Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Maddisen80 skrev 2011-07-09 06:42:54 följande:
    Hej jag försökte få bidrag för att jag har ibs,tål inte jordnötter,mjöl,vete,vetemjöl,mjölkprotein och dietisten och läkaren skrev intyg och hjälpte mig att formulera brevet men de avslog de på försäkringkassan för de var inte tillräckligt  ,sen sa dietisten att dem ska protestera för fkassan vill inte ge bidrag mer. Men du kan ju försöka söka.
    Fast vårdbidrag från FK kan inte du få Maddisen80. Vårdbidrag från FK får man endast som förälder till barn som har ett funktionshinder (som i de här fallen som berör tråden är i form av allergi och ev astma) för det merjobb och ev merkostnader som det innebär.
    Så i ditt fall handlade det snarast om att ditt landsting ev hade något bidrag för om man är glutenintolerant -  vilket ett fåtal landsting har kvar men allt fler tar bort.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Tanja f skrev 2011-07-11 15:53:43 följande:
    Hej, blir så irriterad! GB lanserar en ny sort av glassen Twister och det var jättenära att min 4-åring började äta på den tills vi reagerade att den var lite annorlunda än den vanliga Twister. Läste på förpackningen och den nya sorten innehöll mjölk. Det är väldigt lätt att ta fel Dottern är väldigt allergisk mot mjölk, men den vanliga Twister går bra.
    Den gamla innehåller också mjölk. Aromen innehåller mjölk och har alltid gjort. så vitt jag kan komma ihåg.
  • Miralicia
    Sousafon skrev 2011-07-15 20:23:38 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga angående min dotter, 18 månader. HOn har inte visat några tydliga tecken på att vara allergisk, men vi är mycket uppmärksamma, eftersom sonen är allergisk mot ägg, nötter mm. Dottern verkar må bra, men det som oroar mig är att hon har gått upp lite i vikt (ca 0,5 kg på ett halvår). På längden växer hon dock bra. I kombination med detta har hon nästan alltid lösa avföringar som luktar illa. Sådan var sonen också i hennes ålder, och så visade han ju sig senare vara allergisk mot ägg. Dottern verkar inte reagera på ägg och äter det väldigt lite, så det borde inte vara det hon reagerar på. Hon äter inte massor med bröd och pasta, utan äter ganska "GI" om hon själv får välja. Ganska mycket baljväxter också.

Läkaren på 18-månaderskontrollen var inte så orolig, utan sade att vi skulle avvakta i tre månader. Ska man insistera på att detta kollas tidigare? Vad kan hon reagera på?

Man kan ju bli lite dan i magen av mycket baljväxter även utan att det handlar om någon allergi, så om det inte finns några andra symtom skulle nog jag avvakta och inte börja tänka allergi det första jag gör (även om jag occkså är allergimamma till multiallergiker). Baljväxter innehåller ju lite gasbildande ämnen som kan bidra till att det luktar illa. Man kan ju minska dessa när man kokar själv genom att efter blötläggningen skölja noga och därefter ge ett uppkok i nytt vatten, sen häller man av det och fyller på nytt vatten och kokar upp. Ev kan man om man vill byta vatten ytterligare en gång innan man låter bönorna etc koka klart. Då häller man bort mkt av de gasbildande ämnena.

