Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2011-10-20 20:08:56 följande:
    Ja, från Isola Bio tror jag det heter. Sojasläktingar i.

Vad är det du ska göra? Tårta? Jag har inte smakat risgrädden, men det är några här som gjort egen grädde till t.ex semlor som är ett "ok" substitut. Ska man göra gräddtårta så tror jag det är bättre att göra en helt annan sorts tårta för det är svårt att ersätta grädde, åtminstonde till någon som vet hur grädde smakar.

Å andra sidan dricker jag numera lika gärna risdryck till müslin på morgonen och det trodde jag aldrig att jag skulle kunna göra...
    Fast den jag har sett från Isola Bio är bara till matlagning inte för att vispa, och till matlagningen tillför den typ nada både konsistens och kanske i synnerhet smakmässigt i mitt tycke.

RisVISPgrädde har jag bara sett på sprayflaska från SoyaToo (också den med sojasläktingar)

I övrigt håller jag med Kavat - ska man ha till tårta så är det bättre att satsa på någon tårtvariant som redan från början inte är gräddtårta.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-10-27 14:15:37 följande:
    en vecka, det är väl lite snålt med tid. Man kan väl inte ha en massa oroliga föräldrar som ränner dit i tid och otid för att väga sina små monster. En månad får det allt dröja, herregud vad ska hända undertiden lixom, ungen tynar ju inte bort, då får föräldrarna mata mer istället. 

Kanske ska söka till bvc-sköterska ändå.... 
    fast en vecka är väl nästan i längsta laget mellan vägningarna. Bästa att de kommer minst varannan dag eller ännu hellre allra helst varje dag både morgon ock kväll för att väga och allra helst komma i samband med varenda amning för att matväga så vi verkligen kan kontrollera att föräldrarna inte medvetet svälter barnet vid bröstet och sen klagar vi på att kurvan är så hackig - vilket absolut inte kan bero på alldeles för täta vägningar och absolut inte heller kan en utebliven/"för liten" viktökning från en dag till en annan bero på att bebisen la en rejäl omgång i blöjan alldeles innan man skulle lägga den på vågen medan det vid vägningen innan inte hade bajsat på 4 dagar och gjorde det en timme efter vägningen.
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-11-07 20:09:36 följande:
    Finns det snart nån frukt som sonen kan äta? Ska undvika rött, han blir röd på kinderna av äpple, röd i veck av aprikos, så nu kör vi med blåbär o banan mixat o han kräks varje kväll! Får krupp! Är det nån som vet nån bra sida där det står vilka frukter som tillhör vilken familj? Synd om honom o BARA äta banan!
    Vad äter han i övrigt då, skulle nog fundera på det om han nu kräks varje dag? Att det kan vara något annat som orsakar att han kräks.

Blåbär brukar räknas till de saker som ofta fungerar (även om det naturligtvis finns undantag även med det), annars så är en frukt som brukar tolereras rätt väl päron.

Den här sidan är snarast inriktad på råvaror för naturlig hudvård etc, men det går att hitta rätt bra sammanställning av fakta vad gäller släktskap mellan olika växter när man läser under respektive sort    www.shenet.se/
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-11-07 20:43:45 följande:
    Måste bara skriva om min tårta igen Efter att den har stått och gottat till sig i två dygn är den faktiskt riktigt god. Nu är bottnarna ganska saftiga och goda Den allergiska dottern har ätit massor med tårta så av henne fick den absolut godkänt!
    Man kan gå genvägen genom att lägga ihop bottnarna med fyllningarna dagen innan servering och svepa in i plastfolie och sen om man känner sig tveksam så kan man även hjälpa till att safta till bottnarna lite extra genom att skeda över lite saft över själva tårtbottendelarna i samband med att man lägger ihop dem med fyllningen.
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-11-07 21:32:25 följande:
    Han äter samma som vanligt! Började kräkas när vi gav blåbär!
    Ska hoppa över blåbär imorgon o se vad som händer då!
    Fast vad är samma som vanligt? Det skulle ju kunna vara något annat än blåbär som ger besvär, antingen något nyligen infört (som i det här fallet blåbär) eller om de börjat reagera på något som de ätit ett litet tag innan. Det är ju inte alltid som de reagerar på något första eller andra gången de äter det utan det kan komma efter ett litet tag. Så det är svårt att kunna fundera kring vad som kan vara vad om man inte har en mer helhetsbild på vad kosten innehåller än att "han äter samma som vanligt".
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-11-08 19:25:55 följande:
    Kavat: Du som kan allt. :D vet du hur man skriver en egenremiss?
    Hur går det för er därborta? {#emotions_dlg.flower}
    Bara att du skriver ett vanligt brev eller mail där du förklarar att du vill göra en egenremiss till dem och sen förklara vad det är du vill ha hjälp med (patchtes?t om jag hängt med i diskussionen korrekt) och förklara bakgrunden/motivera orsaken till varför du vill göra det. Och sen skickar du det dit du vill komma (NÄL? eller vart är det ni funderat på).

