Bokhylla skrev 2011-02-21 11:03:56 följande:
Om man ska köpa halvfabrikat och vill undvika vete ... vilka ska man köpa då?
Vilka ingredienser är det man ska vara vaksam på när man kollar innehållsförteckningen ang vete.
Är om möjligt mer less idag, käka mor kom igår för att peppa och stötta. Hon skulle vara snäll och ge mig kaffe, efter en klunk känner jag att det är vanlig mjölk i !?
Skadan redan skedd, kli hela natten, bajsmaraton idag och en plåsterbebis hela tiden. Suck!
"Standardhalv/helfabrikaten" för många här inne skulle jag gissa är:
- Mamma Scans köttbullar
- Ica har några frysta delikatessköttbullar i eget märke som vi hade i julas då jag inte riktigt hann med det jag tänkt mig (har inte koll på exakta innehållsförteckningen, har även Icas färska som vi brukar ha här hemma
- falukorv
- scans kryddiga korvar
- Findus frasbakad fisk
- flertalet typ Hotdogs
- en del pommes/strips/klyftpotatis kan innehålla tex dextros av vete (eller vara typ panerade med vetemjöl
) men det finns flera som bara är potatis och olja så läs på förpackningarna.
- en hel del korvar med riktigt hög kötthalt (typ 80% kött) är ofta utan de mesta "utfyllnaden" av allergener
- en del kassler (men kan också innehålla bla glukossirap, så varierar mellan olika märken)
- bacon är en bra smakhöjare på det mesta
- flertalet frysta hamburgare (finns en del som kan innehålla ströbröd så läs på förpckningarna), men Scans, Icas, Eldorados och några från Ica typ "Svenska hamburgare" mfl brukar vi kunna ha här hemma)
Lite om jag kommer på på rak arm att vi brukar ha här hemma i varje fall (dottern utan mjölk, ägg, soja, baljväxttillsaser och ett gäng saker till och jag själv utan vete/sädesslag, orkar inte kolla efter ursprung till tex druvsocker etc utan undviker främst glukossirap och dextros (utöver det som uppenbart är vete/sädesslagoch tar sen allergitabletter om det skulle vara att det börjar klia på mig)
glukossirap, dextros och maltodextrin är i princip samma sak men olika grad av raffinering och behöver inte ursprungsmärkas. Vanligaste framställningen är från vete, majs eller potatis. Glukossirap är nästan alltid vete åtminstone delvis om det inte står angivet, medan maltodextrin betydligt oftare är majs.
Druvsocker kan ha ursprung i vete.
Finns ett flertal olika sorters modifierad stärkelse med 4-siffriga E-nummer som kan vara framställda ur vete, men dessa är betydligt mer förändrade till struktur än tex dextros, maltodextrin.
Vanligast att reagera på av "undantagen" är glukossirap följt av dextros, medan druvsocker, modifierad stärkelse betydligt ovanligare.