Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Allrona skrev 2011-12-06 10:40:39 följande:
    Tack! Är det alltså olika att välja i olika landsting. Jag googlade och fick fram en lista hos läkemedelsverket och antog bara att den var gällande i hela Sverige. Obestämd

Vi räknar med att hon ska klara glutenfri vetestärkelse, enligt dietisten ska vi inte ta bort det nu till en början.

Tack, nu har jag lite koll vad jag ska be om för produkter. Har skrivit en lista så jag kan bocka av när jag pratar med dietisten

Vilken tur du skrev figurkexen, de går åt mycket av här hemma
    Läkemedelsverkets lista är sammanfattningen av allt det som finns som är anslutet som går att få utskrivet på anvisning, men sen är/har i varje fall varit så att vissa landsting tolkar det lite som de vill och är lite på tvären och har valt ut lite vad som de vill bevilja i sitt resp landsting. Vet i varje fall tidigare bland folk i trådarna att någon som bor på ett ställe har kunnat få en viss produkt via anvisning, men en annan som bor i landstinget bredvid inte har kunnat få den på anvisning.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 10:44:44 följande:
    Finns Risbröd (heter de väl?) också från oldana är på potatis o ris endast! (var tidigare med vetestärkelse, men ska inte va det nu.) Vår minsting klarar inte oldanas risgröt heller, vi funderade på majs? Kavat funderade på mjölk!
    Jo, det finns spröda risbröd från Olda/Oldana också som inte är med vetestärkelse. Men om man klarar majs och ev gf vetestärkelse så är majsbröden (Oldas olika varianter + Schärs Fette Crocanti) betydligt mer "kulinariska upplevelser" än vad risbröden är
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-12-06 14:07:51 följande:
    Vad bra, tack! Vad är "resource thicken up"?
    Förtjockningsmedel baserat på modifierad majsstärkelse. Kan blandas i både varmt och kallt
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-12-06 14:33:03 följande:
    Aha, typ istället för redning i sås?
    Tja, kalla i så fall kanske i första hand som det har användningsmöjligheter till.

Men huvudsakligt/ursprungligt ändamål är snarast för användning till personer med sväljningssvårigheter etc genom att förtjocka mat och dryck så blir den lättare att hantera i munnen och därmed mindre risk för felsväljning, tex efter stroke elelr anra typer av handikapp och sjukdomar.
  • Miralicia
    Tessou skrev 2011-12-06 16:47:30 följande:
    Dum fråga kanske... men kan man vara allergisk mot socker.....?
    Inte allergisk i egentlig bemärkelse, däremot så kan man ha problem med att spjälka och ta upp vissa typer av kolhydrater. Brukar kallas för kolhydratmalabsorption. Hinner inte skriva mer om det just nu.
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 17:44:07 följande:
    Miralicia: vet du (eller nån annan här) om man även per automatik tål snabbris om vanligt ris funkar? Så skönt att ha nåt som man inte behöver planera i förtid att laga!
    Jag kan väl inte garantera något eftersom det är såna individuella skillnader i hur känslig man är, men de flesta som klarar ris klarar väl olika sorter även om det finns de som säger att de bara tål råris men inte vanligt och andra som säger tvärt om. Men det tror jag då snarast, i de flesta fall där en sort funkar och inte en annan, har med andra faktorer än att det just är olika varianter av ris - typ fibrer, fullkorn etc.
    Vildris är däremot inte ris-ris utan en annan form av besläktat gräs.
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 21:35:26 följande:
    Trodde bestämt det fanns recept på tefflimpa (?) i kavats blogg, men hittar inte? Söker på teff på sökfunktionen, men det kommer inte fram ett enda sökresultat trots att jag själv skrivit teff så sent som idag?!
    finns i min blogg
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 21:30:52 följande:
    Miralicia: tack! Jag vet att jag frågat om olika rissorter innan, tänkte att det kanske var annorlunda om det var snabbris för att det är förbehandlat. Men det är ju inget hon får jätteofta, så märker jag ingen jättereaktion kanske jag kan ge det utan att va 100% säker.
    Snabbriset är väl främst behandlat med ånga så att det är mer halvfärdigt så att det tar kortare tid på sig att tillagas, annars så är det väl i princip vanligt ris
  • Miralicia

VARNING!!!!!!

Viktig information till dig som är mjölkproteinallergiker! OLW återkallar Dill & Gräslök chips med bäst-före-datum 2012-03-27 och 2012-03-28 som kan innehålla spår av mjölkprotein. Detta gäller påsar innehållande 40 g, 200 g och 300 g. För icke allergiska personer utgör produkten ingen risk. Läs mer på olw.se

Svar på tråden Allergitråden