-
Tabletterna innehåller laktos, men inte mixturen. Men laktos i läkemedel ska vara ren laktos, dvs laktos som är fri från mjölkprotein (vilket laktos i vanliga matvarir inte är). I de fall det inte står något om annat - tex en del astma/KOL-läkemedel som bla Oxis turbohaler som innehåller laktos med rester av mjölkprotein och då står det som varning i Fass att de innehåller rester av mjölkprotein.annakoh1209 skrev 2011-08-04 11:48:11 följande:ni som har barn med mjölkproteinsallergi ska vara extra försiktiga med Clarityn för det mjölk i den (laktos) min 2åring spydde o spydde hela natten när han fick den då kollade vi ingredienserna där står det laktos då ringde min sambo företaget och dem sa att det är laktos som i mjölk
-
Innehållsförteckningen till flytande Clarityn:annakoh1209 skrev 2011-08-04 14:31:44 följande:detta är flytande Clarityn som jag pratar om tyvärr
1 ml sirap innehåller: Loratadin 1 mg, propylenglykol (E1520), glycerol (E422), vattenfri citronsyra , natriumbensoat (E211), sackaros 600 mg, persikoarom och renat vatten.
Inget med någon laktos (eller annat med mjölk) nån stans. Är bara tabletterna som innehåller laktosmonohydrat, och den ska vara ren från mjölkprotein.
Så kräktes hon av flytande Clarityn så var det inte beroende på mjölkprotein i medicinen (eftersom det inte finns något sånt i) utan av något annat som sammanföll med att hon fick medicinen.
Illamående och halsbränna finns visserligen med som rapporterad biverkning, men att det då är färre än 0,1% av de som behandlas som drabbats.
-
Tillalamm skrev 2011-07-30 12:33:14 följande:Gör ett nytt försök att få svar på en fråga
Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.
Någon som känner igen detta?Att reagera på potatis kan ha med såväl pollensäsong och stärkelse i potatisen (skillnad färsk-/"vinterpotatis").Mela78 skrev 2011-07-30 12:47:23 följande:Undrar om det inte kan ha med pollensäsongen att göra. Har för mig att man kan reagera på potatis, morot o-dyl. som björk?pollenallergiker? Hoppas någon annan minns bättre, eller om du provar att söka mer information själv.
Sambon som är pollenallergisk klarar inte av att hantera rå potais nån gång under året (vilket han tycker är väldigt praktiskt ) eftersom han får eksem på händerna av att hålla i rå potatis. Men under pollensäsong och med färskpotatis så kan han inte ens vara i samma rum om jag skrapar färskpotatis utan att det börjar klia i ögon & öron och näsan rinner.
Sumofru: har du testat med andra rotfrukter som t.ex palsternacka, jordärtskockor mfl utöver potatis & sötpotatis? -
Det är nog i princip lika mycket sönderdelat i både Nutra och Althera. Däremot så är Nutra baserad på hydrolyserat kasein och Althera på hydrolyserat vassleprotein. Dvs det är olika sorters mjölkproteiner (det finns drygt ett 20-tal olika proteineri komjölk och man reagerar vanligtvis på åtminstone 2 olika) och kan vara det som är orsak till att det funkat med Althera (i varje fall innan) men inte med Nutra - att han är känsligare för kasein än vassle.LokesMammi skrev 2011-08-05 14:56:13 följande:Mjölkproteinet är mera sönderslaget i althera än i nutramigen. Han tål inte nutra men ska enl läkaren tåla althera. jag vet inte. känner att jag inte orkar mera.......
Men man kan reagera på de proteinrester som finns i såväl Nutra som Althera mfl hydrolyserade mjölkbaserade ersättningar så att man behöver en som inte har något ursprung i mjölk över huvud taget som Neocate eller Nutramigen AA. -
De flesta som reagerar på komjölk klarar inte heller getost (eller mjölk/ost från får, buffel etc heller). I komjölk finns drygt ett 20-tal olika proteiner, varav de flesta är gemensamma för komjölk och mjölk från andra vanliga mjölkade däggdjur som får, get, buffel - så mankan inte säga att getost är mjölkproteinfri. Vanligtvis reagerar man på minst 2 olika proteiner, så om det ungerar med getmjölk/ost istället för komjölk så beror det helt och hållet på vilka av proteinerna det är som man reagerar på, men för de allra flesta så funkar det inte med getmjölk/ost istället för komjölk.annakoh1209 skrev 2011-08-08 21:16:34 följande:finns även Getost som är mjölkproteinsfri...
ostsåsen la jag dit själv hehehe inget recept jag funnit på internet så man kan ta bort ostsåsen och göra en vanlig vitsås på exakt samma vis :) -
Ska inte vara mjölk. Däremot så finns det i alla deras vuxentandkrämer (om de inte gjort om dem på allra senaste tiden) colostrum som är råmjölk (från ko) och därmed små spårmängder mjölkprotein. Dessutom ingår lysozym som är ett konserveringsmedel framställt från ägg också i alla Zendiums vuxentandkrämer.The Luckiest skrev 2011-08-10 08:30:37 följande:lactoperoxidase finns i zendium tandkrämen, är det mjölk?
