lillvilda skrev 2010-04-30 00:05:37 följande:
Ja fast jag tycker att det är barnen det handlar om som väljer vad de vill kalla pappas/mammas sambo/fru/man. Jag skulle aldrig kalla mig styvmamma eller låssasmamma inför andra om inte min styvdotter själv använt dom namnen på mig innan. Hon presenterar mig som sin låssasmamma inför sina kompisar å det är okej för mig. Hon är oxå tydlig med att hon har en mamma, hon bara inte bor hos henne. I relationen till min egen "låssaspappa" så minns jag fortfarande hur glad jag blev första gången han presenterade mig som sin dotter. Då visste jag att han såg mig så och för mig som vuxit upp utan pappa var det skönt att höra. Han behövde inte kalla mig dotter men gjorde det ändå. Det var i mina ögon något positivt. Min styvdotter har en mamma på ett annat sätt än jag hade en pappa så där är jag noga att inte klampa in å förolämpa min styvdotter genom att ta mammans plats.
Jag har också vuxit upp utan en biologisk pappa, min "Styvpappa" är min pappa idag, han har funnits i mitt liv hela tiden. Men då är det ju som du själv säger andra förutsättningar också, jag har ingen annan pappa än honom. Han kallar sig både pappa till mig och morfar till mitt barn, för mitt barn har ingen annan morfar. Men har man redan två föräldrar så är det annorlunda, också för barnen.