Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

Prince or Princess skrev 2011-12-20 21:38:32 följande:
    Bobbosmamma: ja! Lite bättre känner jag mig nog! tack! Känns som vi är i väldigt lika situation! Visst är det hemskt när inga ersättningsprod funkar det allra jobbigaste är att liten är (var?) så matglad. Storasyster var riktig matvägrare och inget gick ner, fast jag kunde laga massor. Nu när lillasyster älskar mat och har tyckt om det mesta vi gett henne känns det för j**ligt rent ut sagt att inte få ge henne nåt. Hon pekar på vår mat hela tiden och ser jättebesviken och ledsen ut när hon inte får smaka :'( känner mig fruktansvärt elak. inte blir det bättre när storasyster säger "mamma hon vill smaka på mackan" eller vad det nu kan va, heller
    Mmm. Shit alltså. Först får du en vägrare som jag har nu. Och sen en älskare som inte får äta :( Gud.. För det måste vara så himla underbart att efter en vägrare få en unge som slukar mat. En sån njutning, även som mamma menar jag. Känner även i hjärtat hur det känns för dig att "vägra" henne er mat.. Men du.. vad får din flicka för allergisymptom? Är det "bara" (missförstå mig rätt...) eksem på kinderna i varierande grad. Inte magont/missnöjdhet? Jag tänker att de gånger kinderna inte verkar störa henne.. kanske man kan hoppas på det K Kavat skrev. Att om reaktionerna var milda så funkade det efter en 4 gångers provokation... Jag hoppas på det vad gäller tex rödbeta. Försök också minnas att enligt allt jag hittills läst om allergier.. så försvinner ju dessa hysteriska massfödoämnesallergier efter några år. Hon KOMMER kunna äta en massa saker. Detta ÄR hemskt. Men det är tillfälligt! Stundom är det det enda som lindrar lite för mig, att tänka så...Det hjälper ju dock nada i nuet, jag vet. Ni måste ju få guidning i detta, så extremallergisk som hon är. Vi har nu, efter ett halvår, fått remiss till barnallergin på Sachska barnsjukhuset här i sthlm, ska vara en av de bästa i landet säger dom. Den privata barnallergimottagning vi gick hos ville inte ens träffa oss mer än en gång, skrev reniss direkt, eftersom Loa hade för många allergier o at det påverkar hennes näringsintag så mycket. Vi lär ju inte flytta till Götet innan vi får tid dock, flera månaders väntetid..

Mynthas tips om djupa tallrikar var en fint litet tips. 
  • Bobbosmamma

Tandkräm - vad använder ni för sorter till era allergiska barn? Vi har Weledas.. men har svårt att utläsa om innehållet är säkert om man äter sk "utan allt". Någon som vet?

• Bobbosmamma

Ja jag har också läst att zendiums vuxentandkräm innehöll spår av ägg o mjölk o var därför osäker på barnvarianten. Men va bra, då vet jag!

Prince; Jäklar va skönt!!! Äntligen får ni den hjälp ni behöver. Och va skönt att slippa oroa sig över Neocaten. Det var ju rent vansinne att ni inte skulle ha det!! Härligt! Mindre härligt att vakna 1 gång i halvtimman......

• Bobbosmamma

Såna bra tankar om aerius.. har ju själv ingen erfarenhet men tycker det ni skriver låter mkt klokt. JAg har heller inte alltid gjort eller tyckt helt 100 % lika som vår barnläkare, som ändå är väldigt bra. Men jag tror ändå han fattar innerst inne, att jag ifrågasätter o vänder o vrider på allt för att vara så säker jag kan på att jag gör det bästa för mitt barn. Hoppas det iaf :) Om det är en vettig människa.. som själv kanske har barn.. då tror jag ändå att dom respekterar o kan förstå en som förälder. 

• Bobbosmamma

Hej på er. Jag tänkte höra om någon kan tipsa om korv utan potatismjöl. Det enda jag hittar på vår Coop forum är typ italiensk cabanos-korv som jag tror är rätt kryddstark. Hade hoppats på nån prins eller wienerkorv typ, men hittar inget av den typen. Nån som vet?

• Bobbosmamma

Tova; Fy... det det är så provocerande när någon inte respekterar vad man säger. Hoppas din mamma är nöjd med att Theo (och du) fick lida i natt. Grr...

• Bobbosmamma
    Trasan0606 skrev 2012-01-07 19:50:40 följande:
    Kanske ska tillägga att jag ammar och precis börjat med smakportioner till skrutten, han är 5,5 mån.
    BVC kan hjälpa dig till dietist. Du behöver inte gp via läkare. Fråga din BVC-sköterska så skall hon kunde ge dig ett namn o tel nr så att du själv kan ringa o boka tid. Jag går på Liljeholmens BVC o dom använder sig av Reagera-klinikernas dietister.
  • Bobbosmamma
    barefoot skrev 2012-01-09 21:41:05 följande:
    Prince: Vet bara att Aerius stillar klåda, nässelutslag och svullnad men ngn annan här kan säkert svara vad det mer kan hjälpa mot. Ville bara berätta hur det var för oss med lax. Provade första ggn när han var knappt 1 år - en pyttebit som gjorde att han fick nässelutslag på  mage och rygg. Efter detta märkte vi att han blev rödflammig i hyn av att komma i kontakt (hud mot hud) med ngns händer efter de att de ätit lax. Nu är han snart 3 och äter vild lax (finns på ICA där vi bor) några ggr/v. Små portioner men ändå - helt utan symtom. Skulle dock inte prova odlad lax i första taget. Majs har vi aldrig provat efter att han reagerat via amning men kanske är det dags snart.  
    Måste fråga - vild lax, jag har letat som en galning. Men hittar det ingenstans. Är den fryst? Märke?
Svar på tråden Allergitråden