Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-04-18 22:16:48 följande:
    Ja hon funderar på laktos eller mjölkprotein också för hon säger hon känner sig lite sur efter ha fått i sig vissa mjölkprodukter. Men en fråga.. kan man äta oatlys havreprodukter? Läste och det står att de ska vara gjorda av ren havre så att gluten intoleranta ska tåla de? eller måste det vara ris?

vad är det i ricedream tror ni som vissa barn i tråden reagerat emot? Vad är det de barnen inte tål?
    "Normalt glutenintoleranta" ska i de flesta fall klara Oatlys havreprodukter eftersom de är under gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt, men jag klarar det inte & inte Kavat heller. Är det DH (hudceliaki) så är man oftast betydligt känsligare för minimala glutenspår än vad normalt glutenintoleranta är så att man är tvingad att använda produkter som är naturligt fria från gluten och inte sådana som är baserade på glutenreducerad ("glutenfri", dvs under gränsvärdet för glutenfritt) vetestärkelse.

I Ricedreams produktion så använder de alldeles i början en liten mängd korn som serdan tas bort från produktionen och det är så pass lite så att de inte kan mäta några halter i de färdiga produkten, så de som reagerat är vete-/sädesslagsallergiska som har reagerat på de minimala spåren av korn som finns kvar men som i princip inte går att mäta. Tidigare var Ricedreams produkter märkta med att de "kan innehålla spår av korn", men den togs bort efter att de inte längre kunnat mäta några halter av protein från korn (eller om det var gluten, kommer inte ihåg), men det finns flera här i tråden/-arna som reagerat på Ricedream-produkterna ändå.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-04-21 22:27:51 följande:

Miracle maker: Oldas rismjöl/risgröt är särnärmärkt så det är ok, innehåller bara ris och vatten (sonen får också den på livsmedel)

Har för mig att Kavat skrivit om att trållmors barn reagerat på Oldas rismjöl/risgröt. Kommer inte ihåg om Kavat ens vågat testa Oldas till sin minsting, eller om det var så att de testat och han reagerat på det. Men risentas funkar för dem. Så något verkar det kunna vara med Oldas även om den är särnär-märkt, men då har de ju båda två typ mer än hyperkänsliga barn.

Så Miracle maker - om det är enda skillnaden som ni vet om, att ni bytt från Risentas till Oldas och det har blossat upp eksem så skulle nog jag testa att byta tillbaka till Risentas ett litet tag för att testa.
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-04-22 07:08:13 följande:
    Jaha, där ser man.. Trodde särnär-märkta produkter var de renaste men det kanske inte funkar riktigt så då, man lär sig något nytt varje dag Flört
    De ska ju vara det, så vad det är med just Oldas rismjöl vet jag inte, men de har bevisligen reagerat även på det (kontamination via luften av glutenfri vetestärkelse kanske eftersom Olda ändå har några produkter i sitt sortiment som innehåller det, och är ändå särnär eftersom det är glutenfritt men funkar inte för hyperkänsliga veteallergiker - spekulation från min sida)
  • Miralicia

Vad säger ni?
    www.alltomstockholm.se/start/article2328441.aos

Jag får lite lust att kommentera.
    Håller till 100% med henne om att det vanligtvis är alldeles totalt för bedrövligt med kost- & allergikunskapen hos de som arbetar på div krogar och liknande.
    Det som får mig att vilja kommentera är att hon klagar på svårigheterna att kunna äta ute när hon är laktosintolerant - att det är det som gör det krångligast. Obestämd

Har lust att skriva något om kom igen och klaga över svårigheterna att hitta kost ute på krogen när du behöver ha kost utan mjölkprotein, ägg, soja, alla baljväxter inkl jordnötter och alla baljväxtbaserade tillsatser (som kan förekomma i så gott som allt som på något sätt är processat), alla sädesslagen (dvs vete, råg, korn, havre - och det räcker inte med glutenfritt, och att det finns en hel del som är baserat på vete som är undantaget för att behöva ursprungsmärkas), majs, bovete, tomat, jordgubbar, alla stenfrukter, alla citrusfrukter, vanilj, alla nötter, all fisk, alla skaldjur, div annan frukt, bär och grönsaker samt ett antal olika konserveringsmedel. (lite hopslaget från genomsnittet här i tråden/trådarna). Då säger jag inget om att man klagar, men tyvärr är det sällan "vi" som klagar, vi har för länge sedan resignerat och vant oss med att alltid ha med eget, utan de som klagar är oftast de som bara har laktos- eller glutenintolerans att ta hänsyn till.

• Miralicia
    LadyM skrev 2011-04-25 20:47:45 följande:
    Hej på er! Har tänkt ett par dagar att jag måste fråga er, har fått så bra svar av K Kavat tidigare! Min lillplutt är allergisk mot mjölk, ägg, vetemjöl, fisk & jordnötter. Vi är strikta med allt detta. Men det är NÅGOT han får eksem av och utslag av och jag bli inte klok på VAD!!!! Har skrivit matagsbok senaste två veckorna och det är något av nedanstående, jag har redan plcokat bort katrinplommon, ärtor, banan och mango men det verkar inte påverka något. Han får eksemprickar i ansiktet och på ögonlock, i nacken och på hals/bröst. Han får även mer tillfälliga röda utslag på benen.

Vad tror ni? Är något mer trolig än något annat??? Kanske får börja med baskost för att reda ut det........

