• Kavat

Allergitråden

Findusfideli skrev 2010-07-23 12:20:19 följande:
    Hej!
    Jag brukar läsa lite här i tråden och ni verkar väldigt kunniga. Det är så att jag har en pojke som blir två i oktober. När han var bebis var han väldigt hård i magen (han fick ersättning) och när vi började med smakportioner började han även sova väldigt dåligt. På Bvc sa de att allt bara var normalt. Han har alltid gått upp bra i vikt, ett tag var det till och med för bra och då fick han testa ämnesomsättningen, laktos, mjölk och gluten via blodprov. Inget visade något, men när han började bli så hård i magen att det alltid kom blod och gick fler dagar emellan gångern fick vi börja med nutramigen till slut (och även mjölkfritt resten). Då började magen fungera, men han fortsatte att sova illa (grät, gnällde och vred sig) fram tills ganska nyligen, typ mars.

Nu började han på förskola och jag skolade inte in. De missförstod nog vad han skulle äta, för jag förstod ganska snabbt att han nog fick mjölk i maten. Dock fortsatte han sova okej och verkade inte ha ont i magen. Grejen var att han började bajsa på natten och det blev successivt hårt igen. Numer bajsar han oftast på dagen, men det går dagar emellan och det är hårt och blod i då och då. Han har alltid varit lite sträv i huden, men efter förskolestarten blev han värre och det började klia. Enligt barnläkarens rek på Bvc har vi smörjt med milt kortison nu och det kommer tillbaka när vi slutar med den. Jag kontaktade en barnmottagning och fick komma in. De gjorde prover igen och de visade på att han hade svårt att bryta ner mjölksockret, så doktorn sa att han antagligen kommer att bli laktosintolerant. Glutenprovet har vi inte fått svar på. Doktorn tyckte att vi skulle ge honom klyx och laktulos nu (vi testade laktulos när han var bebis på bvc:s inrådan och då fick han bara ont i magen).

Jag känner mig så villrådig. Hans symtom känns inte entydiga och det visar inget på tester. Jag tycker han sover dåligt om han druckit havremjölk tillexempel, men han verkar pigg och glad när han får mjölk. Då krånglar magen däremot. Är det någon som har något tips? Barnläkaren på Bvc föreslår en låglaktoskost och på barnmottagningen ska vi ge allt men också laktulos samt klyx. Han äter inte särskilt mycket av något. Sista nätterna har han börjat gnälla och skrika igen.   
    Hej!
    Han har ju ett antal symptom på allergi/intolerans. Att han inte sover är absolut ett tecken på att han inte mår bra. Förmodligen har han rätt ont i magen också.

Lite snabbt bara, man kan inte få eksem av laktosintolerans! Så en ev. låglaktoskost kommer inte på några sätt hjälpa mot eksemen och innebär att det är något mer han reagerar på.

Min son har ju allergi mot havre, så det är ju en möjlighet om du märker han blir sämre av det. Är man glutenintolerant så brukar man tåla ren havre, men absolut inte alla.

Återkommer, mat här nu...
  • Kavat
    Findusfideli skrev 2010-07-23 17:53:54 följande:
    Tack för din respons! Jo, han är ju liksom inte jättedålig, men han mår ju helt klart inte bra. Doktorn på Bvc litar jag inte riktigt på. När jag sa att han hade ont i magen då han åt ersättning rekommenderade hon oss att ge honom välling. När vi sa att han blivit sämre i huden kom rådet om låglaktoskost. Hon är helt inne på laktosen då han är halvfinsk. Själv velar jag mellan olika alterntiv, men laktos har jag inte trott hitills. Han blev ju bättre i magen på mjölkfritt, men sömnen blev inte bra.
    Eftersom det inte visar på tester så avvakta svaret på glutenintolerans och hör sedan om ni kan få hjälp av dietist att testa utan havre,. vete mm mm för att se om det funkar. Ni fixar och testa själva, men det är oftare lättare att få lite hjälp och medhåll från läkaren.

De vanligaste allergierna bland barn är mjölk, ägg, soja (baljväxter, sojasläktingar, kolla min sojablogg!), vete (havre), fisk (torsk) och nötter. Så där är väl det vanligaste att man börjar.

Sen kan det ju vara allt mellan himmel och jord. Och är det fler saker så är det ofta svårare att komma på. Min son tog vi bort mjölk, ägg och soja för och han blev inte så mycket bättre alls. Det visade sig tillsist att han även var allergisk mot vete, havre, råg och korn...
    Så när vi fick bort det (10 månader gammal) med började han sova ok för första gången i sitt liv! Innan dess sov han korta perioder, var svårsövd, vaknade lätt, sov bara korta slumrar på dagen osv och var allmänt ledsen och grinig.

