Inlägg från: LyckligaGatan |Visa alla inlägg
  • LyckligaGatan

Decemberbebis 2010

Ett två tre skrev 2010-08-16 16:52:27 följande:
    Är det nån annan här som ska söka om att få kejsarsnitt?

Jag ska på första samtalet imorgon, känns otroligt jobbigt att behöva dra upp förra förlossningen igen, vilken är skälet till att vi söker snitt den här gången, men hade gärna "glömt" den en stund till...

Jag ska nog inte söka om det som det ser ut som nu, men avvaktar UL nästa vecka. Då ser vi om jag har risk att få havandekskapsförgiftning. Hade troligen det med E men det upptäcktes EFTER hon kommit ut. Min dåvarande BM var ju inte så sugen på att engagera sig ang det..

Jag känner att jag börjar fasa inför förlossningen och sista delen av grav. De hävdade ju hela tiden förra ggn att E mådde bra, det var bara jag som mådde dåligt men det stämde ju inte. Nu har jag bara gått upp 2,5 kg och det oroar mig rätt mkt..

Ska hålla tummarna åt dig imorgon!

• LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-08-17 16:37:38 följande:
    Kräv fler kontroller om du är orolig! Man ska inte behöva gå och oroa sig för att nåt är fel. Många går upp mindre med syskon än med första har jag förstått, men känner du oro över det så kan dom kanske ta tillväxt-UL på barnet?

Det gick bra idag men usch det var tufft. Kom som tur är till en super special BM som jobbar med förlossningsskräck och hon tog mig verkligen på allvar. Vi gick igenom min förra förlossning och hon försökte lugna mig med att så illa som min förra förlossning + månaderna efter var är det liten chans att nästa förlossning och tiden efter blir, att jag hade ruskig "otur" med första förlossningen. Hon sa att jag oavsett vad som händer ska slippa sättas igång som jag blev sist, det blir antingen "naturlig" start på förlossningen eller snitt. Snittsamtal hos läkare är beställt och jag kommer om jag trots allt vill försöka föda vaginalt få tillväxt-ul av bebisen + ev. röntgen för att kolla mitt bäcken eftersom min son fastnade sist. Vi gick ett varv på förlossningen och bb oxå, det var jobbigt men nödvändigt. Så det har varit en jobbig dag med mycket ångest och många tårar men samtidigt är det skönt att få kommit igång med den svåra biten - vägen mot förlossningen.
    Jag går hos BM var 3-4 vecka redan, sen kommer jag gå på troligen 2 tillväxtUL och få träffa läkare i v 38 eftersom jag är skitskraj för att gå över den här ggn. Hade de vetat hur fröken mådde där inne förra ggn hade jag inte få gå över 1 dag.

Men va skönt att du fick träffa en BM som verkligen tog dig på allvar!! Visst är det skönt när man känner att man faktiskt blir tagen på allvar. Du vet att vi finns här om du behöver skriva av dig!
  • LyckligaGatan

Hej tjejer!

Hur har er helg varit? Jag sitter och är nervös för morgondagen.. Har mitt flödesUL imorgon och börjar känna mig mer eller mindre livrädd för vad det ska visa. Skruttan sparkar och lever om, även om hon verkar ha en lugn period sista veckan. Har skrivit upp alla mina frågor så jag inte glömmer ngt.

Förhoppningsvis får jag sällskap av mannen.. Han är på väg hem från akuten efter att ha ramlat från en byggställning idag på jobbet. Det "räckte" med att han fått en spricka i vadbenet.. Tur ändå med tanke på att han smällde i nacken. Men killar är ju för jäkla knäppa, han säger inget förrän han kommer hem efter jobbet. Inte heller tänkte han tanken att åka till sjukhus och kolla ev skador.. Men jag hoppas han bestämmer sig för att vara hemma imorgon och följa med till UL. Annars är mamma stand-in.

Nu kommer gubben hem.. Suss gott tjejer!

• LyckligaGatan

Hej tjejer!

FlödesUL gick bra, allt såg ut som det ska. Då vägde skruttan 823 g. <3 Precis som hon skulle tydligen. BM som gjorde us ska vi inte prata om... Har tagit mig nästan en vecka att prata om det utan att bli skogstokig.

Var hos BM idag, allt ser bra ut. Hjärtljuden var 135-140. SF-måttet var 24. Är 26+2 idag.
    Vi pratade även om min rädsla för att gå över, och hon håller med mig om att jag nog inte borde gå över. Så ska träffa dr nästa vecka och prata igenom det. Så skönt att hon är av samma åsikt som jag på den punkten. Då är det inte bara jag som överreagerar.. Kändes som jag var flera kilo lättare när jag gick därifrån.

