Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

Oh jag tror jag dör. Min tjej är drygt 2 år. Äter utan allt plus minus massa mer sedan 15 mån ålder. Men det går bakåt!! Hon äter : nötkött, lamm, morot, palsternacka, banan, katrinplommon, aprikos, ris, rapsolja och rena risprodukter. Och neocate. Detta har vi trott varit safe. Hon har även ätit lax (endast rökt, vägrar vanlig) i ca ett halvår men nu verkar hon reagera även på det. Tål inga frukter vi provar, reagerra på potatis, majs, solrosolja, rödbetor bla. Men hon har blivit sämre i sommar..... vi bor i 2a hand i väntan på permanent boende i okt... Jag vet inte om det kan vara något luftburet här... eller vad sjutton är det som inte är bra.

Hon sover sämre och får knottriga, röda kinder och vi kan inte hitta orsaken. Just nu känns INGET säkert..  Jag är SÅ trött. På att aldrig veta. Just nu känns det som om enda sättet att få rätsida vore att ta bort allt o bara köra Neo i 2 veckor och sen införa en sak i taget. Men det känns omänskligt.... Hon lider som det är av att hon inte får äta "något gott" alls. Vet inte vad jag vill med detta inlägget.... hjälp?

• Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2012-08-13 19:49:51 följande:
    Idag är vi inne på tionde dygnet utan mjölk, ägg och sädesslag (undviker även sedan tidigare fisk, fågel, nötter, mandel, kokos, potatis, gurka, tomat, banan och kiwi samt numera även peppar, paprika, solrosolja och rapsolja (kan man vara allergisk mot det??), fläskkött och jordgubb). Idag var första gången som sonen inte bett om medicin. Jag har frågat två gånger och då har det kliat på tungan, men han har inte bett om medicin. Kan det vara ett framsteg? Eller är det bara en slump?
    Ja man kan vara allergisk mot rapsolja. Hittade en hel hemsida om det (amerikansk) när jag googlade för ett tag sedan.. 
  • Bobbosmamma

Min tjej reagerar på Risentas rismjöl (spår av soja). Klarar inte heller rårismjöl (rent utan spår av något) som finns på hälsokosten.. Finns det något annat vanligt rismjöl än Risentas? Annars är det väl mjölkvarn here we come........

• Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2012-11-20 10:52:40 följande:
    Vet någon om det finns någon ersättning som är fri från mjölk, soja OCH majs?? Börjar bli desperat - sonen har ätit Pepticate men har nu börjat reagera på fler och fler saker, bland annat majs och han reagerar på Pepticaten, den innehåller maltodextrin av majs... Så nu har vi fått Neocate som "bara" innehåller glukossirap av majs.... Men jag är inte helt säker på att han tål den heller.

Någon som har tips? Han är 10 månader.
    Vi har samma problem! Min dotter äter "utan allt" men blir ändå inte bra. Hon äter neocate sedan hon var 1 år o reagerar kraftigt på majs (mkt magont och eksem på kinder). Nu har vi tagit bort så mkt men ändå blir hon inte bra så jag har börjat fundera på neocaten. Den senaste tiden har hon ätit mer neocate per dag och mår sämre än på länge. Men jag hittar inget alternativ?! Hon får även Seravit (näringstillskott) som har samma tillverkare som neocate och oxå innehåller glukossirap från majs, men den har vi nu tagit bort. Ska till vår läkare den 10 dec o ska fråga då.. Det enda jag hittar när jag googlar är amerikanske sidor som tipsar om "Similac Expert Care Alimentum Ready to Feed " Vet ej om man kan få tag på det i sverige
  • Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2012-11-27 11:25:10 följande:
    Bobosmamma: Det är maltodextrin av majs och kaseinhydrolysat i den ersättningen. Så neocaten är renare än den även om det är beståndsdelar av majs även i neocaten är den inte mjölkbaserad. Och reagerar hon på majs tror jag inte att alimentum är så bra.

