• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Amira
    S vali s skrev 2010-04-09 20:28:42 följande:
    Grejen är ju att jag vet hur jag var/är både som ung/äldre mamma, en ung mamma kan bara gissa sig till hur det kan vara  att vara just en äldre mamma...
    Ja, du är unik i det här fallet vad gäller det i alla fall.
  • CeeJay
    S vali s skrev 2010-04-09 20:28:42 följande:
    Grejen är ju att jag vet hur jag var/är både som ung/äldre mamma, en ung mamma kan bara gissa sig till hur det kan vara  att vara just en äldre mamma...
    Det är ju faktiskt även så att vi som ÄR äldre har ju varit unga även om vi inte hade barn då. När jag tänker på hur jag var när jag var 16-22 år ryser jag av bara tanken på att jag skulle haft barn.. De som är ungre har inte den "fördelen" av att veta hur det är att vara äldre, med barn eller utan. Det kan jag känna är en stor fördel i mitt liv, att jag gått igenom väldigt många faser och har nu mest planat ut till den person jag var menad att vara ! (lite flummigt kanske men du förstår nog hur jag menar )
  • Amira
    Strumpan08 skrev 2010-04-09 20:35:00 följande:
    Måste säga att jag känner precis likadant. De andra mammorna i föräldragruppen och öppna förskolan är bra mycket äldre än mig som är 23 och har en helt annan livssituation. De pratar om sina renoveringar och sina lån, medan vi bor i hyresrätt och åker kommunalt. När jag var gravid var jag på en sjukgymnastträff för gravida och där var jag också yngst, och en äldre mamma fällde kommentaren att hon hade det jobbigare med foglossningen än jag, för jag är så ung. Skulle inte tro det. Jag hade hemsk foglossning och det beror inte på åldern.
    Exakt!

I min mammagrupp som förvisso bestod av 28-30 åringar (inte så gammalt enligt min mening) blev helt fascinerad över att jag kunde sitta ned på ett visst sätt (svårt att förklara) samt klagade över sina torra hälar. Alla hade tillgång till körkort och jag fick lite skämset berätta att jag inte hade tagit den ännu. Vi var helt enkelt i olika faser i livet trots att vi hade barn som gemensamt. Det hela ledde oftast till att jag hamnade utanför trots att de inte var deras mening. Man klickar helt enkelt inte. Tråkigt.
  • S vali s
    CeeJay skrev 2010-04-09 20:42:02 följande:
    Det är ju faktiskt även så att vi som ÄR äldre har ju varit unga även om vi inte hade barn då. När jag tänker på hur jag var när jag var 16-22 år ryser jag av bara tanken på att jag skulle haft barn.. De som är ungre har inte den "fördelen" av att veta hur det är att vara äldre, med barn eller utan. Det kan jag känna är en stor fördel i mitt liv, att jag gått igenom väldigt många faser och har nu mest planat ut till den person jag var menad att vara ! (lite flummigt kanske men du förstår nog hur jag menar )
    Jag förstår hur du menar
    Den late får brått när det blir kväll
  • Amira
    CeeJay skrev 2010-04-09 20:42:02 följande:
    Fast det blir tokigt när man jämför en "ung" och en "ung med barn". Jag vet att det låter klyschigt men man mognar snabbare när man har fått ett barn att axla ansvar över.
  • BlommyNess12
    Amira skrev 2010-04-09 20:44:38 följande:
    Exakt!I min mammagrupp som förvisso bestod av 28-30 åringar (inte så gammalt enligt min mening) blev helt fascinerad över att jag kunde sitta ned på ett visst sätt (svårt att förklara) samt klagade över sina torra hälar. Alla hade tillgång till körkort och jag fick lite skämset berätta att jag inte hade tagit den ännu. Vi var helt enkelt i olika faser i livet trots att vi hade barn som gemensamt. Det hela ledde oftast till att jag hamnade utanför trots att de inte var deras mening. Man klickar helt enkelt inte. Tråkigt.
    Konstigt att ni upplever det så. Jag umgås fortfarande med en tjej ur min mammagrupp, jag fick när jag var 17, hon var 31 då, nu är båda våra barn snart två år och vi umgås varje dag. Vi har typ allt gemensamt inklusive barnen, dvs vi har mycket att prata om när det gäller studier, amorteringar, fester och kläder osv osv osv osv...

Har faktiskt aldrig känt mig utanför bland föräldrar som är äldre än mig. De brukar bara bli rätt chockade när jag tillslut säger "men du får tänka på att jag är xx år yngre än dig!" om de försöker jämföra något som inte går att jämföra.
  • S vali s

Min yngsta har hunnit bli 4år men under hennes två första år gick vi mkt på Öppna Förskolan, där var det både yngre o äldre mammor och det härliga var att alla pratade med alla, det fanns ingenting av "unga mot gamla" eller tvärtom utan vi hade supertrevligt, visst befann vi oss i olika stadier i livet men hade ändå inga större problem att hitta samtalsämnen.
    Det finns ju liksom ingen given mall för hur man är som 18-19åring kontra 40åring - en 18åring kan vara väldigt "mossig" medans en 40åring kan vara rejält "omogen" eller hur man nu ska uttrycka det hela, hur man uppfattas av omgivningen och vilken respekt man möts av kanske beror till stor del på en själv

• S vali s
    Amira skrev 2010-04-09 20:49:20 följande:
    Fast det blir tokigt när man jämför en "ung" och en "ung med barn". Jag vet att det låter klyschigt men man mognar snabbare när man har fått ett barn att axla ansvar över.
    Det är inte alltid så säkert att ett barn innebär att man mogna snabbare....
  • CeeJay
    Ja naturligtvis är det inte samma sak och jag tror (och hoppas) att alla oavsett ålder mognar när de får barn Men för MIG handlar jämförelsen om att jag inte hade velat mogna och inte hade velat vara ung mamma och därför gör jag den jämförelsen. För mig är det en trygghet att veta att jag har den livserfarenheten jag har Och jag säger inte att de yngre inte har livserfarenhet, jag har fler år bara! Och jag hade inte velat vara ung mamma, jag var för självisk då. Även om jag tror att jag HADE mognat
  • My Girls
    Det är en klyscha för jag anser absolut inte att det kommer någon slags automatisk mognad bara för att man får barn tidigt.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"