Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

t0va skrev 2011-03-31 22:57:36 följande:
    Idag på mammagruppen så pratade vi barnolycksfall och kom in på förgiftningar, bla. fick vi rådet att ge mjölk eller grädde att dricka om de fått i sig vissa saker. Men hur gör jag då? Finns det något annat man kanske har hemma och kan ge eller är det bättre att ge mjölk och ta konsekvenserna efteråt, han dör knappast av att få i sig mjölk men kanske kan få skador om han tex. får i sig tändvätska. 

Någon som vet?  
    Handlar det om frätande produkter så ska man ge 1-2 glas dryck, och då gärna mjölk, men det viktigaste är egentligen vilken dryck som helst snarare än att det är just mjölk utan vätska som sådan för att späda ut det med, och om det är något där det kan vara bra att framkalla kräkning bör man också ge dryck först eftersom det är svårt att kräkas så att det kommer upp om magen är i princip tom.

Mjölk/grädde antar jag rekommenderas pga att det innehåller fett till skillnad mot många andra drycker och att det kan lägga sig lite som en "hinna" mot slemhinnan och därigenom ge aningens extra skydd. Spekulerar jag i varje fall.

Rekommenderar
    www.giftinformationscentralen.se/

I menyn till vänster (och nederkanten på sidan) finns "Kemikalielistan" och "Växtlistan" där man kan söka på olika kemikalier resp växter om vad som gäller för enskilda saker.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    tes 75 skrev 2011-04-01 20:47:57 följande:
    kokosgrädde & ekströms colloritsoya kanske, plus en krydda? 
    + steksky från biffarna spetsad med lite buljong(tärning)/fond (gärna köttvariant) som maskerar kokossmaken.

Ca 1/3 - hälften som mest av kokosmjölk och huvuddelen steksky/buljong och sen reder man det (jag föredrar arrowrot framför rismjöl om man inte kan använda majsstärkelse att reda med).
    Finns en ekologisk köttbuljongtärningsvariant på Hemköp som bör fungera ur allergisynpunkt (bör finnas på bild i min blogg nån stans från förra året har jag för mig).

Ang smaksättning, så funkar det med äpple så är det ofta ett bra tillskott när man gör sås till kött, att grovriva ner äpple i såsen som får koka med och som sen silas bort när såsen är klar.
    Även lite vinbärsgelé eller svartvinbärssaft är också användbart när man ska göra sås till kött.
    Likaså matlagningsvin (eller för att få det så rent som möjligt och slippa alla tillsatser) köp en flaska vanligt alkoholfritt vin på Systemet och frys ner i istärningslådor - typ 1-2 msk alkoholfritt vin är ju inte direkt nån fara i någn dl sås - är ju inte direkt så att det smakar vin om det
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-04-06 10:16:14 följande:
    ja det är ju så jag tänker också. Han har haft "fri" kost i ca 1,5 månad hemma nu och det går bra, men han äter mjölk, soja och sädesslagsfritt på dagis. Funderar på att låta honom göra det fram till sommaren och sedan säga till efter sommarlovet, samtidigt så tycker jag lite synd om honom när han KAN äta saker o han får saker som är mkt "äckligare". Maten är ju ingen skillnad, men t ex när de andra fick våfflor med sylt och grädde så fick han en hård knäckemacka med sylt på

Men jag väntar nog ett litet tag till så får vi se...

Det är ju inget som helst problem hemma. Magen är mindre än den någonsin varit, sover 11 timmar varje natt utan att vakna, humöret är (nästan) borta . Det är kinderna som ibland blommar upp men det är ju av godis, och vissa sylter osv.
    Knäckemacka istället för våfflor Förvånad  ursäkta men vad f**n är det för stil?????? Så himla svårt är det ju knappast att bara fixa ngn pannkaka om man nu inte har tillgång till ett rent, separat våffeljärn. Men knäckebröd? Det var nog bland det värsta jag hört. Skrikandes

