• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Amira

Mina föräldrar fick barn när de var mellan 28-32.

Ena blir socionom + fördjupning.
    Ena har tagit examen som Civilingenjör.

• Lillan1971

Jag tror inte att dem äldre är avundsjuka. Eller... Jag vet inte! Avundsjuka är fel ord.
    Men många äldre är väldigt trångsynta om man ska säga så? Enligt många så är det mkt pengar, egen lägenhet, förhållande, utbildning och välbetalt fast jobb som är A och O för att kunna vara en bra förälder och ge sitt barn en trygg och bra, kärleksfull uppväxt.

Mamma till fem ♥ liindalee.blogg.se - Gratis bloggdesign, tankar, vardag och massa annat!
  • My Girls

Nej det tror jag inte...personligen vet jag att det inte är så
    Jag förstår inte vad man ska vara avundsjuk på?

If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Amira

Nej, jag tror inte att äldre mammor är avundsjuka på yngre mammor. Jag tror inte heller att yngre mammor är avundsjuka på äldre mammor.

Jag är glad över att jag är en ung mamma även om jag i nuläget hade resonerat annorlunda vad gäller vissa ting.

Många tror att man inte kan vara ung mamma och ha ett bra jobb med en utbildning, men det kan man. Och det är mycket roligare att vara mamma, enligt mig själv, när man kan ge sitt barn de man vill utan att behöva vända varenda krona.

Varför göra det svårare för sig själv?

• Amira

Det jag kan känna avundsjuka på hos äldre mammor är att de bemöts med större respekt i alla sammanhang, faktiskt. Jag har även upplevt det väldigt svårt att binda kontakter med andra mammor då jag känner en ganska stor åldersskillnad. De gillar att diskutera trädgårdsbestyr, renoveringsplaner, gnälla på sina gubbar etc. Jag däremot är ju omognare i mitt sätt och pratar gärna om smink, kläder och annat icke kulturellt.

• Amira
    shitvadjaghatar skrev 2010-04-09 19:53:32 följande:
    Håller med isisis, jag fattar noll av TS. Whats up med alla citationstecken?
    Jag begriper allt. Extra ansträngning ja, men visst förstår man.
  • CeeJay

Nej jag är inte avundsjuk på ungre/unga mammor. Jag hade själv aldrig valt att vara ung förälder. Ingen av mina vänner som är äldre mammor är avundsjuka.

• Flytning

Bra föräldraskap har ingenting med ålder att göra. Det finns korkskallar i alla åldrar. Däremot är det nog korkskallarna som är överrepresenterade bland unga föräldrar fast det finns en hel massa undantag. Kan även vara så att det som fått barn väldigt tidigt i livet har låtit sig begränsas i sin karriär och sociala umgänge av det och därav blivit korkad.

• S vali s

Kan bara tala för mig själv och jag är inte ett dugg avundsjuk på den "unga mammorna" - varför skulle jag vara det

Jag var hyfsat "ung" dvs 23 när jag fick mitt första barn och 40 när 3:an kom så jag har nosat på båda sidor och kan se för/nackdelarna både med att vara ung o gammal mamma.

Det enda jag alltid finner lite roande när det debatterasdung/gammal förälder är att de unga mammorna är så stensäkra på sin sak och vet precis hur en "gammal" mamma är

Den late får brått när det blir kväll
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"