• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Mysmamma70
    pickaboo skrev 2010-12-15 15:15:50 följande:
    När är du beräknad?

Jag säger bara AKTA DIG för gelen! Det är en bra inställning du har till igångsättning! JAg fick 4 gel på raken - morgon, kväll, morgon, kväll. Min tapp var så gott som mogen när de lade första gelen. Efter 12 timmar hade inget hänt då lade de en till. Inget hände och sådär höll det på.

Helt plötsligt så drog det igång på tok för fort utan något annat. Värkstormar som slutade i urakut snitt!!!

Håller tummana för dig att du får en igångsättning om det är det du vill ha!!!
    Min tapp var mogen när jag fick gel och efter tre timmar fick jag mycket smärtsamma pinvärkar var tredje minut som varade i tre timmar utan att jag öppnades något...

BM gjorde hinnsvepning och bestämde tillsammans med läkaren att inte sätta ett gel till eftersom jag ändå hade värkar. Fick bada och en petidinspruta för att orka med natten.

Värkarna fortsatte hela natten och på morgonen var jag faktiskt öppen 6 cm.

Så jag är glad att de bara satte ett gel!

(Förra årets förlossning med igångsättning, vill gärna slippa det igen - 17 timmar från regelbundna värkar till födsel)
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • pickaboo
    Mysmamma70 skrev 2010-12-15 16:50:25 följande:
    Min tapp var mogen när jag fick gel och efter tre timmar fick jag mycket smärtsamma pinvärkar var tredje minut som varade i tre timmar utan att jag öppnades något...

BM gjorde hinnsvepning och bestämde tillsammans med läkaren att inte sätta ett gel till eftersom jag ändå hade värkar. Fick bada och en petidinspruta för att orka med natten.

Värkarna fortsatte hela natten och på morgonen var jag faktiskt öppen 6 cm.

Så jag är glad att de bara satte ett gel!

(Förra årets förlossning med igångsättning, vill gärna slippa det igen - 17 timmar från regelbundna värkar till födsel)
    Förstår det!
    De har ju erkänt, läkarna alltså, som jagpratat med nu i efterhand att man i regel inte sätter mer än MAX 2 gel... Så fyra gel var något som inte skulle lagts...

Denna gång har jag sagt blankt NEJ till allt sådant... Fy fan. Vilket helvete jag hade... Hade pinvärkar i tre dygn utan att något hände. Fick också Petidin till slut. Somnade bums och vaknade en timme senare av att vattnet går och VÄRKSTORM. Två timmars värkstorm öppnade mig fem centimeter. Bebisen mådde allt sämre och till slut blev det ett "silent pattern" och de plockade ut henn urakut.

Har fått gå och prata om upplevelsen nu innan nästa förlossning och de säger att det är MYCKET ovanligt att det händer sådant utan igångsättning... Därför ska vi undvika allt sådant helt
  • Mysmamma70
    pickaboo skrev 2010-12-15 17:42:13 följande:
    Förstår det!
    De har ju erkänt, läkarna alltså, som jagpratat med nu i efterhand att man i regel inte sätter mer än MAX 2 gel... Så fyra gel var något som inte skulle lagts...

Denna gång har jag sagt blankt NEJ till allt sådant... Fy fan. Vilket helvete jag hade... Hade pinvärkar i tre dygn utan att något hände. Fick också Petidin till slut. Somnade bums och vaknade en timme senare av att vattnet går och VÄRKSTORM. Två timmars värkstorm öppnade mig fem centimeter. Bebisen mådde allt sämre och till slut blev det ett "silent pattern" och de plockade ut henn urakut.

Har fått gå och prata om upplevelsen nu innan nästa förlossning och de säger att det är MYCKET ovanligt att det händer sådant utan igångsättning... Därför ska vi undvika allt sådant helt
    Usch, din stackare... förstår att du har ångest inför förlossningen. Men det här är väl typsikt för igångsättningar som personalen sa.

De pratade också med mig om att ta hål på hinnorna, men att det skulle då finnas risk för värkstorm som varken jag eller barnet skulle må bra av, så jag är glad att de tog beslutet att inte göra det.

Jag lyckades dock aldrig sova av mitt Petidin, blev bara dåsig, men tyckte inte att det lindrade smärtorna något.
  • Ginge
    När är du beräknad?