Att utesluta och provocera är ibland det enda sättet att ta reda på varför de inte mår bra. Matdagbok med vad de äter, när de äter, hur de sover, eksem osv är också till god hjälp. Vill man/orkar man inte utesluta helt och inte vet vart man ska börja så är det en bra start på vägen. Då skriver man upp allt och fotar gärna och dokumenterar hur barnet mår under flera veckor, kanske flera månader. Man kan påskynda resultatet genom att variera saker så gott det går, över minst 3-4 dagar. Alltså du undviker t.ex vete i all form och ser om det gör någon skillnad, gör likadant med ägg och ja, allt du kan komma på.

Mjölk misstänker ni ju själva så det hade jag nog tagit bort direkt. Sen har du ju även misstankar mot havre, så börja där kanske att ta bort mjölk helt och även havre och se hur han mår utan. Vi äter ju utan det och mycket till så kolla gärna i mina bloggar. Vi använder ris och kokosprodukter istället. Soja bör man undvika minst till de är ett år och i och med att ni misstänker något mer så hade jag absolut undvikit det och sen kanske provocerat. Soja och mjölk är väldigt lika och det är vanligt (någonstans mellan 30-50%) att man har både mjölk och sojaallergi.

När ni uteslutit i minst 2 veckor och om han då mår bra, så tar ni t.ex havre och provocerar försiktigt med och ser om ni får någon reaktion. Skriv upp och dokumentera så ni har bevis.

Blir han inte bra så kanske det är ytterligare saker, men du får återkomma!

Hoppas att ni får honom att må bra nu!
  • Kavat
    Blåtiran skrev 2010-07-21 21:51:41 följande:
    Ni som har barn som får eksem av något födoämnen, har alla besvär av dem typ klåda eller liknande?
    Blåtiran skrev 2010-07-23 12:34:06 följande:
    Måste fråga, hur har era allergiska barn bettet sig humörmässigt? Min son är 20 månader och har mestadels vid maten, ett hemskt humör. Kan skrika galet i 20-30 minuter. Ligga på golvet, vägra äta mm. Efter ett tag går det oftast bra o h han äter glatt.

Har frågat på BVC och de säger att "1.5åringar har humör" men gör mig som har ett äldre barn är detta inget alls jag känner igen.

Några andra "symtom" har jag dock inte sett och därför kanske det är åldern??? Tänkte ändå fråga om det är nåt ni känner igen.

Har ett rätt hett temperament i övrigt också i och för sig...
    Griniga, ledsna, arga, ja, de reagerar helt klart med "dåligt" humör.

Såg att du frågade om eksem ovan, har han sådana?

Vissa eksem kliar mina på men andra inte, beror på vad de får dem av.
  • Kavat
    HemmaHosSofi skrev 2010-07-23 18:21:51 följande:
    Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till men tänke höra mer er här..
    Har en son som är allerigisk mot mjölk och soja (det är testat), sedan även fått allergiska reaktioner av potatis och morot så jag misstänker även stenfrukt.
    Idag gav jag honom ca 1msk med EnaGo mjölkfri banangröt och då gav det också en liten raktion i form av att halsen blev röd, lite svullen och vita små prickar på.
    Någon som vet om det kan dölja sig något konstigt i gröten? Kan jag ha missat något? Min första tanke var vete/have.

Det enda han fått förutom bröstmjölk som gått bra är banan och majskrok, det har inte visat någonting.
    Just nu känns allt rätt jobbigt Rynkar på näsan
    Hej!
    Tål han sojalectin? Ger du honom mjölkfritt margarin av något slag, däri brukar det också finnas. Dock inte i carlshamns mörkblåa.
    Vete/havre känns som att det blir vanligare att de reagerar på tyvärr, men även banan kan de ju reagera på. Kan du försöka ge lite "rent". Alltså bara ge pytte lite  (alltså ca ett kryddmått) vetemjöl och se och senare öka på lite om du inte får reaktion och sen göra samma med lite havre. Men var försiktig och testa en sak i taget, gärna dagar emellan. Gärna minst i  kokt form (micron).
  • Kavat
    xanni skrev 2010-07-23 20:18:16 följande:
    Vi fick testa det mesta vi ville! Dvs, alla åtta koppar var fulla på testet.
    Reaktion på:
    mjölk+
    ägg+
    vete+
    ärta ++

Ingen mätbar reaktion på återstående soja, havre eller majs.

Jag tänkte själv lapptesta lite frukter; banan, päron, aprikos och katrinplommon för att se vad han ska få svälja ned majsgröt/ risgröt med.

Toppentråd det här med en massa tips och trix och som gör att man ibland inte behöver uppfinna hjulet igen!
    Kan tipsa om att ofta funkar blåbär och speciellt amerikanska blåbär som är vita i fruktkött. Även hallon (om man tål stenfrukt) brukar funka.
  • Kavat
    xanni skrev 2010-07-23 20:42:13 följande:
    Mamsie, helammar fortfarande men ska börja fundera till helgen tänkte jag. Vi har dock lite strul i familjen som tar energi, svärfar är jättesjuk och kommer tyvärr att kila vidare snart.

