Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

Hmm vet inte riktigt om jag är med på vad du menar. Men om jag det är som jag tror så har du väl gjort angett den totala kostnaden bara som allt kostar och då är det ju inte konstigt om dom drar av "normalkostnaden". 

• Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2012-03-21 15:20:17 följande:
    Det är så jag gjort och det är vad de talat om för mig att jag ska göra. 
    Jo, grejen är ju bara att som dom räknar så ska man ange alla matkostnader man har för barnet, inte bara merkostnader. Det hade inte jag gjort, eftersom det är inte vad jag lägger i begreppet merkostnader, och det kommer jag nu komplettera med. 
  • Bobbosmamma

Puh. Var på återbesök på barnallergin igår, sista besöket innan flytt västerut. L hade inflammerade luftrör som dom tror är astma, fått inhalationer kortison och luftrörsvidgande som vi ska ta morgon o kväll. Sen hade hon inte växt något varken på längd eller "bredd" sen i januari :(( Hon äter typ inget. Har jättesvårt att få henne att äta. Hon har börjat rata Neocaten mer o mer o äter väldigt lite fast föda. Jag tycker jag följer alla "matvägrar"-råd jag får av dietisterna.... men det verkar inte hjälpa. Så stressande :(

• Bobbosmamma

Hej alla! Jag har en fråga om Carlshamns smörgåsmargarin... Min dotter reagerar på kokos, tål tex inte kokosmjölk, och vi har därför undvikit Carlshamns hushållsmargarin eftersom den innehåller kokosfett. Dottern har varit lite halvdålig i ett par veckor utan synbar anldening, men så upptäckte vi att även smörgåsmargarinet innehåller kokosolja? Vet ej om de alltid varit så eller om de ändrat receptet. Försäkt få kontakt med Carlshamn men hittills inget svar.

Finns det något alternativ som smörgåsmaragrin, någon som vet? Milda/Flora har ju mjölkfritt men har för mig att det innehåller sojasläkting och dörför aldrig använt...  

• Bobbosmamma

Kollade Milda o såg att det innehåller solrosolja, vilket hon inte heller tål. Så tyvärr funkar inte det. Finns det bara de två märkena; Carlshamn o Milda, som har mjölkfritt margarin? Hmm. Får väl försöka kolla utomlands eller nåt i så fall :(

• Bobbosmamma
    spökplumpen skrev 2012-07-07 10:37:01 följande:
    Vi ska in på måndag och göra lapptest. Jag vill ha dem testade för mjölk, soja, jordgubbar och knott/mygg. Men vad annars ska man be dem testa för? O har eksem och har varit dålig i magen i 1,5 år, han är konstaterat äggallergiker. H kräks av yoghurt,ost (så där är det säkert mjökprotein) och blåbär. Han har också eksem och är periodvis dålig i magen, ja och konstaterad äggallergiker han med enligt pricktest. Just nu har han röda upphöjda prickar i ansiktet och huvudet sen 1,5 vecka tillbaka. Har smörjt med hydrokortison men de har inte försvunnit än.

Eftersom de reagerar på olika sätt, dvs dålig mage vs kräkningar, är det då troligt att de är allergiska mot olika saker eller kan samma saker visa sig på olika sätt i kroppen?

Tänker om tex vete/råg/havre är vanligare vid taskig mage? Och något annat vid kräkningar? 
    På min tjej som inte tål sädesslag visade det sig allra tydligast genom ont i magen, i uttryckt som "inte glad", ledsen, missnöjd, gnällig. Och även när jag nu kan jämföra i efterhand, ´syns det skillnad på bajset. Men innan vi uteslöt sädesslag trodde jag att hennes bajs var normalt.
  • Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2012-07-12 20:24:25 följande:
    Det här är en fundering du inte är ensam om!
    Har två söner. Den äldste har många födoämnesallergier. Den yngste har magbesvär men ingen konstaterad allergi. Pappan är extremt känslig mot många födoämnen (ej samma som sonen) och jag har pollenallergi.

Har frågat vår läkare som har lång erfarenhet av allergibarn, han säger att enligt hans erfarenhet är det ungefär hälften av barnen som inte har allergiska syskon och hälften där syskonet/syskonen också har allergi. Relativt ofta är syskonen allergiska mot olika saker. Han menade på att risken för allergi inte ska vara avgörande vid val att skaffa syskon, det är så pass goda chanser att en allergi växer bort och har familjen redan ett allergiskt barn så kommer i så fall det nya barnet att hamna i allra bästa händer hos erfarna föräldrar.