-
Baljväxttillsatser kan förekomma i så gott som alla typer av livsmedel som på något sätt är processade, men att det varierar från märke till märke av likartade produkter.Ela skrev 2011-08-11 21:44:51 följande:Åh, tack så jättemycket för tips! Hmm...skulle du kunna nämna lite exempel på var detta finns "dolt" så att säga för det är inget som jag tycker förekommer så där dagligen i vår kosthållning men det kanske det är?
Några exempel på produkter där det inte kan vara helt ovanligt att hitta baljväxtbaserade tillsatser: många laktosfria mjölkprodukter, sylt, saft, läsk, nästan all köpeglass, tuggummi, kakor, charkpålägg som skivbar leverpastej och några andra typ charkpålägg, en del märken av kokosmjölk, i princip nästan alla glutenfria produkter, "röror" & inläggningar, risgrädde, en del smaksatt rismjölk, nån/några av GoGreens havrebaserade grädde/visp/vaniljsås, kräm & frukt-/bärsoppor på tetror, -
Morrrmithrandil skrev 2011-08-11 22:10:13 följande:Hej vänner!
Hinner absolut inte läsa ikapp mig, har inte varit inne på en hel evighet.
Hur går det för er alla och alla små?
Här har det mest varit jobb och åter jobb. Så underbart att bara få fly undan allt och jobba.
Varken Amanda eller Alexander håller sig helt bra mer än några enstaka dagar och jag har mer eller mindre gett upp. Ser liksom ingen skillnad nånstans. Ibland förstår jag inte ens varför de blir dåliga eftersom vi då inte ätit något vi inte brukar. Är så jävla trött på köttfärssås. Har totalt tappat inspiration och vet inte alls vad jag ska ge barnen för mat så amanda äter mest ersättning fortfarande. stackars barn.
Alexander äter nästan ingenting och jag börjar oroa mig för att han får alldeles för lite näring i sig eftersom han vägrar äta ersättningen.
Vad äter ni andra som äter utan allt? Jag googlar och tittar men finner ändå inget. Kanske ni kan komma med lite förslag? Vad äter ni till frukost? Mellanmål? Middagar?
Amanda börjar inskolning på dagis på måndag och jag var och lämnade in deras intyg i förrgår. De är itne alls glada över alla deras allergier och verkar mest irriterade och besvärade. Som det låter så vägrar de hoppa över äggen till frukost på måndagarna så alexander kommer få sitta i ett annat rum och äta frukost. De kommer heller inte sluta baka och de sa att han kunde vara i ett annat rum så länge. Men ärligt. Hur länge efteråt kan han reagera på ägget och vetet som flyger i luften? Förstår mig inte på det där men vet ju att han reagerar luftburet på ägg men inte hur lång tid efter ägg har använts. Känns orättvist och elakt att de inte kan göra sånt på annat ställe utan istället ska alexander behöva isoleras från de andra barnen.
Var i kontakt med ett allergidagis idag och de var väldigt ivriga efter att få dit mina båda barn. Knöligt bara eftersom dagiset ligger i varberg och vi bor utanför. Ska Andreas lämna innan jobbet får han åka en 2mils omväg. Men kanske det är värt det?
Tack för efterlysningen älsklingen! Det värmde i hjärtat!
Har inte mått alltför bra i det sista och känner inte att jag har något kul att tillföra så därför har jag helt enkelt hållt mig undan istället.
Många kramar till er alla!
Hur ser förskolan ut? Är det flera avdelningar eller är det bara en enda? Finns det flera avdelningar så skulle det ju kunna vara rätt enkelt att lösa vad gäller bakning att de lånar utrymme på en av de andra avdelningarna och går över dit för att baka, eller om det bara är en enda avdelning och dina barn inte ska gå alla dagar i veckan så skulle de kunna planera in att baka de dagar som de inte är där och sen se till att det blir ordentligt städat sent på eftermiddagen/tidigt på morgon dagen efter innan dina barn kommer dit. Eller annars så får de se till att baka med bara sådana produkter som alla tål.
