• marina gasolina

vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D

Efter att ha färgat håret regelbundet i 15 år ska jag nu spara ut mitt naturliga skandinaviskt "råttfärgade" hår!

Jag har de senaste åren varit ganska blond. Då och då har jag varit röd och brunhårig emellan det blonda, och sen förstås orangehårig på vägen till blont igen. Ibland har jag även passerat nyanser av grått och grönt...

Jag föreställer mig att håret kommer bli mycket mindre slitet när man inte färgar det. Dessutom kommer iaf jag att ha en ganska mörk askblond, och då får man ju den där askblonda färgen som man annars måste använda silverschampoo och blekning för att få.

Sen tänker jag att man borde ju passa i sin naturliga hårfärg liksom. Det borde vara rätt nyans till ens ansikte.

Någon mer som sparar och låter växa ut?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 09:25
    Marinagasolina: sista färgningen:24 feb-10, färgat: blont, naturligt: råttis/mörkblond, metod: hardcore

kokostoppen ljusslingat med brun röd toning tonat för 2 månader senöver har kastanjebrunt i mig själv

Bedan: sista toningen nån gång våren 2007. Tonad ljusbrun över infärgat (alltså inte traditionell blondering) blont. Naturligt mellanblond med guldiga toner. Metod: toningar i nära egna hårfärgen och sedan klippte jag håret i page för ett år sen för att få bort all färg och testa ny frisyr.

Licens To Kiss: Sista färgningen omkring Okt-Nov 2009. Mörk brunt med H&M`s hårfärg. Naturlig ljusblond. Metod: Låter färgen växa bort.

Längtan09: Sista blonderingen (hemmaslingning som gick snett) maj-juni 2009. Naturlig hårfärg är mörkblond metod: låter håret växa ut sen klippa bort det färgade inom någon månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 12:42
    Alcaviola: naturlig hårfärg- mörkblond, senaste färgning- december 09, metod- sparar ut hardcore Har haft en del olika färger men det är framförallt blonda slingor jag blekt och haft senaste tiden och som är på väg bort nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 18:23

Bits: Ljusfärgning och slingor i December 2009, och Januari 2010. Har för närvarande brun utväxt med ljusa färgade längder. Naturlig hårfärg är mellanbrun åt det mörkare hållet som blir ljusar på sommaren. Kör hardcore.

• Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D
  • Olivia 065

Skrev ett inlägg här för 1 år sedan nu, tänk vad tiden går fort!
    Efter 5 år av konstant färgande och massa kemikalier av hårfärg så slutade jag färga håret helt och hållet! 
    Håret var otroligt slitet, bara min hårbotten/utväxt var frisk och resten var typ ett tuggummi barr (hade axellångt hår).

Så efter fått inspiration härifrån gick jag till frisören, klippte av allt till ungefär öronen och lovade mig sj att inte röra ett hårfärg paket igen! Nu 1 år senare har mitt hår växt ut till lite längre än nyckelbenen och det är friskare än någonsin! Innan hade jag blekt ljusask blont hår då jag klippte det, nu är all den färgen borta och min naturliga guldblonda färg har växt ut, starkare tjockare, och glansigare än på många många år. Så som sagt alla som kämpar där ute med jobbiga utväxter och nästan inte kan hålla fingrarna borta från hårfärgerna, jag lovar det är VÄRT det! Kämpa på! :)

• avstängd

Jag färgade mitt blekta hår till min naturliga färg och nu har det gått ett tag. Problemet är att det är råttfärgat men jag vill inte bleka det igen. Vad gör man då? Råttfärgat är ju inte speciellt snyggt hur mycket jag än försöker intala mig själv det. Men det är skönt att inte ha någon utväxt heller att brottas med varannan månad. Men råttfärgat... nä, det är inte fint och jag ser tråkigt tantig ut i min egen färg. Rynkar på näsan

• Olivia 065
    Olivia 065 skrev 2011-06-23 19:24:13 följande:

