Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

Prince or Princess skrev 2011-11-08 22:07:58 följande:
    Precis så känns det!! Läkare, dietist o mamma! Känner vi varandra? ;D ja nu har jag gått igenom kostdagboken och konstaterar att eksemet är otroligt mycket bättre nu änn innan åtminstone. Tycker mig faktiskt ana att potatis verkar lite lurigt, vilket jag misstänkt förut. Ska testa med bara d-droppar, kokt ris, rapsolja och kött (o neocate) ett par dagar och se vad som händer. Känns skönt att ha en plan! Tack för stödet! Känns lite ljusare nu igen! :)
    Gör det.. så att ni får lite ordning igen. Gör sen en plan på de livsmedel som känns bäst/viktigast att testa den närmsta tiden. Vi provade tomat igår. Natten var lite rörigare än vanligt, men svårt att vara säker på om det berodde på tomaten. Inga andra tecken so far. Ska fortsätta med tomat idag igen.. så får vi se. 

Hittills har vi sett att havre inte funkar, inte heller vete. Däremot fungerar råg (leksandsknäcke) och soja (lite otippat!) Men på vissa grejer som potatis har vi inte orkat testa i flera dagar när vi har fått en paniknatt direkt. Det är ju dumt för då är det svårt att vara 100 på att potatisen inte funkar. Men man är ju inte mer än människa..... 
  • Bobbosmamma
    Chabolina skrev 2011-11-09 11:45:37 följande:
    Hej Är det någon skillnad på rice dream och carlshamsrisdryck? Jag har för mig att jag läst det någonstans men hittar det inte.
    Jag har oxå läst att det är skillnad. Och att Carlshamns ska vara den säkra. Har för mig att det var K Kavat som infomerade mig?? Men kan ha fel.
  • Bobbosmamma

Prince or Princess skrev 2011-11-11 20:53:33 följande:
    Lillskruttet: de röda kinderna känner jag igen, så får vår dotter ibland. Och den senaste bilden på när han fått mjölk på kinden, så fick vår stora tjej ofta, på hela kroppen, jag kallade dem nässelutslag, vet dock inte om det är det..
    Oj va underbart att det växte bort så tidigt.........!

Igår tror jag min lilla fick en reaktion på ägg. Hon har aldrig ätit det själv, endast fått i sig det genom amning.. och jag har lite hoppats att hon kanske tål det ändå. Så igårkväll så höll jag på att fördereda en paj till matlåder för mannen.. Liten ville vara med och röra smeten, vilket hon endast brukar göra när jag lagar mat hon tål. Men var hon med när jag handvispade ägg. Snabbt efter detta blossade hennes kinder upp och blev fullständigt eldröda. Det har lagt sig över natten och är nu helt borta igen. Så jag tror vi fått vår första luftburna reaktion Rynkar på näsan Shit att det kan vara så känsligt... Lär ju vänta med att provocera med ägg här hemma :(
  • Bobbosmamma

Prince: har varit bortrest (nåja, hos mina föräldrar :)) i några dagar o inte riktigt hängt med, men läst bakåt lite nu: Det kanske inte är så relevant men måste bara fråga om jag missuppfattar när jag läser att dietisten sagt att er dotter bara får äta neocate i några dagar? I såna fall låter det jättekonstigt. Det står på paketet att det är fullnutrition upp till tio (10!) års ålder. Min flcika har ätit enbart neocate o d-droppar i flera veckor när hon var 16-17 mån. På dietistens rekommendation. Jag fatttar att det inte är idealiskt med tanke på att hela måltids/lära äta riktigt mat-grejen, och det är ju såklart ingen långsiktig lösning. Men det kan vara nödvändigt för att komma till ett utgångsläge med allergiska barn. Jag kanske missuppfattade, det kanske inte var så, men ville bara säga det ändå.

Vi har ju gått hos "vanlig" barnläkare och dietist. Som visserligen varit "jättesnälla" och förstående. Men nu har vår läkare skrivit remiss till barnallergimottagning på Karolinska. Så det hoppas jag på för lite bättre stöd vad gäller allergierna. Hoppas bara att remissen inte blir nekad.... 