Trots detta tvekar och funderar jag enormt på syskon. Om någon kunde garantera mig att få ett icke-allergiskt och allmänt friskt och välmående barn hade jag inte tvekat en sekund. Men tyvärr finns inga garantier....
    Funderar oxå på sånt här... Har bara ett barn, en flicka som är jätteallergisk. Vill gärna gärna ha fler barn. Men tvekar.

• Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2012-08-05 20:34:10 följande:
    Jag pratade med läkaren angående sonen som har klåda på tungan, han rekommenderade oss att, utöver fisk, fågel, nötter och lite annat som vi redan utesluter att även utesluta mjölk och ägg (positiva blodprov) i två veckor. Men han visste inte riktigt, tog oss liksom inte på så stort allvar då sonen, tack och lov, går upp bra i vikt och "bara" har en faslig klåda på tungan (samt är påverkad på humöret). Jag förstår att det vore värre om han rasade i vikt, hade diarreer eller stora utslag, men det känns ändå lite sådär, det tär verkligen på oss alla...

Nåväl, vi beslöt att utesluta allt som han reagerat på, som han själv säger kliar mer än annat samt allt som visat positivt på prover (det blir följande Mjölk, Ägg, Sädesslagen, Fisk, Fågel, Nötter (ink kokos), Soja, Potatis, Tomat, Gurka, Banan, Peppar, Paprika, Kiwi, Lingon och Mandel om jag nu minns allt...). Tack vare bra tips från er och ett stort mått jävlar anamma ska vi nu försöka ta oss genom två veckor med detta. Tufft är det, för han tjatar hela tiden om olika saker som han nu inte får äta och är extremt skeptisk mot ny mat. Har dock fått honom att äta köttbullar, fläskkotlett, köttgryta, ris, pasta gjord på majs, riskakor, risgröt, polentagröt och fruktpure (med päron, äpple o persika). Men med en pappa och lillebror som också har allergi/överkänslighet innebär det att jag står vid spisen stor del av dagen... och då är det svårt att acceptera när han direkt spottar ut det jag lagar och säger att han vägrar att äta det.

Vi började med denna helt "rena" kosten igår. Hur lång tid kan det ta innan vi märker resultat??? Hoppas verkligen någon här kan svara på detta!!!!

Är det möjligen någon här som vet om det finns kokosfett i carlshamns flytande mjölkfria margarin och i mildas mjölkfria smörgåsmargarin?
    Carlshamns FLYTANDE är rent från kokos. Mildas innehåller bla solrosolja som absolut inte funkar för oss, osäker på kokos.
  • Bobbosmamma
    Trasan0606 skrev 2012-08-02 20:45:48 följande:

Som om magpaj och feber inte vore nog...

Igår så träffade lillen farmor och farfar för första gången och de har en stor kungspudel. Skrutten älskar djur och hunden var framme flera gånger och busade med honom och slickade honom på armar och ben. Tänkte inte så mycket mer på det men under natten började han klia frenetiskt på armar och ben och sov ingenting i princip. Kände att han började bli lite knottrig men tittade inte så noga, var så sjukt trött.

På morgonkvisten tände jag lampan och såg små vätskefyllda blåsor och många av dom hade han rivit sönder. Han måste ha reagerat på allt slickande av hunden och förmodligen något från hundfodret. Någon som vet om det brukar förekomma mjölk, ägg eller soja i det? Utslagen har inte spridit sig till ansike, mage eller rygg - dvs de finns bara på de områden som hunden slickade på - även undersida av fötter och händer/fingrar. Han är helt rödprickig och de är inte små heller. Har gett honom tavegyl och smort med kortison så han har inte kliat så mycket under dagen. Får se hur natten blir. Avbröt semestern och flög hem med lillen och resten av familjen är kvar. Orkar inte vara bortrest mer, är alldeles för jobbigt.

Hur gör ni andra med allergiska barn när ni reser bort -  reser ni ens bort? Tänker inte bara på hunden utan med mat och allt? Jag är helt slut efter 2 v på resande fot och just nu vill jag aldrig åka bort igen och lämna det trygga hemmet med rena tallrikar och fräscht kök (dvs kök som man vet är rent och fritt från allt)... Enda positiva är väl att mannen ÄNTLIGEN fattar att lillen är känslig/allergisk på riktigt.

Det finns ni som har det värre än oss och jag lider med er men usch vad det frestar på...     

Reser inte bort... max till mor och farföräldrar..
Svar på tråden Allergitråden