www.amazon.com/gp/customer-media/product-gall... 
    J atack, men den drickfärdiga ska vara helt ren från majs.. Men den innehåller kaseinhydrolysat..
  • Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2012-11-27 12:30:55 följande:
    Bobosmamma: oj började tro att vi var helt ensamma om detta problem..!! Alimentum "Ready to feed" är det enda jag hittat också, finns ingen motsvarighet i Europa vad jag kunnat utröna. Den är i alla fall helt fri från majs. Pulvermotsvarigheten av Alimentum innehåller däremot majs. Neocate är ca 40% majsglukossirap. Jag tror det är det vi har problem med - han får symptom som när han äter majs & vete.

Nu har jag snurrat runt en del sen jag skrev det här inlägget - jag har hittat barn som haft problem med Neocate LCP men som klarat Advance och Active. De innehåller också majsglukos men har alltså funkat. Så det är mitt hopp!! Jag får återkoppla när vi fått komma till dietist.... 

Hursomhelst verkar majsfritt alternativ i Sverige inte existera... man ska helt enkelt inte ha den allergin här Flört  
    Ok, min dotter äter Neocate advance, det är alltså den som inte funkar. Active funkar absolut inte för oss, vi tror att det beror på att den innehåller ren solrosolja vilket min flicka inte tål. Nä.... det verkar inte funka att men majsfritt alternativ här i kombo med allt annat det ska vara fritt från. Inte bra alls..... Jag kommer väl få leta efter vitamin- och mineraltillskott som fungerar. Vi har tagit bort neocaten sedan två dagar, och ger ist bovetevälling på rismjölk morgon och kväll som hon tål. Hon mår hittills mkt bra på det...
  • Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2012-11-27 13:41:26 följande:
    Äter hon annan mat så ska de inte behöva "välling" efter 1år. Här skriver de helst inte ut mjölkfri ersättning när de fyllt 1 år. 
    Jo men hon äter jättestrikt eliminationskost, ca 7 st livsmedel i dagsläget. Hon måste absolut ha näringstillskott.
  • Bobbosmamma

Vår läkare och även dietist säger att barn som äter "utan allt" gärna ska dricka hypoallergen ersättning som exempelvis måltidsersättning även upp mot skolåldern, pga att de äter så begränsat av livsmedel som är "näringstäta".

• Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2012-12-05 15:37:39 följande:
    Ni som gjort provokationer, har ni fått några instruktioner på när ni ska avbryta? Ibland är det väl uppenbart men om man har symptom som kommer smygande gradvis utan större dramatik?

Vi har för det mesta sett någon hudgrej med klåda först (rött område/prickar bröst/mage/öron/ben/kinder) sen matvägran/kräkningar/lös mage. Ofta lös mage i flera dagar o det vill vi inte med en bebis som backar i vikt

Kan det liksom stanna vid t.ex. hudproblem...? Utan att resten kommer sen som ett brev på posten...?

Sonen mår bra just nu men backar i vikt så vi ska prova ersättning igen.... är orolig för att magen ska paja ihop IGEN..... 
    Jag tycker det är jättesvårt...min tjej får först och alltid röda/eksemiga kinder från flammiga till illröda, knottriga och heta beroende på hur stark reaktion. Och efter det...... ont i magen, hård mage, vill inte äta i 1-3 dagar.. Som du skriver, det svåra är ju de smygande reaktionerna som man inte är sådär glasklar på. Jag har numera, min tjej är 2 år, börjat backa direkt vid tydlig reaktion på kinderna. Men det har tagit ett tag, att bli så "säker". Har väntat längre förut, men vi har märkt att vi aldrig har fel..
  • Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2012-12-06 20:15:32 följande:
    Nu vill jag berätta lite om läget här hos oss med sonen som reagerar med klåda på tungan för en hel massa livsmedel. Han reagerar även luftburet vid tillagning på fisk, fågel, ägg och fläskkött. (Detta är inte helt konsekvent men tillräckligt för att vi ska göra något). Detta har lett till att vi andra inte kan äta fisk, fågel o fläskkött om jag inte tillagar detta på kvällen efter sonen har somnat och samtidigt vädrar köket och har hans sovrumsdörr stängd.

