• Anonym (vad säga...?)

vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??

Min son kom hem och sa att han har en extra mamma....

kändes lite konstigt... han har på 9 år aldrig sagt så förut... och hon, pappans fru, har heller aldrig hejjat på mig har aldrig sett ens hur hon ser ut och nu ska hon kallas för extramamma??

jag sa att hon har ett namn och det duger nog fint det..

vad tycker ni...

vad kallar ni er?

vad är det ok att kalla den andra för?

vad jag dum som sa att extra mamma inte var ok?

• Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??
  • Anonym (vad säga...?)
    Anonym (mhmm...) skrev 2010-05-11 13:20:22 följande:
    Bra att han inte är rädd för dem Jag har ingen aning om vare sig jargong eller sagda ord inom den familjen men ajg är fortfarande lite skeptisk...Förstår att det inte är roligt för ett barn att höra att andra inte (mina ord) "tycker om mamma för att hon gör/är si eller så" men att det samtalsämnet skulle dominera i hemmet såpass att det skulle vara enda anledningen att han inte vill vara där?Njae...Finns nog fler anledningar om inte helt andra.Tror jag, men vad vet jag?Jag spekulerar bara.Kanske vore en bra idé att faktiskt skapa en relation med "extramamman"?På ett sätt är hon ju delaktig i din familj hur hon än beter sig, aknske bättre att skapa dig en egen uppfattning så ditt barn inte blir någon slags mellanhand som väljer sina ord och vinklar lite till sin egen fördel om/när det händer något?
    jag önskar jag visste med.. men han säger att han inte vill för att  pappa tycker illa om mamma. när jag frågar varför han säger så säger han.. för att pappa inte är snäll mot dig... så jag vet inte vad jag ska göra...

jag tror inte längre att det är själva samtalsämnet i sig... utan att det är en protest mot att han inte får ha sina egna känslor där om du förstår vad jag menar..
    Det kan också vara som så att han är rädd att inte komma hem igen.. då hans pappa vill att han ska byta boende och flytta dit, trots att han har sagt att han vill bo varanann vecka eller mest till mig.
    Han har flera gånger berättat att pappa pratar om att flytta till han fast han säger att han inte vill.
    vad ska jag göra.. jag måste försöka vara neutral.. så jag har sagt att den dagen han själv vill flytta ska jag hjälpa han med det så det blir bra.

Nyligen var han hos sin pappa i 2 veckor och då frågade han mig när han kom hem om varför jag ville bli av med han.... vilket jag fick förklara att så var absolut inte fallet.. hans pappa hade tydligen sagt det så.
    jag behövde lite tid för mig själv med. Och pappa kan också ta ansvaret att vara pappa ett tag med lite mer vardag.
    jag sa att jag vill absolut inte bli av med han på nåt sätt..

ja jag har i alla år önskat ha en kontakt med henne som träffat och bor med mitt (vårt) barn.. men det har inte blivit bemött.
  • Rocknangel

nu handlar det inte om en "bonusmamma" i mitt fall utan en "bonuspappa" . 

