• Tibell

Allergitråden

Såg inte att du hade svarat och gick tillbaka i tråden och såg att det var i Onsdags han fick risifruttin. Men nu när jag tänker efter har jag för mig K Kavat sagt att det kan ta en vecka för proteinet att lämna kroppen..tror det var något sådant men att man kanske har mest besvär de första dagarna när man precis fått i sig det ??
    Stackars plutten =/ Håller tummarna att denna natten var den värsta och att ni får sova lite i natt istället *kram*

• Tibell

Eli : jag förstår att du tvivlar och att det är svårt! Och om du inte ens ser ett tydligt mönster när han får i sig eller inte så förstår jag ännu mer att det är svårt att allergirelatera hans besvär..

Du är hans mamma.. Du vet bäst!

• Tibell

Eli : men samtidigt har han ju ätit vete/mjölk utan att ha reagerat och det talar ju mot att han skulle vara superduper känslig ?
    Men det är verkligen skit svårt med dessa allergier :(

• Tibell

Eli : hade jag varit som du hade jag först satt honom på en baskost och varit super super nogrann med allt. Egen diskborste, smörbytta och allt. Sen skulle jag köra på den kosten ett tag och funkar inte det heller så hade jag sökt hjälp!

Men som du säger är han ju väldigt svårläst! Minns att du skrev till mig i somras att han ätit full mängd vete i flera dagar reaktion och hade super fina kinder. Sen andra gånger har han reagerat på minimala! Så jag förstår att det är svårt!
    Men du är en toppen mamma som i allafall uppmärksammat problemet!
    Hoppas verkligen ni kan komma underfund med vad som stör eran lille man!
    *kram*

• Tibell

Bläää vad trött jag är på dessa jävla skit allergier :(
    Igår var dottern äntligen bra i sin astma... Något hon inte varit sen början på december!
    Vad tror ni då händer? Jo ungen hittar en liten bit lera ( typ en halv 50 örings stor bit ) som hon äter upp. Gissa vem som började bli flåsig och snabbandan igår kväll och Alm vaknar upp och hostar som en tok ??? Bajs också!
    Får väl trösta mig med att hon inte fontänkräktes i allafall...

Vi har slängt all lera, all vetemjöl mm men så lyckas hon hitta en liten liten bit under storasysters säg... *muttrar*

• Tibell

Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?

Hon visade heller inget på katt eller hund så våra katter klarade sig ;)
    Däremot visade hon positivt på komjölk och cashewnötter. Inte jätte högt tydligen men ändå positivt!
    Just mjölken känns faktiskt rätt skönt...då har jag med andra ord haft rätt ända sedan hon var liten bebis.
    Cashewnötterna var väl lite onödigt dock =(
    Men jag hade ju mina misstankar efter att hon sett ut såhär av att det stod en skål med cashewnötter på ett bord ( hon åt inga men reagerade antagligen luftburet )

Så nu till min fråga. Kan man reagera luftburet även om proverna inte visar på farligt höga värden ??
    För de var ju trots allt positiva och jag vet till 100% att hon inte åt något konstigt den dagen...
  • Tibell

Eli : fy vad tufft :( fick ni inte sova inatt? Kan han ha fått i sig något igår ?
    Skickar en stor kram och hoppas allt löser sig

• Tibell

Eli : fy vilken otur om det nu var från vete glukossirapen i yoggin var. Höjden av otur :( för det var väl inte alltid det var från vete ?
    Hoppas nästa natt blir lugnare!

• Tibell

Vad finns det för akut medicin att ha hemma ? Och är det bara vid höga rastvärden sådant skrivs ut?

Eftersom lilla hönan antagligen reagerade luftburet ( vi är inte helt säkra men allt tyder på det, och vi kommer inte våga testa att ha nötter framme igen) på cashewnötter skulle det vara rätt skönt att veta att hjälp finns om det skulle bli fel någon gång.
    Men hon hade ju inte höga värden på rast!
    Min oro grundar sig lite i att vi bor väldigt avlägset och det tar 45 min in till närmsta sjukhus.

Sen måste jag får lov att erkänna att det är sååå skönt att mjölkallergin visade sig på blodprovet!
    Hela första året med lilla hönan försökte läkaren dumförklara mig och trodde absolut inte hon var allergisk! Detta var hennes gamla läkare skall tilläggas!
    Detta kändes lite som en bekräftelse på något sätt. Är jag knäpp som tänker så?
    Nu ska jag bara se om läkaren vill skriva remiss till lapptest så vi kanske kan få något utav de andra allergierna bekräftade!

• Tibell

Nä spruta känns väl lite överkurs för hönans del med. Men eftersom vi inte vet hur hon skulle reagera av att få det i eller på sig blir man ju lite orolig av att inte ha något alls hemma, även om inte blodprovet var alarmerande högt! Och eftersom hon har astma med blir man kanske lite extra nojjig. Ska ta upp det med läkaren nästa gång vi talas vid ...

Svar på tråden Allergitråden