Imorgon har jag tid hos dietist på barnallergimottagningen. Hon verkar väldigt gullig, bokade in mig utanför mottagningstid då hon förstod att det var väldigt besvärligt för oss just nu. Jag är dock rädd att jag har för höga förväntningar...

Jag ska ansöka om vårdbidrag. Främst för att vi har kraftigt ökade matkostnader nu när hela familjen hänvisas till att äta nöt, lamm och vilt. Inte ens vegetariskt fungerar särskilt bra då vi undviker baljväxter och tomat. Sen tänker jag också hänvisa till den ökade tiden matlagning och inhandling tar i vår familj, samt all tid för kontakt med andra som hanterar sonens mat och där han vistas. Känns lite tufft att se sanningen i vitögat och skriva ner hur jobbigt detta verkligen är. Vill ju så ogärna se sonen som ett problem, men det blir lite så i detta sammanhang.

Då han tycks tåla ägg och potatismjöl i små mängder samt behöver få i sig omega3 i form av rapsolja så har jag bakat "medicin-muffins". Enligt läkarna så ökar sannolikheten för att allergin växer bort om man, kontinuerligt, utsätts för så pass små mängder så att man inte reagerar. Därför har jag bakat muffins med lite ägg och lite potatismjöl, samt har tillsatt rapsolja så att jag slipper känna mig stressad över att han inte får i sig det han behöver. Sen får han en sån muffins varje kväll. En del av mig säger att det är fel att vänja ett barn vid att äta en söt muffins varje kväll, och en annan (något större) del av mig säger att detta är brilljant, dels för att det minskar min stress, dels för att vi gör vad vi kan för att öka toleransen och även för att han får avstå från så mycket så det här kan han i alla fall få.
    Vad intressant med "medicinmuffins". Jag visste inte att man kan öka sannolikheten för att allergier ska växa bort på sättet du beskriver. Jag hade tvärtom fått för mig att det var typ tvärtom, undvik att "irritera" allergin och vänta på att den ska växa bort. Min tjej tål nämligen också potatis i SMÅ mängder i bröd och detssam med ägg. Men undviker det just nu helt. Men det kanske är dumt alltså...
  • Bobbosmamma
    Tillalamm skrev 2013-05-05 14:54:38 följande:
    Hej allergitråden. Har inte varit inne på länge nu.

Jag är lite kluven för min son som nu är 3,5 år verkar ha ändrat sätt att reagera på mat han inte tål. Tidigare visade sig reaktionerna tydligt - han fick främst eksem runt munnen och magen blev väldigt uppblåst. Men nu vet jag varken ut eller in. När jag provocerar med sådant vi ska testa (enligt vården) så får han inte eksem, DÄREMOT blir han lite...ja, personlighetsförändrad. Ett par timmar efter att vi provocerat vissa saker (ex mjölk, gluten mm) så blir han väldigt speedad, bråkig, gnällig och vill ha napp hela tiden, lyssnar inte alls och blir omöjlig att lägga på kvällen. Ibland svullnar också magen upp och han blir gasig. Dock får han inga eksem.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta, men det är SÅ tydligt att något händer med honom. Efter något dygn är han som vanligt igen. Även förskolan har uppmärksammat detta. Den barnklinik där vi går har dock aldrig hört talas om att det kan bli förändringar i beteendet.

