla inlägg men mina bonusar kallar mig vid namn, den minste försökte kalla mig för mamma ett tag, men det kändes så fel både för mig och min man. Om barnen däremot pratar i skolan eller med främlingar om mig, då säger de mamma (barnen bor hos oss). Detta har de förklarat med att det är så omständigt och förklara för alla vem jag är, säger de mamma så frågar ingen något mer.

• Anonym
    Anonym (vad säga...?) skrev 2010-04-18 20:08:53 följande:
    Ja det var ju oxå en sak.. då hade det varit en annan femma med..men här ska det divideras och tjafasas om varenda krona extra typ mer än det minimala underhållet på 1273 som jag önskar att de lägger på barnet.. som tex till läger, skjuts till/från lägret (jag har ingen bil) och saker..Det ska snålas som in i vassen för barnet för den tiden h*n är med mig.. men hos sig har de kläder som inte kommer till mig, och 21 växlad cykel mmhär är det ärvd cykel utan växlar och jag får snåla för att det ska gå ihop men frågar jag efter nåt så ska det tjafsas om varenda kostand.Har bett om högre underhåll men fick till svar att accepterade det jag fick eller återkomma med en stämnng typ.Det är ju inte meningen att gå till mig utan till barnet.ja det är många känslor så hänger på det där att för mig känns det fel att barnet säger  just extramamma.. extraförälder hade varit bättre... eller namnet..  För det är även som du säger att en "mamma" ställer ju upp.. Men som jag skrivit innan... om det är det enda barnet vill kalla henne för så ok.. jag ska lirka försiktigt och se vad som händer..  eller acceptera ett tag och se om pappan m famlij kan ändra sig.
    här är de min mamma som har vvårdnaden men dom lät bli å dra upp i rätten för MIN skull :) kostnader tjafsas det nog inte om har ine hört det iaf. .Låt barnet säga mamma ett tag jag varvar med hennes namn emellan varven så det är blandat
  • Jennifer 060828

Jag kallar mig ingenting. Jag säger att jag har två bonuspojkar Dem är 10 och 5 år. Den största kallar mig vid namn och den minsta med, med enstaka undantag då han säger mamma, utan att tänka på det

• FabulousMom

Har inte läst hela tråden, men hur gör man när det inte finns någon biopappa med i bilden?

Barnet är knappt 2 år.

• Anonym
    FabulousMom skrev 2010-04-20 14:46:33 följande:
    Har inte läst hela tråden, men hur gör man när det inte finns någon biopappa med i bilden? Barnet är knappt 2 år.
    Man gör det som känns bra för dom inblandade tycker jag!

Barnet kanske inte ska uppmuntras att säga "pappa" innan man verkligen verkligen är i ett stadigt förhållande, och det kan ju ta tid innan man känner/vet det.
    Om jag hade varit i en sån sits så hade jag förmodligen förespråkat att barnet kallar "extrapappan" vid namn.
    Om barnet hade varit yngre, låt säga att man kanske levt i en relation sen barnet var 6 månader eller så, då hade man kanske valt ett annat alternativ.

Lycka till!
  • LyckligtSlut

Tror inte att det har med din roll som mamma att göra att han har god kontakt med henne. Du skriver att ni knappt hälsat och det är ju beklagligt, kanske dags att göra något åt? Men tydligen ser han henne som en trygg förebild och det är ju bra!

Försök att inte haka dig upp på ordet mamma. Du är inte mindre mamma för det.

Mitt styvbarn kallar mig bara för mitt namn som nu är, men hon är yngre och har inte tänkt så mycket på sådant tror jag. Skulle kännas konstigt, men smickrande, att bli kallad t ex extramamma. Försök avdramatisera det. DU är ju mamma och det vet du. Spelar väl ingen roll EGENTLIGEN vad hon kallas.

• FabulousMom
    Anonym skrev 2010-04-22 01:45:00 följande:
    Man gör det som känns bra för dom inblandade tycker jag! Barnet kanske inte ska uppmuntras att säga "pappa" innan man verkligen verkligen är i ett stadigt förhållande, och det kan ju ta tid innan man känner/vet det. Om jag hade varit i en sån sits så hade jag förmodligen förespråkat att barnet kallar "extrapappan" vid namn. Om barnet hade varit yngre, låt säga att man kanske levt i en relation sen barnet var 6 månader eller så, då hade man kanske valt ett annat alternativ. Lycka till!
    Ok, tack för svaret. Jag tänker lite om han själv vill säga pappa sen, t.ex om/när vi får fler barn.. Det borde väl vara okej?
  • Anonym (bonusmamma2)
    Anonym skrev 2010-04-18 16:57:16 följande:
    jag kallar min bonusmamma för mamma. :) men det är för att hon är så jävla underbar snäll o ställer upp JÄMT älskar henne
    Åååå vad härligt!!

De kallar mig för mitt förnamn men om någon frågar vem jag är är det bonusmamma. De är mina bonusbarn för mig är det verkligen så, _bonus_ i mitt liv. Skulle kännas konstigt att presentera barnen som "min mans barn" eller något liknande.
Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??