Allergitråden
havre
riskoncentrat (rissirap, risolja, risstärkelse, rismjöl, kalcium, stabiliseringsmedel (karragen)), förtjockningsmedel (xantangummi, pektin, agar),
malen vaniljstång,
vanilj-arom,
havsalt,
färg (betakaroten),
probiotisk syrakultur (Bifidobacterium BB12™, Lactobacillus acidophilus LA5™, Lactobacillus rhamnosus Lc 705).
(Innehållet i Yosa vanilj, tänkte ifall det kan vara något annat än havren han reagerade så starkt på)
Tack på förhand!
Dock är vi nu bekymrade över huruvida han tål havre... Han är, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg, känslig mot ägg också (gav utslag på prick) och när han för någon vecka sedan fick pannkaka på havremjölk trodde vi att det var äggen som gjorde honom dålig i magen och har helt uteslutit det från hans kost. Vi har gett honom soyayoghurt förut men har förstått att man ska undvika det som mjölkallergiker och provade havreyoghurt istället men då fick han otäcka utslag kring munnen (som för övrigt fortfarande är kvar, svårt att smörja där när han envisas med napp och dreglar så mycket). Och rumpan blev helt sårig, typ 7 resor värre än hur han blir av mjölk Ont i magen har han också haft, så där så han bara vridit och vänt sig och avföringen blev verkligen STENHÅRD och TORR (!?!). Kan det vara havren? Eller är det någon annan ingridiens i yoghurten som är vanlig att man som allergiker reagerar på? Jag blir knäpp på det här, speciellt eftersom läkarna misstänker vete också, ska testa det nästa gång vi är dit...
Sorry för det långa inlägget men jag är verkligen novis på det här, hoppas således att någon av er kan hjälpa mig lite med mina funderingar.
Svårt att säga något när man inte vet allt han äter, men eftersom du misstänker youghurten så utgår jag från att det var det enda "nya" han åt och det enda med havre som han får i sig?
Min son är jätte allergisk mot havre! Liksom många andra saker. Vanligt? Nje, inte jätte vanligt, men det utesluter absolut inte att man kan vara allergisk mot det. Har en kompis vars son "bara" är allergisk mot fisk och havre. Sen är det väl, om man ser till de som hänger här i trådarna, vanligt att de inte tål mjölk heller och kombinationen mjölk, ägg, soja, vete, havre finns hos en hel del barn. Det är alltid lurigare när det är fler saker som inte tåls. Tyvärr har havreallergierna ökat efter att alla havreprodukter kom. Innan så var det sojaprodukter som valdes istället för mjölk och nu ska man ju helst välja havre, ris, kokos istället och i och med att det görs mycket havreprodukter så ökar havreallergierna..
Har du provat att ge honom enbart havre och sett om han reagerar? För när man ger något med en massa ingredienser så är det givetvis jätte svårt att veta vad han reagerar på, även om det kanske är troligast att det är just havren. Men man kan vara allergisk mot det mesta egentligen... Så mitt råd är att vänta tills han mår bra igen och sen ge honom LITE! havre, t.ex ett par havregryn, som kokas något till "gröt" i vatten i micron på en sked. Viktigt är ju då att ni inte ger honom något annat nytt och att han mår bra i övrigt.