Mamasnest skrev 2011-04-16 21:05:00 följande:
Jag skulle vilja fråga er med lite mer erfarenhet i ämnet en sak.
Min dotter på 3½ år har utretts av barnläkaren, barnneurolog och barnpsykologer nu i över ett år. Anledningen är huvudvärk ofta och ibland svåra migränanfall. Nu bytte jag ut mjölken mot laktosfri mjölk (hon får andra produkter med laktos i dock), tog bort choklad helt och drog ner på sockret. Resultatet blev att hon varit nästintill symptomfri i 4 veckor!! Idag fick hon dock migrän igen, men jag kom på att hon åt jordgubbssylt till frukost, till det drack hon jordgubbsmjölk och på kvällen åt vi färska jordgubbar. I somras fick hon migrän när vi var och plockade jordgubbar men då trodde jag att det var pga solen och värmen.
Är det inte vanligt att vara allergisk mot jordgubbar och skulle det kunna vara så att hon är allergisk, därav hennes problem?! När hon har dessa jobbiga dagar med huvudvärk vet vi redan innan att hon kommer att bli dålig eftersom hon blir på så dåligt humör. Är inte det också ett tecken på allergi?
Allrona skrev 2011-04-16 22:17:13 följande:
Mamasnest - Vad jobbigt med migrän på en sån liten! Har själv migrän ofta och det är verkligen pyton. Choklad är ju känt för att kunna utlösa migränanfall. Jag tycker att jag har sett ett samband på mig själv att jag får migrän när jag intar stora mängder mjölkprodukter, typ flera tallrikar yougurt plus flera glas mjölk, men min läkare har inte kunnat bekräfta något samband så jag är inte säker på att det är mjölken som är boven. Har däremot läst att glutenintolerans kan ge svår huvudvärk och migrän.
Jordgubbar har jag ingen aning om det kan ge de symtomen vid allergi så jag hoppas nån annan kan svara på det.
Dåligt humör är ju inte så konstigt innan migrän, jag känner av många timmar innan ett anfall kommer, känner en sjukkänska i kroppen och blir låg och på dåligt humör.
Mamasnest skrev 2011-04-16 22:26:42 följande:
Tack för ditt svar!
Vad trist att höra att du också lider av migrän, en så fruktansvärd sjukdom! Jag hade barnmigrän men har tack och lov ingen migrän som vuxen.
Jag har läst att man kan få migrän om serotoninhalten går upp och ner mycket, vilket den gör om man intar mycket mjölkprodukter. Dessutom vet jag flera som helt blivit av med sin migrän genom att sluta med vitt mjöl och mjölk.
Min dotter verkar inte reagera på gluten eftersom hon har perioder då hon är helt bra, och gluten äter hon ju varje dag. Choklad vet vi att hon reagerar på (ofrivillig provokation) men jag tror nog att jordgubbarna gjorde sitt i dag.
Tror jag ska ringa barnläkaren och ta upp detta på måndag, en allergiutredning är ju det enda vi inte har gjort...
Det är ju absolut inte ovanligt att migränanfall kan utlösas av histaminrika/histaminfrisättande livsmedel (och sådana med innehåll av andra biogena aminer som tyramin, tryptamin, fenyletylamin & serotonin).
Det handlar då inte om nån allergi i egentlig bemärkelse utan man kan snarare beskriva det som en kemisk reaktion på olika ämnen som ingår i en del livsmedel.
Såväl jordgubbar som choklad hör till dessa, liksom bla makrill, inlagd sill, tonfisk, sardeller, salami, skinka, ost, tomat, banan, hallon, avokado, ananas, öl, vin, spenat, fläskkött, valnötter mm för att nämna de vanligaste som innehåller lite blandade biogena aminer.
Är lite fascinerad över att ingen av alla läkarna har reflekterat över sambandet migrän och biogena aminer, det är ju liksom inte så ovanligt.
(Men det är väl för att de flesta migränpatienterna är vuxna, och alla vuxna äter ju räkor med vitt vin och sen dessert med ost, choklad och dricker rödvin till det på lördagskvällarna och sen får en del migrän efter det och det drabbar ju inte barn som endast lever på köttbullar och makaroner - *ironi*)