Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-02-22 21:04:40 följande:
    Då har de ändrat det på senare tid, var ngn månad sen som jag köpte den som är här i skåpet.

Och det gör ju inget om de ändrar till det bättre
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Zvartaliljan skrev 2011-02-22 22:36:57 följande:
    Tips om vad detta kan vara??

Här blir dottern liknande (fast värre) av sorbinsyra/kalimsorbat samt havre + något som vi ännu inte kommit fram till vad det är än.
    Även ibland när vi testat med lite sojalecitin.

Så i teorin skulle det kunna vara i princip vad som helst skulle det kunna vara som orsakar det.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-23 14:02:20 följande:
    glutenfritt smörgåskex = vetestärkelse? ligger väl nära till hands???
    Man kan nog få det av allt, men får han det alltid efter Profylac, eller får han det efter smörgåskexen? (vetestärkelse tänkte jag då på i och med att det var glutenfritt? Eller vad innehåller smörgåskexet?)

Min lille blir ju kass (röd prickig/flammig typ varenda gång vi är hemmifrån, men väldigt sällan hemma. Något är han jätte känslig mot men vet inte vad. Än.
    Schärs smörgåsrån är naturligt glutenfria (majs, potatis), men med sojalecitin och guar och kan innehålla spår av hasselnötter.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-02-23 14:41:29 följande:
    Bara för att kolla så fick han exakt samma sak nu som tidigare idag. Ersättning ur samma mugg och kex ur samma burk. Ingen reaktion alls, kinderna blev bättre när vi kom hem och nu 1 timme senare så syns ingen reaktion. 

Skillnaden är platsen, att han satt på soffan hemma nu och inte i pappas knä och han lekte med en lånedocka förut på föräldrastödet.
    Är ju inte speciellt otroligt att ett annat barn där har haft dockan i munnen eller haft fingrarna i munnen och sen på dockan och innan det fått i sig någonting med mjölk i så de haft lite mjölkrester i munnen som hamnade på dockan.
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-23 20:08:18 följande:
    Usch då....stackars liten. Ja 9,5 kg när man är 2 år är inte mycket alls det. Leo vägde 3480g vid födseln och gick upp bra i början, men sedan 2 månader tillbaka så dalar kurvan och det syns tydligt. Han låg tack och lov 1,5 standardavvikelse ÖVER normalkurvan när han började dala. Men nu ligger han nästan 1,5 standardavvikelse UNDER. Så det är stor skillnad på kort tid. Dock är vikten fortfarande helt ok löstaget ur sitt sammanhang. Men frågan är vart det tar vägen. Känns skönt i alla fall att det är under lite översikt. 
    Har du ammat fram till nyligen eller har han ätit ersättning hela tiden? (kommer inte ihåg, många nya att hålla isär senaste dagarna/dryga veckan)
    Har han växt på längden under den här tiden, eller har han stått still på längden?
    Har han ändrat sig i aktivitetsnivå senaste tiden? Typ börjat åla etc?
    Hur stora är ni föräldrar?

Kurvorna är en hjälp, men man får inte stirra sig totalt blind på dem (vilket alldeles för många bvc-sköterskor gör). Finns så mycket mera att väga in än enbart vikten och viktkurvan.

(Lite OT -  "Skräckexemplet" som jag varit med om var ett barn som föddes på drygt +2 SD (pga graviditetsdiabetes hos mamman), barnet ammades helt och sen blandade smakisar men inget jätteintresse under andra halvåret, när barnet var ett år hade barnet planat till medelkurvan - varpå BVC-sköterskan fick total panik och beordrade mamman att hon måste sluta amma på dagen och ge sitt barn potatis och industrigröt och "hotade" mamman med att om hon inte gjorde det så var hon tvungen att boka in ett läkarbesök  för hon var allvarligt orolig för barnets tillväxt. Saken var ju bara den att båda föräldrarna var av asiatiskt ursprung, knappt 150 cm långa båda två och smala --knappast att man då kan förvänta sig att barnet hela sitt liv kmmer att ligga kvar på över +2-kuran utan det är nog snarast runt -2-kurvan som är barnets egentliga kurva. Kollar man bara kurvan så kan det se oroande ut, men väger man in fler faktorer så kan det vara en naturlig förändring - en del är större/mindre än andra men många bvc-sköterskor har gömt bort grundläggande statistik som säger att det måste finnas lika många som ligger under medelkurvan som över den för att medelkurvan ska ligga där den ligger)
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-23 20:43:37 följande:
    Jag gick över på enbart Nutramigen för 4 veckor sedan ungefär. Han åt då de första dagarna runt 60 ml ersättning bara (han hade ätit lite lite och ofta på slutet av amningen också, så han fick nog i sig alldeles för dåligt redan där). Men vi ökade snabbt på och han har nu i drygt 3 veckor ätit 150-200 ml åt gången. Sen har vi ju också gett puréer med tillsatt olja i. 
    Han hade växt 2 cm enl mätning, men den är ju ganska oexakt dock. Var också 2 olika sköterskor som mätte idag och förra gången (var en ny sköterska på upplärning med idag och hon skötte längdmätningen under överinseende av bvcsköterskan).
    Den senaste månaden har han börjat ta sig runt korta bitar på lekmattan. Hsan kryper inte, inte ålar direkt heller. Han ligger på mage och lyckas sno sig runt på magen så han flyttar sig kanske en halvmeter åt något håll.
    Jag är 165 cm lång och normalviktig. Maken är 184 cm lång och möjligen lite extravikt.

