Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

OJ såna bra inlägg ni skrivit till amningsexperten, K Kavat och Plutteli!! Verkligen svar på tal :) Lärde mig nya grejor :)

• Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-10-21 21:10:44 följande:
    :) härliga ord! Så ska jag med göra, leta upp nån annan läkare annars! Hela dagarna går åt till att fundera här. Hon har varit extremt röd i hela blöjområdet i tre dagar o är HELT hysterisk vid varje blöjbyte. Tror vi får avbryta köttet snart, fast jag absolut inte tror att det är det hon reagerar på. Men att reagera så mycket på en amning för tre dagar sen? Känns helt otroligt. Ja ja den som lever får se.
    Usch det låter pissjobbigt att hon har så ont vid blöjbyte... Lilla pluttenHjärta Jag vet hur det värker i hjärtat av att se sitt barn ha så ont...
  • Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2011-10-23 17:37:35 följande:
    Köpte sempers mjölkfria fullkornsvälling idag och den är ju hutlöst dyr. 2 liter färdig välling kostar 48kr köper man den vanliga kostar 5 liter 45kr.
    Ja jag vet, det är hiskeligt dyrt. Känns taskigt att det ska va så dyrt att vara allergisk :(. När min dotter åt Enago mailade jag dom o frågade ang storpack. Hon åt dessutom såna mängder. Äter väldigt lite fast mat. ..
  • Bobbosmamma

Så, nu har jag också mailat Risenta om rismjölet. Tråkigt när dom gör så där. Har bakat fröknäcket ni talat om här i ett par omgångar med min tjej, jättegott är det :) Igår var första gången hon åt och idag är hon tyvärr prickig här och där på kroppen. Verkar vara nåt hon inte tål i det :( Typiskt. Hon mår iaf bättre sen vi tagit bort havre, så nu är det fritt från sädesslag som gäller för oss..

• Bobbosmamma

Sä här svarade dom mig..

Hejsan Anna!

Jag förstår din frustration, men tyvärr så har vi uppmärksammat denna risk eftersom soja odlas i närheten av och transporteras på så sätt från fälten så att de kan kontamineras av soja. Vår leverantör rensar sedan riset så noga som det går innan malning, men risken för små mängder soja finns ändock tyvärr. Detta gäller även våra boveteprodukter och vårt majsmjöl.

I dagsläget är det något som vi måste märka ut, men vi hoppas att vi inte ska behöva göra det för alltid eftersom vi är medvetna om att många som äter dessa produkter även är känslig för andra allergener än gluten.

Med vänliga hälsningar
    Monica Demorior
    Kvalitetschef
    Risenta AB

Nu vet jag faktiskt inte var jag ska få tag i rismjöl. Använder dagligen för att reda Neocate och till en massa annat. Kollat allergimat.com men dom har ju oxå Risenta. Får helt enkelt hoppas att jag hittar gamla batchar och köpa på mig... 
  • Bobbosmamma
    Allrona skrev 2011-10-24 16:43:41 följande:
    Det går att beställa mjöl på nätet!

Rismjöl
    www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-oc...

Bovetemjöl!
    www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-oc...
    Men beskrivningen säger:

Användning: Tillagas alltid, då produkten är framställd på råa obehandlade kikärtor.

Kikärtor Förvånad Måste väl vara en felskrivning? Det finns även kikärtsmjöl så det måste väl vara en kopiering av text som har blivit fel.

Berätta gärna om ni beställer och hur det funkar. Funderar själv på att beställa men har mjöl hemma så jag klarar mig just nu så jag väntar lite.
    TACK! Dyrare men men..
  • Bobbosmamma
    Tibell skrev 2011-10-25 21:58:12 följande:
    På Torsdag ska vi till läkaren med Tilde. Ni som följts åt ett tag har sett bilder på hennes svullna mage. Så nu vill läkaren utreda henne för fler allergier. Tänkte att jag ska skriva ut de bilder jag visat er. En bild på morgonen och en på kvällen ! Eller är det lite för ambitiöst ?
    Hon mår vad vi vet inte jätte dåligt av magen. Men vi har problem med hennes enorma gnällighet. Det har gått så långt att det tär på både mig och gubben :/
    Sen kan hon INTE sitta still. Är helt omöjligt att ens läsa för henne eller försöka få henne att sitta vid matbordet, för hon är som en studsboll..

