• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2010-06-17 13:57:36 följande:
    Hon äter sempers mjölkfria gröt och välling. Hon har ätit fruktpuréer till, bla äpple, jordgubb, banan, mango päron. Sen har hon ätit biffstroganoff ett par dagar nu.
    Inget mer.

Men däremot har vi ätit mycket ägg senaste dagarna. Men kan man reagera med eksem luftburet?! Hon ålar/kryper runt som en toka här hemma så hon kanske har smaskat lite från golvet i ett obevakat ögonblick?!
    Suck.

Men hade bi brytt er om att analysera detta "lilla" eksemet hon har ?! Eller ska jag blunda tills det går bort ?! Har ju inte ens någon aning vart jag ska börja leta !!!
    Skulle precis skrivit luftburet ägg... Vet inte hur känsliga de kan vara. Men kan man få andnöd av luftburet så bör man ju kunna få eksem och förstoppning/diarré också.

Annars så är det väl rätt vanligt att de reagerar på jordgubb. Är det tomat i biff stoganoffen?

Lättast är väl att ta bort ägg hemma ett tag för att utesluta det? Och kanske skriva lite matdagbok och variera frukter och bär över många dagar för att se om något gör eksemen värre/bättre. Alltså fortsatt att ge frukt, men kanske inte gett jordgubbar på en vecka för att sedan ge osv.
    Dottern får som sagt eksem av både äpple, jordgubb, citrus mm, så omöjligt är det inte.

Annars så är det väl sojalectin i gröten? Men jag hade nog uteslutit de andra sakerna först.
  • Kavat
    Smulan1979 skrev 2010-06-17 22:41:40 följande:
    Hej. Jag har en liten tös på 9 månader som är mjölk- och äggallergisk. Märkte idag att hon verkar vara allergisk mot nötter också, hon fick nämligen väldigt mycket nässeluslag efter att jag pussat och tagit på henne (då hade jag nyss ätit cashewnötter).

För några dagar sedan så badade hennes pappa henne efter att han ätit samma nötter och då blev hon alldeles flammig av nässelutslag - men då trodde vi kanske att det kunde vara att han också ätit en ostmacka.

Men det verkar ju vara nötter också då. Vet någon om det är en allergi som man kan räkna med finns kvar, eller kan det växa bort som ju mjölk och ägg ofta gör? Finns det något samband med nötallergi och sojaallergi?

Vi ger henne ju inte soja nu ändå (pga mjölkallergin), men undrade om man kanske borde be läkaren testa för soja också när vi ska på återbesök i höst när hon närmar sig året. Känns ju lite olustigt att testa själv tycker jag. Men jag kanske bara nöjjar i onödan
    Angående nötter så hade jag absolut bett att de testar både nötter, jordnöt och soja. Är man allergisk mot nötter är det ofta en snabb reaktion och man kan få andnöd. Min kompis kan inte ens vistas i samma rum som personer som äter jordnötter, hon går ständigt runt med spruta som man ska sticka i benet på henne om hon slutar andas.
    Vill inte skrämma dig i onödan, men det är bra mycket bättre att kolla upp det INNAN det kanske händer något allvarligt.
    Nötter ska man inte ge barn under 3 år och inte ens ha hemma enligt vår dietist, för det sker många andningsolyckor med nötter, alltså inte bara allergiska utan även att små barn sätter de i halsen.

Sen är som Snutten skrev, jordnötter är släkt med soja. Här finns lite mer info om sojaallergi: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Jo, och sen är det rätt vanligt att man reagerar på både mjölk, ägg och soja. När sonens äggallergi konstaterades så fick vi order från läkaren om att ta bort både mjölk som vi misstänkte men även soja helt. Men som du kan läsa i ovanstående länk så måste man inte vara allergisk mot alla sojasläktingar och kan tåla vissa osv.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-17 20:15:43 följande:
    blir så less vi kan inte ha wiking ute och vi kan inte ha honom inne. Han verkar vara i en väldigt känslig period nu, reagerar på allt och minsta lilla. Vet inte hur vi ska göra  övermedicinerar gör vi redan så är ju inte så kul att behöva ge mer heller och vad han reagerar på det vet vi inte. Adrenalin sprutan är med hela tiden, va den innan med men nu är vi extremt uppmärksamma så inte samma sak händer igen som i söndags då vi va näst intill tvungna att använda den men som tur va vände reaktionen med hjälp av dunderkur aerius.
    Kram!Hjärta
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-06-17 13:13:05 följande:
    hmm. det kanske inte var yosa vi har testat. har för mig att det var soja i det.

Någon som testat yosa och vet om någon är utan klumpar? de små burkarna vore ju bra, men är väl skitdyra då.

sonen tål soja, men är inte så förtjust i smaken. Testade soja sprutgrädde och han spydde. hihi, så vi kör på havrebaserat, men kan ju som sagt ha soja i bara det inte övertar smaken.
    Hm. Det är nog sojayoughurt han smakat, finns några olika sorter.

Låter ju dock lite tveksamt om han tål soja om han spyr av det? Det kanske är mängden och inte smaken han spyr av. Och att han inte tycker om det kanske är för han inte tål det?

