• Kavat

Allergitråden

crazy hannah skrev 2010-07-30 09:56:40 följande:
    Tack, ja det var smart. .. Då testar jag nog imorgon istället, skall på kalas o grejjer idag och skall inhandla potatisen först i eftermiddag. Dessutom vet man ju aldrig om han råkar käka smulor och skriker på kvällen av den anledningen. Bättre o vänta tills imorgon...

Det rä svårt med en ett åring som äter allt han får tag på men inte tål nått.. hahah
    Det låter som en jätte smart idé. Hoppas ni får trevligt i kväll! Kram!
  • Kavat

Föresten, du skulle ju kunna testa med lite potatismjöl också, så länge det är rent. Måste ju inte vara just potatis.

• Kavat
    Miralicia skrev 2010-07-30 12:00:23 följande:
    Fast potatismjöl är raffinerat så att det i princip nästan är enbart ren stärkelse (=kolhydrater)  som det bara går att få det, kan ju vara bra att få med lite mer protein än de under 0,5g/100g som potatismjöl innehåller  också om man vill provocera/testa eftersom det är proteinerna som orsakar allergiska reaktioner. Flört

(Sen finns det ju de som är lite känsliga för allmänt stärkelserik mat så att magen reagerar på det och då har svårt med just potatis att börja med. Hmm, var det inte Angels som inte klarade av potatis just pga stärkelsen, men att palsternacka däremot gick bra - eller blandar jag ihop med någon annan, nån av oss "veteraner" här inne var det.)
    Tänkte det var snällare, men kanske för snällt då för att ens vara lönt att provocera med..
  • Kavat
    Jasusu skrev 2010-07-30 13:43:49 följande:
    Jag försöker hitta majonnäs utan allt.

Tydligen har Coop en som veganer kan äta..bra början,om de inte har ersatt med soja.
    Men någon som vet exakt vad den innehåller?
    Coop Extra Lätt majonnäs heter den tydligen
    Någon annan fettfri tror jag också ska vara ok? Men minns inte sort nu.. Men fanns för något år sedan.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-07-30 12:57:04 följande:
    Vi tänkte göra lapptest här hemma och funderar på hur man bäst får till det, ni brukar ha kloka så råd och åsiker Skrattande

Vi ska kolla havre, vete, majs, mjölk och ägg.

Havre: Havregryn+vatten - kokad/micrad eller "som det är"?
    Vete: Vetemjöl+vatten
    Majs: Mixad majs - bör den kokas först eller räcker det med att den är tinad?
    Mjölk: Kan vi ta vanlig mjölk eller är det bättre men något annat, tex margarin?
    Ägg: Antar att rått ägg är lättast, bara att röra ihop vitan och gulan..?

Bör vi ta med något annat också, när vi ändå håller på?

Tack på förhand!
    Soja? Har du kollat min blogg där beskrivning om hur man gör?

Det ska vara ej tillagat, men gärna "grötigt". Ta helst ren havre (sempers) eftersom de vanliga havregrynen kan innehålla vete.
    Mjölk och ägg vete katten egentligen.. *funderar* Vissa har fått som läskpapper mot huden så att det ligger mot. Våra "skålar" var "tomma", alltså inget som låg mot huden, men har hört att det ska finnas mot huden. Men det kanske är strunt samma om man använder plåster för då ligger det ju mot huden.
    Gör två olika med mjölk kanske? Mjölk torkar ju in men det gör ju inte smör.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-07-30 12:26:58 följande:
    Vi har ju velat fram och tillbaka angående om minsta dottern är veteallergisk ( och även havre ) eller inte. Hon har ju visat positivt 2 gg på hemmagjort patchtest ( dock inte helt korrekt gjorda eftersom de inte satt på riktigt i 48 h )
    Senaste gången vi provocerade gav vi henne en halv liten smörgås och senare på kvällen kräktes hon en riktigt kaskadspya...vilket inte har hänt sedan dess..hon är verkligen inget kräkbarn!
    Efter hon kräkts hade hon ont i magen i några timmar.
    Sen dess har vi inte provocerat med något förens igår..dock en omedveten provocering. Vi hittade henne nämligen sittandes under storasysters stol tuggandes på en plätta för glatta livet. Nu var det ju både havre och vete ( och även ägg, har hon dock kunnat smaka på innan utan reaktion ) i så det var ju inte jätte bra.
    Vi märkte inte av någon som helst reaktion när vi nattade henne. Efter att hon sovit några timmar vaknade hon (och vi ) av att hon kräktes,,troligen allt hon hade i sin lilla mage ( precis som sist ) samt att hon hade väldigt ont i magen och låg och vred sig i sömnen i mannens famn!
    Idag har hon även eksem på mage och bröst ( som hon fått innan av havre )
    Men det märkliga är att när hon för en månad sedan fick lite smörgåsrån fick hon inga kräkningar alls. Kan det vara så att det blev för mycket för henne med både vete och havre på samma gång om hon nu är allergisk mot bägge dessa ämnen ?!
    Jag tycker inte att det går att säga något egentligen, mer än att hon reagerade på något/några utav det hon fick i sig. Man måste provocera var för sig för att veta, om det nu blir reaktion.
    Hittade hon dessutom på golvet, så vet ni ju inte hur rent det var, spår av mjölk osv, tänkte jag på. Så jag hade inte dragit någon slutsats alls, mer än att hon reagerade på något.
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-07-30 13:20:36 följande:
    Letar bra recept och hamnade på allergimat.com. I många recept är det något som heter rapsy matlagningspulver. Vad är det? Vad ersätter det? Kan jag byta ut det mot något?

Någon här som har bra enkla matrecept som gillas av både  vuxna och barn? Det ska vara utan mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl stabliseringsämnena och helst inte för mycket tomat.
    Rapsy är ett mjölkersättningspulver som finns att köpa dyrt på allergimat bl.a
    Här finns det på Ica också. Har inte använt det så mycket, brukar ta kokos och/eller ris istället, men det beror lite på konsistens och till vad. Kokos ger ju rätt mycket smak och ris blir rätt "blaskigt".

Kolla mina bloggar (även under mjölkallergi tror jag det finns en del, men vi lagar ju allt utan mjölk, ägg, soja och alla släktingar samt sädesslag.
    Miralicias blogg "utan allt" finns en del i liksom i Blå Myrans här på fl.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2010-07-30 14:43:44 följande:
    Ja tydligen så ska det ha funnit en till kavlin tror jag den hette, men den är tydligen bortplockad
    Aha, så den finns inte längre... Funderar annars på om man kan göra själv. Miralicia har ju gjort smörgåstårta i sin blogg. Kollat där?!
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-07-30 15:44:32 följande:
    Jag funderar också på att göra eget lapptest. Men hur testar man soja? Vill ägen testa ärtor, kan man bara mosa ärtor och lägga mot huden? Har läst din blogg, tack för informationen om hur man gör! Jag skulle vilja testa ägg, mjölk, soja och ärtor. Hur testar man soja?

Om någon mer har gjort lapptest själva får ni gärna berätta om era erfarenheter.
    Sojamjöl är nog lättast att göra gröt av.
    Ärtor kan man mixa om man vill, skalen kan man nog ta bort om man vill annars när man "mosar".
    Det går väl att testa vad som helst sägs det, men oftast testar man ju det man misstänker att de får en sen reaktion av i form av eksem (och magont). Det som de testar här är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg. Men på vissa ställen verkar de inte testa ägg.
Svar på tråden Allergitråden