• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Meria

Några kanske är det, men jag tror inte det gäller alla generellt, så röstade nej. 

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • thatisgreat
    Jag tror inte att dom är avundsjuka på unga föräldrar. 
    Jag är själv ung förälder och känner inte avund mot dom heller.
    Jag är säker i min mammaroll. Och det hoppas jag att andra också är.
  • Stinky

Vad har äldre mammor att vara avundsjuka på? Att de har fler år på nacken, och att de unga är rosenkindade och har fast hy, kanske? {#lang_emotions_dreamer} Annat kan jag inte komma på, faktiskt.

• My Girls
    Stinky skrev 2010-04-10 11:04:10 följande:
    Vad har äldre mammor att vara avundsjuka på? Att de har fler år på nacken, och att de unga är rosenkindade och har fast hy, kanske?  Annat kan jag inte komma på, faktiskt.
    Men det fattar du väl att du kommer aldrig känna dig pigg hur mycket du än sover Du kommer aldrig ikapp....hmm vi "äldre" kommer alltid vara så mycket tröttare än yngre.
    Konstigt bara att det är lite motsägelsefullt argmument när oftast yngre behöver mer sömn och vi "äldre" borde kunna sova fyra timmar och klara oss?

Jag vill också ha lite mer konkreta förslag på varför?

If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Meo

Vem som är en bra eller dålig förälder kan nog barnet själv svara bäst på. Men det har ju absolut ingenting med åldern att göra.

• Stinky
    My Girls skrev 2010-04-10 11:14:01 följande:
    Jag har alltid haft ett stort sömnbehov, så det känns som att det inte spelar någon roll om jag hade fött barn vid 17 eller 28. Mitt barn hade blivit traumatiserad av sin mors trötthet och stora sömnbehov i alla fall.
  • My Girls
    Stinky skrev 2010-04-10 11:46:24 följande:
    Ha ha Då är vi båda undantag då. Jag sover ofta som ett barn och inte mycket stör mig på morgonen.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Meddelande borttaget
  • Sanningsdan

Fick mitt första barn vid 25, mitt andra vid 30 och det tredje och sista nu vid 41 (ny kärlek, trodde jag var klar med barnafödande för länge sen :)

Kan ju bara prata för mej själv men tycker att jag är en mycket bättre mamma nu än när min förstfödda var liten. Om det beror på ålder eller erfarenhet som förälder låter jag vara osagt...men känner ingen avundsjuka mot unga föräldrar, mognad och erfarenhet ger ett lugn och ett tålamod som jag inte hade som yngre.

• Anna Paulita

Jag vill påstå att hur man är som förälder inte är åldersrelaterat, men samtidigt tror jag att erfarenhet och mognad gör en "bättre människa". Så det är så klart lite motsägelsefullt, det är jag medveten om.

Men jag utgår i från mig själv mellan 15 och 25 års ålder och hur okapabel jag då var att ta hand om ett barn, självklart hade jag gjort det om jag var tvugen och jag hade säkert lärt mig hur man skulle göra det på ett ypperligt sätt. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att man ska vara lite mer torr bakom öronen än så för att bli mamma.

Ibland tittar jag på Unga mammor och även om jag tycker att de tjejerna är jätteduktiga som klarar av i många fall singel livet och småbarnsföräldrarlivet som 18 åring så är det tydligt att de inte är klara i sin egen utveckling och mer än en gång så har jag hört; "Jag ångrar inte mitt barn, men omjag visste det jag vet i dag hade jag väntat."

Jag tycker alla, vilken ålder man än är i ska fundera 1 och 2 gånger på om man är redo/mogen att skaffa barn, men som 18 åring tror jag man får fundera lite extra på det.

Jag vägrar bara vara mamma...
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"