Egentligen är jag heller inte helt tokförtjust i de där viktkurvorna. Har ju en dotter som är liten. Hon har legat runt 1-2 standardavvikelser under genomsnittskurvan hela tiden egentligen. Vi har gått en gång i halvåret och kollat henne och hon har legat stadigt där. Kan tilläggas att hon är en oerhört aktiv liten tjej.
    Det som egentligen oroar mig vad gäller Leo är just hans stora hopp på viktkurvan. Hur hans kurva bara dalar. Om han nu håller sig stadigt där han är nu men får en kurva som i alla fall inte viker av neråt, så är det ju ok. Men tendensen ser inte direkt lovande ut. Dessutom lär han ju bara bli MER aktiv närmsta tiden (krypa, åla, resa sig mot saker etc) och då kommer han ju verkligen att behöva energirikare mat eftersom det uppenbarligen inte räckt det han fått hittills. Om det nu inte är så att han har svårt att tillgodose sig den näring han får i sig. Många frågor och funderingar som poppar upp i huvudet....  
    Att tillägga i sammanhanget är ju också då förstås de 4 förkylningar, varav en lunginflammation som lillkillen gått igenom sedan han föddes..... 
    Eftersom du har ammat fram till nyligen, har du jämfört hur han ligger till på WHO-kurvorna? De är utformade utifrån helammade barn istället för BVC-kurvorna som är baserade på flaskmatade barn från när amningsfrekvensen var som lägst här i Sverige?
    Normala tillväxtkurvan ser lite olika ut för ammade och flaskmatade barn och därav kan det se värre ut för ett amamt barn på en flaskmatarkurva än vad det egentligen är.

Viktkurvan för pojkar födsel - 6 månader: www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boys_z_0_6.pdf

Viktkurvan för pojkar födsel - 2 år: www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boys_z_0_2.pdf
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-23 21:00:27 följande:
    Aha, det är olika kurvor också! Det var intressant. Han vägde 7090 g  idag
    På den där kurvan ligger han på ungefär 1 standardavvikelse under. Såg ju lite bättre ut i alla fall.
    Det är ju samma kurva i  båda länkarna, bara olika åldersintervall. Men under första halvåret så går ju kurvan betydligt brantare uppåt och sen blir den ju lite flackare så det är ju "normalt" att de inte fortsätter att gå upp i vikt med samma hastighet.

Ser man till WHO-kurvorna så låg han ju alldeles över mittenkurvan när han föddes och är nu på ca -1. Så ser man utifrån det så är det ju 1 kurva som han tappat från födslen och det är ju inte så jättekonstigt om han varit mycket sjuk. Ammade barn går också ofta upp rätt mycket i början så att kurvan går rätt brant uppåt först för att sen plana så att det kan se ut som att de tappat väldit mycket, medan de egentligen snarare hittar "sin egna kurva" (brukar kallas för amningspuckel).
  • Miralicia
    Mama Law skrev 2011-02-23 20:58:40 följande:
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
    DemonSkrikandesRynkar på näsan
  • Miralicia
    maribel skrev 2011-02-24 11:44:05 följande:
    Hej allihopa, har riktig idé torka när det gäller nya lunch och middagsrätter. Har kollat igenom era recepttrådar och hittat lite inspiration men nu behövs mer. Tycker det är ok att laga mjölk och äggfritt men när desssutom vete och fisk också ska elimineras blir det lätt att man hamnar i korv och kycklingträsket. Blir tyvärr att jag och mannen äter en rätt och barnen en annan. Hundra kastruller senare vore det kul med variation!

Har ni några bra lunch el middagsalternativ när det mesta som sagt ska bort?
    Det mesta går att laga utan det mesta genom att vällja alternativa produkter.
    Det jag gett upp hoppet om/inte ens brytt mig om att testa ens är att få till rena äggrätter. Men i övrigt så går i princip allt i kött/chark/kycklingväg att få till.
    Vad brukar/vill du laga till annars om du inte skulle behöva allergianpassa?
  • Miralicia

Kan komma med ett litet tips på smörgåspålägg om man vill slippa fundera på ursprung  till glukossirap, dextros, druvsocker etc då den enligt inehållsförteckningen innehåller vanlig sirap (har dock inte ringt och dubbelcheckat, men funkar bra för mig): Euroshoppers hushållsmedwurst som finns på Ica.
    Är storpack med 400 g och jag har för mig att de kostar runt 25:- betydligt billigare än de olika småförpackningar skivat charkpålägg som utbudet främst består av annars.

Innehållsförteckning: gris- & nötkött 85%, potatisflis, fett från gris, salt, potatismjöl, sirap, vitpeppar, ingefära, rökarom, antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250).

Svar på tråden Allergitråden