Allergitråden
zamihr skrev 2011-11-01 19:59:14 följande:
Tack för svar!
Hur funkar och ser en avvikelse ut? Är det dagispersonalen jag om det, eller deras chef?
Jag jobbar i vården. Där fungerar det så att det är personalen som skriver avvikelsen på en förtryckt blankett där man bla beskriver händelseförloppet, fyller i datujm, tid, inblandad personal, underskrifter. Denna lämnas till närmsta chef som hanterar den vidare. Händelserapportering är a och o i en professionell verksamhet, det ger genomskinlighet och grund för förbättring och utveckling av verksamhet. Utan avvikelserapportering är det oxå omöjligt att få någon form av statistik på "olyckshändelser" i verksamheten, vilket är sådant som ligger till grund för ekonomiska anslag. Med det menar jag att jag kan tycka att personalen borde vara måna om att händelserapportera eftersom det kan stödja deras argumenation när dom ska eska pengar för verksamheten..
Ja, det blev långt, och jag kommer som sagt från vården. Men jag tycker inte det borde vara nån skillnad med barnomsorg. Blir lite upprörd när personalen inte verkarvilja ta till sig allvaret i en sån här händelse. Som du själv säger. En gång behöver ju självklar inte, men KAN, vara ödesdiger.