vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??
Det är nog ganska så individuellt familj till familj.
Min bonusson kallar mig för "Bebba",vilket varken avspeglar mitt verkliga namn eller roll och det funkar bra för oss... fast ibland kan det bli fel och han råkar säga mamma, men vilket han också gör mot sin pappa men då rättar vi honom eller så kommer han på det själv.
Jag själv vet att jag kallat/kallar min bonuspappa för "PappaJanne" eller vid något annat smeknamn som hängt med sedan man var liten...
Att ett barn på lite äldre ålder kommer hem och säger att denne fått en extramamma/pappa är nog mer bara ett sätt att själva bearbeta situationen och sen får man också tänka på att det ligger ganska mycket press på barn när det kommer in nya vuxna i deras liv... "Vad ska dem kalla dom?" "Hur ska dem bete sig jämtemot dem?" Osv osv... så att ett barn kommer hem och berättar om sin "nya" bonus vuxen är nog inget man behöver lägga ner så mycket energi på, men säger barnet att denne "bonus vuxna" kräver att den kallas för något "extraordinärt", då kanske ni mammor & pappor kan hålla ögon och öron öppna.. för då är det något som inte står rätt till.