Svårare och mer komplicerat är det inte. Finns inga särskilda mallar så. Förklara vad och varför du vill komma dit.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-11-08 22:10:06 följande:
    Någon som vet om det finns något recept på trolldeg utan vete. Tydligen ska det göras handavtryck på öppna förskolan och jag är inte helt förtjust i att Theo ska kladda med det, blir ju inte lika bra om man har plastfolie emellan. Ser han de andra barnen dega och han inte får lär det bli protester också. 

Han älskar att baka och kladda, och nu skulle det göras avtryckstavlor som julpyssel.  
    Jag har stött på två recept på lekdeg på engelska, men har inte testat dem själv. Men du kan ju få vara försökskanin och komma med en utvärdering sen
    Orkar inte räkna om utan måtten är i amerikanska cups alt i gram att väga. (1 cup = ca 2,35 dl)

Recept 1 (typ till figurer som sparas)
    1 cup (125g) rismjöl
    1 cup (292g) salt
    3/4 cup (180 ml) vatten

Blanda salt, mjöl och vatten i en skål. Är det smuligt tillsätt 1 msk vatten extra i taget tills det blir en slät "degboll". Gör figurer eller vad man nu vill av den och lägg på ett bakplåtspapper för att torka 1 dygn eller "grädda" i ugnen ca 30 minuter i 100 grader.

Recept 2 (typ playdogh att baka ut och knåda ihop för upprepad lek snarast etc)
    1½ cup (180 g) majsstärkelse
    ½ cup (60 g) rismjöl
    2 cups (470 ml) vatten
    2 tsk vinäger
    1 cup (292g) salt
    1 msk olja

Blanda allt ien kastrull och koka under konstant omrörning tills degen börjar tjockna. Lägg över i en skål för att svalna. När den går att hantera kan man dela upp degen i ett par olika påsar och knåda in hushållsfärg om man vill. Förvara lufttätt i kylskåpet i upp till en månad. Låt bli rumstemererad innan den används att "baka med"

Så till ÖF är väl den första degen att rekommendera vad gäller att göra handavtryck som ska sparas. Kom gärna med en recension om du testar något av reccepten.
  • Miralicia
    Sephyria skrev 2011-11-10 18:01:55 följande:

Nu är det 72 timmar sen vi tog bort vårt egna lapptest med soja. Pricken i mitten (lite svårt att se) är där kompressen med soja satt, men hade kommit lite utanför denna också tyvärr så eksemen från sojan och de från plåsterhäftat flyter ihop lite. Dock känns det annorlunda där sojan satt, eksemen är mer skrovliga och upphöjda där.

Tycker ni att detta är ett klart positivt test för soja eller kan de vara missvisande. Och om ni tycker att det är positivt, vad är då "nästa steg"?  Ska till läkaren om en vecka och vill vara lite förberedd på vad jag bör ta upp med honom.
    Tycker att det helt klart ser ut som en positiv reaktion på sojan.

Återkommer senare vad gäller det andra, behöver läsa bakåt lite i tråden för att få en bättre bild av er situation så det blir lättare att ge relevanta råd och har inte riktigt tid med det närmsta stunden.
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-11-10 18:07:59 följande:
    Hmm.. Det var inte direkt lätt att ta kort på eksemet idag.. Har knappt synts och inte blossat upp alls?!? Har typ aldrig hänt.. Imorse (runt 7-8)var det lite rödprickigt och hon kliade på morgontimmarna (fick neocate kl 01), vilket sällan händer (får sällan neocaten på natten heller..) och sen fick hon en flaska klockan 06. Ingen mer neocate förrän kl 16 nu i em. Hon fick kött och ris till lunch (vid 11) och gröt på Pama-ris och vatten och lite socker vid 14.30 och inget har blossat upp hittills. Hur ska jag nu tolka detta? Kan det vara neocaten iallafall alltså? Verkar ju nästan så? Vi har nutra aa hemma med, ska jag testa med den även om det är samma innehåll?
    Av nutra aa  & Neocate så är Neocate "snällast" eftersom Nutra AA innehåller sojaolja.

Och som jag skrev här ovan till April 10 så knner jag att jag skulle behöva läsa bakåt lite i tråden för att få en bättre bild av vad ert problem och er situation har varit för att kunna ge så relevanta råd som möjligt och det har jag inte riktigt tid med närmsta stunden, men återkommer lite senare när jag hunnit göra det.
  • Miralicia

Sorry er som jag lovade lite utförligare svar igår. Har inte hunnit med allt som jag velat, utan har fått prioritera att få in ett par skolsaker för inlämning samtidigt som jag försöker att se till att så gott det går lyckas behålla lungorna i kroppen och inte hosta upp dem

*sneglar mot dotterns Pulmicort samtidigt som jag knarkar "lite" Bricanyl*

Ska se om jag kan lyckas hinna och orka med bättre lite senare under helgen

Svar på tråden Allergitråden