Känner någon igen detta och hur hanterar ni det i så fall?
    Herregud, blir så matt att barnkliniken ställer sig frågande till det du skriver. Du beskriver på pricken min tjej om hon får i sig mjölk, vete, majs eller andra saker hon inte tål. Vi har just börjat på en allergiförskola o personalen där känner också igen symtomen vi beskrivit från andra allergiska barn. Jag tror sjukvården saknar knskap. Dom är ju inte med barnet ett dygn efter en provocering och har heller inget "normaltillstånd" att jämföra med för det barnet. Men det har ju föräldrarna o förskolan.
  • Bobbosmamma

Längesen jag var här inne i tråden o läste.

Har en fråga ang Piggelin inför sommarsäsongen. Min dotter är allergisk mot bla vete (extrem reaktion på lapptest), mjölk (stark reaktion) och soja tror vi. Kan era barn med soja och veteallergi äta Piggelin. Provat två ggr med lite motsägelesefulla resultat. MAilade GB o frågade om innehållsförteckningen och känner väl att det inte känns ens  nån visst att prova, eftersom jag vet att min tjej reagerar på glukossirap från vete. Har ni tips på nån annan "köpe-isglass". Gör ju egen på saft men mitt barn är ju inte direkt bortskämd med att köpa glass/fika på stan och det vore VÄLDIGT uppskattat...

"Hej Anna.

Tack för ditt mejl.

Glukos-/Fruktossirap och dextros (druvsocker) i våra glassar kommer från majs och vete.

Anledningen till att man inte skriver ut ursprunget är för att mätningarna som gjorts inte visat på att det är någon risk för varken glutenintoleranta eller veteprotein allergiska personer att äta dem.

Gummi arabicum är ett förtjocknings- och stabiliseringsmedel, som kommer från mjölksaften ifrån vissa arter av akaciaträdet.

Den tillhör familjen ärtväxter, vilken även soja gör, men själva Gummi arabicumet kommer inte från soja."

• Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2013-05-02 15:41:50 följande:
    Hej i tråden. Är det någon här som fått diagnosen Eosinofil Gastroenterit?
    Puh. Nej men diskuterat med läkare. Gjort gastro flr eosinofil esofagit.
  • Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2013-05-14 07:36:26 följande:
    Jag brottas med frågeställningen hur pass mycket övriga familjen ska anpassa sig till allergierna. I vår familj är vi fyra stycken, lillebror 4 år som tål det mesta (magen klarar inte mycket ris eller baljväxter) men som är väldigt petig och inte vill äta så mycket olika saker. Sen har vi storebror 6,5 år med många allergier (bland annat fisk, kyckling, fläskkött, tomat och potatis). Jag själv tål allt. Min man är överkänslig mot många kryddor o grönsaker (som lök, paprika, kål, baljväxter och många rotfrukter).
    Den mängd mat som alla i familjen kan äta är inte stor alls. Dessutom reagerar storebror luftburet vid tillagning av fisk, kyckling och fläskkött så det är helt uteslutet att laga.
    Jag är enormt trött på den mat vi äter (som mest består av nötkött, pasta, mjölk, mjöl, gurka o majs). Samtidigt som jag ogärna står o lagar många olika rätter så vill jag heller inte ha så dålig variation som vi har idag.
    Jag är orolig att storebror ska bli ledsen om vi andra äter det som han inte tål. Vid något tillfälle har vi provat och då har han blivit väldigt ledsen.
    Hur gör ni andra? Hur kan man prioritera i detta läget? Ska vi andra sympati-avstå från det storebror inte tål eller ska han ta smällen?
    Innan storebrors allergier var kända så åt vi mat baserad på det som min man tål. Detta innebär att det som mannen inte tål men som storebror tål är barnen inte alls vana vid att äta. Så när jag försöker laga sådant (exempelvis olika rotsaker, kål och spenat) vill barnen inte äta...
    Ibland önskar jag bara att jag kunde få en paus från allt det här. Några dagar då och då när alla allergier plötsligt var borta o vi kunde äta som "alla andra"!
    Känner väl igen problematiken... Vi synkar maten helt vid lunch o middag (trots väldigt begränsad diet) men inte till frukost. Och sen så "stödäter" jag/pappan ibland mellanmål typ. Men vi har inga syskon att ta hänsyn till! Jag tror det kan vara väldigt individuellt i olika familjer/olika barn. Tex om min dotter endast hade ätit glutenfritt så kanske inte jag hade känt nehovet av att äta samma på samma sätt. Men hon äter så extremt begränsat, jag skulle liksom aldrig kunna njuta av att sitta o äta tex pizza (gillar inte ens men bara ex) brevid henne när hon äter sin j-a tråkmat. Men, alla måste nog hitta sitt sätt som funkar för var och en. Men visst blir man stundtals urless...
  • Bobbosmamma

