• Kavat

Allergitråden

Mela78 skrev 2010-08-01 21:39:05 följande:
    Det som är problemet att vi nu pratar om släkt som är nära. Farmor, farfar, farbröder, mormor. Dessa är de vi träffar oftast och som står oss närmast. Vi träffar inte vänner över mat så ofta, har hänt två gånger sedan vi fått allergierna, ena gången tog vi med oss och den andra familjen har koll då de haft delvis samma allergier. Så med vänner har jag en annan förståelse om de inte kan eller vill kunna. Men släktingar som våra egna föräldrar? Nä, tycker detta är svårt idag. Gråter
    Mela78 skrev 2010-08-02 05:50:49 följande:
    Tack alla för att ni delar med er.

Jag har försökt att intala mig själv att det är inte så mycket som dottern och jag inte tål (jämför lite med många av er andra här som har det jobbigare än oss, med fler allergier och sädesslage som vi ju tål). Kanske mest för att orka själv i vår vardag? Men det är nog för mycket för andra att hantera. Tror att jag ska försöka med att ta med mat till dottern och mig ett tag framöver. Måste bara komma över denna enorma känsla av besvikelse först, just nu vill jag aldrig igen åka och hälsa på någon. Det som gör det svårast just nu är att jag måste passa på min man och förklara för honom om barnens allergier inför alla dessa ifrågasättande släktingar.
    Usch, ja, det är jobbigt. Nu har jag i och för sig maken på min sida, men det tog låååång tid innan han verkligen förstod hur illa det blev av lite slarv. Så att han med honom på sin sida gjorde att jag mådde bättre. Så  du kanske ska börja med honom och förklara hur du känner dig och hur jobbigt du tycker det är att du får ta hela ansvaret när ni är borta? Som sagt, här tog det nog ett år innan maken faktiskt på allvar insåg, men det var ju för att jag hela tiden var med, torkade, plockade undan, påminde och hindrade alla "olyckor" att hända innan de hände.
     Det var när han själv och min mamma tabbade sig några gånger som han upptäckte att "oj, vad dålig han blev av lite." Han hade inte riktigt trott att han faktiskt blev så kass.

Sen har vi väldigt lite kontakt med hans föräldrar pga deras beteende och reaktioner i julas.. De ifrågasatte att jag ens är glutenintolerant (svårt att hitta på något som läkare fastställt via ett blodprov och gastroskopi, genom att knipsa av en bit av tarmen).
    De slarvades och gnälldes på mig för att jag inte ville äta smör med tydliga vetesmulor i. Som tur var syntes det tydligt, men nej då var det mig det var fel på som inte bara åt, inte de som hade tagit av mitt smör.
    Misstag sker ju och det är ju inte lika lätt när man inte lever i det som vi gör, det har jag full förståelse för. Men tycker inte att jag borde få utskällning för jag vägrar äta något som jag inte tål.

Sen fick både jag och sonen i och vete/gluten ändå och blev dåliga länge. Jag var kass i 2 veckor och sen åkte jag på en mega förkylning (bara jag och sonen som blev dåliga, ingen annan, så immunförsvaret blir ju rätt påverkat tyvärr.)
     Men inte ens en ursäkt utan fick bara kommentar att vi överdrev och att jag fick skylla mig själv som åt av maten som vi förutsatte var ok.
    Så där vet jag inte om jag har lust att äta igen...
  • Kavat

Mela, min erfarenhet är att mina nära vänner och kompisar förstår och vill anstränga sig för att hjälpa till och är helt underbara! Medans den äldre generationen ofta tycker att man överdriver och hittar på och vill inte fråga om hjälp och tips, utan bara gör som de tror och skiter om det skulle bli lite fel för "det lilla kan ju inte göra något. Förr i tiden åt man minsann allt. "

• Kavat

Garbos Quinoabröd har tidigare varit utan baljväxtstillsatser. Men inte längre! Påsen ser likadan ut i stort men texten utan baljväxter saknas. Så tydligen hade de ändrat nyss för nu innehöll även den guar!

Dock har vi tur i oturen provocerat med guar, det verkar faktiskt funka för dottern, men med sonen är vi osäkra. Måste göra om det några gånger misstänker jag. Reaktioner får han, men är det det eller något annat?!

• Kavat
    JPL skrev 2010-08-02 18:19:55 följande:
    Nej, inte medvetet. Jag är själv med tre barn på heltid under sommaren så har vi sagt att vi absolut inte ska provocera. Ändå har det blivit fel då med två grejer och eftersom det inte varit medvetet så har det dragit ut på tiden innan vi fattat. Nu senast var det pistagenötter. Är för trött för att ens minnas vad det var innan dess.