Sinlacgröt, Carlshamns havremjölk, Otleys havregrädde, päronpuré, majs, potatis, nötkött, morot, lagerblad, timjan, vitpeppar, haricoverts, majsbågar, dill.

Någon som har något tips?
    Av det du räknar upp säger jag Sinlacgröten eftersom den innehåller rätt stora mängder fruktkärnmjöl/johannesbrödsmjöl som är en baljväxt och därmed släkting till soja och jordnöt.

Betydligt toligare än katrinplommon, mango och banan.
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-04-30 08:25:37 följande:
    Om jag gav tavegyl 5ml igår kväll, kan jag ändå ge aerius nu på morgonen?
    Japp, funkar. Är olika verksamma substanser
  • Miralicia

Kan inte låta bli att omväxlande skratta och himla med ögonen.

Fick via FB idag reda på att Philips har dragit igång en tävling "tillsammans" med tv-kocken Melker anderson, där han delar ut olika köks/receptutmaningar, 3 utmaningar i taget i 3 omgångar, där man kan vinna Philips köksprodukter och där man ska skapa recept enligt olika svårighetsgrader (lätt, medium, svår) utifrån lite olika kriterier.

Den utmaning som gäller just nu som Svår lyder enligt följande:

"Bjud en allergiker till bords

• Miralicia
    annacec skrev 2011-05-07 13:08:51 följande:
    Min 5-veckors bebis har blodigt slem i avföringen. Vi ammar. Har testat komjölksfritt i två veckor, men ingen skillnad, nästan mer nu. Kan det vara glutenallergi?
    Svarade dig i mjölkallergitråden igår, men klistrar in det jag skrev även här.

Gluten är hon/han för liten för att reagera på i form av celiaki/glutenintolerans, vilket är ett livslångt tillstånd. Man utvecklar inte glutenintolerals under helamning även om gluten kan passera över i bröstmjölken (däremot så kan den lilla mängden ev påverka om det redan finns en glutenintolerans) däremot så kan man reagera på vete som allergi vilket är en helt annan sak än glutenintolerans genom att det är andra proteiner i sädesslagen som man då reagerar på med olika kroppsliga mekanismer som ligger bakom vete/sädesslagsallergi & glutenintolerans. Men läs vad jag skrev i mjökallergitråden, finns betydligt troligare förklaringar där:

"annacec:
    ge det ett litet tag till, trots allt så är det inte så länge som du varit utan mjölk, och sen några småmissar på det. När man ska testa så ska man räkna med att man utesluter helt 3-4 veckor innan man försöker drar några bestämda slutsatser (om det inte är så att man fått en markant skillnad bara från en dag till en annan). Sen eftersom tarmen verkar vara rätt rejält påverkad så får man räkna med att det tar ytterligare ett antal veckor efter att man har hunnit bli helt fri från mjölkprotein för tarmen att återhämta sig och läka igen

Såg att  du skrev att det nästan är värre efter en vecka på mjölkfritt får mig att fundera på vad du använder och ersätter mjölk med - havre? ris? soja?
    Eller äter du mycket vegetariskt och därmed mkt soja & baljväxter?

Det finns ett samband med mjölkproteinallergi & sojaallergi på så sätt att mellan 30-50% (nämns lite olika siffror på olika håll) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även sojaallergi. Ofta genom att de har en delvis likartad proteinstruktur så att när man upptäcker mjölkallergi och ersätter med soja så tar det omogna immunförsvaret fel och börjar reagera på soja i tron att det är mjölk (lite kort förklarat).

Även antalet allergier mot havre har ökat under de senaste åren genom det enormt ökande utbudet av havreprodukter, så att när man börjar ersätta all mjölk med havrebaserade produkter så blir det nästan lite överdos av havre jämfört med hur mkt havre som brukar vara med i normal kost. Så om jag var du så skulle jag under de närmast kommande veckorna se till att helt undvika soja och ev även vara försiktig med havre och i första hand anvnda mig av ris- & kokos-produkter som ersättning för mjölk.
    Ett alternativ om det inte blir bättre är mer drastiskt så det avvaktar man gärna lite med är att gå ner på en strikt baskost/eliminationskost där man under ca 2-3 veckor håller en väldigt begränsad kost med bara ett väldigt fåtal livsmedel som sällan brukar orsaka allergiska reaktioner och därefter långsamt testar att introducerar ett födoämne i taget med ett par dagars mellanrum. Men testa helt soja- & baljväxtfritt i första hand.

Sen eftersom tarmen verkar vara rätt så påverkad så kan det vara bra att börja ge sempers magdroppar om ni ännu inte ger det. De innehåller "snälla magbakterier" som hjälper tarmen att återhämta sig. Men ge inte fulldos på en gång utan börja med en droppe och trappa successivt upp till full dos, annars så är det inte helt ovanligt att magen blir lite "chockad" så de fått magknip av det.

Ang läkaren du träffade - är nog bäst att jag inte säger vad jag tänker."

Sen ett tillägg - även ägg hör till de vanligaste allergierna bland små barn (mjölk, ägg, soja, fisk (torsk främst), vete och i viss mån även havre. Kombinationerna mjölk-ägg, mjölk-soja samt mjölk-ägg-soja är klart vanligast. När du uteslöt mjölk,  det är inte så att du börjat äta tex majonnäs och andra röror & såser mm med ägg i istället för mjölkbaserade i större omfattning än innan?
Svar på tråden Allergitråden