• marina gasolina

vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D

Efter att ha färgat håret regelbundet i 15 år ska jag nu spara ut mitt naturliga skandinaviskt "råttfärgade" hår!

Jag har de senaste åren varit ganska blond. Då och då har jag varit röd och brunhårig emellan det blonda, och sen förstås orangehårig på vägen till blont igen. Ibland har jag även passerat nyanser av grått och grönt...

Jag föreställer mig att håret kommer bli mycket mindre slitet när man inte färgar det. Dessutom kommer iaf jag att ha en ganska mörk askblond, och då får man ju den där askblonda färgen som man annars måste använda silverschampoo och blekning för att få.

Sen tänker jag att man borde ju passa i sin naturliga hårfärg liksom. Det borde vara rätt nyans till ens ansikte.

Någon mer som sparar och låter växa ut?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 09:25
    Marinagasolina: sista färgningen:24 feb-10, färgat: blont, naturligt: råttis/mörkblond, metod: hardcore

kokostoppen ljusslingat med brun röd toning tonat för 2 månader senöver har kastanjebrunt i mig själv

Bedan: sista toningen nån gång våren 2007. Tonad ljusbrun över infärgat (alltså inte traditionell blondering) blont. Naturligt mellanblond med guldiga toner. Metod: toningar i nära egna hårfärgen och sedan klippte jag håret i page för ett år sen för att få bort all färg och testa ny frisyr.

Licens To Kiss: Sista färgningen omkring Okt-Nov 2009. Mörk brunt med H&M`s hårfärg. Naturlig ljusblond. Metod: Låter färgen växa bort.

Längtan09: Sista blonderingen (hemmaslingning som gick snett) maj-juni 2009. Naturlig hårfärg är mörkblond metod: låter håret växa ut sen klippa bort det färgade inom någon månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 12:42
    Alcaviola: naturlig hårfärg- mörkblond, senaste färgning- december 09, metod- sparar ut hardcore Har haft en del olika färger men det är framförallt blonda slingor jag blekt och haft senaste tiden och som är på väg bort nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 18:23

Bits: Ljusfärgning och slingor i December 2009, och Januari 2010. Har för närvarande brun utväxt med ljusa färgade längder. Naturlig hårfärg är mellanbrun åt det mörkare hållet som blir ljusar på sommaren. Kör hardcore.

• Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D
  • Gunnell
    Smultronpajen88 skrev 2010-06-09 15:44:55 följande:
    Heej!
    Jag vill också spara ut mitt hår, men jag har inte riktigt tålamod. har just nu rödbrunt ( ganska mörkt ) och i grunt och botten, råttfärgat som jag också så fint kallar det..

Det är en väldigt kontrast där emellan färgerna. SÅ jag funderar på att lägga i en avfärgning, och därefter försöka få till en färg som är så lik min naturliga som möjligt..
    Kan det vara en bra grej? Annars skulle jag inte stå ut!!
    Jag håller också på att spara ut mitt hår. Är gravid med mitt första barn och misstänker att jag inte kommer att ha tid att ränna till frisören i tid och otid framöver. Jag har råttfärgat hår :) Jag vill ha ett friskare hår som inte kräver så mkt uppmärksamhet helt enkelt.

Jag gjorde så att jag gick till frisören när jag hade ungefär 1,5 cm utväxt och bad henne färga resten av håret i den färgen. Det blev väl kanske inte den roligaste färgen då hon var tvungen att färga det lite mörkare än min naturliga hårfärg. Jag går hos en väldigt duktig frisör som alltid lägger i en massa olika färger i håret för att få det att se så levande och naturligt ut som möjligt. Blev 1500 fattigare men nu är det ju bara att låta håret växa, tänk så mycket pengar jag sparar :D Jag färgar nämligen aldrig hemma, de färgerna lämnar alltid knasiga färgrester på håret.
  • MamiDiddi

jag joinar här om det är okej :) Jag har inte färgat mitt hår  sedan förra året, bara tonat det.. och nu börjar mina tidigare guldslingor växa ut ritigt mycket och jag verkar få tillbaka min riktiga hårfärg.  Jag funderar på att inte färga det något mer för det sliter så på håret och jag tycker att jag passar rätt bra i den färgen som är nu i håret.
    Jag har hållt på och färgat och tonat mitt hår sedan jag var 12 år, så det är väl bra att jag gör ett stort uppehåll nu :)

• Lilli

Vill bara tillägga att en riktigt bra frisör KAN färga i den färg man vill ha. Jag har gått hos massa olika o velat ha färgat det tillbaka till min naturliga "råtta" o nu senast hittade jag en som kunde.. Inte för mörkt o inte rött :)

• Anceka m D

Hej!

