• Kavat

Allergitråden

2små2stora skrev 2010-06-22 20:07:37 följande:
    Jag har gjort klasspinnar av överbliven tårtfyllning också som är mäkta populär hos alla mina barn. Mjölkfri vaniljkräm (Ekströms kokbara marsán och havredryck) mixade blåbär och hallon som blandas ihop. Gjorde även med mixade färska jordgubbar.
    Det lät gott! Mums!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-06-23 10:34:23 följande:
    Ett litet tips ang att fixa glassstrutar som är "utan allt" - från idag (och sen så länge lagret räcker - skulle gissa på runt ca 10-talet per butik eller något sådant) så säljer Lidl våffeljärn som är gjorda för våffelstrutstillverkning för 149:-

Titta här för bild på det: utanallt.blogspot.com/2010/06/glasstrutsvaffe...
     Tack för tipset!

Funderar på om man kommer använda en? Hm. Om någon i Gbg åker och köper får ni gärna köpa en extra.

Idag firar vi här hemma och tårtan ser ut att bli både god och fin!  Provsmakade botten, barnen älskade den!
    Tack Miralicia för alla dina recept (botten är Miralicias hallofeepaj x 3) ! {#emotions_dlg.flower}
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-06-23 08:48:11 följande:
    Nån som kan förklara för mig vad syftet med att FL har "Fråga experten - Allergiexperten" om denna nu utsedda expert inte svarar på några frågor?
    Råkade klicka fel när datorn segade och såg att av nästan 49 frågor som ställts från olika personer så var det bara 17 som hade fått ett rätt allmänt och halvdiffust svar. Och inte en enda fråga som besvarats sedan första halvan av april.
    Varför inte bara ta bort kategorin - som det är nu är det nästan lite pinsamt för dem att ha den kvar - om inte nu experten börjar svara och ge lite vettiga och mer konkreta svar än att hänvisa till BVC. Det är ju inte direkt så att den kategorin erbjuder nån hjälp.Obestämd
    Oj! Ja, det känns ju överflödigt om de inte ens svarar...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-06-23 14:43:49 följande:
    ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!

På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
    Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?!
    Dottern, RAST soja och ägg. Men hade även mjölkproteinallergi, sojasläktingar samt en massa frukter, jordgubbar, sorbitol, färgämne mm som hon reagerar på, som vi kommit fram till genom uteslutning/provocering.

Sonen, RAST: ägg, Patch: ägg, havre, lite osäkert vete då det togs (men reagerar supertydligt nu på kontakt). Hade liten osäker reaktion på råg (men då det inte finns helt rent så är det borttaget liksom korn). Även allergisk mot mjölkprotein, soja/sojasläktingar genom uteslutning/provocering.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-06-22 19:26:21 följande:
    Hej och välkommen hit!
    Låter ju onekligen som att hon börjat reagera på något.
    En vanlig kombination med mjölk och äggallergi är sojaallergi. Det kan du läsa mer om här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Äter hon något utav det? Sinlac?

Annars så om man går på statistik så är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter vanligaste allergierna, så nog skulle det kunna vara vete och/eller havre som ställer till det.

Gissar att hon inte ätit vete och havre under så lång tid? För egentligen så ska ni inte ta bort vete ur hennes kost utan att ha gjort ett blodprov och kollat glutenintolerans. Sen när man väl tagit bort så kan det vara för sent, då magen läker och man behöver ge vete igen under lång tid. (Veteallergi och glutenintolerans är två helt skilda "sjukdomar".)

Men havre kan ni ta bort liksom tomat, utan vidare för att se om det blir bättre. Kolla även upp vad hon äter om hon får i sig soja/släktingarna.
    Men ring läkaren och säg att ni vill kolla gluten (blodprov) INNAN ni tar bort vete.

Vet många som de inte kollat vete innan man tagit bort gluten/vete och då blir det väldigt jobbigt för barnet och föräldrarna att återinföra för att kolla gluten i efterhand. Speciellt om det visar sig vara en allergi i slutändan, då har man "tvingat" i barnet de man vet att de reagerar på i flera månader och ofta blir ju allergin värre.
    em84 ,

Jag svarade dig bland alla inlägg som blev i förrgår, så läs inlägg 1984.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-27 21:46:31 följande:
    så här ser wiking ut i kväll, vet inte vad han reagerat på han har urtikaria på hela kroppen och har sån klåda....
    Hoppas han är bättre nu! Hjärta
  • Kavat
    maribel skrev 2010-06-27 16:57:00 följande:
    Hej, har försökt leta efter ditt tidigare inlägg men hittar det inte, jag skulle också vilja söka ersättning för merkostnader på fk men har trott att det var omöjligt att få! Skulle vara jättetacksam om du ville berätta vad ni har för allrgier m.m

Har två barn, båda allergiska och lillkillen på 1½ är väldigt allergisk mot ägg,vete, mjölk och har astma och eksem
    Det går att få, men det kräver att man har många timmar tillgodo, för de drar bort de flesta då de anser de är oskäliga. {#emotions_dlg.djavulsk} Och det man får för är merarbete = mertid. Sen om man får det beviljat så får man även för den delen av merkostnad som man har (som de beviljar).

Tänk på att du även kan få på en ev barnförsäkring OM du får vb. Men då måste du ha minst 1/4 vb per barn om du söker på båda barnen (alltså 1/2 vb).
    Så är den ena mycket sämre än den andra så kan man i slutändan tjäna på att söka på ett barn. Men kolla försäkringen.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-06-28 22:42:06 följande:
    Nu under sommaren så levereras maten till J's dagis från centralköket istället för skolköket och redan första dagen så fick hon fel mat Demon Så nu har jag en som inte sover och väntar bara på magknipet. Men denna gång slapp hon andingsbesvär i alla fall av curryn.
    Näej...
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:
    Nån som vet om det är gluten i neocate?

Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändåGlad). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)

han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas  gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?

Nån som vet om något utav detta är gluten?

Ingredienser
    Neocate LCP.

Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
    och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
    L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
    (E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
    L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
    L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
    encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
    magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
    vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
    taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
    tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
    E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
    pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
    folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
    natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.

Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?

Tacksam för svar eller iaf försök till svar FlörtKram
    Det är inte gluten i Neocate. Dock glukossirap, i detta fall vill jag minnas gjord av majs.
    Annars är oftast glukossirap gjort av vete, men ska vara glutenfri, fast jag som har hudceliaki får klåda av det... Så minimala mängder gluten (som inte ska kunna påverka tarmen sägs det) skulle kunna finnas i glukossirap av vete, men inte av majs, som i Neocate.

Det är skillnad på glutenintolerans och veteallergi. Glutenintolerans (celiaki) som endast går att se via blodet och gastroskopi och ev hudbiopsi (de tar en bit hud och skickar till lab, förutsatt att man har hudceliaki).
    Vetallergi kan visa på patchtest. 
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

Man kan vara allergisk mot majs, men det är inte så vanligt. Kan även vara någon av oljorna, men de brukar vara sk. "rena", men är man superkänslig/allergisk så kanske det inte räcker.
    Han äter inga andra saker, som magdroppar, D-droppar, medicin mot reflux osv?
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:22:24 följande:
    ingår ris i gluten så kan det ju isåfall vara det som spökar? Men det är väll bara havre vete och råg som är gluten eller har jag fel?

Tack
    Även till viss del i havre, då den kan vara kontaminerad. De flesta glutenintoleranta tål havre, men inte alla.

Sen är det som jag skrev stooor skillnad på veteallergi och glutenintolerans.
Svar på tråden Allergitråden