Nu är det golvläge med dottra som gäller, vi har förhoppningen att hon går innan december... Det skulle vara tacksamt iaf.

• LyckligaGatan
    Moster Ann skrev 2010-09-01 14:34:24 följande:
    Vad är flödesUL? får alla gör det?
    Man kollar flödena i artärerna som försörjer moderkakan. Och det är inget som är standard. Jag fick göra det för att Emilia föddes 8 dagar för sent och vägde 2660 g. Dvs inte helt optimalt. Tror man gör det för att kolla risk för havandeskapsförgiftning också, men inte helt 100 på det.
  • LyckligaGatan
    Mrs TH skrev 2010-09-01 21:02:57 följande:
    Jag har sökt och blivit beviljad havandeskapspenning på 75%, men jag har semester sparad så jag tar ut en eller 2 dagar semester i veckan under hp tiden. Jag får gå hem den 22 oktober.  Ska du söka är det nog bäst att göra det på en gång, eftersom handläggningstiden kan vara ganska lång, för mig gick det dock på 10 dagar.

Jag är stor, jättestor, folk frågar om det börjar dra ihop sig... jo men tjena bf är right around the corner, om 3 månader Skrikandes. Nu var jag ju iofs mullig från början och hade alltså mage från början, men jag känner mig som en flodko!
    Längtar så efter att få gå hem, funderar faktiskt på om jag ska ta ut semestern innan jag går på hp och sen ta en fp dag i veckan istället, då kunde jag gå hem i början av oktober... Det är så jävla drygt att jobba nu, jag fattar inte hur jag ska palla 7 veckor till! Men å andra sidan, pengar är ju kul att ha

Vill dra med mig min man till Prag innan magen får flygförbud, fast å andra sidan hur kul är jag nu förtiden liksom, jag orkar ju fan knappt gå och hämta posten eftersom jag har sådan foglossning.

Ska på akupunktur på fredag hoppas det hjälper, sen ska jag börja på vattenjympa. Jag älskar att gå i vanliga fall men det är itne alls optimalt i nu läget med onda fogar
    Usch jag lider med dig! Foglossningshelvetet är verkligen inte kul. Jag hade det värre förra ggn med det men nu börjar det luta åt att jag blir sjukskriven på deltid så maken kan vara hemma och avlasta mig. Jag pallar dessvärre inte att ta hand om henne på heltid. Man känner sig ju som världens sämsta mamma när man inte ens kan ta hand om sitt eget barn ordentligt..

Men iaf, ang resan. ÅK! Miljöbyte är verkligen guld värt även om du har ont. Har du roligt (roligare) så tänker du inte lika mkt på att du har ont.
    Akupunktur är en gudagåva! Iaf var det det för mig. Har du fått en TENS? Min går OFTA här hemma. Utan den skulle jag knappt överleva, så kan jag säga.

Är magen för stor för att cykla? Då kommer du iaf ut lite..
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-09-02 08:37:21 följande:
    Samma här, är jättestor och folk frågar om det snart är dax, grrr... Jag var oxå rund innan + att det är nummer två, men ändå! Jag tycker själv inte jag ser SÅ höggravid ut som alla ska ha det till

Jag sliter oxå med grym foglossning, kan nästan inte gå och klarar inte att göra nånting. Vi hade oxå tänkt åka nånstans innan bebisen kommer, men alla resalternativ känns svåra så jag vet inte om vi kommer iväg. När bebisen har kommit kan vi nog glömma att få vara ensamna i ett par år eftersom vi bara har en barnvakt och hon lär inte kunna ta bägge i starten. Så en liten tur bara oss två hade varit guld värd, men men... Funderar på att bara åka till nåt hotell vid havet nån timme bort ett par dagar, bara slappa, sova, äta middag i lugn och ro... Men så är jag lite smått rastlös då

Jag råder motsatt mot nån ovanför mot att åka på en resa där man måste gå mycket. Visst, man har mindre ont när man har trevligt men tror mig, det kommer inte vara värt det efteråt. Anstränger man sig mer än man borde när man har svår foglossning kan den bli mycket värre. Det är jätteviktigt att lyssna på kroppen och ta det lugnt! Foglossningen blir tyvärr ofta bara värre och värre ut i graviditeten och det är ingen vits att skynda på det onödigt fort.

