• Anonym (vad säga...?)

vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??

Min son kom hem och sa att han har en extra mamma....

kändes lite konstigt... han har på 9 år aldrig sagt så förut... och hon, pappans fru, har heller aldrig hejjat på mig har aldrig sett ens hur hon ser ut och nu ska hon kallas för extramamma??

jag sa att hon har ett namn och det duger nog fint det..

vad tycker ni...

vad kallar ni er?

vad är det ok att kalla den andra för?

vad jag dum som sa att extra mamma inte var ok?

• Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??
  • Tessa606

Jag har levt med min sambo och hans barn i 8 år, de kallar mig vid mitt förnamn, ibland kan det sägas fel och det blir mamma i stället, precis som de faktiskt kan säga fel till sin mamma och där använda mitt namn och det är inget som påpekas.

Är vi på stan och någon i affären tror att jag är mamma så brukar vi inget säga, bara se på varandra i samförstånd.

Om barnen behöver förklara för någon vem jag är så är jag pappas sambo
    Och för mig är de sambons barn, visst med folk vi känner väl så benäms de bara barnen, alla vet ju hur det ligger till ändå.

Ibland när vi skojar så är jag den elaka styvmodern, men det brukar bara vara när jag gjort något extra snällt eller bra

Jag tror att det är viktigt att barnen får bestämma själv vad de vill kalla en, så länge det inte är elakheter då, de ska inte prackas på att kalla någon för mamma eller pappa.

• sushi81

Nu vet ju de flesta i våran omgivning hur våran familjekonstellation ser ut med mina/hans/våra ungar så numera är det ingen som undrar.

Mina döttrar kallar min sambo för 'daddy' för det gör våra gemensamma (engelskspråkiga) och hans son kallar mig vid namn.

Om utomstående frågar så säger barnen att jag/sambon är extraförälder och alla barnen (inkl. våra gemensamma) kallar våra tidigare barns föräldrar för 'mamma **' eller pappa **'

*J-0102*M-0206*E-0606*A-0712*BF-1006*
  • Anonym

Jag har alltid kallar min mamma och pappas respektive för deras namn. Mina syskon också och min yngsta syster var 4 år när den första kom in i bilden.

Förnamn duger alldeles utmärkt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-05 10:58:41 följande:
    Jag har alltid kallar min mamma och pappas respektive för deras namn. Mina syskon också och min yngsta syster var 4 år när den första kom in i bilden. Förnamn duger alldeles utmärkt.
    Just den kommentaren "när den första kom in i bilden" säger ju varför ni kallat era styvisar vid namn, är ett förhållande stabilt och barnen känner det som en familj så kommer det nog lättare ur dom ett mamma eller pappa.
  • Anonym (jag igen)

ja kallar min pappas flickvän för mamma det är för att min ena bror började med det... men mest e de för jag tycker så jävla mycket om henne <3<3<3<3

• Anonym

jag kallar min styvmamma för mamma, fastän hon kom in sent i mitt liv. eller så blir det hennes namn men min styvpappa kallar jag oftast för hans namn eller för styvis.

• MissKS

Hej!! Förlåt mig nu om jag repeterarnågot , har inte läst hela tråden. Men vad gör man om "bonusbarnet" vill kalla en för mamma. Min bonusdotter (4år) är hos oss varannan vecka och hon tar varje vecka upp temat på något sätt. Ibland kramar hon mig hårt och säger "Du är min riktiga mamma, va?" Jag säger alltid att jag är "mitt namn" och att hon har sin mamma "hennes namn". Men då blir hon alltid ledsen och säger att "Näää, du ska va min mamma!!

Det hjälper inte heller att andra barn i närheten har sagt till henne att jag är hennes Extra-mamma, hon uppfattar då bara ordet mamma och blir jätteglad. Nu har hon i förbifarten börjat säga mamma till mig, typ "mamma, kan du öppna flaskan" eller "mamma, hjälp mig." Hon förösker hitta sätt som jag kan bli hennes mamma och har fråga om jag blir hennes mamma också om jag får en bebis.

Jag vill ju inte göra henne ledsen. Samtidigt vill jag inte bli osams med biomamman. Ryser bara jag tänker på att bonusen skulle omnämna mig som mamma i hennes sällskap. Det skulle ta hus i helvete...

• Esther M

Min mans barn kallar mig vid förnamn. Jag introducerar mig som deras pappas fru om någon undrar. Jag har inga barn och vill inte kallas mamma, styv eller ej.

• Anonym (mitt namn..)

jag vill inte att mina bonusbarn kallar mej för mamma..jag har ju ingen mammaroll på riktigt till dem. de vänder sig alltid till sin pappa vad det än är. vi har varit tillsammans i flera år och har en ok relation i övrigt. men de svansar efter honom jämt och jag blir inte riktit delaktig fast jag på flera sätt ställer upp mer för dem än deras riktiga mamma gör.. så nej de får allt kalla mi vid namn..

• pyretochbönan0809

Har bara läst ts.
    Jag anser migsjälv vara bonusmamma, en titel JAG har satt på mig eftersom jag känner så. Min bonusson säger ibland att jag är hans extramamma men jag är "Dani" i 99% av fallen. Samma gäller med hans mammas nya, hans extrapappa men i 99% av fallen är han "J".

Däremot kan jag tycka att det är lite konstigt att du och pojkens mamma aldrig träffats? Ni är ju ändå en del av varandras liv?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??