• marina gasolina

vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D

Efter att ha färgat håret regelbundet i 15 år ska jag nu spara ut mitt naturliga skandinaviskt "råttfärgade" hår!

Jag har de senaste åren varit ganska blond. Då och då har jag varit röd och brunhårig emellan det blonda, och sen förstås orangehårig på vägen till blont igen. Ibland har jag även passerat nyanser av grått och grönt...

Jag föreställer mig att håret kommer bli mycket mindre slitet när man inte färgar det. Dessutom kommer iaf jag att ha en ganska mörk askblond, och då får man ju den där askblonda färgen som man annars måste använda silverschampoo och blekning för att få.

Sen tänker jag att man borde ju passa i sin naturliga hårfärg liksom. Det borde vara rätt nyans till ens ansikte.

Någon mer som sparar och låter växa ut?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 09:25
    Marinagasolina: sista färgningen:24 feb-10, färgat: blont, naturligt: råttis/mörkblond, metod: hardcore

kokostoppen ljusslingat med brun röd toning tonat för 2 månader senöver har kastanjebrunt i mig själv

Bedan: sista toningen nån gång våren 2007. Tonad ljusbrun över infärgat (alltså inte traditionell blondering) blont. Naturligt mellanblond med guldiga toner. Metod: toningar i nära egna hårfärgen och sedan klippte jag håret i page för ett år sen för att få bort all färg och testa ny frisyr.

Licens To Kiss: Sista färgningen omkring Okt-Nov 2009. Mörk brunt med H&M`s hårfärg. Naturlig ljusblond. Metod: Låter färgen växa bort.

Längtan09: Sista blonderingen (hemmaslingning som gick snett) maj-juni 2009. Naturlig hårfärg är mörkblond metod: låter håret växa ut sen klippa bort det färgade inom någon månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 12:42
    Alcaviola: naturlig hårfärg- mörkblond, senaste färgning- december 09, metod- sparar ut hardcore Har haft en del olika färger men det är framförallt blonda slingor jag blekt och haft senaste tiden och som är på väg bort nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 18:23

Bits: Ljusfärgning och slingor i December 2009, och Januari 2010. Har för närvarande brun utväxt med ljusa färgade längder. Naturlig hårfärg är mellanbrun åt det mörkare hållet som blir ljusar på sommaren. Kör hardcore.

• Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D
  • Licens To Kiss

Nu syns inte utväxten på skallen när jag har uppsatt utan själva tofsen är färgad bara. Wee jag är på g till mig egna hår på riktigt

Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • marina gasolina

Grattis! Det är ju en stor grej i utspararsammahang. Det tog alltså 5-6 månader.

Licens To Kiss skrev 2010-04-22 13:21:59 följande:
    Nu syns inte utväxten på skallen när jag har uppsatt utan själva tofsen är färgad bara. Wee jag är på g till mig egna hår på riktigt
  • Licens To Kiss
    marina gasolina skrev 2010-04-22 13:24:38 följande:
    Grattis! Det är ju en stor grej i utspararsammahang. Det tog alltså 5-6 månader.
    Tog kort på skallen och jag är nästan halvvägs till hårsnodden. SUCK!!
    Kollade i spegeln i morse och tyckte att de såg ut som hårväxten var så pass mycke utväxt men då kunde jag inte kolla uppe på huvet.
    Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • marina gasolina

oj då, besvikelse.... Men det är väl ändå mest killar som ser hela ditt huvud uppifrån (beror förstås på hur lång du är) och de brukar inte märka såna petitesser som lite utväxt, är min erfarenhet iaf så cheer up!

Licens To Kiss skrev 2010-04-22 13:29:22 följande:
    Tog kort på skallen och jag är nästan halvvägs till hårsnodden. SUCK!! Kollade i spegeln i morse och tyckte att de såg ut som hårväxten var så pass mycke utväxt men då kunde jag inte kolla uppe på huvet.
  • isvinter

Klarade hålla mig i två månader men nu är det vitblont. Så säger adjö och tackar för mig :).

• marina gasolina
    Du är säkert skitsnygg i ditt vitblonda! Tack för sällskapet i tråden!
    isvinter skrev 2010-04-27 19:31:45 följande:
    Klarade hålla mig i två månader men nu är det vitblont. Så säger adjö och tackar för mig :).
  • Alcaviola
    Licens To Kiss skrev 2010-04-21 15:42:26 följande:
    Jag började märka skillnad 2 månader (runt jul) att håret förändrades. Inte alls de här feta i början på håret och inte de här torra hårbotten heller. Hade som mjäll utav torr hårbotten förut och då behöve jag bara stå med huvet framåt och skaka lite så åkte en jävla massa hud ner. Äckligt men de är borta. Slipper tvätta håret varje dag för att de inte ska se ut som jag har dränkt håret i början i matolja. 
    Mmm, håret får säkerligen en mycket bättre fett/fuktbalans när det inte är angripet av massa kemiskt skit Mitt är nog nästan lika utväxt som ditt nu, har sparat fyra månader nu!

Ts, tror jag inte heller är nån bra ide. Stor risk att det blir grådaskigt

Min erfarenhet är att killar faktiskt inte märker att man har utväxt, inte vissa tjejer heller konstigt nog. Iaf inte min, han bara vadå du menar att det är mörkare däruppe?? Jahaa kanske ser det nu,  det är din naturliga hårfärg ahaa  Otroligt konstigt..
    Tycker det ser väldigt ofräscht ut, å det blekta får en mkt gulare ton när det slår mot det mörkblonda
    Tio cm utväxt, hög tofs på huvudet med hemmasydd hårsnodd. Då är man väl vad fl kallar Wt
  • marina gasolina

alcaviola: jag har ett silverschampo som jag använder ibland när jag känner att det börjar bli för gult. För jag håller med dig, det färgade ser ännu gulare ut än vanligt när det ligger mot den där askiga naturliga hårfärgen.

jag är själv så otroligt trött på mitt hår just nu... inte så mycket på utväxten som än så länge är ganska blygsam, men jag är trött på att det är så jäkla slitet i topparna och att det blir dreads i nacken på mig så fort jag har utsläpp lite.
    gnäll gnäll. jag har inte råd att gå o klippa mig heller så alternativet är att ta fram saxen själv, men jag vill ju ha långt hår egentligen....

Wt är fö en härlig stil ;)

• Skillnad

Jag har just firat att min strävan är över! Hade jättelångt rödfärgat hår som jag klippte av och började spara ut, nu har jag precis äntligen långt hår i bara min egen hårfärg igen. Har tagit tre år, men det var det värt. Min hårkvalitet nu är oslagbar, och jag är fortfarande förundrad över hur fin den naturliga färgen är - och att jag inte såg det innan, utan färgade över den i åratal! Aldrig mer kemikalier i min hårbotten.

• marina gasolina

Gud vad imponerande! Hur kort klippte du dig när du började spara ut?

Skillnad skrev 2010-05-02 12:35:43 följande:
    Jag har just firat att min strävan är över! Hade jättelångt rödfärgat hår som jag klippte av och började spara ut, nu har jag precis äntligen långt hår i bara min egen hårfärg igen. Har tagit tre år, men det var det värt. Min hårkvalitet nu är oslagbar, och jag är fortfarande förundrad över hur fin den naturliga färgen är - och att jag inte såg det innan, utan färgade över den i åratal! Aldrig mer kemikalier i min hårbotten.
Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D