Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

zamihr skrev 2011-11-01 19:59:14 följande:
    Tack för svar!

Hur funkar och ser en avvikelse ut? Är det dagispersonalen jag om det, eller deras chef?
    Jag jobbar i vården. Där fungerar det så att det är personalen som skriver avvikelsen på en förtryckt blankett där man bla beskriver händelseförloppet, fyller i datujm, tid, inblandad personal, underskrifter. Denna lämnas till närmsta chef som hanterar den vidare. Händelserapportering är a och o i en professionell verksamhet, det ger genomskinlighet och grund för förbättring och utveckling av verksamhet. Utan avvikelserapportering är det oxå omöjligt att få någon form av statistik på "olyckshändelser" i verksamheten, vilket är sådant som ligger till grund för ekonomiska anslag. Med det menar jag att jag kan tycka att personalen borde vara måna om att händelserapportera eftersom det kan stödja deras argumenation när dom ska eska pengar för verksamheten..

Ja, det blev långt, och jag kommer som sagt från vården. Men jag tycker inte det borde vara nån skillnad med barnomsorg. Blir lite upprörd när personalen inte verkarvilja ta till sig allvaret i en sån här händelse. Som du själv säger. En gång behöver ju självklar inte, men KAN, vara ödesdiger.  
  • Bobbosmamma

Jag menar, om allt ser ut att fungera utmärkt, varför ska då politikerna anslå mer pengar? Finns ju inget skäl (tänker dom). Jag ni fattar  :)

• Bobbosmamma
    zamihr skrev 2011-11-02 12:18:31 följande:
    Ja de är nog bäst så med tanke på vad jag fick till svar när jag frågade personalen om det.
    Bra, håller med. Jag hade också blivit ställd, blir det med varje ny situation typ med min dotter. Det är något annat att sitta hemma framför datorn och ha ro och tid att tänka. Hoppas det löser sig på ett sätt som känns bar för dig.
  • Bobbosmamma

tOva: Uh, såna där nätter har vi haft många av. Och det är ju bara SÅ. HIMLA. JOBBIGT. Min dotter kan också bli sådär speedad när hon fått i sig nåt. Senaste i helgen då vi gett Mollipect mot hosta. Det gör jag aldrig om. det innehåller tydligen nån adrenalinliknande substans (efedrin). Självklart reagerade hon på det,. Men vi fattade först efter några dagar vad det var. Jag tror också att när barnen börjar bli lite äldre... man är så trött... man har hållit på så länge, haft SÅ många stökiga nätter och på det dagar med trötta barn.. Det är så tärande både psykiskt och fysiskt att orka. Men man har ju inget val. Förhoppningsvis finns det bra nätter och dagar inemellan som gör att man orkar lite till. Kram

• Bobbosmamma
    t0va skrev 2011-11-02 13:53:05 följande:
    ja det är väl också en sak som de med "friska" barn inte förstår att man får kämpa på så länge och blir trött redan från början så när det kommer perioder med många reaktioner så räcker det för att man ska gå på knäna. 

14 månader och jag har fått sova ca 3 hela nätter, jobbar på att han ska få sova på förskolan också så jag får lite mer tid att vila på dagen, ska träffa min läkaren snart så jag håller tummarna för att jag blir sjukskriven ett tag och hinner komma ikapp.  

Idag hade det gått bra på förskolan, men han var jättetrött när jag hämtade och somnade direkt hemma. Blir att åka och köpa risvälling sen och hoppas på en lugn natt.  
    Skönt att han somnade iaf. Nä.. att ha "friska" barn är en HELT annan upplevelse ( jag vet ju inte för jag har inte upplevt det, men det måste det vara). Och det kan vara så jobbigt att prata med föräldrar till "friska" barn om sånt här tycker jag: Jag blir mest bara ledsen av det. Så försöker undvika det bara. Bättre att prata med andra i samma situation. Men 3 nätter, jag förstår verkligen att du är genomtrött. Jag brukar ofta få höra från kompisar med friska bar: men kan du inte lämna bort henne (till mormor/morfar/farmor/farafar) osv. Det dom inte fattar är att j´mitt barn inte mår bra. Dom skaffar ju inte barnvakt när deras barn har magsjuka/är råförkylda. Jag har ingen i min närhet som jag litar på tillräckligt att lämna min flcika till nrä hon inte mår 100. Men om du har det... så kanske du kan få sova lite? Men det kanske är samma för dig, att det inte går/du inte känner dig ok med det, och då är det ju ingen vila..
  • Bobbosmamma

Ujujuj.. har nyss gjort en ofrivillig mjölkprovokation på L....... Brukar ge henne Ellas Kitchen äpple o banan (svindyrt men glider ner skönt i hennes lilla reflux-hals ..) Hade dock köpt fel, av misstag, så hon drog i sig en "banan morgonmums".. full av mjölkpulver.. Jesus. Ser INTE fram emot denna natten. Stackars lilla. Slarvig mamma.

• Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-08 17:14:55 följande:
    Okej, det låter nästan som här, fast hon blir sällan röd på kinderna (även om det händer ibland). Känns som om man aldrig får ordning på detta :( vi har köpt nya d-droppar (endast palmolja, kokosolja och d-vitamin, och detta ingår i neocaten som hon verkar tåla) och idag har hon fått neocate, kött, gurka, vitkål och potatis förutom d-dropparna. Har kliat lite till och från på eksemet, men nu är kinderna röda och eksemet ännu sämre. På morgonen är nästan alltid eksemet fint. Vad kan det vara hon reagerar på? Råstekt potatis verkar hon inte reagera på. Kan man tåla det men inte kokt?
    Jag tycker (OBS tycker, vet inte) inte vitkål låter som det snällaste om man är känslig.... Funkar morot? Jag tror att det ska vara bland de mest lågallergena grönsaken man kan ge... Min tjej reagerade på rotselleri tex. Palsternacka är också snällt. Men det är ju inte så himla gott :( Tycker inte jag iaf... Morot är mitt tips. Och bort med kålen.
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-08 20:29:37 följande:
    Jaså!? Trodde det var jättesnällt med vitkål :S ja vi får ju faktiskt skylla oss själva när vi gjorde så här. Stod bara inte ut när hon hela tiden pekade på vår mat och gnällde :( var bara tvungen att ge henne lite annat än bara kött. Ska nog ge bara kött o potatis ett par dar o se vad som händer. Har dietisten tjatandes i nacken också att hon måste få äta, så att hon inte går ner i vikt o börjar matvägra. Och vad i hela världen ska hon få att äta på sin 1-års dag??? :'( inte ens kaka eller glass snyft. Jag som ville baka en tårta. Funderade dock på att försöka testa rulltårta (utan fyllning, eftersom hon verkar reagera på både svarta vinbär och blåbär och banan) gjord på potatismjöl, men kan man baka på no egg, potatismjöl och olja tro? Kan man reagera på rapsolja? Kan hon reagera på d-dropparna för att oljorna inte är tillräckligt renade??
    Käraste vän. Reagerar hon på svart vinbär oxå?! Det har varit en liten smakräddare här....Jag förstår att du är bedrövad men försök att komma ihåg att även om det inte känns så, så är detta TILLFÄLLIGT. Ni kommer hitta en väg ut.

Vad gäller att hon pekar och sträcker sig efter er mat (skär i mitt hjärta bara av att skriva det :( ) så har vi "löpst" det här genom att endast äta samma mat som dottern när hon är mat/mat som hon tål och därmed får smaka. Jag vet. Ingen rolig meny just nu. Men jag står uinte ut att vägra henne. Hon förstår ju inte varför jag inte delar med mig!! Jag vräker i mig allt annat när hon sover! 
  • Bobbosmamma

HUr länge har hon haft denna begränsade diet nu? Vad har ni för dietist`? Ni MÅSTE ha en dietist som kan allergier. Vår kunde inte det. Nu ska vi börja gå hos dietist på barnallergimottagningen. Har du läst K Kavats blogg om basdiet och födoämnen som ingår i detta. Jag förstår att mycket av det går bort för er men ni kanske kan hitta några grejor. Men det är från dietisten ni ska få intruktioner om vilka födoämnen som är de "snällaste" och som ni ska börja att testa med. 

• Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-08 21:14:44 följande:
    Jag känner mig ganska uppgiven kan jag säga. Känns som det upptar hela min vakna tid. Väldigt skönt att man får stöd här! Hon har ätit så här nån månad eller två? Eksemet blev helt hysteriskt i början, så då plockade vi bort majs och hon blev bättre, men inte helt, så till slut fick hon bara neocate under nån vecka, sen började vi med kött som hon fick också nån vecka, och nu den senaste veckan har hon fått lite av varje. Fast vi har ju testat saker nästan varje dag som vi trodde kunde funka. Första dan gick det superbra, men trots att vi fortsatte m samma livsmedel blev eksemet sämre. Vet inte riktigt var jag ska börja känner jag. Känner mig jättestressad över att bara ge kött o potatis (o neocate) men vad i hela världen ska jag annars göra?
    Jag förstår det. Det är pissjobbigt. Men det kommer bli mkt lättare. För oss kände jag att det var ännu jobbigare när L åt en massa grejer men mådde skit. Nu äter hon visserligen mkt begränsat men är så mkt gladare. 

Men återigen, det låter inte som ni har den bästa ledningen direkt. Det är ju viktigt att testa systematiskt så att man kommer ur det någon gång... Jag vet, lätttare sagt än gjort. Jag menar, testa EN sak i taget i 3-5 dagar, och avläsa mående o eksem. Sen nästa grej. För detta är det jätteviktigt att ha stöd från dietist/läkare. Det är svårt att vara både mamma, läkare och dietsist samtidigt. Inte bra heller tror jag.....  
Svar på tråden Allergitråden