• Kavat

Allergitråden

Blåtiran skrev 2010-07-23 21:05:27 följande:
    Ja han är ju allergisk mot vete och de symtom han då får är uttslag på bålen men han verkar inte ett dugg påverkad av dem samt att de inte är så mycket heller. Sedan så verkar han få ont i magen. Det är de "enda" symtomen han har av det.

det är därför jag funderar på humöret, om det inte ÄR allergi trots allt... eller allergi är det väl eftersom han får utslag på bålen men eftersom de inte verkar påverka honom så kanske det inte är värt allt strul att ta bort vete?! Om nu humöret ändå inte beror på allergi utan på den vanliga 1.5 års "trotsen".
    Ni har aldrig tagit bort vete helt ur hans kost? För har ni inte det så vet ni ju inte hur mycket det påverkar. Bättre att ta bort helt och få honom bra innan ni provocerar och ser hur påverkad han blir.
    Tänk på att även ge REN havre om ni ska ge det.

Humöret är nog det som tydligast märks att det blir sämre när de får i sig saker de inte tål. Det har blivit tydligare ju äldre de bliviit. Kanske för att man aldrig vet med små barn. Men tror vi oss ju ha hittat vad de inte tål och om det missas eller vi provocerat så är det alltid humöret som påverkas på ett eller annat sätt. Det och sömnen och i vissa fall eksem.
    Men det är ju inte så konstigt att humöret påverkas om man inte kan sova, sover oroligt, har ont i magen, blir förstoppad, får diarré osv..l
  • Kavat
    Smamman skrev 2010-07-25 00:17:17 följande:
    www.biwelen.se/index.php?page=shop.product_de...

En bra länk... Vi har alltid haft eksem i familjen. Vi har de här grejerna hemma jämt, som hela familjen använder. Barnen har haft eksem sen många herrans år o det här har funkat mycket bra. Men ,man får vara ihärdig, funkar inte lika snabbt som kortison, men effekten är längre om man orkar hålla på.
    Om man inte är allergisk mot vete!!!

Så vi kan tyvärr inte ens testa.
  • Kavat
    TinaZ skrev 2010-07-28 22:56:23 följande:

Åt på IKEA i Malmö igår. Sonen som är mjölk o äggallergiker brukar kunna äta pasta o köttfärssås på IKEA hemma i Karlstad. Som tur var frågade jag så det inte var ngt problem och JO de hade bytt ut pastan till en sort med ägg i!!!! Så han fick äta kyckling o potatis istället

Där ser man hur viktigt det är att kolla/fråga varje gång trots att man känner sig tjatig.

Sist kollade jag här om dottern skulle kunna äta och då stod det att det var soja i...
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-07-28 23:06:12 följande:
    Sist kollade jag här om dottern skulle kunna äta och då stod det att det var soja i...
    Alltså inget ifrågasättanade om Malmö för detta var Kållered, men visst är det konstigt att de har soja i vanlig pasta...!
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-07-26 20:32:36 följande:
    Har inte varit inne här på ett tag pga semester men nu är det kris här hemma!

Sonen har ätit Neocate till frukost och kvällsmål. Han börjar dock tröttna på det och äter sämre och sämre och dessutom mår han så bra nu så hans läkare tyckte att vi kunde börja gå över till gröt/välling istället. Köpte hem Sempers mjälkfria gröt från 4 månader och han både gillar den och tål den. Surfade in på Sempers hemsida och letade efter deras mjölkfria välling och då ser jag att det inte kommaer att gå att fa tag på gröten eller vällingen förrän i början på 2011

Någon som har något tips på gröt/välling till en 11-månaders som inte innehåller mjölk, vete, havre, korn eller råg? Finns det??

Kan ju göra gröt själv men då är den ju inte berikad som gröten man köper. Har provat göra gröt på Neocate men nej, det vägrar han äta.

Sonen mår jättebra idag. Hans läkare tycket att vi kunde vänta till han är ett år med att prova mjölk och till 1,5 år med att prova sådant vi tror att han inte tål (ägg, vete, mjölk).

Men nu när det inte finns någon gröt att ge honom så kanske man ska prova tidigare? Vi tror som sagt att han reagerade på vete och ägg då jag ammade. Inga tester har visat något men han var rejält dålig med eksem. nässelutslag, blodig avföring, dålig tillväxt m.m.

Nu är han 11 månader och mår jättebra. Vi provar en sak i taget och hittils är dte bara äpple han reagerar på och då bara genom magont.