Dessutom har vi länge misstänkt att hon inte tål nötter då hon haft reaktion mot saker som kan ha innehållit nötter. Men vi vet inget säkert.
    Igår lyckades hon sno åt sig en kaka som kunde innehålla spår av nötter såg jag senare. Tänkte inte mer på det men hörde henne harkla lite. Sen kom hon och gnällde att hon hade jätte ont i halsen och höll sig för halsen hela tiden :/
    Efter ett tag släppte det och sen har hon inte sagt något mer. Frågar ett par gånger men hon säger att det inte gör ont mer.
    Och då ska ni veta att hon inte klagar över smärta i onödan. Hon har till och med haft halsfluss utan att ha nämnt någon smärta
    Vad tror ni, kan halsontet vara en reaktion ? Att det kanske kändes obehagligt och kliade ?
    Eller så var det inget och hon tål nötter :)
    Ska se om läkaren kan tänka sig kolla för nötter när vi ändå tar massa blod..
    Jag tycker det låter som en jättebra idé att ta foto på magen och visa läkaren. Är det en bra doktor blir hon/han bara tacksam. 

Sen vad gäller dåligt humör och gnällighet, så har det varit det absolut starkaste symptomet på allergi/att Loa inte mår bra, här hemma hos oss. Det är STOR skillnad sedan vi tog bort sädesslag. Självklart är hon gnällig till och från ändå, men inte den här KONSTANTA missnöjdhet som, som dui skrover, är så fruktansvärt tärande. Nu känns det liet som hon är på väg att bli "ett normalt" barn :) Dels är det ju hemskt att se att ens barn inte mår bra, dels är det i längden så himla tufft att stå ut med det dåliga humöret. 

Detta är ett symptom som jag upplevt att ingen läkare vi träffar tar på allvar. Jag ser hur dom tänker "alla barn gnäller, det är helt normalt", alt. att jag är överkänslig som mamma. Men dom har ingen aning. Många gånger har jag önskat att jag kunde filmat en dag hos oss, då hade dom sett att det här ÄR inte normalt. Det är SÅ frrustrerande att dom inte fattar detta tycker jag, eftersom för mig är det ju mitt barn som försöker säga "jag mår inte bra!!". Brukar säga att sömnlösheten tar jag hellre, även om det också är piss, men för mig är den här ändlösa gnälligheten, vad jag än hittar på, värst. Men som sagt, det har blivit ljusår bättre med reflux-medicin samt sädesslagfritt. Ville mest säga att du/ni är inte ensamma om att ha det så här.... stor kram...
  • Bobbosmamma
    Sephyria skrev 2011-10-30 19:48:51 följande:
    Det är konstigt det där vad folk alltid ska lägga sig i och tro att de vet bäst! Min svärmor brukar säga att "vi har eksem i släkten, så du ska se att han inte har någon allergi". Att han har fler symtom än eksem verkar hon inte riktigt vilja ta till sig.
    Åh en sån svärmor har jag oxå. Som tur är bor hon långt bort så vi träffar henne inte så ofta. Men det är fascinerande att hon verkligen tror sig veta allt om mitt barn fast hon träffat henne kanske 0.01% av hennes liv. 
  • Bobbosmamma
    Molina skrev 2011-11-01 12:12:40 följande:
    Jag har en kraftig äggallergi som gör att jag reagerar på viss kyckling.
    Jag kan inte äta bla färdiggrillad utan måste tillagas i ugn och även då reagerar jag ibland.
    Och ibland går det bra.
    Jag använder mig bara av kronfågelns kyckling.

Har han allergi mot ägg? Vissa som har äggallergi kan reagera mot kycklingköttet som jag gör, när jag får reaktion får jag magproblem direkt och magkramper kan jag få om jag äter just färdiggrillad kyckling.
    Jätte tråkigt för kyckling är ju så gott.
    Hoppas ni kommer på vad det är han inte tål.
    Gud va bra, tack för denna info. Jag hade tänkt testa kyckling idag, nu vet jag vilken jag ska köpa!
Svar på tråden Allergitråden