Min son kallar honom vid namn när vi är hemma och då vi alla 3 umgås . 
    Men fröknar på dagis har berättat att på dagis säger sonen "min pappa Pär" då han berättar saker ... antagligen vill sonen känna sig lika & som alla andra som pratar om sina pappor .. VILKET JAG HAR FULL FÖRSTÅELSE för =) .
    Det är ju Pär som är den manliga förebilden i sonens liv då den biologiska inte närvarar , så han kan ju bara gemföra honom med de andras pappaor . (hoppas ni förstod hur ja mena där )
    Han får gärna kalla sambon för "pappa pär" & Pär . 
    Han är tre år men på något vis så "VET" han trotts dålig kontakt med biologisk pappa att han har sin pappa =) 
    Oavsett om  sonen förstår eller inte så säger vi alltid det att hans pappa heter ( namn) och att han bor någon annan stans . Sonen säger då " ja mamma han bor hemma hos sig" {#lang_emotions_smile} Sötnosen där . 
    Sonen kommer alltid veta  vem som är sin "riktiga" pappa & vi pratar om honom som pappa . 
    Men vill ha kalla sin "bonuspappa" för pappa , Pär , extra pappa  så får han göra det också . Inget vi säger han ska göra eller inte . Där väljer sonen inte vi
  • Anonym (vad säga...?)
    Anonym (Hm) skrev 2010-05-11 13:32:05 följande:
    Mitt barn är 3 snart 4 och kom hem från pappa och sa: -Pappa och X (hans nya) säger att jag har 2st mammor. Jag sa: -Man kan inte ha 2st mammor, X kan inte vara din mamma. Barnet var ledsen för att dom hade sagt så och grät och frågade men varför säger dom att jag har två stycken mammor? Förklarade varför man inte kan ha två mammor på barnets nivå och förklarade att när barnet blir större så kanske du kommer att tycka att X är som en extra mamma till dig. Det förstod barnet inte alls eftersom denna är för liten. Behöver jag tillägga att jag blev hyfsat sne? Jag kommer ALDRIG att säga att min nya är pappa, bonuspappa, plastpappa eller nåt annat han kommer bara att vara X, mammas nya inget annat. Pappa är pappa och mamma är mamma. Sen vad barnet själv känner eller tycker när det blir tillräckligt gammalt är upp till den. Självfallet förstår man att en person man växer upp med och som man tycker om känns som en extra mamma eller pappa. Men man ska inte lägga det blanda in dom benämningarna tycker jag. Ingen kan föda ut mitt barn eller bära det i magen i 9mån igen. Barnet har mina gener alltså är jag mamma. Ingen annan.
    jag förstår dig...

här är det inte sonen som kommit på det själv heller.. efter vad som framkommit. utan hans kompisar där (som är barn tills hans pappas grannar och vänner) säger att det är en extra/bonus-mamma. Sonen nappade på det. 

Det är mycket som kommit ganska plötsligt här.. 
    kalla henne för extramamma, pappan vill att han ska flytta, det pratas illa om mig...

• Anonym (mhmm...)
    Anonym (vad säga...?) skrev 2010-05-11 13:33:58 följande:
    jag önskar jag visste med.. men han säger att han inte vill för att  pappa tycker illa om mamma. när jag frågar varför han säger så säger han.. för att pappa inte är snäll mot dig... så jag vet inte vad jag ska göra...jag tror inte längre att det är själva samtalsämnet i sig... utan att det är en protest mot att han inte får ha sina egna känslor där om du förstår vad jag menar.. Det kan också vara som så att han är rädd att inte komma hem igen.. då hans pappa vill att han ska byta boende och flytta dit, trots att han har sagt att han vill bo varanann vecka eller mest till mig.Han har flera gånger berättat att pappa pratar om att flytta till han fast han säger att han inte vill.vad ska jag göra.. jag måste försöka vara neutral.. så jag har sagt att den dagen han själv vill flytta ska jag hjälpa han med det så det blir bra.Nyligen var han hos sin pappa i 2 veckor och då frågade han mig när han kom hem om varför jag ville bli av med han.... vilket jag fick förklara att så var absolut inte fallet.. hans pappa hade tydligen sagt det så.jag behövde lite tid för mig själv med. Och pappa kan också ta ansvaret att vara pappa ett tag med lite mer vardag.jag sa att jag vill absolut inte bli av med han på nåt sätt.. ja jag har i alla år önskat ha en kontakt med henne som träffat och bor med mitt (vårt) barn.. men det har inte blivit bemött.

Ledsamt, vilken tråkig situation

Jag har inget tips eller råd till dig tyvärr, önskar jag kunde hjälpa dig.