Jag skulle avvakta med att ändra på dagis till efter sommaren, när ni har klarat en lång tid hemma utan problem (och inte bara några veckor) och då även med yttre påfrestningar, som t.ex. att pollensäsongen drar igång nu. Även om han inte direkt har reagerat på pollen tidigare eller gör det nu så kan ju all pollen ändå vara en belastning för systemet som stort att det då blir för mycket så att det "rinner över" så att man kan reagera på sådant som man annars klarar av utan problem. Jag är inte pollenallergisk, men vissa dagar när det är väldigt mycket pollen ute så kan jag känna av det utan att annars reagera på pollen och i samband med det även vara extra känslig för ev kontamination av sådant jag äter också
  • Miralicia
    tes 75 skrev 2011-04-08 08:44:42 följande:
    Någon som bor i Sthlm eller Uppsala och lyckats hitta tapiokamjöl/-stärkelse i butik? Jag tycker allergimat.com har lite höga fraktpriser.
    Leta efter asiatiska invandrarbutiker eller i välsorterade hälsokostbutiker (lär väl dock ej vara garanterat särnär). Jag brukar köpa det i en Thaibutik som vi har här i stan.

Bor du i Stockholm så kan jag annars rekommendera ett besök hos Goodsttore på Skånegatan på söder för mycket intressant att kunna variera med (tror dock inte att de har tapiokastärkelse)
    shop.goodstore.se/
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-04-08 21:14:26 följande:
    Det ekologiska godiset med ekorren på.. Den med fruktgodisar. Den ska väl Bella tåla??
    Några av sorterna (typ 2 tror jag) ska gå bra, någon av påsarna innehåller vetemjöl
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-04-08 22:34:01 följande:
    Några av sorterna (typ 2 tror jag) ska gå bra, någon av påsarna innehåller vetemjöl
    dvs läs innehållsförteckningen så det blir rätt påse/ar
  • Miralicia
    Mamasnest skrev 2011-04-16 21:05:00 följande:
    Jag skulle vilja fråga er med lite mer erfarenhet i ämnet en sak.
    Min dotter på 3½ år har utretts av barnläkaren, barnneurolog och barnpsykologer nu i över ett år. Anledningen är huvudvärk ofta och ibland svåra migränanfall. Nu bytte jag ut mjölken mot laktosfri mjölk (hon får andra produkter med laktos i dock), tog bort choklad helt och drog ner på sockret. Resultatet blev att hon varit nästintill symptomfri i 4 veckor!! Idag fick hon dock migrän igen, men jag kom på att hon åt jordgubbssylt till frukost, till det drack hon jordgubbsmjölk och på kvällen åt vi färska jordgubbar. I somras fick hon migrän när vi var och plockade jordgubbar men då trodde jag att det var pga solen och värmen.

Är det inte vanligt att vara allergisk mot jordgubbar och skulle det kunna vara så att hon är allergisk, därav hennes problem?! När hon har dessa jobbiga dagar med huvudvärk vet vi redan innan att hon kommer att bli dålig eftersom hon blir på så dåligt humör. Är inte det också ett tecken på allergi?
    Allrona skrev 2011-04-16 22:17:13 följande:
    Mamasnest - Vad jobbigt med migrän på en sån liten! Har själv migrän ofta och det är verkligen pyton. Choklad är ju känt för att kunna utlösa migränanfall. Jag tycker att jag har sett ett samband på mig själv att jag får migrän när jag intar stora mängder mjölkprodukter, typ flera tallrikar yougurt plus flera glas mjölk, men min läkare har inte kunnat bekräfta något samband så jag är inte säker på att det är mjölken som är boven. Har däremot läst att glutenintolerans kan ge svår huvudvärk och migrän.
    Jordgubbar har jag ingen aning om det kan ge de symtomen vid allergi så jag hoppas nån annan kan svara på det.
    Dåligt humör är ju inte så konstigt innan migrän, jag känner av många timmar innan ett anfall kommer, känner en sjukkänska i kroppen och blir låg och på dåligt humör.
    Mamasnest skrev 2011-04-16 22:26:42 följande:
    Tack för ditt svar! Glad
    Vad trist att höra att du också lider av migrän, en så fruktansvärd sjukdom! Jag hade barnmigrän men har tack och lov ingen migrän som vuxen.
    Jag har läst att man kan få migrän om serotoninhalten går upp och ner mycket, vilket den gör om man intar mycket mjölkprodukter. Dessutom vet jag flera som helt blivit av med sin migrän genom att sluta med vitt mjöl och mjölk.
    Min dotter verkar inte reagera på gluten eftersom hon har perioder då hon är helt bra, och gluten äter hon ju varje dag. Choklad vet vi att hon reagerar på (ofrivillig provokation) men jag tror nog att jordgubbarna gjorde sitt i dag.
    Tror jag ska ringa barnläkaren och ta upp detta på måndag, en allergiutredning är ju det enda vi inte har gjort...
    Det är ju absolut inte ovanligt att migränanfall kan utlösas av histaminrika/histaminfrisättande livsmedel (och sådana med innehåll av andra biogena aminer som tyramin, tryptamin, fenyletylamin & serotonin).
    Det handlar då inte om nån allergi i egentlig bemärkelse utan man kan snarare beskriva det som en kemisk reaktion på olika ämnen som ingår i en del livsmedel.
    Såväl jordgubbar som choklad hör till dessa, liksom bla makrill, inlagd sill, tonfisk, sardeller, salami, skinka,  ost, tomat, banan, hallon, avokado, ananas, öl, vin, spenat, fläskkött, valnötter mm för att nämna de vanligaste som innehåller lite blandade biogena aminer.