Jag hör också till denna skara. Jag tonade mitt hår sista gången förra hösten, kommer inte ihåg exakt när. Tror att sista gången jag hade ett uppehåll från färg/toning innan dess var för ca 10 år sedan. Blev gravid i december och tänkte att det var ett bra tillfälle att hitta tillbaka till sin naturliga hårfärg och att inte behöva använda kemikalier när man är gravid.

Tycker att utväxten syns ibland i vissa ljus men oftast inte så mycket. Jag är precis som många verkar vara "råttfärgad" naturligt och senaste toningen var åt det röda hållet. Nu är visserligen min pappa rödhårig och jag tror att jag har såna tendenser också men väldigt lite.

• Niillis

Tja.. finns det fler som mig :D va roligt
    Jag färgade min utväxt blond sista gången typ maj 09 så över ett år sedan Skrattande
    min vanliga hårfärg (som är askblont typ på vintern och ljusare blond på sommaren)  har växt ut typ halva håret kanske   all uppklippning har den naturliga färgen nu iallafall...
    jag har haft alla möjliga färger och började nog färga första gången när jag var 12 år eller jag tonade håret då ville prova mammas röda färg i mitt hår o poff så var det orange haha  det gick ju över men genom åren hade jag svart,blå,lila,röd,brun,blont ja de flesta färger man kan ju skratta åt många... Det värsta jag nånsin gjorde var när jag var rödhårig och skulle bli ljusblond igen... tror att jag blekte och avfärgade håret 12 gånger på en vecka... håret blev som tuggummi... sedan dess har ja endast använt mig av blond hårfärg och aldrig vågat ha en mörkare färg igen...

jag är stolt och ser framemot att min hårfärg kommer tillbaka men gud vad man får höra kommentarer från alla möjliga, släktingar,kompisar och även frisören som jag går till kommenterar... jag tycker själv inte det ser så dumt ut ju  

• Gunnell
    Lilli skrev 2010-06-16 13:38:37 följande:
    Vill bara tillägga att en riktigt bra frisör KAN färga i den färg man vill ha. Jag har gått hos massa olika o velat ha färgat det tillbaka till min naturliga "råtta" o nu senast hittade jag en som kunde.. Inte för mörkt o inte rött :)
    Jo, det är klart att det går att färga till sin riktiga färg, men i mitt fall så blev det mörkare av den anledningen att jag inte ville ha något som blekte (och därmed sliter) på håret. Sååå då blev det en mörkare nyans än min riktiga hårfärg. 
  • Anceka m D

Nu har det gått en månad sedan senaste inlägg, hur går det för er tjejer? Jag tycker att det går långsamt framåt, har nu nästan axellångt hår och kanske 5 cm utväxt som dock inte skiljer så mycket från resten, bara i vissa ljus ser man det tydligt.

BF 1/9
  • MamiDiddi

Jag klippte av mitt hår till en page, så nu har jag typ fått tillbaka min egen färg någorlunda :)

• Gunnell

Jag har börjat fläta mitt hår, inbakade flätor som jag fäster där bak (så att man inte ser ut som en 5-åring, haha). Då syns inte de olika färgerna som lätt blir när man försöker bli av med en gammal hårfärg så mycket. Dessutom behöver jag bara tvätta håret ett par gånger i veckan (är ju lättare att fläta lite "smutsigt" hår). Annars brukar jag hålla på att platta håret vilket sliter väldigt mkt. Har nu ca 7 cm egen färg :) 

• Fru Gustavsson

Här hakar jag gärna på! Min naturliga hårfärg har inte fått komma till tals sedan jag var typ tretton år, dvs i 22 år har jag haft alla andra färger än min naturliga
    Det får det vara slut på nu, är så trött på att hålla efter och tona och färga och dona... håret skriker i ren protest.

Min naturliga färg, det som hunnit växa ut, verkar vara någon slags blond... lite askig.. mellanblond kanske. Utväxten är just nu på dryga 2- 3 cm, sista färgningen var någon gång i höstas.
    Ser ju inte supersnyggt ut att ha ljus utväxt till annars mellanbrun/rött hår, men vad sjutton...
    Tänker som många andra att man ju borde passa i sin naturliga hårfärg, trots att jag testat att bleka mig och då ser att jag passar tusen gånger bättre i riktigt mörkt hår... men den naturliga blonda nyansen är ju inte lätt att få till om man som jag, blekt på egen hand

Så, hoppas på att stå ut med utväxten. Funderar på att klippa till en uppklippt frilla som i de längsta längderna når till strax under käken.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D