• Bobbosmamma

Prince: Såna söta kinder :) Det kan inget eksem i världen rå på :) Eksemen liknar min flickas. Det kommer o går på henne, är aldrig hetlt borta. Men hon har aldrig besvärats av det... 

Ja, vi har Neocate Advance. Har ni active eller? Den är ju inte fullnutrition, mer tänkt som komplement till vanlig mat (vi hade den först). Har för mig att det stod på förpackningen att den max får ersätta 2 mål mat per dag. Om man använder mer än så ska man ha Advance istället. Min dotter äter kanske 80% Neo och 20% mat (hon har refluxsjukdom oxå och har aldrig varit jätteförtjust i "fast föda"). Och jag känner mig helt trygg med Advance (och jag är nojjig:)) Tycker det låter knasigt måste jag säga av dietisten att vara så rädd för att köra helt på Neocate (Advance då) i några veckor, för att få ett "noll-läge". Som du skriver, är det bättre att må dåligt av sina allergier? 

För oss är den vår läkare som skriver utan Neocaten... 

• Bobbosmamma

Ännu en fråga - skinka...? Hur funkar det..? Kan man ge det? Typ rökt, kokt, såna där som finns som smörgåspålägg? Julskinka..? Det är ju en del tillsatser, e-ämnen, vad jag har sett.. men ja, är det något ssom ni experter ger era barn..? Något särskilt märke?

• Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-17 21:46:19 följande:
    Bobbosmamma: oldas risbröd är gjort på potatis och ris (innehöll tidigare vetestärkekse, men inte nu). Finns i välsorterade affärer, finns tex på Ica focus. Jag tror tyvärr lillan reagerade på potatis idag igen. Hade nästan inget eksem på em, så fick hon potatis till middag (vill inte äta den, spottar ut nästan genast) och några tim senare började hon klia (måste inte varit det, men kändes så) vad ger du din dotter mer än ris till maten? Eller har du kanske inte hunnit testa? Ang skinka så var ju stora dottern inte känslig mot vete, men det mesta annat och hon klarade de flesta jakobsdals-produkterna. Vet dock inte om det är vete mm i dem

Aha potatis. Synd, då går det bort. Vi ger ju bara ris ........... Har testat Santa Marias risnudlar men dom ratades :) Men ska tå på mig o testa igen...
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-19 13:07:46 följande:
    Bobbosmamma: ja visst är det synd att de innehåller potatis, jag tror ju det inte funkar här heller. Men kokt vanligt ris och kaprifol-nötfärs funkar helt klart :) och det är jag SÅ glad över!! Nu syns inte eksemet alls längre :) så nu kan vi börja testa nya saker om ett tag! Underbart!
    Gött !! Va skönt!!

Vår remiss till barnallergimottagningen har blivit nekad :( Dom hänvisar till barngastro (refluxen antar jag..´), men dom har redan nekat oss! Då ringde jag o bråkade tills jag fick prata med en läkare som förmodligen tyckte att jag var helt dum i huvudet. Det slutade med att jag grät o la på. Idag känner jga mig jätteledsen. Det är så himla svårt att få nån hjälp. Dessutom har jag just upptäckt att den sojan vi smaksatt mat med innehåller vete. När ska jag lära mig att man måste lusläsa innehållsförteckningen. Detta skulle kunna förklara stökiga nätter vi haft här på sistone.

En sak som jag är rädd för är att jag ska "göra" min dotter allergisk mot nya grejor. Det är så hon blev allergisk mot vete och havre tror jag. Hon tålde inte mjölk, varpå vi i brist på bättre veteande och efter att hon råvägrat Nutramigen och Althera, började ge Enago vi 4 mån ålder. Fullproppad med vete och havre ju! Nu är jag rädd att det ska bli samma sak med tex soja. Eller nåt annat. 

Idag äter hon: nötkött, lax gillar inte så mkt men lite går), ris, morot, plasternacka, avokado, banan (gillar inte), lite äpple. Som smaksättning använder vi svartavinbärsaft, sojasås, örtkryddor.

Jag vet ju inte hur jag ska gå vidare. Usch. Less idag. 
Svar på tråden Allergitråden