Allergitråden
Hittade detta på McD egna sida.
www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/tryggare_m...
Det är ingen större idé att testa att provocera när de är sjuka eller på annat sätt påverkade eftersom immunförsvaret då redan är på högvarv vilket kan göra att de reagerar även de kanske inte hade gjort det när de är friska. På samma sätt som rätt många pollenallergiker reagerar betydligt mer på olika födoämnen under pollensäsongen än övriga året - dvs under övriga året så kan de utan minsta problem äta tex äpplen och annat som korsreagerar med pollen, men under pollensäsongen så kan det nätt och jämt vara så att de kan klara av att se ett äpple, men definitivt inte äta dem.
Idag har jag verkligen fått bekräftat att jag valde rätt läkare att önska att få byta till som den läkare vi står listade hos på VC när jag tvingade till mig att få byta för typ 2 år sen.
Förra läkaren vi hade som vi blivit tilldelade utifrån gatuadress var jag ju så sur och irriterad på så jag vägrar ha med honom att göra numera, väldigt nonchalant och lite arrogant. Han schabblade med mina glutenprover och tog de prover som man tar på barn som är under 2 år - när jag var drygt 30, kastade en blick typ 1/3 sekund på utslagen på min ena arm (dvs däär det var som lindrigast), beställde helt onödiga prover visade det sig i efterhand (typ RAST för pälsdjur och panel på luftvägsallergener när vi inte har några djur och inte heller umgås direkt med bekanta med djur, samt div födoämnespaneler och individuella RAST på div födoämnen som jag inte ens hade ätit eftersom dottern inte tål det och jag fortfarande ammade henne och sen avslutar han med besöket med att se mig i ögonen och säga till mig att om det nu inte visar något på dessa prover så är det inte hans fel att det inte visar något. Sen får jag jaga honom flera veckor för att få reda på provsvaren, och när jag väl får det så är det via ett brev som säger att proverna såg bra ut, man finner ingen förklaring med dessa prover och att han finner att allt är bra. När jag väl jagade de på VC vidare och fick ut själva siffrorna på pprovsvaren så var typ 2/3 av de blodprov som inte var RAST eller det felaktiga glutenprovet markerade att de var utanför referensvärdet. Så då laddade jag upp med en TJOCK bok och åkte upp och satte mig på akuten och fick då antihistaminer * flera varianter, antibiotika, och starka kortisonsalvor.
Och sen bråkade jag lite med de i receptionen på VC för att byta listningsläkare och bytte då för såväl mig som tjejerna då förtroendet för första läkaren var minst sagt förbrukat. Och då blev det lite chansning då jag träffat den nuvarande läkaren en gång efter att lilla tjejen kruppat och då gav han ett bra intryck genom att föreslå lite olika alternativ på mediciner som skulle vara tänkbara utifrån situationen och slog upp FASS och läs mig läsa innehållsförteckningarna själv och välja vilket som jag trodde skulle bli bäst utifrån innehåll & dotterns allergier - det var enklare tyckte han än att jag ska räkna upp allt hon inte tål, han försöka komma ihåg och läsa.