Det enda som hjälper är att inte vara hemma under dagarna. Folk är impade av det tempo jag håller, men de fattar inte att det är sju resor värre att vara hemma med  dem.
    Förstår dig, vi rymmer också helst hemifrån i de lägena.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-08-02 17:09:14 följande:
    Här har ni en förvirrad människa.....

Hade tfn tid med läkaren idag. Han har haft semester så jag har inte pratat med honom utan med dietist + allergiläkaren som gjorde testet patch(för 2-3 veckor sedan), visade kraftigt posetivt flr vete havre råg soja och mjök men även på cellulosan..

De har sagt att han skall äta UTAN ALLT , men enligt läkaren så är han inte alls är allergisk, och att man inte skall lita på testet eftersom cellulosa provet också visade posetivt.

Så nu skall jag helt plötsligt kunna ge honom vad som helst så länge jag tar ett födoämne i taget..

KÄnenr mig lätt schitzofren, förbannad (på dietisten och allergikonsulenten) och såklart glad över detta, fast helt ärligt just nu käner jag mig bara misstänksam...

Att han visat små reaktioner sedan han började behandlas med nexium sa inte läkaren något om utan viftade bara bort det.

Känner mig bortgjord och hysteriskt hypokondrisk....

Nu skall ja helt enkelt slå bort alla misstankar om ev allergier (vi skulle diock ta mjölkprovokationen sist) allergi misstankar vi haft sedan han var  1 månad gammal.

Förvirrat var förnamnet här..

Kram
    Oj, ja det var lite olika meningar... Förstår att du blir förvirrad. Men jag tror ändå att det är bra att ha tagit bort allt en tid för då är det lättare att provocera och vet. (Vet dock inte hur länge han varit "ren"? Egentligen ska man väl vara det minst 2 veckor för att vara hyffsat säker.)

Jag hade börjat provocera med det jag trodde mest fungerade. Och låt det ta lite tid så att ni säkert vet. Känns som att det är konstigt att han visar på allt på patch, men samtidigt eftersom ni misstänker allergier från början så är det säkrast att faktiskt göra det ordentligt så att ni vet. Min son fick ju inte klockrena reaktioner på allt han inte tål på patch, men vi märkte ju tydligt när vi provocerade.
    Kram och hoppas att det går bra!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-08-02 17:32:52 följande:
    Har läst av det hemmagjorda lapptestet nu, prickarna som visade sig tdigare är helt borta och han är kanonfin på ryggen! Blir lite fundersam eftersom vi vet att han reagerar på havre och majs (får ju både magknip och stenhård mage av båda samt utslag av havre). Antar att vi således ska ta hela testet med en nypa salt och fortsätta utesluta livsmedlen han får symptom av... Jag som hoppats på lite klarhet i det hela =/ Jaja, bara att vänta på läkartiden i september och hoppas att allt flyter på tills dess. Har inga planer på att provocera något mer innan dess, stackaren måste få vila sin lilla kropp ett tag nu känner jag. Tack för alla råd och tips, ni är guld värda!
    Ja, som jag skrev nyss. Sonen visade inte på allt på patch, trots att han får eksem av det mesta om han äter. Så man måste i första hand gå på uteslutning och provocering.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-08-02 18:43:12 följande:
    K Kavat och andra.
    Lite tråkigt att höra att andra också måste kämpa för att få en hållbar matsituation när man är borta. I min lilla värld i mitt huvud är det så självklart att man försöker anpassa så att alla ska må bra, även om det skulle innebära merjobb. Men uppenbarligen är det inte riktigt så det fungerar för alla andra.
    Har pratat med maken, igen. Och han förstår nu i efterhand att det han säger blir fel. Vi fortsätter att diskutera hur vi ska göra i fortsättningen. Vi har inom en rätt så snar framtid flera tillställningar med mat inplanerade, så vi måste snart komma fram till en plan som känns ok.
    Skönt, hoppas det löser sig på bästa sätt. Alltid lättare om man kan stötta varandra "mot" andra!
    Annars blir det lätt att man känner sig som hypokondriker-mamma (vilken man ibland gör ändå.)
  • Kavat
    honeybunches skrev 2010-08-03 19:06:12 följande:
    Jo, det var just det jag tänkte.:D Vet ju att alla numror därikring är en big NO NO.:) Tack för svar!
    Finns bl.a. i Lailas gula mjöl.

Skönt att han klarar havre, känns som det underlättar ändå!
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-08-03 23:01:36 följande:
    Skriver om lite råd inför dagisstarten, för oron är lite väl hög (igen). Vi träffade den ena av två kokerskor idag, och även om hon gav ett ganska förtroendeingivande intryck så undrar jag om vad ni säger här. Känns som att man behöver lite mer input än vad ens egen hjärna snurrar till det

Det nya dagiset har tre avdelningar (eller om det var fyra) med ca 50 barn totalt. De "har varit i kontakt med laktosintolleranta och glutenintollerans" innan, men inget som det här. Kokerskan såg helt chockad ut när jag visade listan på vad barnen inte tål!

