Inlägg från: Amira |Visa alla inlägg
  • Amira

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Mina föräldrar fick barn när de var mellan 28-32.

Ena blir socionom + fördjupning.
    Ena har tagit examen som Civilingenjör.

• Amira

Nej, jag tror inte att äldre mammor är avundsjuka på yngre mammor. Jag tror inte heller att yngre mammor är avundsjuka på äldre mammor.

Jag är glad över att jag är en ung mamma även om jag i nuläget hade resonerat annorlunda vad gäller vissa ting.

Många tror att man inte kan vara ung mamma och ha ett bra jobb med en utbildning, men det kan man. Och det är mycket roligare att vara mamma, enligt mig själv, när man kan ge sitt barn de man vill utan att behöva vända varenda krona.

Varför göra det svårare för sig själv?

• Amira

Det jag kan känna avundsjuka på hos äldre mammor är att de bemöts med större respekt i alla sammanhang, faktiskt. Jag har även upplevt det väldigt svårt att binda kontakter med andra mammor då jag känner en ganska stor åldersskillnad. De gillar att diskutera trädgårdsbestyr, renoveringsplaner, gnälla på sina gubbar etc. Jag däremot är ju omognare i mitt sätt och pratar gärna om smink, kläder och annat icke kulturellt.

• Amira
    shitvadjaghatar skrev 2010-04-09 19:53:32 följande:
    Håller med isisis, jag fattar noll av TS. Whats up med alla citationstecken?
    Jag begriper allt. Extra ansträngning ja, men visst förstår man.
  • Amira
    S vali s skrev 2010-04-09 20:21:29 följande:
    Kan bara tala för mig själv och jag är inte ett dugg avundsjuk på den "unga mammorna" - varför skulle jag vara det Jag var hyfsat "ung" dvs 23 när jag fick mitt första barn och 40 när 3:an kom så jag har nosat på båda sidor och kan se för/nackdelarna både med att vara ung o gammal mamma. Det enda jag alltid finner lite roande när det debatterasdung/gammal förälder är att de unga mammorna är så stensäkra på sin sak och vet precis hur en "gammal" mamma är
    Eller tvärtom, att de äldre är stensäkra på sin sak och vet precis hur en "ung" mamma är och förhåller sig i olika situationer.
  • Amira
    S vali s skrev 2010-04-09 20:28:42 följande:
    Grejen är ju att jag vet hur jag var/är både som ung/äldre mamma, en ung mamma kan bara gissa sig till hur det kan vara  att vara just en äldre mamma...
    Ja, du är unik i det här fallet vad gäller det i alla fall.
  • Amira
    Strumpan08 skrev 2010-04-09 20:35:00 följande:
    Måste säga att jag känner precis likadant. De andra mammorna i föräldragruppen och öppna förskolan är bra mycket äldre än mig som är 23 och har en helt annan livssituation. De pratar om sina renoveringar och sina lån, medan vi bor i hyresrätt och åker kommunalt. När jag var gravid var jag på en sjukgymnastträff för gravida och där var jag också yngst, och en äldre mamma fällde kommentaren att hon hade det jobbigare med foglossningen än jag, för jag är så ung. Skulle inte tro det. Jag hade hemsk foglossning och det beror inte på åldern.
    Exakt!

I min mammagrupp som förvisso bestod av 28-30 åringar (inte så gammalt enligt min mening) blev helt fascinerad över att jag kunde sitta ned på ett visst sätt (svårt att förklara) samt klagade över sina torra hälar. Alla hade tillgång till körkort och jag fick lite skämset berätta att jag inte hade tagit den ännu. Vi var helt enkelt i olika faser i livet trots att vi hade barn som gemensamt. Det hela ledde oftast till att jag hamnade utanför trots att de inte var deras mening. Man klickar helt enkelt inte. Tråkigt.
  • Amira
    CeeJay skrev 2010-04-09 20:42:02 följande:
    Det är ju faktiskt även så att vi som ÄR äldre har ju varit unga även om vi inte hade barn då. När jag tänker på hur jag var när jag var 16-22 år ryser jag av bara tanken på att jag skulle haft barn.. De som är ungre har inte den "fördelen" av att veta hur det är att vara äldre, med barn eller utan. Det kan jag känna är en stor fördel i mitt liv, att jag gått igenom väldigt många faser och har nu mest planat ut till den person jag var menad att vara ! (lite flummigt kanske men du förstår nog hur jag menar )
    Fast det blir tokigt när man jämför en "ung" och en "ung med barn". Jag vet att det låter klyschigt men man mognar snabbare när man har fått ett barn att axla ansvar över.
  • Amira
    S vali s skrev 2010-04-09 20:55:58 följande:
    Det är inte alltid så säkert att ett barn innebär att man mogna snabbare....
    Självklart är det inte garanterat, men sannolikheten är förhållandevis stor.
  • Amira
    CeeJay skrev 2010-04-09 20:56:05 följande:
    Ja naturligtvis är det inte samma sak och jag tror (och hoppas) att alla oavsett ålder mognar när de får barn Men för MIG handlar jämförelsen om att jag inte hade velat mogna och inte hade velat vara ung mamma och därför gör jag den jämförelsen. För mig är det en trygghet att veta att jag har den livserfarenheten jag har Och jag säger inte att de yngre inte har livserfarenhet, jag har fler år bara! Och jag hade inte velat vara ung mamma, jag var för självisk då. Även om jag tror att jag HADE mognat
    Jag tror jag förstår vad du menar. Du är helt enkelt nöjd med ditt livsval. Och det är så det ska vara. Helst.
  • Amira
    BlommyNess12 skrev 2010-04-09 20:50:23 följande:
    Konstigt att ni upplever det så. Jag umgås fortfarande med en tjej ur min mammagrupp, jag fick när jag var 17, hon var 31 då, nu är båda våra barn snart två år och vi umgås varje dag. Vi har typ allt gemensamt inklusive barnen, dvs vi har mycket att prata om när det gäller studier, amorteringar, fester och kläder osv osv osv osv... Har faktiskt aldrig känt mig utanför bland föräldrar som är äldre än mig. De brukar bara bli rätt chockade när jag tillslut säger "men du får tänka på att jag är xx år yngre än dig!" om de försöker jämföra något som inte går att jämföra.
    Problemet kanske ligger i att jag har träffat fel personer, att det var personkemin som ställde till det eller så kanske jag är socialt inkompetent.
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"