• marina gasolina

vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D

Efter att ha färgat håret regelbundet i 15 år ska jag nu spara ut mitt naturliga skandinaviskt "råttfärgade" hår!

Jag har de senaste åren varit ganska blond. Då och då har jag varit röd och brunhårig emellan det blonda, och sen förstås orangehårig på vägen till blont igen. Ibland har jag även passerat nyanser av grått och grönt...

Jag föreställer mig att håret kommer bli mycket mindre slitet när man inte färgar det. Dessutom kommer iaf jag att ha en ganska mörk askblond, och då får man ju den där askblonda färgen som man annars måste använda silverschampoo och blekning för att få.

Sen tänker jag att man borde ju passa i sin naturliga hårfärg liksom. Det borde vara rätt nyans till ens ansikte.

Någon mer som sparar och låter växa ut?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 09:25
    Marinagasolina: sista färgningen:24 feb-10, färgat: blont, naturligt: råttis/mörkblond, metod: hardcore

kokostoppen ljusslingat med brun röd toning tonat för 2 månader senöver har kastanjebrunt i mig själv

Bedan: sista toningen nån gång våren 2007. Tonad ljusbrun över infärgat (alltså inte traditionell blondering) blont. Naturligt mellanblond med guldiga toner. Metod: toningar i nära egna hårfärgen och sedan klippte jag håret i page för ett år sen för att få bort all färg och testa ny frisyr.

Licens To Kiss: Sista färgningen omkring Okt-Nov 2009. Mörk brunt med H&M`s hårfärg. Naturlig ljusblond. Metod: Låter färgen växa bort.

Längtan09: Sista blonderingen (hemmaslingning som gick snett) maj-juni 2009. Naturlig hårfärg är mörkblond metod: låter håret växa ut sen klippa bort det färgade inom någon månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 12:42
    Alcaviola: naturlig hårfärg- mörkblond, senaste färgning- december 09, metod- sparar ut hardcore Har haft en del olika färger men det är framförallt blonda slingor jag blekt och haft senaste tiden och som är på väg bort nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 18:23

Bits: Ljusfärgning och slingor i December 2009, och Januari 2010. Har för närvarande brun utväxt med ljusa färgade längder. Naturlig hårfärg är mellanbrun åt det mörkare hållet som blir ljusar på sommaren. Kör hardcore.

• Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D
  • skogstjejen19
    isvinter skrev 2010-04-11 23:40:45 följande:
    Färgade, tonade, slingade och blonderade håret lite för många ggr, hos (flera olika) frisörer och även själv. Det blev riktigt dyrt i slutändan. Ja, iaf så slutade det med att jag, den 18e feb, lånade min sambos trimmer och klippte/rakade av alltihopa. Nu har jag väl 2,5 - 3 cm skulle jag tro. Gillar min mellanblonda färg och vet den kommer bli ännu finare till sommaren då solen kommer bleka håret lite. Har aldrig haft kort hår och passar inte särskilt bra i det heller, men det växer ju ut :). Hoppas jag klarar mig ifrån att göra slingor när håret växt ut lite.
    Oj det var modigt gjort, riktigt impad.
    Jag skulle aldrig våga, men det beror säkert på att jag har väntat och väntat på att få mitt hår så här långt.
  • Alcaviola
    Bedan skrev 2010-04-11 11:02:46 följande:
    Det blev faktiskt fel färg för mig med, men iaf mindre skillnad än om jag haft kvar det platinablonda. Det är svårt att få till rätt färg på ett blonderat hår, första gången fäste det faktiskt inte ens!
    eller hur! tom frisören har svårt att få till cendre då det tydligen lätt blir grönaktigt..
    min syrra lyckades dock att gå till frisören å få en jättesnygg mörkblond ton.
    Färgade, tonade, slingade och blonderade håret lite för många ggr, hos (flera olika) frisörer och även själv. Det blev riktigt dyrt i slutändan. Ja, iaf så slutade det med att jag, den 18e feb, lånade min sambos trimmer och klippte/rakade av alltihopa. Nu har jag väl 2,5 - 3 cm skulle jag tro. Gillar min mellanblonda färg och vet den kommer bli ännu finare till sommaren då solen kommer bleka håret lite. Har aldrig haft kort hår och passar inte särskilt bra i det heller, men det växer ju ut :). Hoppas jag klarar mig ifrån att göra slingor när håret växt ut lite.
    va modigt! skulle man nästan göra för att slippa de här gula till viss del slitna längderna.. men jag vågar inte haha! men jag har faktiskt snaggat mig förut två-tre ggr, å vad skönt det är just när det åker av å är nykapat.. slags frihetskänsla 
  • patti87

hjäääälp!!! fick inbjudan till bröllop 29 maj........ kan ju inte gå dit med värsta utväxten....typiskt! blir nog nya slingor snart iallafall... annars kommer jag känna mig sjukt ofräsch med utväxten i en fin klänning... ;-P

• Licens To Kiss

Idag fick jag höra " åhh shit va du är gråhårig Har varit jäkligt duktig på och färga håret. Vet inte hur jag ska göra på dopet för sonen i aug.

Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • Alcaviola
    patti87 skrev 2010-04-12 14:35:38 följande:
    hjäääälp!!! fick inbjudan till bröllop 29 maj........ kan ju inte gå dit med värsta utväxten....typiskt! blir nog nya slingor snart iallafall... annars kommer jag känna mig sjukt ofräsch med utväxten i en fin klänning... ;-P
    Skitjobbigt eller hur med såna tillställningar då man vill va fin! Men man måste försöka stå ut med det, kommer ju ta rätt lååång tid att spara ut å en del tillställningar att gå på kanske.. Ge inte upp så lätt

Det bästa är nog att försöka att inte tänka så mkt på håret och hur jävligt det ser ut! Tänkte såhär, efter ett år har man ju en utväxt lång som en page så då kan man ju klippa av det i page, klart!
  • Alcaviola

Kom på en brilljant ide! Sen när alla sitter med den längsta utväxten måste vi ju ha en trådträff och jämföra med varandra Haha

• marina gasolina

Absolut!!!!

Alcaviola skrev 2010-04-13 09:50:10 följande:
    Kom på en brilljant ide! Sen när alla sitter med den längsta utväxten måste vi ju ha en trådträff och jämföra med varandra Haha
    Licens: du är inte gråhårig!!! Det kallas faktiskt askblont! Men faktiskt så ser ju håret mycket gråare ut än vad det är när det håller på o växer ut, för den artificiella färgen är ju så stark oftast.

patti o licens: men omman fixar nån fin uppsättning kanske det inte syns så mycket...
    Haha, det var modigt! Nu skäms jag nästan lite som kallat mitt utsparande "hardcore"   Jag har haft väldigt kort en gång, men jag trivs inte riktigt i det, o nu vill jag ha långt hår.
  • Licens To Kiss
    marina, tack för tipset om en uppsätt. Jag ska kosta på de. Känns inte som de finns en annan lösning. Vill inte göra nåt innan all färgning harr vuxit bort. Kan tänka mig och hålla regelbunden slingor-besök hos frissan men de blir först nästa år.
  • patti87

bra ide men gud...jag klarar aldrig och klippa mer än en cm hos frissan :) endast topparna! :) har alltid haft långt hår och trivs bra med det...

• Licens To Kiss
    Alcaviola skrev 2010-04-13 09:50:10 följande:
    Hehe jag är på
Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D