Är lite fascinerad över att ingen av alla läkarna har reflekterat över sambandet migrän och biogena aminer, det är ju liksom inte så ovanligt.
    (Men det är väl för att de flesta migränpatienterna är vuxna, och alla vuxna äter ju räkor med vitt vin och sen dessert med ost, choklad och dricker rödvin till det på lördagskvällarna och sen får en del migrän efter det och det drabbar ju inte barn som endast lever på köttbullar och makaroner - *ironi*)
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-04-18 21:17:32 följande:
    Oj.. glömde meddela att jag redan hittat baskost på Miralicias blogg.
    På hennes ev HC så är det framförallt klåda och att det blir röd/lila men hon säger att hon blir "dålig hela hon". Får som magkatarrsont, huvudvärk, trött, tung i kroppen och öm i leder. Förstoppning och otroligt uppsvälld mage. Sen har jag kommit på en sak som bekymrat mig länge, mamma har varit otroligt lättstött i ett par år och kan bli vansinnig för minsta lilla. När hon var glutenfri var hon gladare än hon varit på länge men såfort hon får i sig något med vete/gluten så blir hon arg som ett bi. Iaf glad att jag kunnat hitta problemet på varför hon är så arg hela tiden. Vet att jag frågat henne om det om och om igen ungefär lika länge som hon haft utslagen. 2-3år.
    Lite komiiskt att du skriver det där med humör eftersom sambon kommenterade här hemma för någon vecka sen att jag har blivit mycket lugnare och inte alls gick i taket lika snabbt för olika saker sen jag slutade med sädesslagen. Skäms
  • Miralicia

mithrandil: Var det ngn läkare som rekommenderade henne L-Glutanmin?

Det jag hittar lite snabbt om L-glutamin så är det ngn form av kosttillskott av en av de essentiella aminosyrorna (dvs en av de som kroppen inte kan tillverka själv utan som måste tillsättas utifrån med kosten). Vad jag hittat så finns det inga studier med belägg för att det fungerar och hjälper till att läka tarmen snabbare utan bara att det eventuellt teoretiskt skulle kunna ha några sådana effekter., men det finns ännu inga belägg för att det verkligen har det.

• Miralicia
    mithrandil skrev 2011-04-18 22:11:46 följande:
    tack!
    Nej, det var ingen läkare. det var nån tanta på hälsokostbutiken.
    Mamma hade läst nånstans att enzymer och nånting annat skulle hjälpa kroppen läka slemhinnan snabbare men då sa hon på hälsokost att hon borde köpa L-glutamin istället.

Personligen tror jag inte ett dugg på hälsokost grejer utan tycker bara det kostar pengar. Men klart hon önskar ju hon ska bli bättre snart så hon griper efter alla strån hon kan.
    Hälsokosttanten har ju minst sagt ett egenintresse av att främhäva egenskaper hos de produkter som de själva säljer.
Svar på tråden Allergitråden