• Tibell

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-02-02 19:20:49 följande:
    Plamils choklad? Den finns i flera varianter och där förpackningarna är i princip identiska - ena varianten distribueras här i Sverige av Kung Markatta är mjölkfri men kan tydligen numera innehålla spår av soja Obestämd (innan var den sojafri också) medan den andra distribueras av Life Products och har sojamjöl i innehållsförteckningen. Jag har nog kvar ett par gamla bilder i mitt galleri på de olika varianterna, men Fenomena har jag för mig det var såg den med soja i helt identisk föpackning förutom namnet på distributören för någon månad sedan.
    Ska springa och kika i soperna. Vet faktiskt inte alls vad den heter... Strax tillbaka ;)
  • Tibell

Plamils choklad var det.....och det stod med en liten text på baksidan att den innehöll spår av soja..Suck. Varför kollade jag inte detta tidigare?? Känner mig skit dum nu =( Blää så less jag är på det här. Och det är just soja som ger henne jobbig frätande diarré. Håll nu tummarna att hon slipper!
    Det måste ju vara en löjligt liten mängd hon fått i sig? Det är bara spår av soja och hon fick två små bitar..kanske 1x1 cm stora styck. Herregud..stackars skruttan som fortfarande ligger där inne och vägrar sova * mammans dåliga samvete gnager sönder hjärtat lite*

Jag som bara ville vara snäll och låta henne smaka lite gottigt....

• Tibell

ELI : Usch vad jobbigt =/ Det är ungefär som här hemma..blir alltid fel. Igår skulle jag baka en kaka jag visste B tålde. Maskindiskade alla verktyg, tvättade händerna noga, såg till att inget som hon inte tålde stod i närheten mm. Och ÄNDÅ blev det fel eftersom chokladen innehöll spår av soja. Inte katten visste jag att hon kunde vara så känslig =/ Men men , eksemen smörjdes direkt och nu ser det finare ut...

ViFrånLandet : Stackars plutt =( Hoppas ni kan komma underfund med vad han reagerat på. Men luphalac, är det något lösande eller ? För isåfall är det kanske inte så konstigt att man blir dålig i magen när man äter dåligt. Vi ger ju B lactulos men de perioder hon äter sämre sänker vi dosen lite.
    Läskigt med hunden =() Just astmaanfall är det jag är mest rädd över ska hända på dagis. Hennes astma triggas ju igång med vete men personalen är väl medvetna om detta. De bakar aldrig på hennes avdelning tex, och har tagit bort leran!
    Håller tummarna att han mår bättre idag!

• Tibell

Trållmor : usch fy vad jobbigt ni har det :( håller alla tummar och tår att ni kan klura ut vad som orsakar reaktionerna *kram i massor*

Eli : hur gick natten med lillkillen? Hoppas han mår bättre nu..

Här blev det bara en mild reaktion. Eksemen har vi lyckats smörja bort och magen är i balans. Sov lite oroligt men inget mer.. Skönt :) men sen var det ju bara en fjant mängd med och då vill vi inte ha några stora reaktioner!!

Usch vad krångligt det låter med vb! Undrar om vi ens har någon chans? Känns som att det kräver massa energi...

• Tibell

Fast hans sömn blev väl bättre efter ni tagit bort mjölken och han redan var vetefri ?? Eller har jag fatta fel =)
    Hur som helst är det ju skönt att natten gick bra!

• Tibell

Haha nej sådan otur ska du väl inte behöva ha :) men han är nog som du säger inte så känslig i allafall.. Då borde han redan reagerat.. Alltid skönt det :)

Han är väldigt lik T med sina reaktioner ( de han får av vete och T av mjölk)
    Har egentligen inga "kraftiga" reaktioner men än dock väldigt jobbiga såklart . Men däremot reagerat de på väldigt små mänger... Och det är väldigt jobbigt eftersom inga misstag får ske... :(

• Tibell

Hur lång tid brukar det ta innan man får provtesultatet på blodprovet?
    Är otroligt nyfiken på vad det visar på katt. Vi är ju lite inne på att det är katterna som gör att hon vandrar runt som en bubblande kaffekokare dagarna i ända.. Trots massa astmamediciner...

• Tibell

Gud vad lång tid... Tiden kommer gå sakta :( är lite ledsen över att pricktestet inte blev av.. Men med den listan kan jag förstå det dock!
    Och tex nötter ville läkaren inte ens pricktesta B för med rädsla för reaktion :() detta pga av att hon eventuellt fått nässelutslag luftburet! Men jag tror nässelutslagen berodde på något annat .. Typ virus? Eller hoppas snarare det INTE är nötallergi.. Räcker med dem hon redan har ;)

• Tibell

Eli : ja det tror jag. Min mage reagerar precis likadant när jag inte ätit mjölk på ett tag.. Är dock inte allergisk utan bara magen som reagerar när man varit utan ett tag

• Tibell

Eli : håller tummarna att natten blir bra och att det inte var någon reaktion utan bara lite magknip.. Kanske ätit något gasbildande på dagis? Men håller som sagt tummarna... För sömn är ni värda!!

B:s nattning tog 2h timmar igår!!!! Av lite : kan innehålla spår av soja" men sen sov hon relativt lugnt hela natten.. Lite små uppvak då och då bara.
    Dock är hon ordentligt rosslig och har en djup slemhosta. Blir så less att hon aldrig få vara bra i sina luftrör :(

Svar på tråden Allergitråden