En tanke bara för så var det här hemma och har hört om fler smarta barn som vägrar det som de inte tål. Dottern vägrade äta ägg och allt som innehöll ägg innan vi konstaterade att hon var allergisk...
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-06-18 20:30:41 följande:

Jippie!!! Mjölkallergin verkar ha växt bort! Dottern har nu fått flera dl yoghurt igår o idag, och även andra mjölkprodukter och inga reaktioner alls. Även ägg funkar tillagat nu (ej stekt/kokt sist vi prövade för några veckor sen dock)
    Och nästan alla frukter/bär/grönsaker funkar nu också! Är helt superglad! Tidigare hade vi en 4 A4-sidor lång lista till dagis med saker hon inte tålt och hon har alltid fått äta annat än de andra barnen, vilket hon ju börjat reagera på med :( stackarn.
    Kan inte fatta att det är sant, hon är inte ens 2 år! Trodde vi skulle få dras med detta i evighet! Men hon är nog fortfarande känslig mot soja, reagerade ganska snabbt på sojalecitin när hon fick ett gbg-kex smörgåsrån för några månader sedan. Fast sojasläktingarna går hur bra som helst, så jag hoppas hoppas hoppas SÅ att sojalecitin ska funka snart, eftersom det finns i typ ALLT.
    Vad lätt det är att äta ute och att laga mat helt plötsligt!
    Håller mina tummar för er andra att det ger med sig fort fort fort, inte minst för oron man (åtminstone jag) känner hela tiden att hon ska få nåt i sig och svullna upp. Fast nu är jag inte så orolig längre.

Ville bara dela med mig av en solskenshistoria!

Kram till alla er föräldrar o barn som kämpar med allergier!

Solig Åh, vad härligt! Så skönt att ni kunnat stryka en massa frukter från allergilistan också. 

Det kan ju vara annat i sojalecetinet hon reagerar på, än just sojabiten. Har hört att det är typ rester av allt möjligt, men kanske Miralicia vet mer?

Här har vi provocerat på dottern i vår, men det gick inte alls med frukterna, dock är vi osäkra på soja-biten så det ska vi ta en vända till med.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-06-18 13:23:28 följande:
    Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
    Ringer en klocka här, att jajust det ja, så var det! Tur vi är många i tråden så det blir rätt! Solig
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-06-19 10:07:33 följande:
    Nu har vi kört på sojafritt i tre veckor och igår provocerade vi med sojalectin för att se om hon är en av dom som inte tål det heller. Efter ca tre timmar så satte hon igång och skrek som besatt. Verkar som om hon inte tål det tyvärr :( Som någon annan skrev så finns det ju i allt!
    Tråkigt, men skönt att veta så man kan undvika.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-19 18:59:39 följande:
    Är det någon här som ´har barn som "bara" är allergiska mot vete eller har alla fler allergier?

I dag när jag sov (jobbar natt) så hade maken varit och köpt lördagsgodis åt barnen (jag hade redan varit iväg hmm men han tyckte att de skulle ta en runda till...). Av mig fick sonen de där ekorrens godis utan vetemjöl i...finns ju olika sorter men denna är med majs i.

I vilket fall som helst så i kväll när jag vaknar så är sonen ILLRÖD om kinderna, precis som han var i vintras typ. Undrade varför, började fundera på vad han ätit osv. Mannen sa först ingenting, men jag sa att det var konstigt att han blivit så röd igen. Då sa han efter en stund att sonen hade fått 3 bitar "vanligt" godis, samma godis med glukossirap som han fick för nån månad sedan och reagerade också med eksem då. Så nu vet vi ju med säkerhet hur känslig han är...
    Bra att mannen ser det också så kanske det är lättare att få gehör. Eller jag får gehör för han säger att han gör som jag  säger med mat mm haha men samtidigt så då gav han honom några godisbitar i dag, han har inte trott att han är så känslig, hoppas det ramlar ner nu då.
    EL I. Oj, då. Men på ett sätt är det bra att din man gör sina misstag så får han själv se. Det är nog enda sättet att inse. Trist bara när lillkillen drabbas, men misstag gör alla.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-20 20:53:20 följande:
    Va jag inte förstår är hur han kan reagera så kraftig när han redan har hästdoser av alla allergi mediciner och hur ska vi göra för att han inte ska reagera så kraftigt. Jaaa det blir till att jaga som vanligt i morron.
    En stor kram till er! Nalle

Om man har veteallergi så är det väl ändå rätt vanligt att man blir sämre av gräs, kan ju kanske vara något sådant som gör honom sämre än sämst just nu. Otroligt tråkigt oavsett. Hoppas han kryar på sig! Hjärta
  • Kavat

Jag tror egentligen inte att det är större risk att de blir hårda i magen av välling eller gröt mer än mat. OM det inte är så att de inte tål något i det de äter.
     (El I, och om jag minns rätt så har ni väl haft misstankar även mot mjölkallergi på din stora son?)

Min son har aldrig varit hård i magen i hela sitt liv och han lever typ på ris, till viss del majs (får han diarré av), blåbär och banan, som alla sägs vara stoppande...
    Ger man vete/havre (fibrer) kan det vara mer stoppande än ris osv, beror helt på vems mage det är. 

Svar på tråden Allergitråden