• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Amira
    S vali s skrev 2010-04-09 20:55:58 följande:
    Det är inte alltid så säkert att ett barn innebär att man mogna snabbare....
    Självklart är det inte garanterat, men sannolikheten är förhållandevis stor.
  • Amira
    CeeJay skrev 2010-04-09 20:56:05 följande:
    Ja naturligtvis är det inte samma sak och jag tror (och hoppas) att alla oavsett ålder mognar när de får barn Men för MIG handlar jämförelsen om att jag inte hade velat mogna och inte hade velat vara ung mamma och därför gör jag den jämförelsen. För mig är det en trygghet att veta att jag har den livserfarenheten jag har Och jag säger inte att de yngre inte har livserfarenhet, jag har fler år bara! Och jag hade inte velat vara ung mamma, jag var för självisk då. Även om jag tror att jag HADE mognat
    Jag tror jag förstår vad du menar. Du är helt enkelt nöjd med ditt livsval. Och det är så det ska vara. Helst.
  • Amira
    BlommyNess12 skrev 2010-04-09 20:50:23 följande:
    Konstigt att ni upplever det så. Jag umgås fortfarande med en tjej ur min mammagrupp, jag fick när jag var 17, hon var 31 då, nu är båda våra barn snart två år och vi umgås varje dag. Vi har typ allt gemensamt inklusive barnen, dvs vi har mycket att prata om när det gäller studier, amorteringar, fester och kläder osv osv osv osv... Har faktiskt aldrig känt mig utanför bland föräldrar som är äldre än mig. De brukar bara bli rätt chockade när jag tillslut säger "men du får tänka på att jag är xx år yngre än dig!" om de försöker jämföra något som inte går att jämföra.
    Problemet kanske ligger i att jag har träffat fel personer, att det var personkemin som ställde till det eller så kanske jag är socialt inkompetent.
  • KerstiM

Exakt VAD är det äldre mammor ska vara avundsjuka på de yngre mammorna för?
    Att de fortfarande är unga eller?
    OM jag skulle ha åldersnojjor och känna avund på de som är yngre, så skulle jag avundas de yngre som ännu inte har barn.
    För det var rätt skönt hinna bli klar med ungdomslivet o plugget skaffa jobb o eget hyreskontrakt innan jag fick mina barn.

Jag är helt nöjd med den ålder jag var då jag skaffade barn, dvs mellan 30 och 39 år gammal då jag födde dem.

Men jag har faktiskt aldrig känt av den där fruktade åldersskillnaden varken på BVC eller föräldramöten på dagis o skola.
    Känner ofta mer gemenskap med en 20 år yngre flerbarnmamma än med en jämnårig utan barn.

Det finns bra o dåliga föräldrar i alla åldersgrupper!

• My Girls
    Amira skrev 2010-04-09 21:08:19 följande:
    Problemet kanske ligger i att jag har träffat fel personer, att det var personkemin som ställde till det eller så kanske jag är socialt inkompetent.
    Nu ska du vara snäll mot dig själv Det låter som att ni oavsett ålder hade väldigt lite gemensamt. Jag har tex fått höra att jag måste umgås mer nu med en släkting för att vi har barn i ungefär samma ålder, men varför? Om det enda vi har gemensamt är just barn?
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Jollybolly

Jag tror att alla är avundsjuka på allt och alla.

• AnniPanni

Vad är en äldre/yngre mamma? Har vi några speciella åldersgränser vi pratar om eller?

Jag tycker väl inte att jag själv var gammal som gatan när jag blev mamma vid 25, men kände mig klart äldre när trean kom vid 31.

Ålder är väl mer vad man gör det till faktiskt....

Jag har träffat några "yngre" mammor med klart sämre omdömme men det har nog mer med personlighet att göra än ålder. Och med dåliogt omdömme menar jag situationer som att låta en 2åring gå långt ut på bryggan helt solo utan flytväst/puffar med mamman mååånga meter bort.

• My Girls
    Jollybolly skrev 2010-04-09 21:18:21 följande:
    Jag tror att alla är avundsjuka på allt och alla.
    Det är lättast så istället för att bemöda sig att gruppera och försöka rangordna vem som är mest avundsjuk på vem
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Agamemnon

Nej, jag tror inte att äldre mammor är avundsjuka på unga mammor. Jag är antagligen en gammal mamma (fick dottern strax innan jag fyllde 33), vad skulle jag vara avundsjuk på?

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • banangröt

Jag satte "ja" eftersom jag är lite avundsjuk på unga mammor. Varför?

1. De behöver inte känna någon stress för att skaffa nästa barn, och nästa och nästa...;)

2. De unga mammor jag känner har lite mer energi. Klarar vakennätter med ett litet "hoppsan" och ser ändå fräsch ut, och gnäller inte mer över det. (nu sover mina barn väldigt bra och har alltid gjort så jag vet i ärlighetens namn inte hur jag skulle klarat vakennätter, men misstänker att jag inte skulle vara så pigg)

3. De unga mammor jag känner har en coolare inställning till livet.

Å ANDRA SIDAN...

1. Det kanske har med med personligheten att göra- känner bara tre unga mammor- inte särskilt stort statistsikt underlag

2. Jag är samtidigt lite glad att jag var lite äldre när barnen kom eftersom jag känner mig välidigt säker på mig själv, vilket jag kanske inte gjorde när jag var yngre, ekonomin är bra- vi kan vara hemma läääänge med barnen.

Avslutningsvis: den bästa mamman jag vet  är min syster som fick sitt första barn när hon var 18 (hon har sen fortsatt producera vart fjärde år, och har just fått sitt fjärde underverk!)

Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"