Efter det har jag bara pratat med honom i telefon 1 gång då jag fick ta om rätt glutenprover även om jag då hade varit utan ett tag så om det hade visat något innan så skulle det nog ändå inte visa något då,
Idag var jag på VC med stora tjejen för misstänkt öroninflammation (som dock visade sig vara en förkylning som satt sig i käkleden på ena sidan) och träffade då "vår" läkare. När vi kom frågade han först om vi hade träffats tidigare och då sa jag att jag hade träffat honom en gång tidigare med lillasyster och sen hade jag pratat i telefon med honom ang mig själv. Och då frågade han mig lite om vad det hade varit med mig den gången innan så jag drog storyn lite kortfattat och han sa att han kom ihåg det (ett telefonsamtal, och prover som han skickade brevsvar på - för 2 år sen) och undrade lite hur det hade gått med det och passade på att förnya receptet på starka kortisonsalvor som jag fick via en läkare på akuten för 2 år sen men som varit slut ett tag. Sen kollade han på dottern och så diskuterade vi lite kring henne och pollen. Hon höll på och hostade tills hon kräktes vid minsta ansträngning för ett par år sedan och efter nästan ett halvår med div antibiotikakurer, hostmediciner, lungröntgen etc så fick hon i september utskriver pulmicort och bricanyl för tillfällig användning under några veckor och besvären försvann. Sen började det komma tillbaka med hostan till våren, dvs samtidigt som sambon började snora för att pollensäsongen började komma igång och då plocckade vi fram medicinerna igen och besvären försvann. Lite senare så fick hon göra ett pricktest för pollen då lillasyster hade blivit dubbelbokad på allergicentrum med några dagars mellanrum, det gav lite utslag men för liten kvaddel för att räknas som klart positivt, men i kombination med medicineringsresultatet var det ju enligt dem bara att köra på som vi hade gjort "på eget initiativ", dvs att medicinera med bricanyl & pulmicort vid behov under pollensäsongen för det var nog pollenallergi på G även om det inte var tillräckligt för att sätta klar diagnos på pappret utifrån pricktest. Det gjorde ju att det blev ju lite rörigt ang receptförnyelse sen med att läkare på VC skrivit ut för tillfällig användning vid besvären hon först hade eftersom det inte handlade om regelrätt astma, men att allergicentrum muntligen ordinerade att vi skulle använda vid behov under pollensäsong - vem ska då förnya receptet? Dvs ingen som velat göra det eftersom den ena inte skrivit ut det tidigare och den andra som visserligen skrivit ut det tidigare men då för annat användningsområde, dvs så himla typiskt och jag har dragit på att ta tag i det efter det att gräsklipparen vid skolan råkade köra över den Bricanyl hon ändå hade kvar i höstas, men eftersom det varit vinter har det inte känt som så akut.
Så jag passade på att ta upp det idag när vi ändå var hos läkaren när vi ändå kom in på pollen och långdragna förkylningsbesvär (dottern har varit förkyld och slemhostat till och från i sådär en månad innan hon nu fick ont i örat) att hon tidigare dragits med långvarig hosta och drog den storyn lite kort. Och han ser det som självklart att förnya recepten på både pulmicort och bricanyl - "så har ni så att ni kan hämta ut ifall ni tycker att det skulle behövas framöver" och sen skrev han även ut en kortisonnässpray, och tog då ett 3-pack på en gång istället för enbart enkelförpackningar som vi fått tidigare när läkare skrivit ut olika nässpraysvarianter.
Snacka om skillnad, typ som natt och dag med den tidigare läkaren vi hade på VC (och "häxan" som jag fick träffa med lillasyster på en akuttid när vår läkare var ledig en dag och som föreläste för mig att det inte finns ngn anledning att ge hosmedicin till barn för de sover bra ändå även om de vaknar upprepade gånger nätterna igenom för att de hostar och pga hostan knappt får luft).
Så himla skönt att första intrycket han gjorde första gången jag träffade honom som läkare har hållit i sig. Har ju vetat vem han varit länge eftersom hans barn gick på samma skola som mig, sådär en klass över och under och nån av dem var även med i samma fritidsaktivitet som mig när jag gick i låg-mellanstadiet så han har ju gjort ett sympatiskt intryck på mig länge även om jag inte stött på honom i läkarrollen innan dottern kruppade och idag. Enda tråkiga är väl att vi inte kommer kunna ha kvar den här läkaren i all evighet eftersom han är typ 60 i nuläget.
EL I : Fy så trist =( Han har inte fått något annat nytt i kosten ? Tänder ? Har han ätit dessa flingor hela veckan eller bara i måndags och igår?
Man tycker ju att han borde reagerat på chokladbollen med havre han åt för ett tag sedan om han reagerat på flingorna ? Fast det kan ju vara så att han inte tål korn men tål havre ?
Hoppas ni kan komma underfund med vad som är galet..