Smulan1979 skrev 2010-06-17 22:41:40 följande:
Hej. Jag har en liten tös på 9 månader som är mjölk- och äggallergisk. Märkte idag att hon verkar vara allergisk mot nötter också, hon fick nämligen väldigt mycket nässeluslag efter att jag pussat och tagit på henne (då hade jag nyss ätit cashewnötter).
För några dagar sedan så badade hennes pappa henne efter att han ätit samma nötter och då blev hon alldeles flammig av nässelutslag - men då trodde vi kanske att det kunde vara att han också ätit en ostmacka.
Men det verkar ju vara nötter också då. Vet någon om det är en allergi som man kan räkna med finns kvar, eller kan det växa bort som ju mjölk och ägg ofta gör? Finns det något samband med nötallergi och sojaallergi?
Vi ger henne ju inte soja nu ändå (pga mjölkallergin), men undrade om man kanske borde be läkaren testa för soja också när vi ska på återbesök i höst när hon närmar sig året. Känns ju lite olustigt att testa själv tycker jag. Men jag kanske bara nöjjar i onödan
Angående nötter så hade jag absolut bett att de testar både nötter, jordnöt och soja. Är man allergisk mot nötter är det ofta en snabb reaktion och man kan få andnöd. Min kompis kan inte ens vistas i samma rum som personer som äter jordnötter, hon går ständigt runt med spruta som man ska sticka i benet på henne om hon slutar andas.
Vill inte skrämma dig i onödan, men det är bra mycket bättre att kolla upp det INNAN det kanske händer något allvarligt.
Nötter ska man inte ge barn under 3 år och inte ens ha hemma enligt vår dietist, för det sker många andningsolyckor med nötter, alltså inte bara allergiska utan även att små barn sätter de i halsen.
Sen är som Snutten skrev, jordnötter är släkt med soja. Här finns lite mer info om sojaallergi:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
Jo, och sen är det rätt vanligt att man reagerar på både mjölk, ägg och soja. När sonens äggallergi konstaterades så fick vi order från läkaren om att ta bort både mjölk som vi misstänkte men även soja helt. Men som du kan läsa i ovanstående länk så måste man inte vara allergisk mot alla sojasläktingar och kan tåla vissa osv.