Det enda är väl att fortsätta få ditt barn att trivas hos dig, det är han som känner dig hur du är nu, inte pappan och fokusera på det.
    Låta barnet förstå att alla kan tycka olika om människor oavsett relation och få barnet att växa som individ.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att pappan inte är så "illa" som barnet säger (egen tolkning, kanske lite väl starkt ord men fann inget annat)

Kram
  • Anonym (styvmamma)

Mitt bonusbarn har frågat om h*n fick kalla mig mamma. Jag sa att det får du göra om du vill, men jag ÄR inte din mamma, du har redan en MAMMA.

H*n kallade mig mamma ett par ggr, för att det var spännande att prova, men återgick snabbt till att kalla mig mitt namn. Tror det kändes lika konstigt för barnet som det gjorde för mig.

• Anonym (suggarfree)

Det vill jag säga! Jag är mamma och bonus mamma och min bonus kallar mig mitt namn.
    Men vill säga oxå att vara mamma(biomamma) man får inte när föder barn, att vara mamma man måste förtjäna!
    Många mammmor föder och lämnar sina barn och de kan inte vara riktiga mammor!De oxå har burit sina barn nio månader och vad då!? Lämnar de dem!
    Får mig riktig mamma är den mamma vilken ger råd, tar hand om barn, fostrar och framförallt advänder INTE sina barn för att komma till eget mål.

I slutet - min bonus kan kalla mig hur han vill till han käner sig lycklig med detta och förolämpa  mig INTE

• Mittnick
    Anonym (suggarfree) skrev 2010-05-17 08:05:44 följande:
    Det vill jag säga! Jag är mamma och bonus mamma och min bonus kallar mig mitt namn.Men vill säga oxå att vara mamma(biomamma) man får inte när föder barn, att vara mamma man måste förtjäna!Många mammmor föder och lämnar sina barn och de kan inte vara riktiga mammor!De oxå har burit sina barn nio månader och vad då!? Lämnar de dem!Får mig riktig mamma är den mamma vilken ger råd, tar hand om barn, fostrar och framförallt advänder INTE sina barn för att komma till eget mål.I slutet - min bonus kan kalla mig hur han vill till han käner sig lycklig med detta och förolämpa  mig INTE
    Finns biologiska mammor och så finns det de som har en mammaroll, många kombinerar de två.
    En biologisk mamma blir man ifall man föder barn, det är inget man "måste förtjäna".
  • Anonym
    Mittnick skrev 2010-05-17 13:24:36 följande:
    Finns biologiska mammor och så finns det de som har en mammaroll, många kombinerar de två. En biologisk mamma blir man ifall man föder barn, det är inget man "måste förtjäna".
    Precis, en biologisk mamma blir man automatiskt när man föder ett barn, en mammaroll däremot är den som förtjänar att kallas mamma, den som älskar och vårdar ett barn i familjen.
    Jag älskar och vårdar mina bonusar som mina biologiska, deras biologiska mamma däremot är dom rädda för och hon har aldrig någonsin visat dem vare sig ömhet eller kärlek.
    Vill dom kalla mig mamma så är jag bara glad för att ha fått förtjäna den titeln.
  • Laila71

Min killes dotter hängde som en trasa om mitt ben och sa att hon ville att jag skulle vara hennes mamma.... Visst blev jag glad men sa att hon hade en bra mamma och att jag inte kunde vara mamma till en trasdocka... Jag kallar henne det när vi leker..

Hon kallar mig vid namn och ibland skojar hon och säger att hon är min trasdocka...

Jag älskar henne som min egen men skulle aldrig försöka ta den platsen som hennes mamma...  {#lang_emotions_cool}

Så jag kan tänka mig att vara "bonusmamma"

• MissLillan

Nu har jag ingen erfarenhet själv. Men jag känner att vill han kalla henne för extra mamma så låt honom göra det. Min systers barn kallar sina föräldrar vid namn. Lite tråkigt när man ändå är mamma å pappa. Känns som att det blir konstigt att man säger till om det tycker jag. Hade där emot "extra mamma" sagt att hon hellre vill kallas vid namn eller din son vid sitt smeknamn så får man ju acceptera det. 

Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??