Vad gäller längd och vikt så går det ju ofta lite i perioder, att ett tag lägger de iväg på längden och står mer still i vikten för att senare öka mer på vikten och mindre på längden. Växer de på längden så får de i sig det de behöver. Sen går ju (och ska gå) viktökningen betydligt långsammare under andra levnadsåret än under första.
    Hur ligger hon till på kurvorna i övrigt och inte bara skillnaden mellan förra vägningen/mätningen och den senaste? Titta inte bara på BVC:s kurvor utan jämför också gärna med WHOs kurvor. Hur ser ni föräldrar ut - "långa-smala"/"korta-breda" etc sånt kan ockå påverka. En del är "gjorda" för att följa övre kurvan på längden men nedre på vikten tex. Kurvorna är ju ett medelvvärde där majoriteten av barnen ligger inom, men bara för det måste inte alla exakt följa mittenlinjen utan alla har sin individuella kurva inom det. Sen gissningsvis så har hon förmodligen blivit lite mer aktiv än vid förra mätningen (går, springer etc) och då brukar viktökningen bli lite mindre eftersom de gör av med mer energi  - sånt kan också påverka och när de dessutom växer på längden så går energin till det snarare än att lägga på vikten. Har ni tex ammat innan och slutat under den här perioden så brukar de också kunna ha en liten dipp i viktuppgången strax efter avslut. Har hon varit sjuk kan det också påverka. Det finns rätt många faktorer som kan inverka om man tar ett helhetsperspektiv på barnet och inte bara fokuserar på siffror och kurvor. Så vad gäller vikten skulle inte jag hetsa upp mig för mycket så länge som barnet verkar må bra eller om man märker att den nedåtgående trenden fortsätter. Tre månader kan i mitt tycke vara rätt lagom för att ta en ny vikt och längd. Ska ni göra det tidigare så kan det nog bara bli en stress för er "att nu måste vi se till att hon snabbt lägger på sig och ökar i vikt" så att ni då börjar truga med extra mat "en tugga till, en tugga till" och sån stress lägger barn ofta märke till så att det snarast kan få omvänd effekt och leda till en negativ spiral. Så länge som ni inte ärker att hon verkar må dåligt på annat sätt tycker jag att ni ska ta det lite lugnt och fortsätta som vanligt och bara avvakta tre månader som läkaren föreslog.
  • Miralicia
    Minifer skrev 2011-07-21 10:13:34 följande:
    Hej! Kan man vara allergisk mot bara råg? Eller något annat som bara finns i vissa brödsorter? Suzzy om man är äggallergisk kan man reagera mot kyckling om man är känslig
    Man kan mycket väl vara allergisk mot bara råg.
    Och man kan reagera på kyckling som äggallergiker, men det har då inget att göra med att kkycklingen ursprungligen var ett ägg, utan på att det finns rester av protein i musklerna hos kycklingen (dvs i kycklingköttet) från att det varit ägg som ingått i det foder kycklingen har ätit. Det är inte så specciellt vanligt att reagera på kyckling som äggallergiker, men det förekommer. Det finns rätt mycket som kan ingå i kycklingfoder. Är man fundersam på om det är kyckling som man reagerar på eller om det är ev spårrester av andra allergen från fodreet så är ett tips att testa med majskyckling, då de fått i sig betydligt mindre olika saker än konventionellt uppfödd kyckling.
  • Miralicia
    Maddisen80 skrev 2011-07-23 21:39:39 följande:
    Är de någon här som  vet om de är mjölkprotein i beccel ???
    En del av sorterna innehåller mjölk och en del har det inte, så läs innehållsförteckningarna. Det är ju inte helt totalt garanterat mjölkfritt eftersom de inte är märkta som mjölkfritt, utan teoretiskt skulle det kunna förekomma små spår eftersom de tillverkas i samma lokaler de med och de utan mjölk. Men risken för kontamination är förmodligen väldigt liten eftersom de utan mjölk inte är märkta med att de skulle kunna innehålla spår av mjölk.
  • Miralicia
    Winglur skrev 2011-07-25 19:22:05 följande:
    Hej hej.

Det har visat sig att min dotter är Laktosintolerant och inte mjölkallergisk längre! :)
    Men nu vet jag inte riktigt vad hon kan och inte kan äta... :/ 

Kan hon äta sånt som innehåller ex mjölkprotein, vassle etc, och bara undvika laktos och mjölksocker?
    Eller är sånt fortfarande no no?
    Laktosfritt innebär i princip samma kost som mjölkfritt, med undantag för att laktosfria mjölkprodukter och lagrad ost kan ingå.
  • Miralicia
    Tillalamm skrev 2011-07-30 20:28:24 följande:
    Vart köper ni teffmjöl?
    Välsorterade Coop-butiker med välsorterade glutenhyllor är säkraste stället att tipsa om. Sen kan det väl finnas en och annan mindre butik som ev kan ha tagit in det på förfrågan från någon.
Svar på tråden Allergitråden