Hej.. fråga om förstopnning, min 3åring äter kost utan mjölk, ägg, sädesslag, lax, majs, soja mm. Har hittat en (extremt tråkig) kost där vi upplever att hon "mår bra"; ingen hyperaktivitet, inget magont, inga eksem, ok sömn. Ändå har hon så himla lätt att bli förstoppad. Hon äter minst en burk katrinplommon (nestle) varje dag för att hålla igång magen.

Det funkar väl, men det gnager i mig, särskilt när vi försöker utöka kosten, VARFÖR hon är förstoppad. Vad äter hon som hon inte tål? Eller är hon bara förstoppad ändå? Tex när vi provat leverpastej i två omgångar (mjölkfri, glutenfri såklart) så blir hon JÄTTEförstoppad, men inga av hennes vanliga allergisymptom (ont i magen, extremt lättirriterad, kasst humör, hyperaktiv).

Hur är era barn på den symptomfria kosten, bajsar dom som dom ska :)?? 

• Bobbosmamma
    längtan 80 skrev 2013-08-17 11:52:49 följande:
    Bobbosmamma: Det är fullkomligt normalt med denna kost! Dietisten tjatade på oss- mycket fibrer- mycket frukt- mycket vätska... vi fattade inget. Hon bajsade normalt, lite löst kanske i bland... vad vi inte fattade var att det doldes en till allergi- soja- ärt-baljväxter.... när vi tagit bort det så -BINGO! STENHÅRT! Det är normalt med denna kost. vi ger hela tiden mosad päron, eller päronpure... om du ger plommonpure måste du vara säker på att mycket vätska åker in samtidigt, annars kan det ha motsatt effekt.

Nu behöver tösen helt klart så mycket fiber, grönt och vätska som dietisten tjatat om- mycket mer än andra barn. Min tös är 3 år 4 mån   
    Ah ok skönt att läsa, tack för svar. Ok, får skärpa oss med vätskan känner jag.. Päron tål hon tyvärr inte. Vad i övrigt äter din flicka?
  • Bobbosmamma

Mm det är ju där vi är litegrann, hon har inte behövt blöja på ett år ca. För kiss :) Men för bajs är det värre. Tog bort blöjan helt i våras men har nu återgått till att hon ber om en blöja för hon behöver stå o trycka :) så... MIn tjej äter utan
    Mjölk Vete/tillsatsämnen utvunnet från vete tex druvsocker, glukossirap Havre Råg Korn Ägg Soja, sojalecitin, guarkärnmjöl Majs   Ris   Vaniljsocker Päron Lax Kokos

• Bobbosmamma
    Jkpg Deluxe skrev 2013-10-09 22:11:47 följande:
    Ingen mer?? Vad tänker ni om bilderna?? :/

Kan tillägga också, även om jag inte vet om det kan ha något samband, att han kliar sig ofta i ögonen och ofta är grå/blå under ögonen fastän han sovit bra... 
    Min tjej, också 3 år och reagerar/t på en hel massa livsmedel, har också länge varit gråblå under ögonen trots god sömn. När man googlar omkring på det så får man många träffar om att levern är överbelastad.  Vi har haft supersvårt att hitta en ren baskost för henne där hon mår bra. Vi kör GAPS diet nu (googla..) och det känns jättebra. 
Svar på tråden Allergitråden