Inlägg från: My Girls |Visa alla inlägg
  • My Girls

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Nej det tror jag inte...personligen vet jag att det inte är så
    Jag förstår inte vad man ska vara avundsjuk på?

If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • My Girls
    Amira skrev 2010-04-09 20:10:05 följande:
    Det jag kan känna avundsjuka på hos äldre mammor är att de bemöts med större respekt i alla sammanhang, faktiskt. Jag har även upplevt det väldigt svårt att binda kontakter med andra mammor då jag känner en ganska stor åldersskillnad. De gillar att diskutera trädgårdsbestyr, renoveringsplaner, gnälla på sina gubbar etc. Jag däremot är ju omognare i mitt sätt och pratar gärna om smink, kläder och annat icke kulturellt.
    Oj jag var nog gammal redan som 23-åring eftersom jag redan då pratade om trädgårdsbestyr, renovering och har alltid haft stort intresse av bakning och matlagning.
    Däremot har jag tagit som princip att aldrig sitta och snacka skit om min karl, medan en fd väninna tog det för vana redan vid 20 och ändå väntar hon nu 4:e barnet med densamme...

Sen att bemötas med respekt. Det beror nog på hur ens egna föräldrar är och svärmor, men ja, bvc-tanterna har alltid bemött mig med respekt. Sen vet jag att det finns yngre mammor som fnyser över "mitt val" att vänta med barn och som tror att de vet mer än mig bara för att de fick barn innan.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • My Girls
    My Girls skrev 2010-04-09 20:31:12 följande:
    Just ja. Smink och kläder tycker jag är urtrist att prata om, men däremot gillar jag att klä mig snyggt och sminka mig
  • My Girls
    Amira skrev 2010-04-09 20:49:20 följande:
    Fast det blir tokigt när man jämför en "ung" och en "ung med barn". Jag vet att det låter klyschigt men man mognar snabbare när man har fått ett barn att axla ansvar över.
    Det är en klyscha för jag anser absolut inte att det kommer någon slags automatisk mognad bara för att man får barn tidigt.
  • My Girls
    Amira skrev 2010-04-09 21:08:19 följande:
    Problemet kanske ligger i att jag har träffat fel personer, att det var personkemin som ställde till det eller så kanske jag är socialt inkompetent.
    Nu ska du vara snäll mot dig själv Det låter som att ni oavsett ålder hade väldigt lite gemensamt. Jag har tex fått höra att jag måste umgås mer nu med en släkting för att vi har barn i ungefär samma ålder, men varför? Om det enda vi har gemensamt är just barn?
  • My Girls
    Jollybolly skrev 2010-04-09 21:18:21 följande:
    Jag tror att alla är avundsjuka på allt och alla.
    Det är lättast så istället för att bemöda sig att gruppera och försöka rangordna vem som är mest avundsjuk på vem
  • My Girls
    Stinky skrev 2010-04-10 11:04:10 följande:
    Vad har äldre mammor att vara avundsjuka på? Att de har fler år på nacken, och att de unga är rosenkindade och har fast hy, kanske?  Annat kan jag inte komma på, faktiskt.
    Men det fattar du väl att du kommer aldrig känna dig pigg hur mycket du än sover Du kommer aldrig ikapp....hmm vi "äldre" kommer alltid vara så mycket tröttare än yngre.
    Konstigt bara att det är lite motsägelsefullt argmument när oftast yngre behöver mer sömn och vi "äldre" borde kunna sova fyra timmar och klara oss?

Jag vill också ha lite mer konkreta förslag på varför?

• My Girls
    Stinky skrev 2010-04-10 11:46:24 följande:
    Ha ha Då är vi båda undantag då. Jag sover ofta som ett barn och inte mycket stör mig på morgonen.
  • My Girls

Asereht; Tack för att du delar med dig Jag brukar också fundera kring att det faktiskt inte finns några garantier varje gång en yngre (eller äldre) för den delen drar upp det som argument.
    Jag skulle gärna vilja se lite andra anledningar till varför man ska vara avundsjuk.
    Många skriver ork och det är högst individuellt. Andra skriver att de hellre är yngre föräldrar än ute och festar? Det förstår jag inte heller då långt ifrån alla som väntar med barn är ute och festar var och varannan helg. Känns lite tråkigt att många antar att man inte har någon substans i sitt liv om man inte har eller har fått barn tidigt?

Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"