Jag säger bara AKTA DIG för gelen! Det är en bra inställning du har till igångsättning! JAg fick 4 gel på raken - morgon, kväll, morgon, kväll. Min tapp var så gott som mogen när de lade första gelen. Efter 12 timmar hade inget hänt då lade de en till. Inget hände och sådär höll det på.
    Vi hade beräknad dag den 4e december. Så den 20e är absolut sista dag som jag tänker föda.... Därför vill jag att om inte tappen börjat mjukna upp så dem sätter i gel.  Men det kanske inte behövs efter morgon dagens undersökning. Det ska bli mest skönt att veta vilken situation är min kropp i. Om den börjar förbereda sig på något sätt eller inte. för jag som sagt har inte känt NÅGONTING..... Och våran barnmorska också tyckte att 16 dagar ska jag definitivt inte behöva gå över. (synd att det är inte hon som bestämmer över förlossningen)

Men som sagt troligtvis så har vi bättre kol på situation imorgon.
  • Mysmamma70
    Ginge skrev 2010-12-15 19:17:50 följande:
    Vi hade beräknad dag den 4e december. Så den 20e är absolut sista dag som jag tänker föda.... Därför vill jag att om inte tappen börjat mjukna upp så dem sätter i gel.  Men det kanske inte behövs efter morgon dagens undersökning. Det ska bli mest skönt att veta vilken situation är min kropp i. Om den börjar förbereda sig på något sätt eller inte. för jag som sagt har inte känt NÅGONTING..... Och våran barnmorska också tyckte att 16 dagar ska jag definitivt inte behöva gå över. (synd att det är inte hon som bestämmer över förlossningen)

Men som sagt troligtvis så har vi bättre kol på situation imorgon.
    Hoppas det ser bra ut imorgon!
  • LyckligaGatan
    q cat skrev 2010-12-15 12:17:11 följande:
    Lakrtitsnapp: spot on! Oj vad mycket fortare allt gick! 03.16 kom han ut vår lillkille, efter 1h15 på förlossningen. Jag var 10cm öppen när vi kom in (fick åka till KS i Solna för Huddinge var fullt), men vattnet hade inte gått. Sen gick det undan och gjorde förstås svinont men nu är han här! 52 cm lång och 3650 g tung. Lycka till alla ni som har detta mirakel framför er!
    GRATTIS!!
  • ÄlskadeGryn
    När är du beräknad?

Helt plötsligt så drog det igång på tok för fort utan något annat. Värkstormar som slutade i urakut snitt!!!

Håller tummana för dig att du får en igångsättning om det är det du vill ha!!!
    Precis vad jag råkade ut för!! Skillnaden var väl att de bara la gelen 1 gång och att det blev ett akutsnitt
    Är sååå besviken då min första förlossning gick jätte snabbt och bra.
    Har nu sex dagar efter den hemska förlossningen hunnit att landa lite och då kommer mer och mer känslor och tankar känner jag, besvikelse, sorg för att jag hade sett fram emot en sån fin upplevelse och så fick jag inte ens vara med när mitt andra och förmodligen sista barn föddes och frustration att de inte väntade nån dag med att sätta igång mig när de såg att min tapp hade börjat att mogna
    Men visst är jag lycklig att det slutade så bra ändå och att min underbara dotter föddes frisk och pigg!

Får jag fråga hur du känner pickaboo? Var det din senaste förlossning el med ett tidigare barn?
    På mig försökte de stoppa värkarna tre ggr med brickanylsprutor men det hade ingen effekt, gjordes nåt försök på dig för att stoppa dina värkar?
    Sorry om jag är frågvis men har aldrig hört om nån tidigare som gått igenom detta..

Många igångsättningar går ju hur bra som helst men jag önskar faktiskt att man hade vetat om riskerna lite mer då hade jag nog valt att avvakta in i det sista innan jag blev igångsatt..
  • ÄlskadeGryn

Fortsatte att läsa tråden efter mitt inlägg och såg att det var din förra förlossning
    Hoppas att du slipper allt vad igångsättning heter den här gången och får en snabb, effektiv och fin förlossning!
    Min förlossningsläkare sa efteråt att hon tyckte att det var beklagligt att det blev som det blev och att min kropp hade klarat en förlossning galant och så mycket effektivare utan gelen så det är säkert som din bm sa att det kommer att gå mycket bättre utan igångsättning.

Lycka till!

• pickaboo

Mulisen: de försökte stoppa värkstormarna med bricanyl två ggr. Jag fick då pauser på en till två minuter innan allt drog igång igen.

Jag hade inte hört talas om att det kunde bli så här. Alla sa att förlossningen skulle ta låååång tid vid en igångsättning.

Detta hände i dec 09 så minnet av det är färskt!!! Får se hur det blir denna gång :-/

Svar på tråden Decemberbebis 2010