Allergitråden
Findusfideli skrev 2010-07-23 12:20:19 följande:
Hej!Jag brukar läsa lite här i tråden och ni verkar väldigt kunniga. Det är så att jag har en pojke som blir två i oktober. När han var bebis var han väldigt hård i magen (han fick ersättning) och när vi började med smakportioner började han även sova väldigt dåligt. På Bvc sa de att allt bara var normalt. Han har alltid gått upp bra i vikt, ett tag var det till och med för bra och då fick han testa ämnesomsättningen, laktos, mjölk och gluten via blodprov. Inget visade något, men när han började bli så hård i magen att det alltid kom blod och gick fler dagar emellan gångern fick vi börja med nutramigen till slut (och även mjölkfritt resten). Då började magen fungera, men han fortsatte att sova illa (grät, gnällde och vred sig) fram tills ganska nyligen, typ mars.
Nu började han på förskola och jag skolade inte in. De missförstod nog vad han skulle äta, för jag förstod ganska snabbt att han nog fick mjölk i maten. Dock fortsatte han sova okej och verkade inte ha ont i magen. Grejen var att han började bajsa på natten och det blev successivt hårt igen. Numer bajsar han oftast på dagen, men det går dagar emellan och det är hårt och blod i då och då. Han har alltid varit lite sträv i huden, men efter förskolestarten blev han värre och det började klia. Enligt barnläkarens rek på Bvc har vi smörjt med milt kortison nu och det kommer tillbaka när vi slutar med den. Jag kontaktade en barnmottagning och fick komma in. De gjorde prover igen och de visade på att han hade svårt att bryta ner mjölksockret, så doktorn sa att han antagligen kommer att bli laktosintolerant. Glutenprovet har vi inte fått svar på. Doktorn tyckte att vi skulle ge honom klyx och laktulos nu (vi testade laktulos när han var bebis på bvc:s inrådan och då fick han bara ont i magen).
Jag känner mig så villrådig. Hans symtom känns inte entydiga och det visar inget på tester. Jag tycker han sover dåligt om han druckit havremjölk tillexempel, men han verkar pigg och glad när han får mjölk. Då krånglar magen däremot. Är det någon som har något tips? Barnläkaren på Bvc föreslår en låglaktoskost och på barnmottagningen ska vi ge allt men också laktulos samt klyx. Han äter inte särskilt mycket av något. Sista nätterna har han börjat gnälla och skrika igen.
Han har ju ett antal symptom på allergi/intolerans. Att han inte sover är absolut ett tecken på att han inte mår bra. Förmodligen har han rätt ont i magen också.
Lite snabbt bara, man kan inte få eksem av laktosintolerans! Så en ev. låglaktoskost kommer inte på några sätt hjälpa mot eksemen och innebär att det är något mer han reagerar på.
Min son har ju allergi mot havre, så det är ju en möjlighet om du märker han blir sämre av det. Är man glutenintolerant så brukar man tåla ren havre, men absolut inte alla.
Återkommer, mat här nu...