De berättade att de har börjat med buffé där barnen tar sin tallrik och går och sätter sig vid sitt bord, och efter detta infördes så äter barnen bättre och mer grönsaker så det var ett kanonbra system tyckte alla där. Jag berättade att hemma har vi inget som den mest allergiska inte tål för att undvika misstag, och för att barnen inte ska gå igång med "varför får den och inte jag?" eller "jag vill också ha det" osv. så våra barn är inte vana vid att ta för sig själva och veta vad de inte tål eller tål, och de såg väldigt frågande ut till det (ungefär som att "hur ska DET gå att genomföra?" ). Vi har ju gjort så för att få en positiv inställning till mat och att de ska äta det som serveras.

Troligen börjar inskolningen i slutet på nästa vecka. Hur ska man göra för att det ska bli bra från början? Jag berättade ju om deras reaktioner som de brukar få, men de hade aldrig hört talas om ett barn kunde få andnöd av komjölksprotein Förvånad Personalen sa dessutom att de aldrig la sig i maten, utan allt det la de på kökets ansvar. Så det verkade som att de inte brydde sig om kontaminering vid servering/"matning"/efteråt Obestämd

Utöver det här så undrar jag om hur det är att få en resurs till Timon? Jag vet ju att vissa här inne har det, kanske inte pga maten utan pga annat. Där tror jag att de kommer att behöva det, för han är verkligen inte lätt att ha att göra med. Dels är det hela matsituationen, sen är det hans epilepsi (nu får han ju inte så många anfall, men ändå), sen så har ju vi begärt en utredning för vi misstänker (eller jag vet ) att han har någon diagnos inom autism-spektrat (verkar som asperger, enligt mig). Kan man få en resurs innan utredningen, eller måste utredningen vara klar och diagnos finnas svart på vitt?
    Ja, du det är så lurigt det där. Här har vi ju inte tagit bort allt för alla så mina är fullt medvetna om vem som tål vad. Eller tja, nästan i alla fall. Inget att lita hundra på men de har rätt bra koll.
    I och med att sonen är så känslig mot vete/havre/ägg så har det ju blivit en del påminnelser om man inte är hemma. Ett måste för att få det att fungera på bortaplan enligt mig.

Men hur ni ska göra är frågan. För det första så MÅSTE personalen ta ansvar till viss del över maten. Eller står kokerskan och kollar vad varje barn äter?
    De andra kan ju inte sitta och kladda i dina barns mat!
    Sen buffén.. De har samma på dotterns dagis. Men i hennes fall så är hon inte superkänslig mot ärtor, lingonsylt-konserveringsmedel osv, så det hade inte varit hela världen om hon fått i sig lite. Hade hon sett en ärta på sin tallrik hade hon inte ätit, så det hon ser hade hon inte stoppat i sig. Hon vet vad hon kan äta, så länge det inte är gömt.

Men nu när sonen ska börja på samma ställe, så är frågan. Jag har faktiskt inte pratat med dem om det än, då inskolningen kommer dröja lite eftersom det är bebis som ska komma först.

Här ska vi ha ett möte med kök, personal och rektor (tror alla de ska vara med) innan dagisstart. Sen tror jag att jag kommer behöva vara med ett antal måltider för att kolla hur rutiner och annat är. Så att de inte som på Ikea här har knäckebröd rakt över salladsdisken osv. Osäker på om buffé alls kommer funka till sonen, men det beror ju helt på hur den ser ut. Tar han allra först kanske det funkar, men då kan han ju inte ta en andra gång osv.

Angående resurs till Timon, så tycker jag absolut att du ska höra dig för. Känns ju som att det hade underlättat för alla. Jag har frågat efter det vid måltider samt extra städ, men misstänker att det blir svårt att få igenom. Men vi får väl se. Sonen har ju dock inga andra diagnoser än allergier.

Hur går det med Neelah nu?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-08-03 19:48:27 följande:
    Jag satte mig innan idag och försökte skriva ner i bloggen en så komplett lista jag kan kunde komma på just nu med vad det finns för olika ersättningsprodukter för mjölk och andra typer av mejeriprodukter och lite andra småtips som tex vad man kan ha som pålägg när det inte längre funkar med ostmackor. Typ lite "nybörjarguide" till ersättningsprodukter vid mjölkfri matlagning.

Nån/några som har lust att ta en titt och läsa igenom och se om ni kommer på fler saker som ni tycker att jag har missat?
    (Är då i första hand inriktat på mjölkfritt, även om jag nämner lite kortfattat emellanåt om vad de innehåller i form av övriga allergener.)

utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mj...
    Jag hittar bara en massa som jag aldrig hört talas om!
    Tankeverksamheten är inte på topp just nu men superbra sidor! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Allergitråden