Detta äter han idag:
    * Nötkött, lax, kyckling
    * Potatis, ris, majs, ärtor, blomkål, broccoli, morot
    * Sempers mjölkfria gröt från 4 månader, Neocate
    * Kokosmjölk
    * Banan, päron, katrinplommon, mango, kiwi, aprikos
    * Basikila, dill

Han mår jättebra förutom problem med förstoppning. Huden är superfin och han är bra i magen i övrigt.

Om man ska prova något av det vi tror att han reagerar på, vad ska man då börja med? Mjölk fick vi inte ge innan 1 år så det är väl bäst att vänta lite med. Så det är väl sädesslag eller ägg då.

Bör man provocera med vete på en gång eller är det bättre att börja med tex havre? Tänkte att havre ju ofta innehåller vete så då är det kanske bäst att gå på vete direkt?

Oj, det blev långt! Hoppas att någon vänlig själ orkar läsa. Blev så ledsen när vi äntligen hittat en gröt han gillar och så går det inte att få tag i den.
    Här berikade vi själva med Profylac. Men det var mycket fruktpuré, mosad banan och annat i för att han skulle ta den. Smyg in Neocaten så kanske det går bättre. Alltså inte "full dos" direkt.

Tål han ärtor!? *Förvånad* Har ni testat soja och andra baljväxter?

En liten fundering bara. Måste ni provocera något nu?Är det inte bättre att han utökar maten med annat som ni tror han tål innan ni börjar på saker som ni tror han inte tål?
    Eller finns det någon anledning bakom?
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-26 20:23:18 följande:
    Tänkte på en sak... Alexander har nu i 2 veckors tid ätit nexium för att kunna äta vanlig mat utan att kräkas, men då han nyligen gjorde ett posetivt allergi test då han reagerade mot havre vete råg mjölk och soja. Sedan han började med nexium har jag märkt att han är mycket mer känslig mot ex en brödsmula d¨han reager med ont i magen m.m

Kan det vara så att han med hjälp av kräkningarna rensat ut de han inte tålt? Och därför inte längre tål "lika mkt" ?

(kopierade in samma fråga från reflux tråden då det berör båda delarna)

(Nexium är ett läkemdel som tar bort syran från magen vilket gör att barnet slutar att kräkas.)

Kram Hannah
    Mina barn har fått mer ont i magen när de "slutade" kräkas. Så visst hänger det troligtvis ihop precis som du skriver.
  • Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-07-26 18:56:05 följande:
    Är tillbaka igen. Hade tänkt hålla mig borta från Fl  men det är rätt trevligt och man får bra råd så jag är tillbaka. Tyvärr fick jag inte heta EL I igen så det fick bli detta.  Så ni vet vem jag är nu.

Uppdatering om sonen: Vi har ju provocerat med havre ett bra tag och ingen reaktion så det får han nu. vi har även hunnit provocera med råg och korn utan problem. Korn bara några ggr hittills i och för sig men det verkar gå bra.

Läkaren, dietisten och vi har nu funderat på hur vi ska gå vidare. Enligt läkaren så är det så att "vetenskapen" bara vet att man ska ha NOLLTOLERANS om man är glutenintolerant eller om reaktionen av något ämne sätter sig på andningen. I övrigt är det ok att äta så mkt man klarar av, vilket givetvis kan spänna från väldigt mycket till inget alls även där.

När vi provocerade med vete sist (på dietistens initiativ) så reagerade ju sonen bara med sina eksem på kinderna. Möjligtvis någon reaktion med lite hårdare mage men i övrigt ingenting. Nu när han varit utan vete så är ju eksemen borta givetvis men i övrigt är det som vanligt. Han  mår bra, inget konstigt alls.
    Vi funderar därför på om vi nu (när vi testat korn ett tag till) ska se på vilken  nivå av vete vi kan lägga oss på. Hans eksem verkar inte besvära honom (i alla fall när de är så milda som när han fått vete nu, värre i vintras).

Det är där vi är nu.
    Har ju inte läst tråden på ett tag så har väl ett par sidor att läsa ifatt
    Hej igen!
    Hoppas han är bättre i humöret nu också. Vad skönt att det funkar med havre!
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-29 21:54:48 följande:
    Ni är underbara!!!!

Tack  så jättemkt för all hjälp, blir nästan lite tårögd, man känner sig så lost på området och det är så skönt att ha er expertis i ryggen.