Vilken rolig tråd, och kul att hitta personer som också saknar sin ursprungliga barndomshårfärg!
    Jag hittade denna tråd för 3 dagar sedan nu och nu vill jag också börja spara ut min utväxt och mitt hår! Vet inte om det finns lika galna färgare därute som mig, men jag har färgat håret regelbundet sen jag var 15 år (nu är jag 20) så jag har inte sett min riktiga hårfärg på ca 5 år.
    Jag har haft nog haft de flesta hårfärger, speciellt fula dassiga färger som man får när man färgat håret för ofta och det blivit missfärgat. Självklart skall man egentligen gå till frisören men jag har bara haft negativa upplevelser (missfärgningar och att dem klippt av ALLDELES för mycket) så har jag istället gjort allt hemma.
    Några som känner igen sig kanske? Håret är iaf otroligt slitet nu och 1000 hårfärgningar senare är mitt hår en katastrof, det är superblekt och halva håret går nästan av varje gång jag duschar då det blir som 'tuggummi', som mest har jag nog färgat håret 3-4 ggr på en dag! Helt galet..
    Så nu har jag också bestämt mig att sluta färga håret, jag ska låta mitt superblekta superslitna hår växa ut och klippa bort allt färgat när min naturliga hårfärg är ungefär vid axlarna, som en snygg naturlig page! Förövrigt tycker jag faktiskt att den skandinaviska råttfärgade/mörkblonda hårfärgen är riktigt fin, så jag kommer nog inte ha några större problem med att vilja färga håret.
    Lycka till allihopa! 

• tihii

Börjar bli väldigt trött på min utväxt nu, är strax ovanför öronen nu och är såå sugen på att gå och färga det. Har alltid varit blond (färgat) och tycker att min naturliga ser så tråkig ut nu när man börjar se mer av den. Men samtidigt har man ju sparat i 8månader nu så hade känts bortkastat att börja färga efter såhär lång tid! Får hoppas att det bleks lite naturligt nu till sommaren:) Hoppas ni andra oxå orkar med att vänta!

• Tillie

Även jag funderar på att få tillbaka min naturliga hårfärg (lätt mörkbrun). Jag har både färgat och intensivtonat mitt hår rött, svartbrunt och sist lila. Men det blev misslyckat för de röda pigment jag har i håretSkrikandes
    Hur ska man göra för att färgen ska gå ur håret? Är väldigt rädd om mitt hår, så vill inte använda silverschampo eller sånt.  Är det svindyrt att göra det på salong? Hur många ggr måste man avfärga isf och hur länge måste man vänta tills man kan färga håret igen?

• mylittleponny

En tanke bara. när jag spara ut mitt hår hade jag en tråkig blond  blekt färg i längderna och råttfärgat i hårbotten, men kom på ideen att färga det som var färgat (omvänt mot att färga rötterna) så jag färgade det blekta så nära det gick med en ljus askblond färg, och voila så var det enklare att uthärda och syndes knappt. så ett tips till er, färga det färgade inte erat nyutväxta om ni är trötta på det. en frisör kan lägga runt folie överallt förutom i hårbotten och ingen växt tid har gått till spillo

• Annelee85

Vad roligt att jag hittade den här tråden just idag, på årsdagen av min senaste hårfärgning :)
    Jag har färgat håret mer eller mindre konstant i 10 års tid nu, sist jag hade naturellt hår var 2002!
    Just nu har jag råttfärgad utväxt ner till örsnibbarna, sen är det blekt blont.
    Jag har verkligen satt mitt hår på prov under åren, under ett par år blekte jag hela håret i snitt en gång i månaden (!) för att kunna byta färg. Rosa, lila, grönt, blått, svart, vitt, orange, rött, dreads, henna... Har väl gjort allt utom permanent!
    Just nu vill jag bara få längd på det igen efter att fått kapa massor pga slitage (surprise..)

• Indianica
    Tillie skrev 2013-03-30 04:13:40 följande:
    Även jag funderar på att få tillbaka min naturliga hårfärg (lätt mörkbrun). Jag har både färgat och intensivtonat mitt hår rött, svartbrunt och sist lila. Men det blev misslyckat för de röda pigment jag har i håretSkrikandes
    Hur ska man göra för att färgen ska gå ur håret? Är väldigt rädd om mitt hår, så vill inte använda silverschampo eller sånt.  Är det svindyrt att göra det på salong? Hur många ggr måste man avfärga isf och hur länge måste man vänta tills man kan färga håret igen?
    Min frisör sa att avfärgning sliter så hemskt på håret att hon rådde mig  att låta färgen växa bort. Det tog ca 2 år för all min färg att försvinna, men det beror ju på hur snabbt håret växer och hur långt hår man har.
  • Tillie
    Indianica skrev 2013-05-30 22:37:15 följande:
    Min frisör sa att avfärgning sliter så hemskt på håret att hon rådde mig  att låta färgen växa bort. Det tog ca 2 år för all min färg att försvinna, men det beror ju på hur snabbt håret växer och hur långt hår man har.
    Hm... mitt röda sitter fortfarande bergsfast och när jag har försökt färga om har ingen färg fastnat pga just det röda som jag haft i 2 år nu och vägrar försvinna. Mitt hår växer ganska fort.
Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D