Inlägg från: LyckligaGatan |Visa alla inlägg
  • LyckligaGatan

Decemberbebis 2010

Nu har jag varit hos dr. Är sjukskriven 50% tom sista oktober, efter det troligen 100%. Skönt att M kan vara hemma och avlasta. Sen får vi se om FK säger OK eller inte.

Moster Ann: Jag har faktiskt inte haft några problem med FK alls. Var ju sjukskriven typ 80% av graviditeten med Emilia och sen FP och nu sjukskrivning igen. SKa inte uttala mig om hur de kommer bedöma den här sjukskrvningen men jag tycker att de är bra att ha och göra med! Har ringt som en tok med massa frågor den här veckan.

Pluggade halvfart på distans, men blev tvungen att hoppa av. Detta för att FK, om de godkänner sjukskrivningen, bara säger åt CSN att fortsätta betala ut studiestödet, oavsett hur mkt man nyttjar. Man får alltså inga sjukpenningdagar. Det hade totalt förstört vår ekonomi. Jag tänker inte låna för att vi ska överleva, det finns inte med på kartan. Så jag får väl söka nästa år igen. :-/

Snart kommer mäklarn hit, ska värdera om lgh. Vi köpte för 450 000 och en liknande såldes förra veckan för 920 000. (Japp, jag gnider händerna, men vi får väl se om jag faktiskt gör rätt som gör det...)

• LyckligaGatan
    AnKaJ skrev 2010-09-09 13:33:14 följande:
    Hej, jag har lite frågor som tänkte höra med er lite.

Har ni alla hunnit skicka in Moderskapsintyget till Försäkringskassan? Jag skickade in mitt för några veckor sen men har inte hört något från FK. Jag har läst att FK skickar startbrev  men jag har inte sett till några.
    Har ni fått hem några papper att fylla i? Hur lång tid tog det innan ni fick hem något?

Ni andra som jobbar, när ni berätta för eran chef om ledighet, vad fick ni för reaktioner? Min tyckte att det var väldigt långtid jag skulle vara ledig och att jag skulle gå så tidigt. Men ta semester från 1 dec när man har bf 13 dec är väl ändå inte tidigt, eller?

Hoppas ni mår bra!
    För mig tog det nog en månad eller så innan det kom upp på sidan. Och startbrev har jag nog aldrig fått, om du inte menar där man ska fylla i papprena om inkomsten. Men det dröjde som sagt ngn månad..

Tycker din chef reagerade jäkligt konstigt. Upplys denne om att du har rätt att ta FP 60 dagar från BF så blir han / hon nog tyst. Det är inte så tidigt, men inte sent heller.

Håller på och krånglar med läkarintyg och FK nu, bara för att jag sa att det inte varit ngt krångel för mig. Fast det är väl inte FKs fel egentligen. Tom tjejen jag pratade med tyckte att reglerna var krångliga och smått idiotiska. Jag är 50% sjukskriven, trodde i min enfald att M skulle kunna ta ut hela dagar, men nej. Han måste ta ut halva dagar då, vilket inte hjälper oss alls. Det går ju inte. Hans jobb funkar inte med halvdagar.. Väntar nu på tel. från BM och var om ev heltidssjukskrivning. Woho! Det var den ekonomin som sket sig.
  • LyckligaGatan
    En annan skillnad i Norge mot i Sverige är att BF är på 40+2 veckor här, ingen aning om varför, i resten av Europa är ju BF i vecka 39+6 eller 40+0. Men här i Norge är man tydligen gravid 2 dagar längre Hur är det med det i Danmark?
    Men det där var ju det roligaste!!! Norrmän..

http://www.expressen.se/halsa/1.2128130/ultraljud-missar-pa-flickfoster

Den artikeln bekräftar PRECIS vad jag misstänkt med min graviditet med Emilia. Ska definitivt ta upp den med min BM.
  • LyckligaGatan

Igår gick jag in i v 30. Den här graviditeten fluger bara förbi.. Vi har bara förstanamnet klart, andranamnet känns hur svårt som helst. Och kommer det ut en kille, då står vi helt handfallna.

Hur mår ni tjejer?

Cissi7006: Välkommen!

• LyckligaGatan

Hej tjejer!

Var hos BM idag. Magen mäter 28 cm nu och skruttans hjärtslag låg på 130. Bltr har vänt upp igen, men å andra sidan var det lååågt sist. Håller tummarna för att jag slipper hf den här ggn.

Min BM tycker även hon att jag borde bli igångsatt v 38, enl den där studien jag länkade till för massa inlägg sen. Så ska träffa dr i slutet av oktober så får vi se.

Nu går både jag och maken hemma heltid, jag är sjukskriven framtill förlossningen. Jag är ju helt väck så det är bra att han också är hemma och kan ta hand om E.

Vet inte om jag faktiskt fattat att vi ska ha en till. Det känns helt galet ibland.

• LyckligaGatan
    Mrs TH skrev 2010-10-06 22:09:24 följande:
    Kikar in en snabbis för att tala om att jag nog fått den första "december"bebisen. Vattnet gick 101004 kl 0:30 på natten, hade kraftiga värkar som inte gick att stoppa, och fick föras till akis i usala. Där konstaterade de att jag hade nån form av infektion och jag vart akutsnittad kl 22:30 den 4:e. Lilla Elise är född 22:53, hon vägde 1234gr och var 40.5cm lång. Hon var vid förlossningen medvetslös och livlös med lungorna fulla i var. Dock lyckades de få igång henne och nu 2 dagar senare andas hon själv

Det var inte så här det skulle bli, och itne så här det skulle gå, men vi har fått världens vackraste lilla dotter som inte viker sig. Vi vet att det är en lång väg kvar att gå, men hon är här nu och hon är vår. Doktorerna är optimistiska och det är vi med. Hon föddes alltså i v28+5.

