Allergitråden
Eli : ja så är det nog definitivt ! Stackars plutt :(
T har inte bajsat än sen farmor gav henne Bullen med mjölk. Så hon är nog med hård i magen :(
Eli : ja så är det nog definitivt ! Stackars plutt :(
T har inte bajsat än sen farmor gav henne Bullen med mjölk. Så hon är nog med hård i magen :(
Kolla som lilla hönan ser ut om sin mage. För den är väl lite svullen ?? Inte bara jag som ser i syne. Hon väger endast knappa 8 kg så man kan knappast anklaga henne för att vara tjock. Hon är 15 månader.
Kan man se ut såhär efter en pytte liten bit bulle ? Den innehöll både vete och mjölk. Hon bajsade 5 ggr igår så hon är inte förstoppad.
Min lilla skrutta :( hon verkar inte särskilt bekymrad över den dock men den bör göra ont . Och är det inte bullens fel är det laxen hon åt till middag. Men lax har hon ätit flera ggr innan utan reaktion så den känns inte som att det borde vara den . Men vem vet... Hennes allergilistan är ju sånkort så varför inte slänga på lax också *ironisk*
i vilket fall som hoppar vi lax ett tag bara för att vara på säkra sidan, även om jag känner mig rätt säker på att det är Bullen som orsakat magen :(
Lactulos kan du ge. B får ju det dagligen
Här hemma undrar vi om det kanske var laxen trots allt som orsakade den svullna magen. Den är fortfarande väldigt svullen trots att hon bajsat. Och idag hade hon även fått eksem.. Kan man bli allergisk trots att hon ätit det ett par ggr innan ?
Eksemen kan ju visserligen komma någon dag sent med. Men men, vi skippar nog lax tills vidare bara för att vara på den säkra sidan. Hennes mage ser inte alls rolig ut :(
Eli: hur går det för lilleman och hans reaktion ? Blev det en vaken natt? Och hur ser hans kinder ut? Håller tummarna att han mår bra
Nu är hönans mage betydligt mindre, om än fortfarande lite svullen! Hon har haft mycket gaser idag vilket antagligen bara var bra :)
Så tänk vad denna lilla bullbit orsakade ( om den nu var så liten som svärmor påstår, litar inte riktigt på henne )
Diarré, super svullen mage, eksem, massa vakentimmar på natten + att hennes astma triggades igång igen!! Nu är det 4:e ggn astman triggades igång av vete :( och vid varje tillfälle har den suttit i i ungefär 1 månad :( hon hann bara vara bra i 1 vecka, lilla stumpan!
Kan falsk krupp triggades igång av allergi ?
Maddisen80 : Hon är 15 månader! Nu ikväll har astman varit bättre så jag hoppas den fortsätter i den riktningen!
Nu har vi varit iväg hos astma/allergiläkaren. Det var tänkt att vi skulle göra pricktest men listan blev så lång att de tog blodprov istället.
Vi pratade lite om de senaste reaktionerna och vilka födoämnen vi vet att hon inte tål. Hon tyckte det lät som att veteallergin var värst, hon klassade den som kraftig?Hon gillade inte de våldsamma kräkningarna och magkramperna som kommer när hon fått i sig en liten större mängd ( typ 2x2 cm stor smörgås ). Hon gillade inte heller att astman triggas igång varje gång hon får i sig vete. Hon gillade inte heller att hon verkar reagera luftburet ( med kraftiga hostanfall ) på vete när hon redan är försämrad i astman.Och hon gillade inte heller den gigantiska mage som blir vid en liten större mängd ( samma som vid kräkningarna ) Så hon beodrade något test som skulle kunna visa om hon kan reagera med anafalytisk chock på både vete och nötter tror jag det var.
Isåfall skulle vi få en epipen ( ?? ) Men det tror jag inte ska vara någon fara =)
På det stora hela kändes det riktigt bra. Jag till och med frågade läkaren vad som händer om alla tester visar negativt. Om hon trodde att jag var hypokondriker då men hon skrattade bara och sa att det ofta inte visar sig på tester, hon går efter vad jag säger. Snacka om skön läkare!!
Så nu är det bara att vänta på provsvaren, kommer bli lååånga 2-3 veckor.
Finns det något barn här i tråden som visat negativt på ALLA tester ?? Och som också är multiallergisk.
Jag är så rädd för hur jag kommer reagera om alla tester är negativa. Jag kommer känna mig som världens största hypokondriker!!
ELI : Ja det är ju lite samma här. Vi vet ju inte om det är allergi mot de andra sädesslagen eller om det är kontaminationen hon reagerar på. Hur som ska hon absolut INTE ha de andra sädesslagen heller. Hon tyckte dessutom att vi inte ska ens tänka tanken på att provocera med vete någon mer gång på läänge med tanke på hur kraftigt hon reagerar. Hon menade på att hade det bara varit lite eksem eller likande gjorde det liksom inget att man testar med jämna mellanrum.
Skönt att höra att fler visar negativt på tester. Nu vet vi ju inte om hon visar neg eller inte men jag skulle tippa på att inget kommer visa positivt! Jag är nog mest ledsen över att hon verkar reagera luftburet på vete när astman är påverkad =/ Men nu fick vi ytterligare en astmamedicin som ska ges dagligen så nu kanske hon får vara bra =) Och då reagerar hon inte luftburet. Dagispersonalen tycker det är lite läskigt med dessa hostanfall när de äter mellanmål..jag klandrar dem inte
Eli : hoppas natten blir lugn!! Förstår att du blir trött på personalen .. Det hade jag med blivit ! De kunde ju lika gärna ge honom en vetemjölspåse.. Ungefär samma sak!!
En fråga bara.. Hur misstänker ni att han reagerar luftburet? Lite nyfiken bara.. Vi misstänker ju att B gör det med.. Men mest när hon redan är lite sämre i astman!
Det kan inte vara nattskräck då? Flickornas kusin gjorde precis samma sak som E och de kom fram till att det rörde sig om det... Otäckt måste det i allafall vara :(