• Tibell

Allergitråden

2.5 h tog den till och med..

• Tibell

Usch :( hur kände sig gubben din då?
    Det var väl han som gav risifruttin ( om det nu var den han reagerade på vilket känns mest troligt )

På tal om tokiga gubbar. Min köpte hem jordnötssmör och föreslog att barnen kunde ha det på sina mackor :() undrar hur han tänkte ? Perfekt att ge jordnötter till barn som har andra allergier !! Där den ena är allergisk mot ALLT som har med soja att göra ( förutom sojalecitin) och där den andra reagerade i somras med röda fläckar runt munnen, kli i hals och tunga av gujjibär som innehöll spår av nötter och jordnötter ...
    Men men.. Ibland blir det lite tokigt ;)
    På tal om det.. Man kanske skulle pricktesta stora mot nötter ? Är inte gjort sedan denna incident ..

• Tibell

Eli: Nää det lät inte roligt :( jag blir precis lika gasig när jag fått i mig liten större mängd mjölk.
    Men nu har ni ju iallafall gjort en provocering och kan konstantare att han är lite känslig mot mjölk ...

• Tibell

Eli : har ingen aning.. Har han reagerat gissar jag på vete ;) testa att ringa och fråga .. Måste väl gå att göra?

Skulle aldrig ha sagt att Bs hud såg bättre ut efter missen i förrgår. Idag är hon sandpapper torr och har lite eksemfläckar. Slutade nog för tidigt med att smörja

Finns det något barn här inne som reagerar med slem i luftvägarna ( Rossel i bröstet ) av något födoämne eller pälsdjur luftburet?

• Tibell

Det kan det ju vara.. Men borde inte kinderna reagera då? Fast det kanske det inte behöver fresten.. B får ju inte eksem av sockerärta men får av alla andra sojasaker...
    Men se om du kan maila eller ringa? Och hoppa att ge den tills du vet.. Så ser du om det gör skillnad?

Funderade lite nu när jag smörjde lillans eksem . Det ser väldigt äggeksem liknande ut nämligen. Små röda runda torra fläckar.. Och jag stekte ägg igår ! Vet att hon fått dessa utslag innan när vi ätit ägg innan men har liksom blundat lite. Får hålla ögonen öppna nästa gång vi äter ägg och se om de dyker upp igen . För dessa sitter på armarna och de hade hon inte i förrgår eller igår heller för den delen...

• Tibell

Ser att du fått svar nu.. Skriver från telefonen och är lite seg ;)

Så kan det absolut vara! Tror jag i allafall. Testa att ta bort den och gör det ingen skillnad och om han saknar den hemskt kanske han man få den ibland, kanske 1-2 ggr i vecka och testa om det funkar
    Eftersom ni inte märkt några stora reaktioner menar jag ?

• Tibell

Ja det låter kanske lite långsökt. Om ni nu inte lyckats ha sådan otur att bara köpa sådana med vete i?

• Tibell

Lillasysteryster : vad skönt att han blev bättre :) min hönas problem beror nog inte på något hon får i sig utan isåfall luftburet. OM det nu är allegirelaterat.. Vi vet inte riktigt.
    Kan ju vara så med att hon har en liten dum och otroligt seg astma. Hon medicineras för den dagligen men går ändå runt som en vandrande kaffeappart och är ordentligt flåsig. Sen i maj förra året har hon varit helt bra i 2 månader kanske :( men nu fick vi en ny astmamedicin i måndags och hoppas den ska göra nytta. Sen inväntar vi provsvaren på de nya allergitesterna. Kanske de kommer med svar...

• Tibell

Tja ni som läst här ett tag vet ju mina problem med svärmor. Men nu har hon fått en sista chans. En enda medveten tabbe och hon får aldrig mer passa barnen!
    Lilla hönans astma är fortfarande kass sedan missen med Bullen... Och det var ju ett tag sedan :(

Eli : usch vad jobbigt :( när fick han risifruttin? Det var väl några dagar sedan?
    Skulle ju inte vara helt omöjligt. Men då kanske det snarare bero på att han kanske är förstoppad och vaknar pga av det ? För mjölkproteinet borde väl redan ha lämnat kroppen? Eller det kanske tar en tid? Jag har ingen aning :) men det är ju givetvis olika för alla barn. Mina reagerar samma natt med magont när de fått i sig fel mat...

Svar på tråden Allergitråden