• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • mirre2
    iolanthe skrev 2010-04-10 20:25:05 följande:
    Men å andra sidan behöver man ju inte sköta ungarna hela tiden tills dom flyttar hemifrån. När jag är 40 är våra barn 10 och 12 och då räknar jag nog med att jag och maken ska kunna på på bio eller gå ut och dansa en helg utan att behöva ordna med barnvakt.
    håller med dig Mina "stora" e 15 och 12år och dem behöver jag inte vakta 24/7 heller dem kan tom passa sina små  syskon en stund
    men jag kommer ju ha iaf ett vuxet barn innan jag e 40år tom bara precis fyllda 37år
    va lite oT nu
  • Spartacus

är själv varken eller. fick mitt första som 24-åring.

tror inte att åldern ger något definitivt svar på nånting alls MEN
    måste säga att utifrån min erfarenhet av de mödrar jag träffat
    ute på öppnis osv. så känns välädigt många yngre föräldrar rätt
    ego och lite ytliga... mycket handlar om hur dom ska klä barnet,
    vilken vagn som gäller osv osv. har inte märkt av samma sak hos
    de äldre, men de kan däremot kännas lite ålderdomliga i deras åsikter...

som sagt så talar jag bara utifrån de jag träffat och jag tror inte åldern
    ger något facit, men kanske är en del lite för unga för att slänga sig in i föräldraskapet,
    men då tänker ajg också att alla faktiskt inte VALT att bli gravida från början utan gjrot ett val sen och försöker göra det bästa av det. inget fel i det? man kan inte begäras vara mogen som en 30-åring om man är 18.

• Asereht

Jag har varit sk ung mamma och var då inte ett dugg avundsjuk på de som var äldre.

Däremot var jag ensam med min förstfödda från 8:e mån och 8 år framåt. Jag avundades de som levde i bra relationer oavsett ålder på den tiden.

Jag är nu vad många unga föräldrar skulle kalle en äldre mamma dvs över 35. Jag är inte ett dugg avundsjuk på sk unga föräldrar. Varför skulle jag?

Däremot har jag genom åren insett att jag själv blivit en bättre förälder med tiden då jag växt till mig och mognat tack vare erfarenheter jag gjort mig genom åren. Jag hade en helt annan syn på tillvaron som 30 då jag fick mitt andra barn än vad jag hade när jag var 19 och fick mitt första.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Eleni

Vilket idiotiskt pstående. Kanske snarare tvärtom i såfall, att de unga borde vara avundsjuka på de äldre som hunnit med lite mer. Exempelvis gå ut skolan, så man lär sig skilja på de och dem och andra nyttiga saker och hjälpa sina barn med läxorna..

• Pebble
    Spartacus skrev 2010-04-10 22:17:24 följande:
    är själv varken eller. fick mitt första som 24-åring. tror inte att åldern ger något definitivt svar på nånting alls MEN måste säga att utifrån min erfarenhet av de mödrar jag träffat ute på öppnis osv. så känns välädigt många yngre föräldrar rätt ego och lite ytliga... mycket handlar om hur dom ska klä barnet, vilken vagn som gäller osv osv. har inte märkt av samma sak hos de äldre, men de kan däremot kännas lite ålderdomliga i deras åsikter... som sagt så talar jag bara utifrån de jag träffat och jag tror inte åldern ger något facit, men kanske är en del lite för unga för att slänga sig in i föräldraskapet, men då tänker ajg också att alla faktiskt inte VALT att bli gravida från början utan gjrot ett val sen och försöker göra det bästa av det. inget fel i det? man kan inte begäras vara mogen som en 30-åring om man är 18.
    Tänker inte säga emot dig, tänkte bara lägga till att även "äldre" mödrar kan vara sådana. Har exempel på detta i min bekantskapskrets...har de då också make/sambo som har stadigt jobb etc så kan de fokusera mer på att barnen har märkeskläder osv. ^^ 
  • LyckligtSlut

Ni som säger att det är ett helt idiotiskt påstående att äldre mammor skulle kunna vara avundsjuk på de yngre.

Har inte egna barn. Vill hellre ha och har länge velat ha, sedan jag var 18 år, är nu snart 31.

Jag är nu avundsjuk redan (inte elakt men önskar att jag också skulle ha det så) på de yngre föräldrarna för att de fått barn tidigt, men inte jag. Just nu är jag ju avundsjuk på de äldre också, men särskilt de yngre.

Men kanske är det idiotiskt? Förstår bara inte riktigt hur. Är bara ganska säker på att det varit ett bättre liv för mig om jag fått barn tidigt. Så kan jag vara det så kan säkert andra vara det också.

Men de som är elaka tror jag inte är avundsjuka. Jag tror att de bara är elaka och fördomsfulla eller besserwissers. Alla har sina poänger, men orka bråka liksom.

• LyckligtSlut

vet inte varför ett "hellre" kom in där i andra stycket. är väl trött. Hej då

• cocos87
    Pebble skrev 2010-04-11 04:50:42 följande:
    Tänker inte säga emot dig, tänkte bara lägga till att även "äldre" mödrar kan vara sådana. Har exempel på detta i min bekantskapskrets...har de då också make/sambo som har stadigt jobb etc så kan de fokusera mer på att barnen har märkeskläder osv. ^^ 
    Håller med, dom jag hör MEST prata om märken på kläder åt barnen är just dom som är lite äldre, kanske just för att dom har lite bättre jobb och har ett stadigt förhållande.
    Nathalie 090607, BF 101029
  • Miemi

Det här är nog väldigt individuellt. Jag är 36 och väntar mitt första barn. Ibland kan jag ångra att jag inte skaffade barn tidigare men jag känner absolut ingen avundsjuka när jag ser yngre mammor. Jag har ju inte velat ha barn förens nu och hade jag skaffat barn så hade jag inte haft möjlighet att leva mitt självständiga härliga liv som jag har.

Nu kan jag lugnt ta mammaledigt från ett tryggt, bra och ganska välbetalt jobb. Jag har många kompisar som är 10 år yngre än jag och som just pluggat klart och ska ha barn. Dem är jag inte avundsjuka på för det kommer att bli jobbigt för dem att starta sitt arbetsliv i samband med småbarnsår.

Därimot så kommer jag att vara 56 när mitt barn är 20 och om mitt barn också väljer att skaffa barn sent så kommer jag vara en gammal gumma eller kanske till och med död när mitt barnbarn kommer.

Så det finns ju inget som säger att det är bra eller dåligt. Bara annorlunda. Plus och minus med allt.

• Pildi

Jag fick mitt första barn som när jag var 21, sista barnet 39..Jag kan mycket väl identifiera mig med unga mammor..föstår inte riktigt ditt resonemang.

Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"