Är det så att de reagerar luftburet så är det inget att diskutera, det är bara för dem att ta bort äggen från frukosten och att välja att baka med sånt alla tål. Är inget att diskutera!
Tycker de att dina barn ska få gå in i ett annat rum för sig själva medan de kontaminerar övriga resten av lokalen med ägg och vete? Hur tänker de att de ska lösa resten av dagen efter frukosten/bakandet då? Ska dina barn vara instängda i det där rummet hela dagen tills ni hämtar på eftermiddagen och att de lyfter dem ut och in genom fönstrena när de ska gå ut och leka, eller hur resonerar dem undrar jag? (inget jag räknar med att du ska kunna svara på ) När det handlar om mjöl så yr det ju en hel del i luften även om man inte ser det, så om de är i de vanliga lokalerna där barnen leker annars när de ska baka så är det ju inte bara bunken, vispen och bordet som blirpåverkat av mjöl utan det yr ju i luften och faller en ner och lägger sig över alla leksaker också.
Kommunen har skyldighet att se till att det finns en verksamhet fungerar även för allergiska barn - barnen ska inte behöva bli dåliga av att vistas på förskolan och de har inte rätt att diskriminera några barn till följd av deras funktionshinder.
Blir de dåliga av att vistas på förskolan och det inte går att föra en fungerande dialog med personalen för att de tycker att det är jobbigt att behöva anpassa sig så därför "kör vi på som vi alltid gjort och struntar i att bry oss om att anpassa oss utan de får skylla sig själva som kommer och ställer en massa krav som vi inte orkar bry oss om för att det blir jobbigt för oss" - kommer det till det läget så är nog det effektivaste sättet att kunna få till en förändring att köra Trållmors variant - att polisanmäla för att visa på allvaret i situationen.
Men man får ju hoppas att det kan gå att lösa utan att behöva gå så långt, men en bra läkare (och det har ni väl om jag förstått Kavat rätt att deras läkare är bra och ni har väl samma) är ju bra att ha med på vägen. Sen skadar det ju knappast om det är lite "riv" i läkaren också.
Vi hade lite strul ett tag med dagis efter det att vi fick en ny rektor som troligtvis i spara-pengar-iver ville skicka iväg oss till en allergiförskola med motiveringen att de inte hade tillräcklig kompetens på nuvarande förskolan även om det fungerat i över ett år innan utan problem Alternativet allergidagis fungerade inte praktiskt för oss med tanke på öppettiderna det hade i förhållande till sambons arbetstider och även var i stan det var, så att med väntetider och bussbuten etc skulle det innebära 4-5 timmar i restid fram och tillbaka för mig alt att cykla drygt 4 mil/dag, så det var inte något alternativ rent praktiskt, men då fick vi gliringar från rektorn om "att vissa väljer faktiskt att flytta för att få det att fungera praktiskt" (jättelätt när man har 3 barn till att ta hänsyn till med skola etc). Sen var jag några dagar senare hos sköterska på allergimottagningen med dottern för pricktest och nämnde det, varpå hon gick och nämnde det för läkaren som pratade med oss och sen ringde han upp rektorn och via telefonen "slog näven i rektorns skrivbord och förklarade klart och tydligt att här ska det inte vara något tal om allergiförskola utan ni ska se till att fixa det där hon är just nu, och inga mer diskussionen om någon allergiförskola" och kallade rektor + kokerska till möte på allergimottagningen ihop med läkaren, barnallergisköterska, dietist och mig som förälder - sen dess har det inte varit några problem (förutom någon enstaka miss då, men det är en annan sak, sen dess har det inte blivit något ifrågasättande)
Förskolans verkamhet ska vila på demokartiska värderingar och allas lika värde etc och ingen får diskrimineras pga något funktionshinder (vilket allergi faktiskt utgör en form av) och i nya skollagen som trädde i kraft 1/7 i år så innefattar den nya skollagen även förskolan och många av de delarna är extra förtydligade och utskrivna att hänsyn ska tas till alla utifrån just den individens förutsättningar:
Klistrar in lite lagtext från de första övergripande paragraferna och delar kapitlet som särskilt berör förskolan att kunna hänvisa till:
Kapitel 1Syftet med utbildningen inom skolväsendet
4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.
Utformningen av utbildningen
5 § Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.
Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling.
Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Lika tillgång till utbildning8 § Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet om inte annat följer av särskilda bestämmelser i denna lag.
I diskrimineringslagen (2008:567) finns bestämmelser som har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter inom utbildningsområdet oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
---Särskild hänsyn till barnets bästa
10 § I all utbildning och annan verksamhet enligt denna lag som rör barn ska barnets bästa vara utgångspunkt. Med barn avses varje människa under 18 år.