Ang varför ahn får rismjöl och neocate (som välling) är för att han ännu inte kan äta mat alls, tanken är att jag har hunnit testa att ge honom potatis till fsk starten och han behöver ju mer mat än en potatis under dagen. Däremot så skulle jag ju kunna göra färdigt rismjölsblandningen hemma och ta med till fsk.

jag har turen att hans storebror går på dagis och han var mjölkallergisk och jag vet att de var väldigt duktiga på att hantera det då. Jag har pratat lite kort om hans allergier och hans tillstånd med dem så det är de förberdda på. Som tur är så har de kokerska på dagis som är jätte duktig, hennes barn var glutenintoleranta sp hon har tänket liksom.

jag oroar mig mest för hygien m.m men skall skriva upp på det sätt jag fått tips om här. De gömda allergena ämnena m.m btw nån som har en sådan lista eller vart får man tag pådet? eller förresten har inte hunnit kolla utanallt.bloggen än kasnke står där.

Är så jobbigt att inte vet ahur allergisk han är, i dagsö'get äter han ju som sagt inget och vi har ev märkt reaktioner på så små grejjer som någon smula hit & dit som han lyckas hitta på golvet, efter han slutade kräkas har han vart mer ledsen och han har blivit förstoppad igen trots movicol varje dag, tror ahn inte längre får upp det som han inte tål . Kanske är det tänder på g, hoppet är väl det sista som överger en? =)

Imorgon skall han få sin första potatis smakis. Jag gissar på att jag börjar väldigt försiktigt med kanske en eller två teskedar. Introduktionen skall pågå i typ  2veckor om jag minns rätt och om jag sedan skall provocera med saker som patchtestet säger att han inte tål skall det testas i minst 4 veckor.

Skall iaf bli skönt att förhoppningsvis kunna börja med allergifro mat till Alexander så att han kommer någonstans i sitt ätande. Egter potatisen blir det nog potatis och palsternacka, för att dean testa kokt morot, allt med inrådan av dietisten såklart.

Tack så jättemkt för all hjälp med brevet til fsk, nu skall här författas. Kanske man skall bli författare?? =)

Kram på er och TACK
    Kolla mina bloggar också!
    Jo, en tanke. Ska ni verkligen börja med att provocera det ni tror att han inte tål? Det är väl mycket bättre om han kan äta en massa andra saker innan, det finns ju rätt mycket annat att välja av. Så hinner man även kolla om magen funkar ordentligt och den hinner vänja sig lite mer vid mat osv.
    Lycka till med potatisen och fråga om det är fler saker du undrar, inte hittar osv.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-29 22:27:14 följande:
    Snutten: Till en början kommer de på dagis endast få ge honom potatis och välling. Efterhand när jag introducerat hemifrån kommer jag att fylla på deras relevanta lista. JAg kommer skicka med vad han inte antas kommer att tåla, så de har koll på de sakerna om han skulle få sig någon annans mat t.ex.

Stackars Alexander vilken ensidig kost han komemr få till en början (visserligen är väll inte väling i 1 år nått bättre alls) men jag hoppas på att vi nte stöter på en massa symptom och jobbigheter på vägen.

Potatis imorgon då... spännande...

Kram på er
    Men du ska veta att de mår inte dåligt av det. Min sons kost som vi började med när han var ca 10 månader (men innan dess fick han ju heller väldigt få saker då han blev dålig av allt (vilket ju sen visade sig "bara" vara sädesslagens "fel")
     och fram till han var ca  14? mån var potatis, ris, majs, nötkött, kyckling, kalkon, banan, rapsolja, salt, svart peppar, profylac. Sen funkade även palsternacka på slutet och mango och hallon har jag för mig. Ja, det var nog det hela. Han led inte på några sätt, tvärtom, han mådde bättre än i hela sitt liv eftersom han tålde maten.

Så försök att inte må dåligt över att han äter få saker. Bättre han tål det han äter och får må bra.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-30 09:42:06 följande:
    Så sant så sant!!! Får tänka på det sättet istället..

Tror den största ingrediensen i allt detta är TÅLAMOD!!! .. inte min starka sida men det får jag lära mig.. =)

Kram på er & TACK
    Och när du testar nytt, testa gärna tidigt på dagen så det värsta magontet inte kommer på natten, om det skulle bli så att han får ont i magen. Och då helst inte precis innan han ska sova. Hoppas det går bra idag!
Svar på tråden Allergitråden