crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:
Nån som vet om det är gluten i neocate?
Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändå
). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)
han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?
Nån som vet om något utav detta är gluten?
Ingredienser
Neocate LCP.
Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
(E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.
Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?
Tacksam för svar eller iaf försök till svar
Kram
Det är inte gluten i Neocate. Dock glukossirap, i detta fall vill jag minnas gjord av majs.
Annars är oftast glukossirap gjort av vete, men ska vara glutenfri, fast jag som har hudceliaki får klåda av det... Så minimala mängder gluten (som inte ska kunna påverka tarmen sägs det) skulle kunna finnas i glukossirap av vete, men inte av majs, som i Neocate.
Det är skillnad på glutenintolerans och veteallergi. Glutenintolerans (celiaki) som endast går att se via blodet och gastroskopi och ev hudbiopsi (de tar en bit hud och skickar till lab, förutsatt att man har hudceliaki).
Man kan vara allergisk mot majs, men det är inte så vanligt. Kan även vara någon av oljorna, men de brukar vara sk. "rena", men är man superkänslig/allergisk så kanske det inte räcker.
Han äter inga andra saker, som magdroppar, D-droppar, medicin mot reflux osv?