Jag tog akupunktur mot foglossningen förra gången, det fungerade inte på mig, men värt att pröva, för en del ger det bra resultat och smärtlindring
    Menade inte att hon skulle gå massa , men att miljöbytet i sig kan göra att man mår bättre. Som du själv skrev ett hotell ngn timme bort är gott nog. Vi ska in till Sthlm och gå på stand up och sova på hotell om nga helger, det kommer vara fullt tillräckligt för mig. Vet att kroppen inte direkt kommer vara överlycklig för det, men vi behöver få vara bara vi och jag behöver komma hemifrån. 
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-09-02 12:15:51 följande:
    Ja men det är ju en annan sak, missförstog dig nog lite, sorry Man kan självlart resa var som helst så länge man känner man orkar Vi funderade på Köpenhamn eller London men jag känner mig aningen begränsad när jag inte kan gå nånstans, kan inte shoppa ens ju Drömmer Så jag tänkte nog mest på hur jag är själv, att jag hade pressat mig att gå lite mer än vad jag borde om jag först var iväg.

Men miljöombyte är alltid bra, gravid eller inte Låter trevligt med stand up

Jag har lust att dra på barnmässan i Stockholm i oktober men tror knappast jag kan gå omkring där inne, men nu har maken fått erbjudande om nån hockeybiljett i globen samma helg så jag försöker tänka att om vi åker torsdag, jag vilar hela fredag, är på mässan max 1 timme eller två på lördagen, sitter och vilar mycket och sen vilar hela söndagen så kanske det hade gått, hmmm... Min mamma bor i Stockholm och vi hade tänkt åka dit nån gång i höst ändå men sista veckan har jag tvekat om det går. Men jag kan ju egentligen vila lika mycket där som här och samtidigt få träffa familjen + att dom får träffa sonen för då följer ju han med. MEN resan dit oroar mig för antingen kan vi köra 6-7 timmar med bil (känns alltför länge med onda fogar och ond rygg), eller så kan vi ta buss 1 1/2 timme + flyg 1 timme + all gåing på flygplatserna + buss och tåg nån timme till eller så kan vi sitta 6 timmar på tåg inkl. ett tågbyte. Alla tre alternativen känns oerhört tunga just nu så tror nog jag får stanna hemma ändå

Men nån övernattning nånstans ska vi nog få till Bara det att få vara ensamna en kväll betyder ju massor, och få sova en hel natt bägge två
    Men har du ingen smärtlindring alls att ta till? Ska vi åka längre sträckor drar jag igång TENSen så fort vi sätter oss i bilen, muppigt absolut men det funkar för min del. Sen sitta på en kudde funkar också. Dela upp bilresan? Det tycker jag verkar vara det bästa alt..?

Har en övertrött dotter här hemma som BARA ska vara i famn. Försökte lägga henne och hon blev superlessen.. Snart kan jag inte bära henne heller, magen börjar bli i vägen.. Hon går ju inte än så det är inte så enkelt jämnt... :-S
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-09-02 13:49:23 följande:
    Nej har ingen tens, osäker på var jag kan få tag i en här, hmmm, får kolla lite.

Hur gammal är dottern igen? Jag vet du har skrivit det förr men jag har minne som en guldfisk Skäms
    Haha, ingen fara! Det är många att hålla reda på i tråden. Hon är 13 mån, lillskruttan. En bekväm och dessvärre bortskämd trollunge som för tillfället skriker så fort hon inte får som hon vill.... Åh va kul vi har om dagarna... Nu har både hon och jag sovit eftermiddag så nu är vi iaf på bra humör båda två, det händer ganska sällan känns det som.
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-09-02 21:22:00 följande:
    13 månader ja, det är en aktiv ålder! Då har du nog att göra på dagarna 
    Eh ja... Idag är hon söt och hjälper mig städa.. Eller kanske tar fram det jag städar undan men.. Imorgon kommer det komma ett grabbgäng instormandes och kidnappa maken, sen svensexa. Så nu går jag med den underbara foglossningen och städar.. Ska köpa mig lite choklad sen för att gratulera mig själv till hur duktig jag är.

fick nog månadens kommentar av gubben igår: "Men ärligt, dina bröst har växt massor under dagen!!" det märkte han allt..

jag har gått upp 6 kg nu, när det väl släppte så gick det fort att gå upp 4 kg. Får kanske tänka på vad jag trycker i mig ändå.. :-/

Nu försöker dottra krypa under soffan.. så.. TREVLIG helg tjejer om vi inte hörs
Svar på tråden Decemberbebis 2010