---
Kapitel 8 FörskolanSärskilt stöd
9 § Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges det stöd som deras speciella behov kräver.
Om det genom uppgifter från förskolans personal, ett barn eller ett barns vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att ett barn är i behov av särskilt stöd, ska förskolechefen se till att barnet ges sådant stöd. Barnets vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta vid utformningen av de särskilda stödinsatserna.
-
Börja med att ta diskussionen om hur man ska lägga upp det med rektorn och inte någon barnskötare eller förskolepedagog på den avdelning som de ska gå, (och lyssnar inte rektorn så tar du det med rektorns chef osv) så att det finns "press" uppifrån att lösa situationen. Rektorn är den som är ansvarig för allt som sker på dennes förskolor och är det så att personalen inte har den kompetens som behövs så är det rektor som har ansvar för att se till att de får det. Ta det med rektorn först och sen i samarbete med rektorn dra upp det rent praktiska ihop med övrig personal på förskolan och att det då även behövs att personal på övriga avdelningarna till viss del också är involverad eftersom jag tänker att det kanske inte är helt otänkbart att personalen ibland kan gå emellan de olika avdelningarna för att vikariera vid sjukdom (tex många barn sjuka på en avdelning men full personalstyrka där och många personal sjuka på en annan avdelning men alla barn friska där så kanske några friska personal går över till avdelningen med sjuk personal istället för att ta in vikarier utifrån) eller de emellanåt slår ihop avdelningar en del tidiga morgnar, sena eftermiddagar, klämdagar, semestrar eller i anslutning till storhelger (typ mellandagarna vid jul & kring påsk) andra typer av dagar när det kanske är skollov och det är mindra antal barn pga de har större syskon som går i skolan som är lediga så familjen tex åker bort och åker skidor på sport och ev påsklov etc. Så att det finns en färdig strategi för hur man hanterar de situationerna, så att man inte varje gång de inträffar behöver fundera på det "ja just det, hjälp hur ska vi göra nu, det tänkte vi inte på".
Har de egen kokerska på plats på förskolan eller kommer maten färdig från någon annan stans? I vilket fall som helst så är det en bra idé att prata dels med de som lagar maten i ev tillagningskök och även med den kökspersonalen som är i det ev mottagningsköket på själva förskolan - så att alla som är inblandade i tillagning och servering av maten är ordentligt informerade.
Ett par andra aspekter att också kunna ta upp med rektor/personal att tänka på vad gäller det där med att servera ägg till frukost - utöver att ett av dina barn nu reagerar luftburet på ägg. Det är en småbarnsavdelning - småbarn spiller, kladdar, äter med händerna, bjuder emellanåt varandra/smakar av varandra. Det är rätt sällan som barnen går raka vägen från matbordet utan att ha spillt en smula eller petat på äggen direkt med händerna och sen utan att ta med de äggkladdiga händer på en enda sak på vägen till tvättstället och heller inte tar med de äggkladdiga händerna på dörrhantag och sen frivilligt ställer sig och tvättar händerna supersupernoga med tvål och vatten. Och sen det här med att det lätt blir att de kladdar runt på stolar när de klättrar upp och ner, gnor runt på bordet, spiller lite på golvet som hamnar alldeles bakom ett bordsben så personalen inte ser det när de tar ett hushållspapper och plockar upp spillbitar efteråt och sen petar något av de allergiska barnen i sig den lilla biten. Eller tänker de sig att personalen i princip kommer bära barnen från matbordet till tvättstället så att de inte har en chans att komma i närheten av något annat och att de håller alla barn långt borta ifrån alla bord och stolar där det ätits frukost och då dessutom ska ha extra städning direkt efter frukost som innefattar golvtorkning och avtorkning av samtliga bord och alla stolar. Känns som betydligt enklare (och billigare vilket kan många gånger vara en bra punkt att trycka på) att hoppa över att servera ägg till frukost - en aspekt utöver nu att A reagerar luftburet på ägg vilket gör det till något som inte ens ska behövas ta upp till diskussion äggens vara eller icke-vara till frukost på avdelningen.
-
mithrandil: vad är det nu ni inte äter? Kommer inte ihåg riktigt och orkar inte leta bakåt i tråden/trådarna. Tänkte om jag skulle se om jag kunde försöka komma med lite mattips.
(försöker hitta på saker att fördriva tiden med - sitter på jobbet för tillfället och har inget direkt att göra annat än att slöglo på tv, surfa på nätet samt att jag väl egentligen borde läsa statistik, men som jag inte har motivation för)