Hoppas allt är bra med er och att era bebisar väljer att stanna i magen.

Men oj! Och GRATTIS!!! Vilken pärs ni gått igenom, och den är kanske inte helt över? Men vilken liten kämpe... Jag blir så glad för er skull, samtidigt som jag blir ledsen att det blev sånt trauma.. (Haha, märks det att jag är hormonstinn eller vad )

KRAMAR till er!!

• LyckligaGatan
    Nanniii skrev 2010-10-09 19:32:49 följande:
    Hej på er alla andra.
    Nu är jag tillbaka.  Har varit en lite jobbig period med eventuell separation från sambon osv,  men vi verkar vilja hitta tillbaka till varandra nu , så man får hålla tummarna för att allt ska gå bra.
    Är i v 31 på Måndag, herrejisses vad det går undan. Allt är bara fint , förutom att jag på senaste tiden haft en del sammandragningar som gör ont som inte riktigt verkar vilja ge med sig, men jag har varit inne på förlossningen där dom konstateerat att allt är bra med lillen och mig och att han inte vill komma ut riktigt än , så på så sätt är det skönt.  Kan det vara allt jobbigt som varit nu på senaste som gjort att sammandragningarna blir fler tro?
    Nu har jag slutat jobba och vilar hemma istället.

Till er andra , har ni under eran graviditet också haft ngn jobbig tid då ni bara gråtit?
    Jag blir så orolig att mitt lilla hjärta i magen tar skada för det.

Hoppas alla mår bra . Snart är det December och då är det äntligen dags för våra bebisar att komma:)
    Tänk att vi för flera månader sedan satt och var nyplussade. Jisses!!!

KRAMAR
    Först och främst: KRAM vännen. Jag vet vad du går igenom. Vi har haft en sån period med båda graviditeterna. NU har det väl gått ett par veckor sen den var, men jag var sååååå nära på att lämna maken. Vi är fortf inte helt okej, och det kommer nog dröja några veckor till.
    Jag tror att bebisen mår bättre av att du släpper ut gråten än håller den inne...
    Sammandragningarna beror nog med största sannolikhet på all stress kring er relation. Så länge de inte har ngn effekt så är det ju "bra".

Vill du prata av dig mer privat är det bara att inboxa mig!

Jag sitter här och klurar på BB-tiden.. Relationen oss och svärfar och hans fru är ganska / väldigt infekterad (mkt därför jag och maken har problem..). Nu efter sista omgången de var här och var otrevliga känner jag att hans fru (svärfars) inte är välkommen på BB. Maken känner likadant. Det slutade med att vi kommer införa ett eget allmänt besöksförbud, om det inte är ngt. Vi hoppas på att komma hem till storsyster så fort som möjligt. Sen får folk komma i lagom takt. Hur har ni tänkt gällande BB-tiden?
  • LyckligaGatan

Nu har jag varit på TUL. Skruttan mår alldeles utmärkt där inne, dagsvikten är 2270 g. Snart är hon uppe i den vikt Emilia föddes med.. Skiljer bara 400 g. BM som gjorde undersökningen hävdade bestämt att datumet den 5:e stämmer, men samtidigt så är skruttan 8,5% på plussidan.. Äh jag vet varken ut eller in längre. Känner fortf att jag verkligen inte vill gå över tiden men vi får väl se vad dr säger nästa vecka..

Känner mig som jag är schizofren, vet inget alls längre..

Hur mår ni andra? Växer så det knakar?

• LyckligaGatan
    AnKaJ skrev 2010-10-27 08:57:15 följande:
    Hmm dog den här tråden nu? Vart tog alla som väntar december bebisar vägen? Tacksam för tipset om var ni håller hus.
    Jag är kvar iaf.. Fast min bebis blir nog ingen decemberbebis.. Ev igångsättning i slutet av november, för det är mest troligt det datumet som stämmer.

Hur mår du / ni, om det är nga andra än oss kvar?
  • LyckligaGatan
    AnKaJ skrev 2010-10-27 12:17:34 följande:
    Ah så bra att det är några kvar.

Här börjar det känns lite tungt. Jag har fått en sån enorm aptit. Jag äter och äter och är mätt bara en kort stund. Jag är rädd att jag kommer att gå upp en massa i vikt. Eller snarare, att jag går upp i vikt kan jag hantera men om den enorma aptiten gör att bebisen bli gigansk....ooo det kan bli jobbigt tänker jag.

JustUs85: En tidigare igångsättning, får man fråga varför?
    Det lutar åt igångsättning då vi är helt övertygade om att BF enl UL inte stämmer.. Vi vet ju när bebisen blev till och att grabbarna skulle simmat runt i 11 dagar tycker tom doktorn är osannolikt.. Så vi ska iaf iväg för ett ställningstagande på DS. Doktorn sa att de skulle kunna sätta igång mig redan nu, för livmodertappen har dragit sig framåt, så jag hoppas verkligen på igångsättning i slutet av nov, om hon inte kommit innan dess. Enl vårt datum går vi in i v 37 imorgon... Annars är jag i v 35...

Har precis testat Bricanyl mot mina sd, börjar känna mig rejält yr! :-S

Här äts det nonstop känns det som, dessvärre mestadels godis.. Och cola. <3 Knäppa sug efter pasta och potatis men det ser jag bara som ett gott tecken..
Svar på tråden Decemberbebis 2010