Sousafon skrev 2011-07-15 20:23:38 följande:
Hej!
Jag har en liten fråga angående min dotter, 18 månader. HOn har inte visat några tydliga tecken på att vara allergisk, men vi är mycket uppmärksamma, eftersom sonen är allergisk mot ägg, nötter mm. Dottern verkar må bra, men det som oroar mig är att hon har gått upp lite i vikt (ca 0,5 kg på ett halvår). På längden växer hon dock bra. I kombination med detta har hon nästan alltid lösa avföringar som luktar illa. Sådan var sonen också i hennes ålder, och så visade han ju sig senare vara allergisk mot ägg. Dottern verkar inte reagera på ägg och äter det väldigt lite, så det borde inte vara det hon reagerar på. Hon äter inte massor med bröd och pasta, utan äter ganska "GI" om hon själv får välja. Ganska mycket baljväxter också.
Läkaren på 18-månaderskontrollen var inte så orolig, utan sade att vi skulle avvakta i tre månader. Ska man insistera på att detta kollas tidigare? Vad kan hon reagera på?
Man kan ju bli lite dan i magen av mycket baljväxter även utan att det handlar om någon allergi, så om det inte finns några andra symtom skulle nog jag avvakta och inte börja tänka allergi det första jag gör (även om jag occkså är allergimamma till multiallergiker). Baljväxter innehåller ju lite gasbildande ämnen som kan bidra till att det luktar illa. Man kan ju minska dessa när man kokar själv genom att efter blötläggningen skölja noga och därefter ge ett uppkok i nytt vatten, sen häller man av det och fyller på nytt vatten och kokar upp. Ev kan man om man vill byta vatten ytterligare en gång innan man låter bönorna etc koka klart. Då häller man bort mkt av de gasbildande ämnena.
Vad gäller längd och vikt så går det ju ofta lite i perioder, att ett tag lägger de iväg på längden och står mer still i vikten för att senare öka mer på vikten och mindre på längden. Växer de på längden så får de i sig det de behöver. Sen går ju (och ska gå) viktökningen betydligt långsammare under andra levnadsåret än under första.
Hur ligger hon till på kurvorna i övrigt och inte bara skillnaden mellan förra vägningen/mätningen och den senaste? Titta inte bara på BVC:s kurvor utan jämför också gärna med WHOs kurvor. Hur ser ni föräldrar ut - "långa-smala"/"korta-breda" etc sånt kan ockå påverka. En del är "gjorda" för att följa övre kurvan på längden men nedre på vikten tex. Kurvorna är ju ett medelvvärde där majoriteten av barnen ligger inom, men bara för det måste inte alla exakt följa mittenlinjen utan alla har sin individuella kurva inom det. Sen gissningsvis så har hon förmodligen blivit lite mer aktiv än vid förra mätningen (går, springer etc) och då brukar viktökningen bli lite mindre eftersom de gör av med mer energi - sånt kan också påverka och när de dessutom växer på längden så går energin till det snarare än att lägga på vikten. Har ni tex ammat innan och slutat under den här perioden så brukar de också kunna ha en liten dipp i viktuppgången strax efter avslut. Har hon varit sjuk kan det också påverka. Det finns rätt många faktorer som kan inverka om man tar ett helhetsperspektiv på barnet och inte bara fokuserar på siffror och kurvor. Så vad gäller vikten skulle inte jag hetsa upp mig för mycket så länge som barnet verkar må bra eller om man märker att den nedåtgående trenden fortsätter. Tre månader kan i mitt tycke vara rätt lagom för att ta en ny vikt och längd. Ska ni göra det tidigare så kan det nog bara bli en stress för er "att nu måste vi se till att hon snabbt lägger på sig och ökar i vikt" så att ni då börjar truga med extra mat "en tugga till, en tugga till" och sån stress lägger barn ofta märke till så att det snarast kan få omvänd effekt och leda till en negativ spiral. Så länge som ni inte ärker att hon verkar må dåligt på annat sätt tycker jag att ni ska ta det lite lugnt och fortsätta som vanligt och bara avvakta tre månader som läkaren föreslog.