Tänker nog försöka lapptesta en del själv innan det ges till grabben, han är ju - vad jag märkt - långsamt reagerande och då blir det ju lite svårt med tolkningen av reaktionen, det tar ju lite tid innan reaktionen dyker upp...

Men var så säker Mamsie (och ni andra!   ),  I'll be back! Cool
    Ja, kolla min sädesslagsblogg om vad vete finns i. Mycket man inte vet och inte tänker på och det bästa är väl att ta bort allt till en början och sedan lägga till om det nu funkar.
    Beklagar svärfar.

Tänk även på att alla sädesslag kontamineras i kvarn med vete. Så det går t.ex inte att hitta ren råg. Havre finns ju rent, men det är ju en lite ökad risk med sädesslag i och med att allergierna hänger ihop lite... Så ta det försiktigt med det och försök variera så gott det går med ris och kokos mm.
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-07-23 21:25:37 följande:
    Alltså jag tror jag håller på att bli tokig av allt analyserande av maten. Kan man inte bara få lite lugn och ro ett tag? Och lillan lite lugn och ro från eksem och kliande. Gahahah!

Nu tycktre jag idag att hon bara har fått mat hon tål men så får hon jättemycket eksem ikväll, suck. Hon åt kassler med ris och ananas på kvällen, inte borde väl det vara något att reagera på. Hon är allergisk mot mjölk, troligen ägg, soja, baljväxter. Tidigare idag har hon ätit havreyougurt, korv med bröd, bananer (kollade innehållet noga) och en piggelin. Imorse välling och havregrynsgröt. Någon som kan hjälpa mig vad det kan vara hon reagerar på nu. Ananas har hon nog inte ätit förut men det står ju som ganska säker frukt för allergiker.
    Lite snabbt. Piggelin innehåller sojasläkting/ar, så det är min absolut första misstanke.
  • Kavat
    Findusfideli skrev 2010-07-23 21:08:49 följande:
    K Kavat: Jag kom på en sak till som jag undrar över, som du eller någon annan kanske vet svaret på? Läkaren som vi träffade på barnmottagningen sa att han nog inte var allergisk mot mjölkproteinet då han hunnit bli så pass gammal och hon kopplade inte alls ihop hans förstoppning som uppkommit igen i samband med mjölkintroduktionen i maj. Det tycker ju jag låter som ett samband?

Läkaren som ringde och meddelade provsvaren tyckte ju att vi skulle köra med laxermedel för att man kunde bli hård i magen till en början när man introducerar mjölk. Den andra läkaren tyckte inte heller att det var konstigt att han blev så hård i magen av ersättningen när han var liten, utan att det hör till det normala. Jag tänker att en bebis som dricker ersättning rimligtvis inte blir så hård i magen att det går uppemot en vecka emellan och då med blod i, utan att något inte stämmer? Sen tänker jag att om han blev hård i magen i början när han fick mjölk så borde han ju blivit bättre nu när det gått två månader sedan mjölken introducerades. Eller är det så att lite lavenemang sätter lite fart på magen och sedan blir allt frid och fröjd?

Ursäkta att jag skriver så långt, men just nu är sonens mage det enda jag tänker på hela dagarna.
    Ser inte varför det inte skulle kunna vara mjölkprotein som gör honom förstoppad. Min dotters mjölkproteinallergi kom vi på när hon var runt 2 år gammal. Jag känner flera vuxna som kommit på att de är allergiska mot mjölk när de ammat och barnet visat sig vara mjölkproteinallergiskt. Det låter inte helt normalt nej, med de symtpomen, så jag tror att det finns en orsak.
    Men klart att det kan vara något annat. (Men det är absolut inte en ev. laktosintolerans som orsakar eksemen!)

Visst sätter lavemang fart på magen, men om det finns orsaker till förstoppningen så är det väl bättre att ta reda på varför och samtidigt få ett barn som mår bra och utan eksem? Sen ska man naturligtvis inte låta dem lida i onödan, de kanske behöver hjälp på traven innan man hittar orsaken. Men samtidigt så är det nog svårare att hitta orsaken om man ger "medicin" som tar bort delar av symptomen. Så det gäller att hitta en jämnvikt där. Huvudsaken är ju att barnen får må bra!
    Så tänker jag.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-07-23 21:11:01 följande:
    Ni vars barn är allergiska mot vete och också då vetestärkelse..reagerar de lika när de fått i sig dessa ämnen ?! Alltså reagerar de lika på vete som när de fått i sig vetestärkelse ?!
    Sonen reagerar ju på glukossirap så vi har faktisk aldrig testat vetestärkelse i och med att han är så superkänslig.
  • Kavat
    TinaZ skrev 2010-07-23 21:18:20 följande:
    grrr.....blir så trött, är på semester i Danmark och hotellet fixar inte laga o ordna mat till sonen som är ägg o mjölkallergiker. När vi hört oss för om det innan sa de: inga problem, det fixar vi!!!
    Nu är det tredje dagen de serverar fel mat!!!!! trots att vi förklarar o förklarar, suck!
    Nääej, usch vad trist!
Svar på tråden Allergitråden